Hoe vaak hoeven krabben?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blizzie

Re: Hoe vaak hoeven krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:26

Bij mijn verzorgpaard doe ik het wanneer ik haar poets 1 x in de week ofzo (poets haar weinig omdat er ook nog niet op haar gereden kan worden)
Maar kijk wel 3 x in de week naast het uit krabben of ze schoon zijn en met warm weer (dus droge grond) is het veel minder dan met nat weer dan doe ik het vaker

Bij een ander paard wat bij mijn verzorgpaard staat (met jongere verzorgsters) zeg ik wel altijd voor en na het rijden ff hoeven uitkrabben (bijna dagelijks)omdat die meer doet

Bij de shet is het precies hetzelfde als bij mijn verzorgpaard

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:28

ik doe het iedere dag van mijn twee monsters Lachen

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:09

Ik doe het nu voor het rijden (2x per week) en nadat ik gereden heb controleer ik op steentjes.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:12

Ik doe het bijna nooit, wel als ik aan t wassen ben, voeten heel erg vies zijn van stal, Hoe meer ik aan dr hoeven zit, hoe sneller ze kreupel is lijkt het wel

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:27

Wij zijn verplicht om de paarden hun hoeven te krabben voor ze uit hun stal gehaald worden. Dus dat is 1x.
Dan als ik heb gereden of gelongeerd of zelfs al heeft hij een vrije dag en komt hij van het land af dan worden zijn hoeven nogmaals gecontroleerd en uitgekrabbelt.

Ik vind dit een hele normale zaak en ik schrik er best wel van dat sommige mensen het of nooit of 1x per maand doen...

Dit hoort toch bij een stukje verzorging van je paard of vergis ik me daar in.

Als er iets scherps of een steentje in zit dan heeft je paard daar last van en jij maar vinden dat hij rot loopt....

Even gegoogeld voor hoeven uitkrabben

Afbeelding

Hoeven in het kort ...
Boven een plaatje van een paardenhoef, van onderaf gezien. Meer informatie over hoeven:
We onderscheiden bij een paardenhoef de volgende onderdelen:

Van onderen gezien:
de hoefballen aan de hiel, de middelste straalgroeve en de buitenste straalgroeven die samen de straal vormen.
De straal is altijd te herkennen aan de in mindere of meerdere mate aanwezige driehoekige vorm.
De straal vangt schokken op.
De draagrand (heeft contact met de grond) en de z.g.n. witte lijn die evenwijdig hieraan loopt. (hierin worden de nagels voor het ijzer geslagen)

Van opzij gezien:
De kroonrand (net onder het behaarde deel van het been), de draagrand en de hoefwand.

Als je meer wilt weten over hoeven, hoefziektes, speciaal beslag etc. kun je eens kijken op http://www.hoofcare.nl; daar staat heel veel informatie op!

--------------------------------------------------------------------------------

Hoeven uitkrabben is heel belangrijk.
Sla het dus niet over omdat je het eng vindt, of omdat 'iemand anders het wel doet later'. De paarden en pony's zijn zelf helaas niet in staat om hun hoeven uit te krabben, anders deden ze het wel.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk??
Als het paard uit de stal komt wordt de mest en daarmee de ammoniak (funest voor de hoeven) weggehaald; dit is belangrijk omdat ammoniak de hoeven aantast, waardoor ze zwakker worden. Daarnaast wordt hierdoor voorkomen dat het paard niet op zijn "hoefdraagrand" maar op "plateauzolen" van mest/klei- en(bak-)- grond loopt en daardoor blessures krijgt.
Maar hoe komt dat nu eigenlijk dat paarden die op stal gestaan hebben of in het land hebben geloven de onderkanten van hun hoeven altijd vol met mest, stro, zand en ander spul dat er niet in hoort komt??
De meeste paarden hebben voor(hoef)ijzers, omdat 3/5 van het gewicht van het paard op de voorvoeten rust en dat geeft extra slijtage. Als de dieren nooit op straat lopen slijten de voeten toch af omdat zij op zand lopen. Sommige paarden hebben geen hoefijzers nodig. En als het dier geen ijzers onder heeft zal er maar een beetje modder of mest in de gleuven onder de hoef zitten. Die gleuven heten de zijdelingse en de middelste straalgroeven.
Heeft het beest wel ijzers onder, dan blijft er veel meer troep in de hoef zitten en als deze smurrie er niet minstens 2x per dag uit wordt gekrabd dan hebben we een probleem

