Hoefschoen over ijzers?.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Hoefschoen over ijzers?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:31

Pff, wat een discussie jongens Slapen Als de TS haar ijzers er niet af wil halen, hoeft ook niemand dat haar proberen aan te praten.
Net zoals KiWiKo al zei.

@ TS, misschien een beetje omslachtig, maar je hebt van die beschermers met aan de onderkant een stukje extra, zodat de springschoenen op de plaats blijven. Ik kan er momenteel even geen plaatje van vinden.
Ik weet ook niet wat voor springschoenen je gebruikt, maar die van NEW zijn ook het proberen waard
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35838
Ze zitten aan de achterkant van de hoef echt helemaal over de onderkant heen, en ze beschermen ook de kootranden, maar verder is de pasvorm heel anders. Ik heb ze ook, en ze zijn nog nooit gedraaid of omhoog gegaan. http://www.horseyshopping.nl/images/items/NHHQ01.jpg.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 07:55

MiniMouse schreef:
Dit is niet correct, er worden ook hoefschoenen geproduceerd voor over het ijzer te gebruiken!
Het is idd niet aangeraden maar wel mogelijk volgens de fabrikant.
Die paar uur grazen in het land lijkt mij niet zo dramatisch Bloos

Oke welke fabrikant was dat?. Idd voor het lopen op het weiland en met losgooien lijkt me het niet zo bezwaarlijk. Ga er idd NIET mee rijden.

Waarom zou ik een hoefschoen over een ijzer doen met rijden????.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:05

Snoekiej schreef:
@ TS, misschien een beetje omslachtig, maar je hebt van die beschermers met aan de onderkant een stukje extra, zodat de springschoenen op de plaats blijven. Ik kan er momenteel even geen plaatje van vinden.
Ik weet ook niet wat voor springschoenen je gebruikt, maar die van NEW zijn ook het proberen waard
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=35838
Ze zitten aan de achterkant van de hoef echt helemaal over de onderkant heen, en ze beschermen ook de kootranden, maar verder is de pasvorm heel anders. Ik heb ze ook, en ze zijn nog nooit gedraaid of omhoog gegaan. http://www.horseyshopping.nl/images/items/NHHQ01.jpg.

Mhh daar eens naar kijken hij moet echt achter over de tak van het ijzer gaan.

Heb een goede smid hij heeft er 4 gehad afgelopen jaar (door verhuizingen) en bij allemaal deed hij het. Als een paard van 600 kilo gek gaat doen en hij raakt de tak van het ijzer vind ik het een knappe smid als hij blijft zitten. Heb dan liever dat het ijzer er makkelijk afgaat dan dat de halve hoef afbreekt en dat heb ik ook al eens gehad.
Het zal toch ergens gaan afbreken als ze in vollge galop gaan bokken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:09

Prisca schreef:
Heeft hij al om gaat hier om de tak van het ijzers die is al vrij kort en nog krijgt hij hem eraf. Hij maakt zulke rare sprongen als hij los is.

Je kunt er gewoonweg op wachten tot je paard een ijzer zodanig verliest, dat je paard letterlijk en figuurlijk geen hoef meer over heeft, maar dat schijnt van minder belang te zijn Boos! .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:13

Ik zal niet meer de discussie aangegaan over wel of geen ijzers. Maar ik zal je toch écht afraden om nog eens hoefschoenen óver de ijzers te gaan doen. Die ijzers zelf zijn al continu een zwaar gewicht aan de hoeven (wat niet goed is) en dan ga je het nóg zwaarder maken met hoefschoenen er om heen. Ook al is dat maar een paar uur op de wei, ik vind het geen goed idee. Gewoon al omdat het dan nóg zwaarder is dan normaal en goed is. Ga dan naar een andere optie kijken die mogelijk is mét ijzers (aangezien je dus absoluut niet je ijzers eraf wil halen) maar niet deze Knipoog

