cytec hoefbeslag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: cytec hoefbeslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:22

Ik ben absoluut niet Van Nassau's grootste vriend, maar zijn waarschuwingen zijn meer dan terecht voor het cytek beslag.

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:48

Toontje, je beweert dat er nooit gedegen onderzoek naar hoefbeslag is gedaan maar dat is er wel degelijk!! Er zijn verschillende universiteiten in de wereld die een hele boel werk gedaan hebben en onderzoek hebben gepubliceerd over hoeven en hoefbeslag, probleem daarbij is is dat we altijd zo veel meer graag zouden willen weten, iedere vraag die beantwoord wordt roept weer een heleboel nieuwe op....
Maar hetgeen wat jij vervolgens noemt over zool belasting en lamellen ed.... dat is dus echt niet aangetoond, het mag dan misschien de gedachte zijn achter cytec maar dat maakt het geen waarheid!
Ik ben het met Arabesk eens je hoort momenteel meer mensen met negatieve ervaringen over Cytec dan met positieve en het lijkt me dan ook logisch om er heel voorzichtig mee te zijn.... Jammer dat je je zo uit de discussie terugtrekt op het moment dat er tegenspraak komt.... dat is namelijk vrij normaal op een forum.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:46

ik heb ook een poosje cytec bij mij haflinger onder gehad. (toevallig kwam ik die smit tegen op vakantie en m'n haflinger moest echt nieuwe ijzers hebben anders kon ik niet meer rijden in m'n vakantie)
ten eerste vind ik het zeker geen kwelling voor het paard, de eerste dagen liep ze idd wat kort, maar door een hele andere beenstand vind ik dat niet vreemd.
Hoe die smid mij dat heeft uitgelegd (kan moeilijk iets na vertellen, daar ben ik niet zo goed in Bloos ) was ik er wel voor. vooral voor dat rol effect.
Toen ik de tweede keer er cytecs onder wou doen, kreeg ik dus een andere smit gewoon iemand bij mij uit de buurt.
Die begon gelijk mijn 'oude' hoefsmid af te kraken dat het geen smit was...... nou dat viel bij mij al verkeerd om iemand gelijk zwart te maken.
Toen vertelde hij mij ook dat de hoeven achter te kort waren om daar ijzers onder te laten slaan, in die 6 jaar dat m'n paardje op ijzers staat is dat nog nooit voor gekomen dus dat vond ik ook al vreemd.

Kortom hoefsmid heeft het gelijk verpest en hoefde niet terug te komen Clown ik ben toen gewoon weer op normale ijzers verder gegaan.
Heb dus niet veel ervaring ermee, had het zeker een kans willen geven maar niet met zo'n hoefsmid Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:53

Ja... maar dat rol effect is ook toe te passen met een normaal ijzer!! Daar hoef je dus geen cytecs voor te nemen.
Kijk, banketstaaf als brugman en een geloofwaardig verhaal ophangen kan iedereen die in zichzelf geloofd, maar daarmee is het nog niet anatomisch onderbouwd.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:28

femmefatale1 schreef:
Kijk, banketstaaf als brugman en een geloofwaardig verhaal ophangen kan iedereen die in zichzelf geloofd, maar daarmee is het nog niet anatomisch onderbouwd.

wel als een fysioterapeut het ook met hem eens is, die kent alle spieren, en pezen enz.
ik geloof echt niet dat zo'n iemand maar zo wat doet, neem toch aan dat hij hart voor zijn dieren heeft, en dat hij ze niet kwelt!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:48

sbdw schreef:
femmefatale1 schreef:

wel als een fysioterapeut het ook met hem eens is, die kent alle spieren, en pezen enz.
ik geloof echt niet dat zo'n iemand maar zo wat doet, neem toch aan dat hij hart voor zijn dieren heeft, en dat hij ze niet kwelt!

Wat heeft een fysio nu met beslag te maken Verward
Fysio heeft met het bewegingsmechanisme te maken, niet met het model voet..
Die 2 dingen moet je even los van elkaar zien..

Bovendien, dat is maar 1 fysio en misschien zelf wel voorstander van cytecs, maar ik weet zeker dat er genoeg fysio's zijn die cytecs afzweren..!!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:00

Ik had mijn haflinger voor op cytek ijzers staan... Mijn hoefsmid die vertelde mij dat paarden hier 30% beter door gingen lopen (kan nu niet zeggen dat ik dat gemerkt hebt) en er zullen vast paarden zijn die er baat aan hebben (gehad) maar bij mij heeft het vooral ongunstig uitgepakt. De voornaamste reden dat ik dat beslag er af gehaalt heb is niet echt omdat ik het beslag slecht vind, maar omdat (alle soorten) ijzers er gewoon vanaf vallen. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat mijn haflinger van te voren (voor het gebruik van die ijzers) al redelijk steile hoeven had en dat dat door die ijzers wel veel erger geworden is dus nu ben ik er (daarom) ook wel blij om dat ik ze er vanaf gehaalt heb. Het is trouwens onzin dat ze de hele hoefwand er af halen..

