Slowmotion filmpjes hoeven landen, met en zonder ijzer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: Slowmotion filmpjes hoeven landen, met en zonder ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:27

Hoeftniet schreef:
Mooie filmpjes, ze zeggen alleen iets over de betreffende paarden en gebruikte apparatuur. Verder is het appels met peren vergelijken.

Nl:
- verschillende paarden van verschillende afkomst, verschillend ras, verschillend gewicht, verschillende leeftijd en verschillende klinische history. Worden ze allemaal aan de hand voorgebracht of worden er bereden? Zijn ze op hetzelfde moment bekapt/beslagen? Hetzelfde in conditie?
- over de ondergrond is niets bekend, lopen ze allemaal over exact hetzelfde stukje. Ligt de ondergrond overal waterpas?
- alleen de onderbenen zijn te zien. Het landingspatroon zegt in de eerste instantie het meest over het exterieur van het dier. De verschillende beenstanden brengen verschillende landingspatronen met zicht mee. Staan ze recht op de benen, zijn ze onderstandig, staan ze gestrekt, bokbenig, hol in de knieën, rechte voetas zijdelings gezien, steile/weke schouder, stand en beweging van de achterhand enz enz?

Dat slaat net zo min ergens op als die hele website van je! Haha! Clown

Voor iedereen die in de verdediging springt; wie heeft er zo'n prachtig filmpje van een paard mét ijzers dat de perfecte landing maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:16

Dani62 schreef:
Hoeftniet schreef:
Mooie filmpjes, ze zeggen alleen iets over de betreffende paarden en gebruikte apparatuur. Verder is het appels met peren vergelijken.

ROFL ROFL
Die zeer informatieve, leerzame en goed onderbouwde website, bedoel je? Clown Haha!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:48

wat flauw

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:49

ja, want www.paardnatuurlijk.nl en bitloos.nl zijn uiteraard wel objectief en totaaaaal niet gekleurd Clown Hoezo de pot verwijt de ketel Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:51

kjoetie schreef:
ja, want http://www.paardnatuurlijk.nl en bitloos.nl zijn uiteraard wel objectief en totaaaaal niet gekleurd Clown Hoezo de pot verwijt de ketel Nagelbijten / Gniffelen

Vind ik ook, plus dat er weinig toegevoegde waarde in was om erover te beginnen. Kom dan nog op zen minst met opbouwende argumenten. Maar dat was ook niet het geval inplaats van elkaars website af te kraken Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:54

Dani62 schreef:

Voor iedereen die in de verdediging springt; wie heeft er zo'n prachtig filmpje van een paard mét ijzers dat de perfecte landing maakt?

persoonlijk worden hoeft niet Lachen

ik denk dat de meneer die deze filmpjes gemaakt heeft alle filmpjes waar het paard WEL goed land onmiddelijk gedelete heeft Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:04

Zou je denken?

Maar het was een vraag in het algemeen. Wie heeft er zo'n filmpje, of wil er ééntje maken?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:07

Interessante filmpjes Lachen jammer dat er niet meer filmmateriaal beschikbaar is.

Verder vind ik niet natural mensen volgens mij toch een stuk paardvriendelijker dan de meeste natural mensen, die kijken tenminste per paard wat fijner voor het paard is Lachen . Ik rijd ook dagelijks een heel stuk over de weg om in het park te komen, gaat prima zonder ijzers, dus paard hoeft ook geen ijzers. Maar bij paard dat vaak mee gaat naar buiten slijten z'n hoeven zonder ijzers gewoon veel te snel. Eigenaresse wil best zonder ijzers, zeker aangezien paard ze er afgelopen zomer om de paar weken weer afgesloopt had (lag beetje veel modder in de wei, paarden gewoon naar buiten, was alleen niet zo goed voor z'n ijzers). Maar dat paard kan gewoon niet zonder ijzers. Ze kan ook alleen in de bak rijden, maar daar vindt paard ook niet zoveel aan, dus imo is dan gewoon met ijzers de weg over de paardvriendelijkste optie Lachen .

Maar zulke filmpjes en echt goede onderzoeken zijn wel heel interessant.