De druk, die door deze "vulling" ontstaat is niet goed voor de straal
Het paard gaat ook zwikken door deze troep.
Dus …… hoeven uitkrabben voor de les, maar ook na de les!!
Bij het uitkrabben kan ook worden gecontroleerd of er geen vreemde zaken als steentjes, glas of andere scherpe zaken in de hoef zijn achtergebleven. (zeker na buitenritten).

Nu het belangrijkste: HOE DOE IK HET ???.

Ga naast 't paard staan met je billen naar zijn hoofd (hij bijt niet, want hij heeft al gegeten), duw zijn gewicht over op zijn andere voorbeen - anders lukt het nooit - pak dan vanaf zijn schoft ( = begin v.d. rug) naar beneden strijkend met je hand de bos haren boven de hoef, deze haren noemen we de vetlok en vraag dan :" Voetje ?" Pak de voet op en houd vast en krabben maar. Krab nooit naar je toe, maar altijd van je af.

De achterhoeven zijn soms enger om te doen, maar als je het als volgt doet lukt het echt wel:
- Strijk over de rug van het paard met je hand naar de achtervoet toe, en pak de vetlok. Pak nooit zo ineens de voet, want als het dier schrikt slaat hij tegen je hand of tegen je been.
-Vraag een voetje, til de voet op en stap naar achteren, voor jou dus naar voren, trek de voet nooit naar de zijkant, dan kun je het paard pijn doen.
- Leg het onderbeen, de pijp op je dijbeen en krab de hoef uit. Werk met de hoevenkrabber van jezelf af.
De paarden en pony's kunnen helaas zich zelf niet helpen, dus wij vinden het fijn dat jullie de dieren op deze manier helpen te verzorgen, bedankt !

Hoefverzorging
Als je een eigen paard of pony hebt, of er eentje verzorgt ben je met alleen hoeven krabben nog niet klaar.
Je zult het paard geregeld moeten laten bekappen, omdat anders de hoeven te lang doorgroeien. Veel paarden worden daarnaast ook beslagen.
En dan zijn er nog de supplementen en smeerseltjes om de hoeven in topconditie te krijgen en te houden!!
We zetten deze producten even voor je op een rijtje:

biotine: (ook wel vitamine H), moet gegeven worden een half jaar op voorhand van de te verwachten problemen, de hoeven groeien niet sneller maar het gevormde hoorn is van betere kwaliteit. Je ziet pas het eerste effect na minstens een maand (een sterker groeiende hoornring onder de kroonrand), pas na zes maand zie je duidelijk effect en het duurt een jaar eer de onderkant van de hoef daar beter van geworden is. Er moet 15 mg gegeven worden per dier en per dag, als je paard hoefkwaliteitsproblemen heeft.. Het bestaat in poedervorm dat je moet toevoegen aan het voeder of in koekjesvorm die je uit de hand kan bijvoederen, maar het paard maakt het ook zelf aan in de darmen, weliswaar niet steeds op de gewenste hoeveelheden. (normale behoefte tot 2 mg per dier per dag) Paarden die langere tijd onder stress, zware prestaties of medicatie gestaan hebben, maken dit minder aan en moeten het dus zeker bijgevoerderd krijgen. Biotine zorgt ook voor een mooiere vacht en soepeler huid. Ook het mineraal zink en het aminozuur methionine spelen een rol bij de vorming van hoefhoorn, net als zwavel.

laurierzalf: moet je op de kroonrand smeren, het heeft direct effect op het groeibeginsel van het hoorn, ook dankzij de massagewerking van het insmeren zelf.

