Hoe vaak vet en teer op de hoefjes smeren ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne1988

Re: Hoe vaak vet en teer op de hoefjes smeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:49

is beiden nergens goed voor!
ik doe het dan ook nooit.. spuit de hoeven slechts af met water

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:55

Nu het droger word, worden de hoeven van mijn pony ook minder. Als ik op klinkers rijd merk ik ook dat hij voorzichtiger loopt. Vorig jaar heeft de hoefsmid mij teer voor de straal aanbevolen, maar ik las gister een oud topic op bokt en daar werd teer sterk afgeraden. Ik denk dat ik hem vanavond in een bak water zet. Als meneer dat wil Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:26

Marijuhhhhh schreef:
Nu het droger word, worden de hoeven van mijn pony ook minder. Als ik op klinkers rijd merk ik ook dat hij voorzichtiger loopt. Vorig jaar heeft de hoefsmid mij teer voor de straal aanbevolen, maar ik las gister een oud topic op bokt en daar werd teer sterk afgeraden. Ik denk dat ik hem vanavond in een bak water zet. Als meneer dat wil Clown

even in een bak water werkt onvoldoende om de hoeven vochtiger te krijgen, enkele uren in de modder werkt wel. echter, als je paard gevoelig is maak je door de hoeven te weken de zool alleen maar zachter, dit zal de gevoeligheid dus niet wegnemen. het enige wat dan helpt is de hoefzolen gelegenheid geven om bij te groeien.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:31

merrieveulen schreef:
Marijuhhhhh schreef:

even in een bak water werkt onvoldoende om de hoeven vochtiger te krijgen, enkele uren in de modder werkt wel. echter, als je paard gevoelig is maak je door de hoeven te weken de zool alleen maar zachter, dit zal de gevoeligheid dus niet wegnemen. het enige wat dan helpt is de hoefzolen gelegenheid geven om bij te groeien.

En dat doe ik door?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:56

de zool niet meer bekappen, rustig aan doen op het harde en niet te vaak uitkrabben, eens in de twee weken is zat, evt. nog een keertje extra ter controle als je denkt dat er iets niet goed zit...

voor de rest is bekappen de hoofdzaak, veel smeden snijden (veel te veel) zool weg waardoor die langzaam aan steeds dunner wordt. ook de straal niet bekappen, deze moet de grond gewoon raken, op die manier geeft de straal nl aan de hoef door dat ie goed moet blijven groeien.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:16

Oke, maar een paard kan toch niet op zijn straal lopen. Dat is het gevoeligste deel van de paardenhoef, lijkt me vrij pijnlijk.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:19

Nooit! het draagt geen positieve dingen bij aan de hoef, alleen maar negatief.
Ja, het enige positieve is dat de hoefjes mooi gaan glimmen, maar daar blijft het bij Lachen

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:20

Nooit nergens voor nodig

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:26

vrijwel nooit, heel soms maak ik de hoef helemaal schoon, met water en een klein borsteltje en dan doe ik er wel eens wat zonnebloem olie op, en dat helpt prima. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:27

Ik vond nog iets, een tip voor de hoeven:

Optimaal voor de hoeven is het af en toe kunnen lopen in een natte weide. De hoeven worden veerkrachtig en glanzen zonder vet!

Tip: maak geen gebruik van vetten. Hoefolie en hoefvet stoot water af. Je kunt een paard beter met de hoeven in een bak met water zetten als ze te droog zijn. Als een paard lang op stal staat kan hij werkelijk wel eens droge hoeven hebben. Het gevaar is dat de lamellen en dus de hoeven krimpen en misvormen.

Hoefverzorging tips:

Maak de hoef goed schoon en droog voordat je olie, crème of lotions aanbrengt;
Volg de instructies op de productverpakking nauwkeurig om het maximale effect van het product te bereiken;
Verwijder eerst een eventueel ander product op de hoef;
Absorberend stalstrooisel kan de hoef uitdrogen. Gebruik hoefvocht indien een paard lang op stal dient te blijven;
Indien je paard op een erg natte wei staat, gebruik dan een hoefverzorging die het vocht in de hoef reguleert. Indien de hoef te nat wordt hij zacht en kwetsbaar.
We gebruiken hoefolie om de conditie en het uiterlijk van de voeten van het paard te verbeteren. Er zijn producten die vocht toevoegen, desinfecteren en de hoef versterken.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:31

ik heb mijn pony vanaf vorig jaar aug en heb nog nooit ingevet Lachen Nergens voor nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:32

Marijuhhhhh schreef:
Oke, maar een paard kan toch niet op zijn straal lopen. Dat is het gevoeligste deel van de paardenhoef, lijkt me vrij pijnlijk.

wel degelijk. de straal hoort aan de grond te komen, en dus mee te doen met het lopen. alleen op die manier kan de straal goed bloed rondpompen, daar is hij namelijk voor. om dit te kunnen doen moet de straal bij het lopen ingedrukt en weer uitgezet worden, en dat gebeurt alleen als ie aan de grond komt. verder is de straal ook een taastorgaan waarmee het paard kan voelen op wat voor bodem hij zich bevindt. de straal zit er echt niet voor niets, maakt een belangrijk deel uit van het functioneren van de hoef en hoort dus gewoon mee te doen!