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:14

Ik wou mijn paardje ook van haar ijzers halen, en toen bleek het dat ze haar achtervoet schuin neer zet, en was het heel erg schuin afgesleten.. toen heeft de hoefsmid mij aangeraden om er weer ijzers op te doen anders liep ze over een week op haar vlees.. dus die van mij kan niet zonder ijzers

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:30

Ik vraag mij eerlijk gezegd af waarom een Deense onderzoeker / hobbyist wel dit soort bijna schokkende ervaringen heeft met ijzers, terwijl de gerenomeerde onderzoeksfaculteiten hierover eigenlijk nauwelijks publiceren?

Ik weet dat er in Utrecht (onder andere) al jaren onderzoek wordt gedaan naar de beweging van paarden, hoefbeslag, impact en ontstaan van beengebreken ed. Ik zou verwachten dat als zij echt schokkende problemen zouden ondervinden bij het gebruik van ijzers, hier al veel meer over bekend zou zijn en er al veel meer alternatieven zouden zijn verzonnen.

Als ik deze beelden zie denk ik inderdaad dat ijzers heel slecht zijn voor een paard. Dat sluit ik beslist niet uit, maar wat ik vreemd vind is dat eigenlijk verder niemand rept over deze (zo te zien desastreuze) problemen voor het paard en zijn benen. Ik weet dat er voldoende onderzoek naar wordt gedaan en al is gedaan. Ondanks dat de beelden voor zich spreken is er door deze Deen geen conclusie getrokken over wat het effect is op het paardenbeen van deze beelden en geeft hij geen gevolgen aan hiervan. Want ik zie best dat het been meer stuitert dan het andere been zonder ijzers maar is dat dan ook erg?

Op zich interessant en ik zou er graag veel meer over willen horen en zien..Mogelijk dat deze beste man een stap verder kan gaan in zijn onderzoek? Foto's, conclusies, aanbevelingen, meerdere onderzoeken, objectief meetbare gegevens?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:37

Dani62 schreef:
Zou je denken?

Maar het was een vraag in het algemeen. Wie heeft er zo'n filmpje, of wil er ééntje maken?

ik stel een paard ter beschiking , net beslagen , op een juiste manier (en weet je .. dan kan de achterzijde hoef daar waar het hier dus over gaan ..bewegen ROFL )

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:17

Dani62 schreef:
Hoeftniet schreef:

Nl:
- verschillende paarden van verschillende afkomst, verschillend ras, verschillend gewicht, verschillende leeftijd en verschillende klinische history. Worden ze allemaal aan de hand voorgebracht of worden er bereden? Zijn ze op hetzelfde moment bekapt/beslagen? Hetzelfde in conditie?
- over de ondergrond is niets bekend, lopen ze allemaal over exact hetzelfde stukje. Ligt de ondergrond overal waterpas?
- alleen de onderbenen zijn te zien. Het landingspatroon zegt in de eerste instantie het meest over het exterieur van het dier. De verschillende beenstanden brengen verschillende landingspatronen met zicht mee. Staan ze recht op de benen, zijn ze onderstandig, staan ze gestrekt, bokbenig, hol in de knieën, rechte voetas zijdelings gezien, steile/weke schouder, stand en beweging van de achterhand enz enz?

No Cheer ... En waarom slaat dat nergens op?

Weet je, als ik zo'n camera had, zou ik van alle paarden -beslagen of onbeslagen- met liefde filmpjes willen maken maar helaas ik ben niet zo'n geluksvogel dat ik zo'n camera bezit.

Ik zie dat het beslagen been op het filmpje uit balans is.

Wat is hier ieders mening over dan? Waarom landt 'ie niet vlak?
Juist, dat weet je niet. Omdat er niets over het paard van het filmpje te zeggen is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:05

vanitymay schreef:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af waarom een Deense onderzoeker / hobbyist wel dit soort bijna schokkende ervaringen heeft met ijzers, terwijl de gerenomeerde onderzoeksfaculteiten hierover eigenlijk nauwelijks publiceren?

Ik weet dat er in Utrecht (onder andere) al jaren onderzoek wordt gedaan naar de beweging van paarden, hoefbeslag, impact en ontstaan van beengebreken ed. Ik zou verwachten dat als zij echt schokkende problemen zouden ondervinden bij het gebruik van ijzers, hier al veel meer over bekend zou zijn en er al veel meer alternatieven zouden zijn verzonnen.