Ik vind de waarschuwing van nassau wel erg overdreven... maar afijn ieder daar z'n mening over Knipoog

Er zullen dus vast wel paarden zijn die baat aan deze ijzers hebben, maar persoonlijk zou ik die ijzers er nooit meer onder laten slaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 12:08

oeps, had helemaal niet meer door dat hier nog wat interessants aan de gang was.

Ik ben erg benieuwd naar de cytecs, maar wi het liever eerst bij een ander zien voor dat ik er zelf aan begin.

Ik kan over een poos alijd nog overstappen, voorlopig blijf ik bij traditioneel.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 18:54

femmefatale1 schreef:

Bovendien, dat is maar 1 fysio en misschien zelf wel voorstander van cytecs, maar ik weet zeker dat er genoeg fysio's zijn die cytecs afzweren..!!!

Jij ben absoluut een tegenstander merk ik wel van de cytecs Clown
wat denk je van het bewegings mechanisme? als een paard een verkeerd op z'n hoeven loopt dan zal het ook last krijgen van zijn benen, pezen enz. dus dan gaat het zeker niet meer over de voet alleen dus ik zie dat zeker niet los van elkaar!!
maar ik ga er verder niet op door in deze discussie aangezien ik daar het nut niet van in zie omdat mijn haflinger ook weer gewoon op normale ijzers loopt Knipoog en ik die keuze hebt gemaakt dat ze daar op blijft lopen. (en nee niet omdat ik heel erg tegen die cytecs ben Haha! )

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:25

Citaat:

Dat ben ik niet met je eens, dat een fysiotherapie alleen met het bewegings mechanisme te maken heeft en niets met de vorm van de voeten.
Afrolpunten, lange toon, stijle hoeven, hoge hielen, onderstandig, etc... dit zijn allemaal punten wat zeker wel meespeelt in het bewegingsmechanisme van het paard en deze punten kunnen zeker blessures bij een paard opleveren en dit is juist het gebied waar de fysiotherapeut meebezig is.
Denk maar eens aan een paard met te lange tonen.
Deze gaan struikelen over de toon, glijden meer en door de lengte van de toon komt er meer druk op de pezen, ligamenten en gewrichten van het paard.
Het is een hefboomwerking en deze overdruk veroorzaakt zeker wel schade aan botten, gewrichten en pezen.
Als je ooit de ontleding van een paard heb meegemaakt, dan zie je pas wat verkeerd hoefbeslag voor een schade kan aanrichten.
Lippen die te strak tegen de toon worden aangeslagen, geven zo'n druk tegen het hoefbeen, dat de punt van het hoefbeen gaat vervormen.
griffelbeentjes die helemaal tegen het pijpbeen vergroeit zijn, terwijl alleen maar de bovenkant vast hoort te zitten.

Uit verschillende onderzoeken die de laatste 15 jaar zijn gehouden is gebleken, dat het ideale afrolpunt van de hoef ongeveer een 2,5 cm voor de punt van het hoefbeen ligt.
Alle nieuw ontwikkelde hoefijzers hebben ook een "rocking too" of een teruggelegd afrolpunt.
Denk maar eens aan het breakover beslag van de gebroeders van Nassau, Natural Balance, Equilibrium, classic rollover, en Cytek.

Mijn paarden lopen niet op Cytek.
Maar als een paard in de vrije natuur op zijn blote voeten loopt en dan zie je toch duidelijk dat de zool de hoefwand gelijk zijn aan elkaar qua hoogte en dat de zool en straal een belangrijk dragend onderdeel zijn van de hoef.
Als een paard op gewone ijzers loopt, dan is er alleen maar ondersteuning aan de hoefwand en een klein stukje zool.
De straal heeft geen ondersteuning.

Ik vond op een spaanse website een historisch overzicht van de ontwikkeling van het hoefijzer.

http://www.cytekhorse.com.es/index.php?seccion=historia

Deze oude hoefijzers zagen er meer uit als een cytek ijzer dan een traditioneel hoefijzer.
Laten we nu niet de arrogantie hebben dat onze voorouders niets van paarden of hoefbeslag afwisten, want over het algemeen was er meer gebruikers ervaring over paarden in die tijd.
Nu moeten we onze informatie over paarden uit boekjes halen, bij de buurvrouw/man of van bokt.