aminozuren: zijn een voedingssupplement voor eenzijdige gevoede dieren die een tekort zouden kunnen hebben aan zwavelhoudende aminozuren (vooral methionine) bij de hoornvorming

hoefvet: bestaat uit plantaardig en/of dierlijk vet, soms met een kleurstof erbij. Het wordt vooral gebruikt zodat de hoeven niet zouden uitdrogen en net voor keuringen en wedstrijden. Hoefvet legt een laagje bovenop het hoorn, gewaterde hoeven drogen niet uit, maar droge hoeven kunnen geen vocht opnemen. Dus enkel vochtige hoeven invetten tegen uitdroging.

hoefolie: olie werkt gemakkelijker, kan enigszins nog ietsje in de hoef doordringen, vet wordt eerder gebruikt op wedstrijden en presentaties.

bleekwater: een scheutje bleekwater in een halve emmer water en er wekelijks de onderkant van de paardenhoeven mee wassen. De voet wordt ontsmet, je krijgt zicht op de kwaliteit van de straal en de straal verhardt.

Egyptische zalf: koperacetaat, azijn en honing zijn de basis van dit kleverig product. Vooral het kopersulfaat heeft effect, de honing dient voor het kleverige aspect.

Vitrioolzalf: heeft hetzelfde effect als Egyptische zalf, maar werkt sterker en is minder temperatuursafhankelijk

hoefteer: de ondoordringbare teerlaag (die vooral een ontsmettende werking heeft) zorgt er voor dat er niet teveel vocht in de zool trekt, waardoor de zool droger en sterker blijft (de straal neemt minder urine op). Alleen gebruiken op gezonde hoeven!

hoefversteviger: enkel op de onderste rand van de hoef (tot 1 cm boven de nagelgaten) NOOIT op de straal of op de kroonrand. Ook mogelijk op de zool, niet op de straal.

jodiumproducten: jodiumtinctuur ontsmet en zorgt voor een drogend effect ((iso-) betadine helpt minder goed, wegens minder geconcentreerd)

straalbeschermer: door de sterk drogende en ontsmettende werking blijft de straal beschermd tegen bacteriën en schimmels

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:26

Ik krab mijn paard dr hoeven iedere dag uit (of iig iedere keer als ik op stal ben Knipoog )
en met dit mooie/droge weer maak ik ze eens in de week helemaal schoon aan de onderkant met een borstel en water.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:00

Mooi verhaaltje Mando. Vanavond zal ik zijn hoeven eens wassen dan met een klein scheutje bleek Knipoog

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:02

Ik doe het 1 keer per dag,alleen als ik ga rijden en dat is ongeveer 5 keer per week. 1 keer per maand zou ik dus niet aanraden i.v.m. kans op hoefzweer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:07

alleen als de hoefsmid komt of om te kijken of de hoefsmid al moet komen. verder laat ik lekker alle klei er in zitten. is juist goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:13

Bij paarden met ijzers vind ik het nodig omwille dat er vuil blijft tussen zitten, zeker als ze op stal staan.

Bij mijn bijrijdpaarden doe ik het enkel als we gaan rijden of longeren, en das niet eens elke week. Paarden staan 24/7 buiten, das in de natuur net zo toch?
Verder na een buitenrit altijd even controleren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:18

poes schreef:
Paarden staan 24/7 buiten, das in de natuur net zo toch?

Ja dat vond ik ook altijd. Maar nu zeggen ze hier natuurlijk dat paarden in de natuur niet zo vaak in hun eigen uitwerpselen staan. Zit natuurlijk een goede theorie in Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:21

Mando schreef:
Wij zijn verplicht om de paarden hun hoeven te krabben voor ze uit hun stal gehaald worden. Dus dat is 1x.
Dan als ik heb gereden of gelongeerd of zelfs al heeft hij een vrije dag en komt hij van het land af dan worden zijn hoeven nogmaals gecontroleerd en uitgekrabbelt.

Ik vind dit een hele normale zaak en ik schrik er best wel van dat sommige mensen het of nooit of 1x per maand doen...

Dit hoort toch bij een stukje verzorging van je paard of vergis ik me daar in.