Als ik deze beelden zie denk ik inderdaad dat ijzers heel slecht zijn voor een paard. Dat sluit ik beslist niet uit, maar wat ik vreemd vind is dat eigenlijk verder niemand rept over deze (zo te zien desastreuze) problemen voor het paard en zijn benen. Ik weet dat er voldoende onderzoek naar wordt gedaan en al is gedaan. Ondanks dat de beelden voor zich spreken is er door deze Deen geen conclusie getrokken over wat het effect is op het paardenbeen van deze beelden en geeft hij geen gevolgen aan hiervan. Want ik zie best dat het been meer stuitert dan het andere been zonder ijzers maar is dat dan ook erg?

Op zich interessant en ik zou er graag veel meer over willen horen en zien..Mogelijk dat deze beste man een stap verder kan gaan in zijn onderzoek? Foto's, conclusies, aanbevelingen, meerdere onderzoeken, objectief meetbare gegevens?

Er heerst een taboe op het bekritiseren van ijzers. Dat ze slechte effecten hebben, is al in de 19e eeuw door Bracy Clark (1771-1860) ontdekt. Hij schreef zijn bevindingen op en dacht dat iedereen blij zou zijn met zijn schokkende ontdekking. Helaas betekende dit zo'n beetje het einde van zijn carrière, mensen wilden het niet horen, toen niet en nu ook niet (als je meer over hem wilt weten, google staat voor je klaar).

Waarom de universiteiten hier niets mee doen? Over een jaar of 100 zal het algemeen geaccepteerd zijn dat ijzers not done zijn, daar ben ik van overtuigd. Maar dat wereldje werkt nou eenmaal niet zo snel. Een voorbeeld is een onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het ging om een studie naar genezen van een peesblessure. Uiteindelijk was de conclusie in Utrecht: een paard met peesblessure moet niet op stal maar in de wei, zo blijft hij bewegen. Daardoor duurt de genezing wel langer, maar de genezing is ook volledig. Als een paard op stal wordt gehouden, stelt het stukje spier dat gerepareerd wordt zich in op weinig beweging. Zodra het paard dan weer in actie komt, raakt hetzelfde stukje spier weer overbelast en scheurt het weer.

Zie de spier als een fietsband met een scheurtje erin. Als je op de plaats van het scheurtje een stukje karton plakt (het gerepareerde stukje spier als een paard op stal blijft staan), scheurt dat stukje karton ook snel als je de fietsband uitrekt.

Waarom ik dit hele verhaal vertel? Wat denk je dat er nu nog steeds tegen de eerstejaars studenten wordt verteld? Ondanks het eigen onderzoek naar wat nou het beste is? Juist, een paard met een peesblessure moet op stal. Waarom? Omdat het al jaren zo gaat, dus zal het wel het beste zijn.

Deze Deense hobbyist heeft er overigens geen enkel belang bij om een grootschalig onderzoek te doen. Ook al zou hij het 100% objectief doen en 60.000 paarden filmen met ijzers en 60.000 paarden zonder ijzers en ook al zou overduidelijk te zien zijn dat alle 60.000 paarden met ijzers slechter lopen, dan NOG zouden mensen zeggen dat hun paard echt niet zonder ijzers kan, dat het verschil wel meevalt, dat HUN paard met ijzers toch echt anders loopt, etc. etc. etc.

Mensen die ervoor open staan, hebben wat aan deze beelden, anderen niet.

Ondertussen zullen ijzerfanaten door deze filmpjes wel uitgedaagd worden om met 'tegenbewijs' te komen, dus we wachten rustig af.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:59

arno8 schreef:
vanitymay schreef:

Er heerst een taboe op het bekritiseren van ijzers. Dat ze slechte effecten hebben, is al in de 19e eeuw door Bracy Clark (1771-1860) ontdekt. Hij schreef zijn bevindingen op en dacht dat iedereen blij zou zijn met zijn schokkende ontdekking. Helaas betekende dit zo'n beetje het einde van zijn carrière, mensen wilden het niet horen, toen niet en nu ook niet (als je meer over hem wilt weten, google staat voor je klaar).

Waarom de universiteiten hier niets mee doen? Over een jaar of 100 zal het algemeen geaccepteerd zijn dat ijzers not done zijn, daar ben ik van overtuigd. Maar dat wereldje werkt nou eenmaal niet zo snel. Een voorbeeld is een onderzoek van de Universiteit Utrecht. Het ging om een studie naar genezen van een peesblessure. Uiteindelijk was de conclusie in Utrecht: een paard met peesblessure moet niet op stal maar in de wei, zo blijft hij bewegen. Daardoor duurt de genezing wel langer, maar de genezing is ook volledig. Als een paard op stal wordt gehouden, stelt het stukje spier dat gerepareerd wordt zich in op weinig beweging. Zodra het paard dan weer in actie komt, raakt hetzelfde stukje spier weer overbelast en scheurt het weer.