De gebr. van Nassau zijn inderdaad hele goede hoefsmeden. misschien de beste als het om traditioneel hoefbeslag gaat.
Maar er zijn ook nog andere goede smeden.
Er is geen smid die opzettelijk een paard verkeerd beslaat, want daar schiet hij niets mee op.
Vaak zijn de paarden eigenaren de oorzaak van de slechte hoeven.
Hoe vaak wordt de smid pas gebeld als het eigenlijk al te laat is.
Doe dit een paar keer en je hebt een vervormde hoef, die de smid niet in 1 keer goed kan krijgen.
Maar veel paarden eigenaren geven de smid niet de kans om de hoeven weer goed te krijgen.
Maar veel te vlug wordt een andere hoefsmid gebeld als de klant niet tevreden is.

Wees kritisch, maar sta open voor verandering of vernieuwingen.. ook in de paardensport.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:12

bart6699 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, dat een fysiotherapie alleen met het bewegings mechanisme te maken heeft en niets met de vorm van de voeten.
Natuurlijk hebben die dingen wel met elkaar te maken..!!!!
Hoe moet ik dat nu uit leggen...
Een hoef is wel van invloed op het bewegen, maar het bewegen niet van invloed op het model voet.. want daar heeft de smid invloed op..
(goed lezen wat ik bedoel, kan het nu eenmaal niet beter verwoorden)

Afrolpunten, lange toon, stijle hoeven, hoge hielen, onderstandig, etc... dit zijn allemaal punten wat zeker wel meespeelt in het bewegingsmechanisme van het paard en deze punten kunnen zeker blessures bij een paard opleveren en dit is juist het gebied waar de fysiotherapeut meebezig is.
Denk maar eens aan een paard met te lange tonen.
Deze gaan struikelen over de toon, glijden meer en door de lengte van de toon komt er meer druk op de pezen, ligamenten en gewrichten van het paard.
Het is een hefboomwerking en deze overdruk veroorzaakt zeker wel schade aan botten, gewrichten en pezen.

Natuurlijk is het model voet wel van toepassing op het afrollen etc, maar dat doet een goeie smid ook!! Daarvoor hoef je geen cytecs eronder te slaan..
Wat mij zo tegen staat van cytecs, is dat het niet aangepast kan worden aan de voet, qua model.
Dan adviseer ik toch mensen om voor een breakover beslag te gaan, die wordt wel gemaakt naar het model van de voet.

Als je ooit de ontleding van een paard heb meegemaakt, dan zie je pas wat verkeerd hoefbeslag voor een schade kan aanrichten.
Lippen die te strak tegen de toon worden aangeslagen, geven zo'n druk tegen het hoefbeen, dat de punt van het hoefbeen gaat vervormen.
griffelbeentjes die helemaal tegen het pijpbeen vergroeit zijn, terwijl alleen maar de bovenkant vast hoort te zitten.
Om maar te zwijgen over de paarden die letterlijk scheef staan..

Uit verschillende onderzoeken die de laatste 15 jaar zijn gehouden is gebleken, dat het ideale afrolpunt van de hoef ongeveer een 2,5 cm voor de punt van het hoefbeen ligt.
Alle nieuw ontwikkelde hoefijzers hebben ook een "rocking too" of een teruggelegd afrolpunt.
Denk maar eens aan het breakover beslag van de gebroeders van Nassau, Natural Balance, Equilibrium, classic rollover, en Cytek.

Mijn paarden lopen niet op Cytek.
Maar als een paard in de vrije natuur op zijn blote voeten loopt en dan zie je toch duidelijk dat de zool de hoefwand gelijk zijn aan elkaar qua hoogte en dat de zool en straal een belangrijk dragend onderdeel zijn van de hoef.
Als een paard op gewone ijzers loopt, dan is er alleen maar ondersteuning aan de hoefwand en een klein stukje zool.

Ik vond op een spaanse website een historisch overzicht van de ontwikkeling van het hoefijzer.

http://www.cytekhorse.com.es/index.php?seccion=historia

Deze oude hoefijzers zagen er meer uit als een cytek ijzer dan een traditioneel hoefijzer.
Laten we nu niet de arrogantie hebben dat onze voorouders niets van paarden of hoefbeslag afwisten, want over het algemeen was er meer gebruikers ervaring over paarden in die tijd.
Nu moeten we onze informatie over paarden uit boekjes halen, bij de buurvrouw/man of van bokt.

De gebr. van Nassau zijn inderdaad hele goede hoefsmeden. misschien de beste als het om traditioneel hoefbeslag gaat.
Maar er zijn ook nog andere goede smeden.
Klopt, die zijn er vast wel, maar de meeste smeden denken alles al te weten, en leren daardoor ook niet door..

Er is geen smid die opzettelijk een paard verkeerd beslaat, want daar schiet hij niets mee op.
Vaak zijn de paarden eigenaren de oorzaak van de slechte hoeven.
Daar ben ik het helemaal mee eens..