Als er iets scherps of een steentje in zit dan heeft je paard daar last van en jij maar vinden dat hij rot loopt....

Even gegoogeld voor hoeven uitkrabben

Afbeelding

Hoeven in het kort ...
Boven een plaatje van een paardenhoef, van onderaf gezien. Meer informatie over hoeven:
We onderscheiden bij een paardenhoef de volgende onderdelen:

Van onderen gezien:
de hoefballen aan de hiel, de middelste straalgroeve en de buitenste straalgroeven die samen de straal vormen.
De straal is altijd te herkennen aan de in mindere of meerdere mate aanwezige driehoekige vorm.
De straal vangt schokken op.
De draagrand (heeft contact met de grond) en de z.g.n. witte lijn die evenwijdig hieraan loopt. (hierin worden de nagels voor het ijzer geslagen)

Van opzij gezien:
De kroonrand (net onder het behaarde deel van het been), de draagrand en de hoefwand.

Als je meer wilt weten over hoeven, hoefziektes, speciaal beslag etc. kun je eens kijken op http://www.hoofcare.nl; daar staat heel veel informatie op!

--------------------------------------------------------------------------------

Hoeven uitkrabben is heel belangrijk.
Sla het dus niet over omdat je het eng vindt, of omdat 'iemand anders het wel doet later'. De paarden en pony's zijn zelf helaas niet in staat om hun hoeven uit te krabben, anders deden ze het wel.
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk??
Als het paard uit de stal komt wordt de mest en daarmee de ammoniak (funest voor de hoeven) weggehaald; dit is belangrijk omdat ammoniak de hoeven aantast, waardoor ze zwakker worden. Daarnaast wordt hierdoor voorkomen dat het paard niet op zijn "hoefdraagrand" maar op "plateauzolen" van mest/klei- en(bak-)- grond loopt en daardoor blessures krijgt.
Maar hoe komt dat nu eigenlijk dat paarden die op stal gestaan hebben of in het land hebben geloven de onderkanten van hun hoeven altijd vol met mest, stro, zand en ander spul dat er niet in hoort komt??
De meeste paarden hebben voor(hoef)ijzers, omdat 3/5 van het gewicht van het paard op de voorvoeten rust en dat geeft extra slijtage. Als de dieren nooit op straat lopen slijten de voeten toch af omdat zij op zand lopen. Sommige paarden hebben geen hoefijzers nodig. En als het dier geen ijzers onder heeft zal er maar een beetje modder of mest in de gleuven onder de hoef zitten. Die gleuven heten de zijdelingse en de middelste straalgroeven.
Heeft het beest wel ijzers onder, dan blijft er veel meer troep in de hoef zitten en als deze smurrie er niet minstens 2x per dag uit wordt gekrabd dan hebben we een probleem

De druk, die door deze "vulling" ontstaat is niet goed voor de straal
Het paard gaat ook zwikken door deze troep.
Dus …… hoeven uitkrabben voor de les, maar ook na de les!!
Bij het uitkrabben kan ook worden gecontroleerd of er geen vreemde zaken als steentjes, glas of andere scherpe zaken in de hoef zijn achtergebleven. (zeker na buitenritten).

Nu het belangrijkste: HOE DOE IK HET ???.

Ga naast 't paard staan met je billen naar zijn hoofd (hij bijt niet, want hij heeft al gegeten), duw zijn gewicht over op zijn andere voorbeen - anders lukt het nooit - pak dan vanaf zijn schoft ( = begin v.d. rug) naar beneden strijkend met je hand de bos haren boven de hoef, deze haren noemen we de vetlok en vraag dan :" Voetje ?" Pak de voet op en houd vast en krabben maar. Krab nooit naar je toe, maar altijd van je af.

De achterhoeven zijn soms enger om te doen, maar als je het als volgt doet lukt het echt wel:
- Strijk over de rug van het paard met je hand naar de achtervoet toe, en pak de vetlok. Pak nooit zo ineens de voet, want als het dier schrikt slaat hij tegen je hand of tegen je been.
-Vraag een voetje, til de voet op en stap naar achteren, voor jou dus naar voren, trek de voet nooit naar de zijkant, dan kun je het paard pijn doen.
- Leg het onderbeen, de pijp op je dijbeen en krab de hoef uit. Werk met de hoevenkrabber van jezelf af.
De paarden en pony's kunnen helaas zich zelf niet helpen, dus wij vinden het fijn dat jullie de dieren op deze manier helpen te verzorgen, bedankt !