Zie de spier als een fietsband met een scheurtje erin. Als je op de plaats van het scheurtje een stukje karton plakt (het gerepareerde stukje spier als een paard op stal blijft staan), scheurt dat stukje karton ook snel als je de fietsband uitrekt.

Waarom ik dit hele verhaal vertel? Wat denk je dat er nu nog steeds tegen de eerstejaars studenten wordt verteld? Ondanks het eigen onderzoek naar wat nou het beste is? Juist, een paard met een peesblessure moet op stal. Waarom? Omdat het al jaren zo gaat, dus zal het wel het beste zijn.

Deze Deense hobbyist heeft er overigens geen enkel belang bij om een grootschalig onderzoek te doen. Ook al zou hij het 100% objectief doen en 60.000 paarden filmen met ijzers en 60.000 paarden zonder ijzers en ook al zou overduidelijk te zien zijn dat alle 60.000 paarden met ijzers slechter lopen, dan NOG zouden mensen zeggen dat hun paard echt niet zonder ijzers kan, dat het verschil wel meevalt, dat HUN paard met ijzers toch echt anders loopt, etc. etc. etc.

Mensen die ervoor open staan, hebben wat aan deze beelden, anderen niet.

Ondertussen zullen ijzerfanaten door deze filmpjes wel uitgedaagd worden om met 'tegenbewijs' te komen, dus we wachten rustig af.

Dat is nu de tweede keer dat ik het onderzoek van Bracy Clark aangehaald zie worden. Ook in [BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800 werd dit onderzoek al genoemd. Heb je toevallig ergens (een link naar) de originele tekst/publicatie? Dus niet naar een "korte samenvatting voorzien van commentaar.

Voor mij heerst er in ieder geval geen taboe op het bekritiseren van hoefijzers, behalve als dit bekritiseren gebeurt met onvolledige, eenzijdige, gekleurde of verdraaide "onderzoeken" en "bewijzen".

Ik zou zelf, als ik een paard zou hebben, waarschijnlijk ook kiezen voor "geen ijzers tenzij..." In wélke gevallen een paard precies hoefijzers nodig heeft of baat heeft bij ijzers, en wat de voor- en nadelen van ijzers, onbeslagen hoeven of hoefschoenen precies zijn is mij nog niet helemaal duidelijk.

Helaas is er een sterke tegenstelling tussen de "naturals" en de "traditionelen".
De ene groep wil alles per se in alle gevallen ijzerloos en zo "natuurlijk" mogelijk doen, soms zonder naar het individuele paard en zijn behoeften of gebreken te kijken.
De andere groep doet alles zoals het al jaren wordt gedaan, alleen omdat dat al jaren zo wordt gedaan.
Beide groepen publiceren alleen dat wat in hun straatje past en doen alles van de "tegenpartij" zonder meer af als "onzin".

Voor mij als relatieve leek is het dus heel lastig om zelf kennis op te doen en een gefundeerde mening te vormen op basis van objectieve informatie.

De "Deense hobbyist" uit de openingspost heeft er misschien geen belang bij om een grootschalig onderzoek te doen, maar dat komt niet door het gebrek aan nut van zo'n onderzoek op zich, maar doordat beide partijen zich al als struisvogels hebben ingegraven.
De die-hard naturals en traditionals laten zich beiden sowieso door geen enkel onderzoek overhalen tot het andere kamp.
Wat er ook voor resultaten uit het onderzoek zouden komen, het zou zonder meer door de ene partij de hemel in worden geprezen en door het andere kamp de grond in worden getrapt.

Voor die groep mensen die (nog) twijfelt of er qua mening tussenin zit maakt het echter wél uit of een onderzoek goed is uitgevoerd.
Een goed uitgevoerd, objectief en representatief onderzoek kan voor deze groep de doorslag geven en op díe groep zouden de "evangelisten" uit beide kampen zich moeten richten.
Een slecht uitgevoerd of onvolledig onderzoek is helaas niet meer dan een extra stukje in de toch al enorme brij met onbruikbare en onjuiste informatie.