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:21

Prisca ik heb dit probleem ook gehad mijn paard kan echt niet zonder ijzers.Ze heeft een bolle zool door hoefbevangheid.Ik heb de neopreen springschoenen een maat groter en dan gaat na een poos de onderkant omkrullen omdat ze tegroot zijn.Maar dit werkt bij mij super.Ik heb er ook wel eens aangedacht een hoefschoen maar die zijn toch duurder en als het niet gaat zit je.Je hebt ook van die beschermers die gaan over de bal van de voet en die pakken ook een stukje hoefijzer mee.Succes en laat ze maar kletsen.Ik weet heel goed wat je bedoeld.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 08:47

Maartje1990 schreef:
Ik zal niet meer de discussie aangegaan over wel of geen ijzers. Maar ik zal je toch écht afraden om nog eens hoefschoenen óver de ijzers te gaan doen. Die ijzers zelf zijn al continu een zwaar gewicht aan de hoeven (wat niet goed is) en dan ga je het nóg zwaarder maken met hoefschoenen er om heen. Ook al is dat maar een paar uur op de wei, ik vind het geen goed idee. Gewoon al omdat het dan nóg zwaarder is dan normaal en goed is. Ga dan naar een andere optie kijken die mogelijk is mét ijzers (aangezien je dus absoluut niet je ijzers eraf wil halen) maar niet deze Knipoog

Ik zeg ook niet dat ik DE hoefschoen wil. Alleen zou ik het eens fijn vinden als die makers eens meedenken want ik denk dat dat wel een redelijk gat in de markt is. Denk dat er in deze tijd bij mij op stal met 28 paarden er iedere week wel een ijzer afgaat.

Ik heb gebeld ivm scalpers die houden op na de bal van de voet (dacht ik al) een maat groter gaat niet werken want dan schuift het. Probleem hem je namelijk ook dat een paddock altijd wat zwaarder is dan een normale bak. Dus met gek doen gaat de beschermer schuiven. Ik heb eskardon springschoenen die ik goed vastzet van onderen maar toch is hij na 1 rondje verschoven. Dus is de bescherming van de bal ook weg (ook die trapt hij regelmatig open).

@opala
Daarom ben ik op zoek naar een oplossing DE oplossing??. Anders zou ik dit topic niet beginnen dit probleem speelt al een flinke tijd en nu ben ik het zat. De optie die ik nu heb is veel molen en tape plakken om zijn voeten. Hij gaat dus voorlopig niet op het weiland en los dus ook alleen als ik er ben (ivm tape).
Dus dan kan hij zijn voet niet kapot slaan. Ben ook niet gek om zo door te gaan zodat hij straks zijn voeten kwijt is schijnbaar denk je dat ik dat doe of zo?. Ik ga niet iedere week mijn smid laten komen dus voorkom ik het.

Ben ik nu zo slecht dat ik een goede oplossing wil en mijn ijzers te houden???

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:06

IK hoop dat je het je het goede kan uitvinden.Ik zal 1 van je klanten worden.Je zou een soort rubberen shoen moeten hebben die er strak om heen gaat.Soort elastisch rubber met gaatjes voor het ademen.Je hoeft er niet mee over de weg dus het rubber of kunstof hoeft niet hard tezijn.Een soort spul waar je tegenwoordig niet bakblikken van hebt en vormpjes(xenos).Weet je wat ik bedoel

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:21

Rubber is idd een idee?. En dan een plaatje onderin ivm slijtage.
Je hebt van die schoenen voor het koelen van de benen maar die zijn groter.

Maar ja die hoefschoenen moeten ook van soort spul gemaakt zijn wat niet hard slijt daarom dacht ik dat daar wel een idee mee kan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:24

Hier staan scalpers bij: http://www.westeindruitersport.nl/websi ... gory=54988

Bij Divoza zijn ze ook te krijgen, maar dan heet het hoefbalbeschermers geloof ik.