Hoefverzorging
Als je een eigen paard of pony hebt, of er eentje verzorgt ben je met alleen hoeven krabben nog niet klaar.
Je zult het paard geregeld moeten laten bekappen, omdat anders de hoeven te lang doorgroeien. Veel paarden worden daarnaast ook beslagen.
En dan zijn er nog de supplementen en smeerseltjes om de hoeven in topconditie te krijgen en te houden!!
We zetten deze producten even voor je op een rijtje:

biotine: (ook wel vitamine H), moet gegeven worden een half jaar op voorhand van de te verwachten problemen, de hoeven groeien niet sneller maar het gevormde hoorn is van betere kwaliteit. Je ziet pas het eerste effect na minstens een maand (een sterker groeiende hoornring onder de kroonrand), pas na zes maand zie je duidelijk effect en het duurt een jaar eer de onderkant van de hoef daar beter van geworden is. Er moet 15 mg gegeven worden per dier en per dag, als je paard hoefkwaliteitsproblemen heeft.. Het bestaat in poedervorm dat je moet toevoegen aan het voeder of in koekjesvorm die je uit de hand kan bijvoederen, maar het paard maakt het ook zelf aan in de darmen, weliswaar niet steeds op de gewenste hoeveelheden. (normale behoefte tot 2 mg per dier per dag) Paarden die langere tijd onder stress, zware prestaties of medicatie gestaan hebben, maken dit minder aan en moeten het dus zeker bijgevoerderd krijgen. Biotine zorgt ook voor een mooiere vacht en soepeler huid. Ook het mineraal zink en het aminozuur methionine spelen een rol bij de vorming van hoefhoorn, net als zwavel.

laurierzalf: moet je op de kroonrand smeren, het heeft direct effect op het groeibeginsel van het hoorn, ook dankzij de massagewerking van het insmeren zelf.

aminozuren: zijn een voedingssupplement voor eenzijdige gevoede dieren die een tekort zouden kunnen hebben aan zwavelhoudende aminozuren (vooral methionine) bij de hoornvorming

hoefvet: bestaat uit plantaardig en/of dierlijk vet, soms met een kleurstof erbij. Het wordt vooral gebruikt zodat de hoeven niet zouden uitdrogen en net voor keuringen en wedstrijden. Hoefvet legt een laagje bovenop het hoorn, gewaterde hoeven drogen niet uit, maar droge hoeven kunnen geen vocht opnemen. Dus enkel vochtige hoeven invetten tegen uitdroging.

hoefolie: olie werkt gemakkelijker, kan enigszins nog ietsje in de hoef doordringen, vet wordt eerder gebruikt op wedstrijden en presentaties.

bleekwater: een scheutje bleekwater in een halve emmer water en er wekelijks de onderkant van de paardenhoeven mee wassen. De voet wordt ontsmet, je krijgt zicht op de kwaliteit van de straal en de straal verhardt.

Egyptische zalf: koperacetaat, azijn en honing zijn de basis van dit kleverig product. Vooral het kopersulfaat heeft effect, de honing dient voor het kleverige aspect.

Vitrioolzalf: heeft hetzelfde effect als Egyptische zalf, maar werkt sterker en is minder temperatuursafhankelijk

hoefteer: de ondoordringbare teerlaag (die vooral een ontsmettende werking heeft) zorgt er voor dat er niet teveel vocht in de zool trekt, waardoor de zool droger en sterker blijft (de straal neemt minder urine op). Alleen gebruiken op gezonde hoeven!

hoefversteviger: enkel op de onderste rand van de hoef (tot 1 cm boven de nagelgaten) NOOIT op de straal of op de kroonrand. Ook mogelijk op de zool, niet op de straal.