Ik sta wel open voor goede informatie, maar ik heb dus absoluut niets aan deze beelden.
Ik kan er in zien dat één hoef van paard A/B in situatie A/B in filmpje A/B op een andere manier lijkt te landen dan één hoef van paard C in situatie C in filmpje C.
Waardóór dit verschil wordt veroorzaakt en of dergelijke verschillen ook in andere situaties of bij andere paarden optreden weet ik niet. Ik kan er ook na herhaaldelijk zien van de filmpjes slechts naar gissen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 01:38

Oef, interessante discussie wordt het weer Knipoog

Wat ik een beetje jammer vind is dat er wel telkens wordt geroepen dat deze filmpjes eenzijdig zijn en gekleurd, terwijl het grootste gedeelte van de mensen die roepen dat hun paard op ijzers staat ook gekleurd zijn van mening en eenzijdig.
Niet alleen hier, maar op iedere willekeurige pensionstal hoor Knipoog

Pot verwijt de ketel?

Deze topic's zijn juist mooi om mensen die zich wel hebben verdiept in TB of NB aan het woord te laten en ervan te leren. Maar op hoeveel paardeneigenaren is dat zo?
Alles wat met paarden te maken heeft is gekleurd.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 04:35

Ik zit een beetje met verbazing het topic te lezen. Met name op de reacties van "niet elk paard is het zelfde"... Want misschien licht het aan mij maar de paarden zitten over het algemeen behoorlijk het zelfde in elkaar, anders zouden we wel meteen kunnen kappen met het bestuderen van de anotomie als dat voor elk paard verschilllende is. Dan kunnen we meteen kappen met elk wetenschappelijk onderzoek wat betrefd paarden, want elk paard is een individu dat compleet anders in elkaar zit Ja Verward

Gekleurd of niet, ijzer geeft trillingen door in extreme mate. Je kunt je kop in het zand steken en zeggen "schijt aan alle wetenschappers" en blijven ontkennen dat ijzer trillingen doorgeeft maar dan ben je imo geen haar beter dan mensen die de theorie van darwin ontkennen. Als ijzer werkelijke zo'n goede schokdemping zou geven zouden als onze olympische toppers nu toch ook met ijzeren sportschoenen lopen? Maar gek genoeg geven ze de voorkeur aan rubber, zelfs de meeste ruiters vinden het prettiger om met een rubbertje tussen de beugels te rijden. Omdat het ijzer zo'n slechte schokdemping heeft en onprettig aanvoelt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:19

mensen zullen we op zijn minst proberen iets respectvol met elkaar meningen om te springen ?

ja helemaal eens dat de klappen die een paard maakt met ijzers
hard zijn .. en dat de spieren en pezen ook zeker aan ijzers moeten wennen

ook mee eens dat de demping , de natuurlijke demping
uiteraard zonder ijzers vele malen beter is

ook mee eens dat als men rubber tussen ijzer en hoef zouden doen
(of bv dat uber metaal zouden gebruiken uit dat filmpje)
het veel beter zou zijn als slechts alleen metaal

heb paarden om meerdere reden liefst blootvoets
maar staar mij daarop niet blind en kijk naar de individu
zoals niet ieder mens het zelfde is is ook niet ieder paard het zelfde
al is de basis wel het zelfde toch zijn er altijd verschillen
zo deden maaike , pablo,blackie , bolle,cheyenne,vos,ladie
en vele anderen het uitstekend zonder ijzers ..

heb nu voor het eerst in jaren met mijn rijpaard
gekozen voor ijzers als minst kwade van de 2 mogelijkheden

omdat IK als egocentrische ruiter .. buiten wil rijden
ipv mijn paard alleen maar op de wei te laten lopen
de bak is hier met tijden zo zwaar dat als ik daar te vaak te lang in rij
het op lange termijn vragen om pees problemen is

gelukkig "lijkt"mijn paardje het buiten ook erg leuk te vinden Vork
liep op eieren buiten .. kort en regelmatig met een hoefkneuzing
hoe voorzichtig we het ook opbouwden ..hij stond regelmatig weer met zere voeten
tja .. moet je dan hard zijn naar je paard , mietjuhhhh gewoon lopen Vork
ach hebbie au voetjes , jammer dan , we gaan toch weer
of iedere keer na een rit 2 weken op rust of gewoon doorrijden
neh lijkt me niet ..