Verder eens met je hoefsmid overleggen. Ik heb ook zo'n paard die voortdurend haar ijzers aftrapte in de wei (en zelfs op stal en in de trailer).
Mijn hoefsmid heeft een kleinigheid veranderd aan het beslag. Ik weet niet precies wat...maar nu gebeurt het bijna nooit meer!

En wat een gezeur hier trouwens over ijzerloos etc.. Laat iedereen toch zelf keuzes maken! Ik ken paarden van dik in de twintig die vanwege het mennen op de weg, of vanwege de wedstrijdsport hun hele leven lang al op ijzers lopen. En qua gezondheid en beenwerk en hoeven is er niks mis met die paarden. En ik ken ook paarden zat, die hun hele leven lang al blootsvoets lopen...en daar is ook niks mis mee.
Ik vind het jammer dat een aantal naturals zo extremistisch zijn. Extremistisch is nooit goed.... En zij werpen een smet op de mensen die paarden gewoon met gezond verstand natuurlijk houden. jammer hoor dat men zo doorslaat!

En als je met een paard zonder ijzers een keer goed onderuit bent gegaan op het wedstrijdterrein, door de gladheid en je hebt daarbij ongeveer alles gebroken wat er te breken valt....dan weet je wel beter. Soms heb je het dus echt wel nodig om je paard op scherp te zetten.

En dat geldt ook voor de kar. Eén van onze paarden was bijna voorgoed uitgeschakeld, door een glijpartij voor de kar. Nadat ze beter was hebben we die mooi wel op ijzers, zodat we haar op scherp kunnen zetten bij het hindernis rijden. Bovendien was mijn linkerbeen behoorlijk gekwest....doordat de kar daar bovenop viel nadat het paard omviel door uitglijden. Glijpartijen in hindernissen zijn levensgevaarlijk!

gezond verstand gebruiken en je beleid (wel of geen ijzers) aanpassen aan je eigen situatie...dat is wat ik er van vind.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 09:52

polly2 schreef:

Bij Divoza zijn ze ook te krijgen, maar dan heet het hoefbalbeschermers geloof ik.

Verder eens met je hoefsmid overleggen. Ik heb ook zo'n paard die voortdurend haar ijzers aftrapte in de wei (en zelfs op stal en in de trailer).
Mijn hoefsmid heeft een kleinigheid veranderd aan het beslag. Ik weet niet precies wat...maar nu gebeurt het bijna nooit meer!

Klopt heb ik gezien alleen die gaan niet over de takken van het ijzers.

Smid al gesproken en die kwam met de hoefschoen (of aanpassen daarvan). De tak is nu minimaal maar kan niet kleiner en NOG presteerde hij het om hem eraf te trekken met een vage bok. Daarom was duck tape de beste oplossing.

Je zegt bijna nooit meer dus toch nog last?.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:24

http://www.kavalkade.de/kavalkade/ballenschutze.html
Deze beschermen volgens de fabrikant ook tegen aftrappen.
Weet zeker 1 iemand die ze daarvoor met succes gebruikt al is dat wel met rijden.

Het gebruik van hoefschoenen over ijzers kost je de garantie op de hoefschoenen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:49

heee dat ziet er goed uit en open voor de ventilatie. Weet jij hoe duur die dingen zijn?.

Dat begrijp ik dat die dan vervalt verlang ook niet die maar misschien een kleine aanpassing erop.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:51

Prisca schreef:
polly2 schreef:

Klopt heb ik gezien alleen die gaan niet over de takken van het ijzers.

Smid al gesproken en die kwam met de hoefschoen (of aanpassen daarvan). De tak is nu minimaal maar kan niet kleiner en NOG presteerde hij het om hem eraf te trekken met een vage bok. Daarom was duck tape de beste oplossing.

Je zegt bijna nooit meer dus toch nog last?.

Ja...toch nog wel eens. Maar nu niet meer vaker dan bij onze andere paarden. Ieder paard verliest wel eens een ijzer.