jodiumproducten: jodiumtinctuur ontsmet en zorgt voor een drogend effect ((iso-) betadine helpt minder goed, wegens minder geconcentreerd)

straalbeschermer: door de sterk drogende en ontsmettende werking blijft de straal beschermd tegen bacteriën en schimmels

of ze doen het zelf nooit. in het wild zit er grond in de hoeven wat de hoeven beschermd, en wij plukken dat er uit dus komen er veel meer problemen bij gedomesticeerde paarden? Knipoog

mijn hoefsmid zegt dat ik er juist goed aan doe niet uit te krabben steeds. steentjes pulk ik er wel uit als ik merk dat er 1 in zit, maar die komen nooit bij de hoef zelf omdat de klei beschermd...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:22

Paarden die dag en nacht buiten staan, staan niet in hun eigen uitwerpselen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:22

Ik krab de hoeven wanneer ik mijn paard poets.
En da's haast dagelijks.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:26

poes schreef:
Paarden die dag en nacht buiten staan, staan niet in hun eigen uitwerpselen.

Jawel hoor Bloos De mijne Haha!
Die staat in de regen, ik zijn eigen rommel en als ik niet uitkijk ligt hij er nog in te rollen ook! Boos! Boos! Boos! viezzzzzzz!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:41

haha dan krab je ze gewoon uit toch? ik vind het een kleine moeite.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 14:42

poes schreef:

Dat vind ik dus niet Huilen
Achter is een drama. Nu wil ik hem ook achter laten beslaan en dan zal ik wel moeten Knipoog

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:43

Ik doe het alleen voor het rijden.. We rijden alleen in een bak dus..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:46

Ik doe het zowiezo tijdens het borstelen, zelfs indien ik niet ga rijden. Na het rijden ook, zeker als ik van andeling terugkom, ze heeft vooraan ijzers dus er kan zo makkelijk vanalles blijven tussensteken.
Succes met het oefenen!
Groetjes
Plotie

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:48

Zowiezo voor en na het rijden. En als ik de paarden uit het land haal Lachen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:51

Nagelbijten / Gniffelen ik ben hier heel erg in.
misschien 1X per maand per paard? en dan nog is het veel denk ik.
ik heb een schurfthekel aan hoevenkrabben, in de winter doe ik het zowiezo nooit ivm dat het geen nut heeft.
de paarden hebben zo'n hoeveelheid modder op de benen en in de hoeven ( Tinkers.. dus veel sokken) dat het geen zin heeft omdat je naderhand geen verschil hebt.
Zomers doe ik het iets vaker ivm steentjes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 14:53

Zoezi schreef:
poes schreef:

Dat vind ik dus niet Huilen
Achter is een drama. Nu wil ik hem ook achter laten beslaan en dan zal ik wel moeten Knipoog

Ben je alleen maar bang omdat hij hangt? Gewoon even je schouders er flink onderzetten en volhouden Knipoog Of even snel het been laten zakken (niet laten vallen!) en weer opheffen zodat ze even het gewicht verplaatsen. Ik weet 1 paard die het echt altijd doet.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:52

Eigenlijk elke dag. Zoweizo als ik ga rijden, in de bak krab ik ze voor het rijden uit. Als ik naar buiten ga voor én na het rijden.

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:45

Lowara schreef:
Nagelbijten / Gniffelen ik ben hier heel erg in.
misschien 1X per maand per paard? en dan nog is het veel denk ik.

Bij mij hetzelfde geval, gewoonweg omdat er niks te krabben valt.
Doordat ze op ijzers loopt valt het er vanzelf al uit als ze van de wei naar de poetsplaats (op een harde ondergrond) komt.
Alleen als ze op een steentjespad heeft gelopen kijk ik de hoeven even na, maar 9 van de 10 keer zijn ze helemaal schoon.

horseloverc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:25

ik krab de hoeven van mijn paard altijd 1x per dag voor het rijden uit! Omdat hij nu ookop het land staat enzo..
verder doe ik het een keer extra na het buitenrijden omdat er dan vaak wel een steentje inzit.

groetjes cindy