nu zeg ik er wel bij .. je hebt smeden en smeden
mijn smid beslaat liever niet heeft ze ook liever
indien mogelijk op blote voeten , nu als hij er een ijzer
onderlegd slaat hij deze zo min mogelijk naar achteren vast
zoveel mogelijk aan de voorzijde
waardoor de hoef nog iets van zijn natuurlijke demping kan uitvoeren
uiteraard nooit zoveel als zonder ijzer
maar beduidend meer als wanneer het ijzer rondom vast genageld zit
zoals ik ze ook vaak zie ..

overigens ben ik het ook met de pees blezure theorie eens
liever paar maanden op de wei , dan 2 weken boxrust

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:21

je kan ook een rubbertje tussen de hoef en het ijzer plaatsen Haha! Haha!

maargoed alle gekheid op een stokkie, de filmpjes zoude waarde hebben als er een paard gebruikt was........ nu is het eigenlijk waardeloos........

ik zal voor de volledigheid nog even melden dat mijn paard ijzerloos staat

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:36

Je hoeft mij niet te overtuigen dat indien mogelijk een hoef zonder ijzer beter is dan 1 met.
Het filmpje zegbt mij echter niets.
Verschil in opname.
Behang van paard met ijzer is veel langer waardoor de impact anders lijk.

Het verschil met zonder ijzer zit hem volgens mij meer in de natuurlijke uitzetting van de hoef bij het neerzetten van de hoef.

Dat elk paard zonder ijzer kan enindien het tekort wordt zelf regelt dat het sneller gaat groeien vind ik een stelling die ik bij nh vaak hoor maar mij te ver gaat.
Rijden op een paard en asfalt heeft nl. niets met de natuur te maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:42

ach wij mensen liepen vroeguh ook blootvoets Vork
en zolang je niet km over asvalt moet is dat nog wel te doen
wij mensen krijgen ook eelt onder de voeten
en .... niet bij iedereen even veel of even snel ...
maar bij ons mensjes welke dan zere voeten krijgen
omdat het eelt harder slijt dan aangroeid zeggen we toch
ook niet zueren gewoon doargoan ? toch ?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:16

Moderatoropmerking:
Kunnen we proberen om elkaar niet persoonlijk aan te vallen?

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:10

Over de effecten van ijzer op de beweging is best veel bekend, de meeste paarden landen op de buitenkant van de hoef, met en zonder ijzer. Een ijzer kan voor korte duur de beweging beinvloeden, er onstaat direct na een beslag een toename in pees en gewricht belasting, binnen 2 dagen is dt effect weg. Je kunt dat korte termijn effect van hoefbeslag ook zien, bijvoorbeeld bij tuigers waarbij een extra ijzertje vlak voor de show wordt aangebracht. De impactvibraties nemen toe door een ijzer, echter de hoef is zo´n goede absorbeerder dat op het niveau van het hoefbeen al 60% van de trillingen verdwenen is en op het niveau van de kogel is geen verschil te meten tussen een beslagen en onbeslagen voet. Het meten aan de buitenkant van de voet van vibraties zegt dus niet zoveel het gaat om het gewrichtsniveau.
Arno dat pees onderzoek wat je aanhaalt moet je wellicht ook nog eens nalezen, daarin is niet gewerkt met stukken spier. Bij een peesprobleem is een aantal dagen stalrust absoluut goed tijdens de zogeheten proliferatie fase daarna wil je het liefst gericht revalideren maar dat is bij paarden dan weer harstikke moeilijk waardoor je soms keuzes en afwegingen moet maken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:32

Je ziet echt goed op de filmpjes wat zo'n paardenonderbeen/-voet te verduren heeft. Dat het niet uit elkaar klapt, is een wonder Clown

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:53

naa die filmpjes van die langzame hoefbewegingen zijn raar.
\ mijn pony's hebben beide geen ijzers en lopen gewoon goed.
elke pony loopt op een andere manier ik heb een dressuur pony die nette ruime stappen neemt en de passen goed afmakt terwijl mij spring/cross merrie ssnelle kleine stappen maakt en ze soms nog niiet eens netjes afmaakt omdat ze gewoon heel snel is. dus ieder paard loopt anders en die filmpjes zijn niet echt geweldig om te laten zien hoe het dan wel of niet zou moeten.

maar je ziet idd hoeveell een been te vorduren krijgt laat staan als ze misstappen of springen.