Nu ik trouwens die Kalvakade dingen zie....die werken echt goed. Een aantal jaren geleden heeft een collega van mij ze op het werk bij een paard gebruikt. Ik was dat echter even helemaal vergeten, maar nu ik het hier weer zie, kwam het ineens weer in mijn herinnering naar boven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:59

polly2 schreef:
Nu ik trouwens die Kalvakade dingen zie....die werken echt goed. Een aantal jaren geleden heeft een collega van mij ze op het werk bij een paard gebruikt. Ik was dat echter even helemaal vergeten, maar nu ik het hier weer zie, kwam het ineens weer in mijn herinnering naar boven.

jaaa net gebeld met de winkel waar ik alles altijd haal en die hebben ze liggen Haha!. Prijs valt me nog mee 100 euro.

Ga ze vrijdag halen....zou super zijn ben het zo zat.

Zie je wel dat er wat is Tong uitsteken kunnen mijnijzers blijven....

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:10

@TS Wat fijn dat je een oplossing heb!

Nog even ter info

Ik heb 1 hoefschoen van Easyboot.
Mijn paard had 1 ijzer afgetrapt..op zich niet zo erg maar..mijn hoefsmid was onbereikbaar en mijn paard heeft in twee dagen aan de binnenkantvan zijn hoef een heel gat geproduceerd..kortom zijn hoef was daar weg en het begon op meerdere plekken..dit was onhoudbaar want de hoef werd veel te kort en broos en werd dus gevaarlijk. Er moest een ijzer onder anders ging het echt niet goed..Met veel moeite een ijzer er onder laten slaan door een zeer bekwaame hoefsmid.
Conclusie: Paard zijn hoef aan binnenkant ligt helemaal open en kan dus bloot op het ijzer kijken, je zag de nagel door het ijzer de hoef ingaan. Omdat hij echt absoluut niet met zijn andere hoef erop mocht gaan staan(dan zou het ijzer er weer afgetrapt worden en waren we heel ver van huis geweest) heb ik een hoefschoen aan moeten meten en die aan moeten doen als het paard naar buiten ging en dus evt. een onbewuste gekke beweging kon maken. Dus hier is dus niet het probleem geweest van lange takken maar een gemis van een deel van de hoef aan de binnenkant.
Nu kan het in rust aangroeien.
En staat hij over 6 weken weer op goede voeten.

Ik ga zeker mezelf eens verdiepen in het proberen zonder ijzer..ik zou niets liever willlen en mijn portomonee ook niet!
Als iemand goede duidelijke info heeft dan graag..want is wel een moeilijk geval hoor Haha!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:14

tamary schreef:
http://www.kavalkade.de/kavalkade/ballenschutze.html
Deze beschermen volgens de fabrikant ook tegen aftrappen.
Weet zeker 1 iemand die ze daarvoor met succes gebruikt al is dat wel met rijden.

Het gebruik van hoefschoenen over ijzers kost je de garantie op de hoefschoenen.

Dat klopt idd!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:28

Misschien is het ook verstandig om je eens af te vragen hoe het komt dat de hoeven van je paard brokkelen. Het kan nooit zo zijn dat die hoef nou eenmaal niet goed is. Ga eens na wat je hem voert, hoe vaak, hoe hij beweegt. Laat een smid kijken naar hoe hij op zijn voeten staat. Misschien moet je de hoeven eens insmeren met een speciale crème. 't kost allemaal veel minder dan €100,- voor een paar beschermers, die je niet nodig zou hebben als je überhaupt geen ijzers had. Ik probeer je niks aan te praten. Maar mensen hebben er een handje van om aan symptoom bestrijding te doen. Het probleem blijft, alleen men merkt weinig meer van de symptomen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:15

heiditjj schreef:
Misschien is het ook verstandig om je eens af te vragen hoe het komt dat de hoeven van je paard brokkelen. Het kan nooit zo zijn dat die hoef nou eenmaal niet goed is. Ga eens na wat je hem voert, hoe vaak, hoe hij beweegt. Laat een smid kijken naar hoe hij op zijn voeten staat. Misschien moet je de hoeven eens insmeren met een speciale crème. 't kost allemaal veel minder dan €100,- voor een paar beschermers, die je niet nodig zou hebben als je überhaupt geen ijzers had. Ik probeer je niks aan te praten. Maar mensen hebben er een handje van om aan symptoom bestrijding te doen. Het probleem blijft, alleen men merkt weinig meer van de symptomen.

