Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
femmefatale1 schreef:Kijk, banketstaaf als brugman en een geloofwaardig verhaal ophangen kan iedereen die in zichzelf geloofd, maar daarmee is het nog niet anatomisch onderbouwd.
sbdw schreef:femmefatale1 schreef:Kijk, banketstaaf als brugman en een geloofwaardig verhaal ophangen kan iedereen die in zichzelf geloofd, maar daarmee is het nog niet anatomisch onderbouwd.
wel als een fysioterapeut het ook met hem eens is, die kent alle spieren, en pezen enz.
ik geloof echt niet dat zo'n iemand maar zo wat doet, neem toch aan dat hij hart voor zijn dieren heeft, en dat hij ze niet kwelt!
femmefatale1 schreef:Wat heeft een fysio nu met beslag te maken![]()
Fysio heeft met het bewegingsmechanisme te maken, niet met het model voet..
Die 2 dingen moet je even los van elkaar zien..
Bovendien, dat is maar 1 fysio en misschien zelf wel voorstander van cytecs, maar ik weet zeker dat er genoeg fysio's zijn die cytecs afzweren..!!!
Citaat:Wat heeft een fysio nu met beslag te maken![]()
Fysio heeft met het bewegingsmechanisme te maken, niet met het model voet..
Die 2 dingen moet je even los van elkaar zien..
Bovendien, dat is maar 1 fysio en misschien zelf wel voorstander van cytecs, maar ik weet zeker dat er genoeg fysio's zijn die cytecs afzweren..!!!
bart6699 schreef:Dat ben ik niet met je eens, dat een fysiotherapie alleen met het bewegings mechanisme te maken heeft en niets met de vorm van de voeten.
Natuurlijk hebben die dingen wel met elkaar te maken..!!!!
Hoe moet ik dat nu uit leggen...
Een hoef is wel van invloed op het bewegen, maar het bewegen niet van invloed op het model voet.. want daar heeft de smid invloed op..
(goed lezen wat ik bedoel, kan het nu eenmaal niet beter verwoorden)
Afrolpunten, lange toon, stijle hoeven, hoge hielen, onderstandig, etc... dit zijn allemaal punten wat zeker wel meespeelt in het bewegingsmechanisme van het paard en deze punten kunnen zeker blessures bij een paard opleveren en dit is juist het gebied waar de fysiotherapeut meebezig is.
Denk maar eens aan een paard met te lange tonen.
Deze gaan struikelen over de toon, glijden meer en door de lengte van de toon komt er meer druk op de pezen, ligamenten en gewrichten van het paard.
Het is een hefboomwerking en deze overdruk veroorzaakt zeker wel schade aan botten, gewrichten en pezen.
Natuurlijk is het model voet wel van toepassing op het afrollen etc, maar dat doet een goeie smid ook!! Daarvoor hoef je geen cytecs eronder te slaan..
Wat mij zo tegen staat van cytecs, is dat het niet aangepast kan worden aan de voet, qua model.
Dan adviseer ik toch mensen om voor een breakover beslag te gaan, die wordt wel gemaakt naar het model van de voet.
Als je ooit de ontleding van een paard heb meegemaakt, dan zie je pas wat verkeerd hoefbeslag voor een schade kan aanrichten.
Lippen die te strak tegen de toon worden aangeslagen, geven zo'n druk tegen het hoefbeen, dat de punt van het hoefbeen gaat vervormen.
griffelbeentjes die helemaal tegen het pijpbeen vergroeit zijn, terwijl alleen maar de bovenkant vast hoort te zitten.
Om maar te zwijgen over de paarden die letterlijk scheef staan..
Uit verschillende onderzoeken die de laatste 15 jaar zijn gehouden is gebleken, dat het ideale afrolpunt van de hoef ongeveer een 2,5 cm voor de punt van het hoefbeen ligt.
Alle nieuw ontwikkelde hoefijzers hebben ook een "rocking too" of een teruggelegd afrolpunt.
Denk maar eens aan het breakover beslag van de gebroeders van Nassau, Natural Balance, Equilibrium, classic rollover, en Cytek.
Mijn paarden lopen niet op Cytek.
Maar als een paard in de vrije natuur op zijn blote voeten loopt en dan zie je toch duidelijk dat de zool de hoefwand gelijk zijn aan elkaar qua hoogte en dat de zool en straal een belangrijk dragend onderdeel zijn van de hoef.
Als een paard op gewone ijzers loopt, dan is er alleen maar ondersteuning aan de hoefwand en een klein stukje zool.
De straal heeft geen ondersteuning.
Ik vond op een spaanse website een historisch overzicht van de ontwikkeling van het hoefijzer.
http://www.cytekhorse.com.es/index.php?seccion=historia
Deze oude hoefijzers zagen er meer uit als een cytek ijzer dan een traditioneel hoefijzer.
Laten we nu niet de arrogantie hebben dat onze voorouders niets van paarden of hoefbeslag afwisten, want over het algemeen was er meer gebruikers ervaring over paarden in die tijd.
Nu moeten we onze informatie over paarden uit boekjes halen, bij de buurvrouw/man of van bokt.
De gebr. van Nassau zijn inderdaad hele goede hoefsmeden. misschien de beste als het om traditioneel hoefbeslag gaat.
Maar er zijn ook nog andere goede smeden.
Klopt, die zijn er vast wel, maar de meeste smeden denken alles al te weten, en leren daardoor ook niet door..
Er is geen smid die opzettelijk een paard verkeerd beslaat, want daar schiet hij niets mee op.
Vaak zijn de paarden eigenaren de oorzaak van de slechte hoeven.
Daar ben ik het helemaal mee eens..
Hoe vaak wordt de smid pas gebeld als het eigenlijk al te laat is.
Doe dit een paar keer en je hebt een vervormde hoef, die de smid niet in 1 keer goed kan krijgen.
Maar veel paarden eigenaren geven de smid niet de kans om de hoeven weer goed te krijgen.
Maar veel te vlug wordt een andere hoefsmid gebeld als de klant niet tevreden is.
Ook uit ontwetendheid van de eigenaar, helaas.
Wees kritisch, maar sta open voor verandering of vernieuwingen.. ook in de paardensport.
Citaat:Er is al een heel topic over volgeschreven: [BEH] Cytek ijzers
bart6699 schreef:Als een paard op gewone ijzers loopt, dan is er alleen maar ondersteuning aan de hoefwand en een klein stukje zool.
De straal heeft geen ondersteuning.