als je paard zo gevoelig is op de straal dat hij niet normaal op een harde ondergrond kan lopen dan is er iets goed mis, meestal is dit te wijten aan bijsnijden van de straal/ zool door je hoefsmid. de meeste smeden halen namelijk veel te veel zool en straal weg waardoor deze dunner en zwakker worden. de straal is normaal gesproken omgeven door een dikke laag eelt, en als de smid dat wegsnijdt kan de straal inderdaad te gevoelig worden. geef de straal en zool dus ruimte om te herstellen, en vraag je smid om deze voorlopig niet of minimaal te bekappen. dan is de gevoeligheid zo weg.

dankzij een smid die straal en zool 'bijwerkte' is mijn paard vier jaar lang gevoelig geweest op harde ondergrond, met behulp van een andere smid hebben wij dit kunnen herstellen en mijn paard doet het nu weer geweldig op alle soorten ondergronden, ook op grindpaden. zijn straal en zool zijn al tijden niet meer bekapt en dit is ook niet nodig.

een paard hoort niet alleen op het hoefijzervormige deel van de draagrand te lopen, ieder onderdeel van de hoef heeft zo zijn functie en door deze buitenspel te zetten wordt de gehele hoefkwaliteit ondermijnd.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 13:00

Hallo .

De hoefjes zijn nog steeds veels te droog , weet iemand wat ik daar aan kan doen ?
Ze staan nu in een anderen wei , vol gras en plantjes.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:01

Ik vet de hoeven van mijn paard al jaren niet meer in ( iom hoefsmid)
Anders drogen de hoeven alleen maar sneller uit

Gewoon goed bij laten houden door de smid
En met warm weer met grote regelmaat afspuiten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:02

ik vet ze ook nooit meer in! heb het nog wel ergens dik onder het stof staan maar gebruiken doe ik het niet Ach gut

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:03

als je met dit weer in een droge bak hebt gereden, zou ik het wel doen. Anders worden de hoeven juist droog. Spuit de voetjes dan eerst even af en vet ze danaar in. Zo behouden de hoeven langer vocht! Het helpt echt goed, doe het zelf ook altijd. Ik koop altijd hoef-vet bij de hoefsmit. Deze is wel iets duurder maar is veel fijner!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:06

AnneOmie schreef:
Ik vet of teer nooit!

Nee, ik ook niet en merk geen verschil Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 13:13

Maar wat kan ik dan doen , om de hoefjes minder droog te krijgen ? Elke dag goed afspuiten ?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:20

Ik doe er niks aan. Alleen in de zomer maak ik wel eens een moddelpoel om de waterbak, zodat de hoeven niet uitdrogen. Werkt prima! (alleen zorgen dat ik de poel niet te groot maak, want dan drinken ze daar uit Tong uitsteken)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:27

sannekeee schreef:
Maar wat kan ik dan doen , om de hoefjes minder droog te krijgen ? Elke dag goed afspuiten ?

dat doe ik dus ook maar helpt echt niet. En kan ook niet elke dag de paarden in een natte wei zetten of nat spuiten in de wei omdat het óf alweer opdroogd, of ze er toch alweer omheen loopt (ze houd wel erg van water maar niet zo erg dat ze er op af gaat).
Hoefvet/olie gebruik ik ook al nooit want dat helpt ook niet, ik weet dus ook niet wat het beste is..... niets helpt (nog).

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:31

Sowieso worden de hoeven van mijn paarden iedere dag nat als ik ze douche na het rijden. Ik vet de hoeven zo'n 3-4 keer per week in, gelijk na het afspuiten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:33

vet wordt door de hoef niet opgenomen en sluit deze af voor vocht, ga een droge hoef dus niet vetten! een écht droge hoef die problemen krijgt door de droogte zal voor meerdere uren per dag goed natgehouden moeten worden, een modderpoel maken bijv. is dan de beste remedie, even afspuiten gaat niet helpen, dat is gewoon niet lang genoeg (tenzij je van plan bent om twee uur daarmee bezig te gaan).

de meeste hoeven kunnen gewoon tegen deze droogte, hoe minder je eraan doet hoe beter het is. een gezonde voet nat gaan houden voegt dus niets toe, enkel als de hoef problemen ondervindt is het zaak er iets aan te doen. dat de hoef droog aanvoelt en oogt op het moment is heel normaal en niets om je zorgen over te maken.

nogmaals, ga dus NIET vetten als de hoeven droog zijn, óók niet na het afspuiten van de hoeven. de hoef kan géén vet opnemen, een hoef kan nl alleen water opnemen, en daarbij sluit het vet de hoef af voor het opnemen van vocht.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:05

Ik vet de hoeven van mijn paard alleen in als ik haar benen gewassen heb. Teren heb ik nog nooit gedaan en ze heeft goede hoeven. Ga het dus ook niet doen Cool .

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:03

Het lijkt mij als je de hoef eerst goed nat maakt en dan invet dat dat juist langer helpt. Vet laat geen vocht door van buitenaf, maar van binnenaf ook niet. Zo zou de vocht langer in de hoef blijven.

Maar jongens nog even wachten, donderdag gaat het weer regen! Dat helpt nog het beste.

Suusiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:17

Dus hoe vaak moet je de hoeven vetten? Haha!