Misschien moet je je eens afvragen of mensen dat al niet gedaan hebben??
Maar eindeloze discussie..Ts heeft haar oplossing gevonden en daar ben ik blij om!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:23

Ja, tot het volgende probleem opduikt.

TS: suc6, ik hoop dat het beter gaat zo.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:46

Ik heb hoefschoenen, maar als mijn merrie op de noodrem gaat onderweg of een keer goed gek doet, trapt ze haar hoefschoenen ook uit. Juist dit was ook een ijzeraftrapper eerste klas. Had elke 2 weken een abbonnement op de smid Bloos

Die dingen die je gaat halen lijken me een goede oplossing!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 09:02

heiditjj schreef:

Heb ik ergens geschreven dat mijn hoeven brokkelen of dat er nog geen smid bij geweest is enz...?. Hoeven zijn prima en in goede staat rest is ook niet van belang. Er zijn al diverse smids bij geweest en ze kunnen er niets aan doen.

Als die dingen werken is het probleem opgelost en scheelt het me een hoop geld iedere maand bij de smid plus dat hij dagen niet gereden kan worden. Ik zou niet weten wat voor een probleem er blijft als die dingen werken?. Zijn hoeven worden alleen maar beter omdat hij hem dan er niet meer aftrapt waardoor er stukken afbreken. Dus probleem opgelost.

Zonder ijzers geprobeerd toen ik hem net had maar dat werkte niet. Reden is reeds diverse malen besproken.

@heiditjj
Ik zou niet weten wat het volgende probleem wordt?. Zijn voeten werden nu slechter door het aftrappen door de kracjt die hij heeft breken hele stukken af. Hoe vaster je een ijzer zet hoe meer er afbreekt als hij bokt en de tak raakt.
Zijn voeten worden nu dus beter, hij kan weer normaal los, hij kan het weiland normaal op. Ik zie dus alleen maar positive dingen waar mijn paard beter van wordt. Want op dit moment kan hij niet meer los, kan niet op het weiland en staat dus 22 uur op stal.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:08

@heiditjj: en de hoeven insmeren met creme is geen symptoombestrijding?
Dat is pas een nutteloze exercitie....want de hoeven nemen namelijk niks op...alleen water.... Dus je kunt smeren met een creme wat je wilt....dat is pas weggegooid geld.
Bovendien heeft het paard van de TS helemaal geen hoefproblemen....alleen problemen met het aftrappen van het ijzer...
En daar is inmiddels een oplossing voor gevonden.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:49

Maartje1990 schreef:
Maar dat een paard niet zonder ijzers kan want dan brokkelen de hoeven helemaal af etc. Dat vind ik écht een onzin opmerking. Dat is gewoon NIET WAAR. De hoeven van mijn haflinger zijn hiervan het bewijs en ze wordt gewoon bekapt

Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Als dit jouw paard zo gegaan is, dan moet het bij alle andere paarden ook wel zo zijn. Het is bewezen!
Weet je, he? Ik ken dus een paard, die staat op een best volle weide. En nu zal ik je vertellen, die heeft dus helemaal nog nooit last gehad van hoefbevangenheid. Dus alle andere paarden hoeven ook niet op een schrale weide, want die kunnen ook niet hoefbevangen worden ervan. Pling Dat heeft dat paard bewezen Ja .

Citaat:
wie scheert er nu alle paarden over 1 kam?

Jij.

Sorry TS, voor mijn off-topic reactie.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:13

ben benieuwd hoe het gaat met die kavalkade dingen