Hoe vaak wordt de smid pas gebeld als het eigenlijk al te laat is.
Doe dit een paar keer en je hebt een vervormde hoef, die de smid niet in 1 keer goed kan krijgen.
Maar veel paarden eigenaren geven de smid niet de kans om de hoeven weer goed te krijgen.
Maar veel te vlug wordt een andere hoefsmid gebeld als de klant niet tevreden is.
Ook uit ontwetendheid van de eigenaar, helaas.

Wees kritisch, maar sta open voor verandering of vernieuwingen.. ook in de paardensport.

Overigens zijn de grotere letters niet bedoeld om een toon te zetten, alleen om mijn antwoorden duidelijk te onderscheiden van de originele tekst....

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:16

Citaat:
Er is al een heel topic over volgeschreven: [BEH] Cytek ijzers

Dat topic en dan pagina 24 staat ons verhaal over cytek, en ik kan zeggen ik ben super, super, super blij dat ze er héél snel vanaf is gegaan!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:22

bart6699 schreef:

Cytek ijzers ondersteunen de straal ook niet , dus waarom dit argument nou al een paar keer naar voren is gekomen in dit topic als voordeel van cytek slaat helemaal nergens op..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:33

praat mij nog meer moed in! Clown
ik wil hoefsmid worden.
met al dat prutswerk wat hoefsmeden afleveren..... daar word je niet vrolijk van... Vork

dan maar een idee om het wél goed te gaan doen? Clown
(iemand ervaringen met de hoefsmidopleiding in barneveld?? Schijnheilig PB is welkom.)

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:01

Is het bij de hoefsmeden die op de cytek website staan bij allemaal zo dat het lijkt alsof ze je die ijzers proberen aan te smeren met een opdringerig verkooppraatje? Ik vind dat eerlijk gezegd erg irritant, zeker aangezien ik hier op bokt lees dat een heleboel mensen er verschrikkelijke ervaringen mee hebben. Ik neem aan dat dat wordt terug gekoppeld naar de hoefsmid die de cyteks eronder heeft geslagen. Onbegrijpelijk dat ze dan die ijzers zo blijven promoten, het lijkt wel of ze er geld bij krijgen voor elk paard wat met cyteks loopt..

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:21

De mijne staat er sinds een week op. Ik moet zeggen dat ik ook eerst erg twijfelde maar nu een week veder en er even mee gereden te hebben vind ik ze tot nu toe super.
Mijn paard is altijd natuurlijk bekapt. de reden dat me paard er nu op staat is omdat hij rechtsachter een "grasvoetje "heeft en ook niet recht in zijn lichaam is, dit kan je met goede instructie en vooral je paard rechtrichten voorkomen dat hij daardoor blessures krijgt.
4 maanden geleden kreeg mijn paard een peesschedeontsteking mede door zijn grasvoetje. ben nu sinds 2 weken weer aan het opbouwen en de cyteks moeten daarrbij gaan helpen om mijn paard weer recht in zijn lichaam te krijgen. Mijn hoefsmid geeft ook aan dat dit maar tijdelijk hoeft ongeveer een half jaar waardoor ik het weer met rijden en goede instructie kan bijhouden.

Als je wilt mag je van mij een kijkje komen nemen hoe mijn paard er bij staat op de ijzers. Me paard is er ruimer van gaan lopen en ik ga ervan uit dat dit alleen maar kan verbeteren ten goede van mijn paard.
baat het niet dan schaat het niet en zoals al aan het begin van de topic gezegt ieder paard is anders, mensen zijn anders waardoor je dus verschillende reacties krijgt. de ene vind dit en de ander vind dat. Je moet het met je eigen ogen zien en geloven dan pas kan je zien of iets werkt of niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:28

Nou...die opmerking van baat 't niet dan schaad 't niet vind ik echt onzin. Ik heb er ábsoluut géen baat bij gehad bij die ijzers! En ja wél schade! Door die ijzers is mijn haflinger nóg steiler op haar hoeven gaan staan.. verschrikkelijk... een echt bokhoefje is het niet... maar nee...die ijzers gaan er dus nóoit meer onder bij mij!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:45

Wat ik al zei ervaringen zijn persoonlijk en niet ieder paard is hetzelfde. Het ene paard zal er dus wel baat bij hebben en het andere niet.

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:06

Wat een onzin, ieder paard is wel hetzelfde in ieder geval zover de ondervoet aangaat, ze hebben allemaal een hoefbeen, hoefkatrol, buigpezen en een hoefschoen. Natuurlijk zijn er balans verschillen tussen paarden en zijn er paarden met afwijkende standen waardoor een smid soms gedwongen is in meer of mindere mate te corrigeren en eventueel een hoefijzer al dan niet aangepast te plaatsen. Paarden kunnen nou eenmaal heel goed compenseren, de een nog beter dan de ander. Ik denk dat dat is waar het hierover gaat, dit heeft echter niets te maken met een comfortabel paard......