Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Re: Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:56

Ik had na het eerste bericht ergere foto's verwacht. De straal moet je in ieder geval niet bijsnijden. Hoe meer de straal gestimuleerd wordt, hoe beter de doorbloeding en hoe beter de hoeven groeien.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 08:00

keat, dat was ik ook van plan, ik heb veel aan de info hier op dit topic en ik wil nog meer leren. De 29ste komt de hoefsmid, ik ga met hem praten, wat zijn aanpak is of we op de zelfde golflengte zitten, wat ik wel verwacht en wat ik zelf zou kunnen doen tussentijds, vijlen bijv. verder blijf ik er van af, en wil wel meer inzicht hebben in hoeven en uiteindelijk wil ik veel betere hoeven voor mijn paard.
Ik heb het met mijn smid wel eens gehad over natuurlijk bekappen, hij heeft onderweg zoveel moeten opknappen dat hij er amper positief over kan praten, ieder zijn vak zegt hij altijd.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:43

garny95 ik vind het iig heel goed dat je idd het beste voor je paard en zn hoeven wilt en dat je niet meteen ijzers eronder slaat om het op te lossen. veel mensen doen dit maar n oplossing is het natuurlijk niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:17

garny95 schreef:
Ik heb het met mijn smid wel eens gehad over natuurlijk bekappen, hij heeft onderweg zoveel moeten opknappen dat hij er amper positief over kan praten, ieder zijn vak zegt hij altijd.

Sommige hoefsmeden gaan er prat op dat ze zoveel mensen kennen die helemaal zijn teruggekomen zijn op het natuurlijk bekappen omdat ze er zoveel problemen mee kregen. Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mensen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal natuurlijk bekappers nog steeds toe? Waarom komen er steeds meer hoefsmeden op onze cursussen?

Je hoeft niet bepaald ver te zoeken om paarden te vinden die ondanks een traditionele bekapping met beslag toch nog aan hoefproblemen lijden. Wanneer het zou uitdraaien op een "wedstrijd" wie de meeste mislukkingen van de andere partij kan aantonen dan zouden de natuurlijk bekappers met vlag en wimpel winnen: Beslagen met paarden met hoefproblemen vormen zo'n bekend beeld dat het niet eens meer een interessant gespreksonderwerp is. Onze vriezers met oefenhoeven ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen liggen eveneens vol trieste bewijzen dat het nogal eens mis gaat met traditioneel beslag.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:18

Arabesk @ ik kan hier een paar rake antwoorden opgeven maar ik ga niet de ts haar topic verstieren.
iedereen zijn ding!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 19:11

dank je mariska, iedereen zal wel de beste bedoelingen hebben met zijn paard en doet het op zijn eigen manier. Ik heb vorig jaar een cursus paardenmassage gedaan, ik vond het geweldig en heb ondertussen al wat paarden gedaan met resultaat. En soms verbaasd het me wat de massage geholpen heeft, ik doe wat ik heb geleerd, maar ik heb nog heel veel kilometers te gaan en te voelen en te doen voordat ik het idee heb dat ik er ook echt verstand van begin te krijgen en oorzaak en gevolg doorheb en ga nog maar even door. Dat vind ik ook met bekappen op wat voor een manier dan ook, wanneer je hier essentiele zaken over het hoofd ziet dan heb je meteen een behoorlijk probleem, dus ik zal zelf niet aan de hoeven gaan werken, dat laat ik over aan een hoefsmid die al heel veel paarden in zijn handen heeft gehad. Dat is mijn keuze en daar wijk ik niet vanaf en daar wil ik niemand in dit topic tekort mee doen, iedereen heeft het beste met zijn paard voor en iedereen handelt daar ook naar. En ik geloof best dat arabesk haar vriezer vol ligt met blunders van "gewone smeden" en die hebben weer verhalen over de natuurlijke bekappers en zo kunnen we nog wel even doorgaan.