Waar trek je de grens? Artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Re: Waar trek je de grens? Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:11

Aan de TS: dappere beslissing, veel sterkte meid Vriendjes zijn?

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:14

Heel veel sterkte met het verlies van je maatje Banjer. Ik weet precies wat je voelt. Wij hebben onze pony van 25 jaar op 14 februari in laten slapen. Ze liep al een tijdje onregelmatig en af en toe viel ze ineens met rijden omdat ze door haar voorbeen zakte. Dit gebeurde eigenlijk steeds vaker en onze dochter werd er ook erg onzeker van. Wat nu... als ze weer zou vallen? We hebben haar een poosje niet gereden en op een groot weiland gezet. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we op een grote boerderij wonen, dus wij hebben veel weiland. Hier stond ze met 2 andere paarden en een shetje. Het onregelmatige lopen ging niet over en het werd zelfs een beetje kreupelen. De dierenarts heeft toen een buigproef gedaan en toen hij haar been losliet kon ze geen stap meer zetten. We wisten helaas genoeg. Gelukkig kon ze haar oude dag gewoon bij ons slijten, dachten wij. Maar wat gebeurde...... Ze vond het niet meer leuk om niet te werken. Ze wilde zo graag rijden. We zagen haar wegkwijnen. Ze at nog steeds veel, ze liep ogenschijnlijk vrolijk in de wei, maar ze viel erg in. De blik in haar ogen zei genoeg. We hebben toen ook de keuze gemaakt om haar in te laten slapen. Het moment dat de auto van de veearts het erf op kwam rijden, was verschrikkellijk! Je haalt haar dan uit haar stal en denkt steeds maar: "Heb ik het wel goed gedaan?" Maar ze ging zo rustig en makkelijk heen. Na het eerste spuitje ging ze heel rustig liggen. Toen was het zo gebeurd. En ondanks het verschrikkelijke verdriet, kwam er ook een heel groot stuk rust over ons heen. Je hikt er al weken zo erg tegenaan. Hoe raar het ook klinkt, het gevoel was echt van "het is goed zo". Nog dagelijks denken we aan haar. Vaak met een lach, maar ook heel vaak met een traan. Maar het is goed zo!

Heel veel sterkte!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:41

Sterkte, ik heb heel veel begrip voor je beslissing.
Ik weet hoe ongelooflijk moeilijk het is om te zeggen wanneer het moment daar is, en hoe rot het is als je gevoel en verstand even niet op één lijn zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:13

Yorghos (en ook Wilkje )
Heel veel sterkte.
En idd alle begrip ook van deze kant. Het is gewoon moeilijk omdat te beslissen. Maar geen ander kent het paard zo goed als jij. En omdat je zoveel van hem hebt gehouden weet ik zeker dat je beslissing de juiste was Ach gut

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:50

heb niet alles doorgelezen, maar mijn paard heeft al 18 jaar artrose (vanaf 3 jaar dus) ze heeft nog nooit pijnstillers gehad, maar met speciaal beslag (break over) en glucosamine gaat het heel goed. Zo goed zelfs dat we nu op 21 jarige leeftijd weer aan het dressuren zijn geslagen Tong uitsteken

ze heeft:
Hoge en lage overhoef, HKO rv3-4 lv 2-3 + haken op de kogels

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:16

Ik moet helaas mijn paard ook laten inslapen.
We hebben in oktober 2005 geconstateerd dat ze beginnend artrose en hoefkatrol had. Ze kreeg toen ik halve pijnstiller per dag en daarmee liep ze weer vrolijk door de wei. Ik ben toen van stalling gewisseld waar nog meer weides zijn en daar ging het ook heel goed. Ze staan hier van 08.00u tot 19.00 uur buiten. Helaas merkte we eind 2006 dat ze er meer last van kreeg en we zijn toen naar 1 pijnstiller per dag gegaan en ook dat ging weer super.
Nu een maand geleden merkte ik dat ze steeds meer pijn kreeg en dat ze zelfs 's avonds naar been om en om stond te ontlasten. We zijn vorige week donderdag hier voor naar de kliniek in Someren geweest om nieuwe foto's te laten maken en dat wat ik dacht was ook waar. Er had zich aan de voorkant van haar linkerbeen een dikke bult met artrose gevestigd en rechts was de artrose ook sterk vermeerderd. Ze hoefkatrol was ook erger geworden.
Silenium kreeg ze ook al bijgevoerd voor de artrose en ik moet zeggen dat ik daar altijd zeer tevreden over ben geweest.
Ze is alleen nu helaas op,...... we kunnen haar wel meer en meer gaan geven van de pijnstillers maar dat is ook geen oplossing. Ze krijgt er nu nog 2 a 3 per dag, maar net wat ze aan geeft en dan laten we haar donderdag bij ons thuis op de wei inslapen.
Ik hoop dat ze niet te veel gaat vechten tegen de eerste spuit en dat ze wil blijven staan. Bah ik vind het echt moeilijk want ze ziet er verder nog zo goed uit. Maar als je haar dan op stal ziet staan, staat ze altijd te slapen en haar been om en om te ontlasten. Dat is ook niet eerlijk als ik haar bij me houd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:18

Alle respect voor de TS en de anderen die hun paard moeten laten inslapen. Het lijkt me zo'n ontzetend moeilijke beslissing. Ik hoop dat je het een goede mooie plek kunt geven, de tijd die je met je paard hebt gehad. Zo te lezen heb je er alles aangedaan en was je een superbaasje.