Ervaringen zenuwsnede

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Re: Ervaringen zenuwsnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:11

Idd, daar heb je helemaal gelijk in. Morgen om half 1 is het zo ver, dan wordt gekeken of de operatie voor mijn paard zinvol is. Ik vind het wel heel spannend. Kyra loopt nog steeds niet helemaal goed, in stap wel maar in draf niet. Er moet nu dus wel iets gebeuren. Hopelijk is het mogelijk om de operatie uit te laten voeren. Zo niet, dan moet ik waarschijnlijk en erg moeilijke beslissing maken....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:20

Ik hoop voor je dat het mogelijk is en dat je je paard nog een lang pijnvrij leven kunt geven.... Zal voor jullie duimen...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:21

Dank je!!
Ik zal jullie morgen laten weten hoe het is gegaan

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:35

Kuggur schreef:
Besef je je wel dat rijden dan niet meer mogelijk is?

Niet iets roepen als je niet weet waar je het over hebt... Hier kan ik niet tegen.
Bij een paard met een zenuwsnede moet je rekening houden met de hoeven (iedere dag uitkrabben tegen steentjes/zweer en speciaal beslag met zooltjes) maar je kan ZEKER nog gewoon rijden.
Mijn Imker heeft in 2004 een zenuwsnede ondergaan en kan en mag nog gewoon rondrennen in de wei, dressuurmatig getraind worden, buitenritten maken etc. Hij mag alleen niet meer springen.

Een zenuwsnede kan een hele fijne (maar vaak tijdelijke) 'oplossing' zijn van het probleem, je kan je paard er nog een aantal hele fijne, pijnvrije jaren mee bezorgen. Maar uiteindelijk groeien vaak naar elkaar toe, wat helaas einde verhaal betekent.

Bij Imker is het nu bijna 4 jaar geleden en hij doet het nog prima!!!

Wat Knavia zegt is helemaal waar en deze verwoordt het uitstekend.

TS, even een klein vraagje: zou je niet alles willen quoten, dat leest echt heel irri en als je de naam van degene waarop je wilt reageren even voor je antwoord zet, dan is het gelijk duidelijk over welke reactie je iets wil zeggen. Thanx!

Succes morgen he?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:31

Nou, wij zijn bij de DA geweest. Jan Greve was eigenlijk best positief. Hij wou haar eerst zien lopen. In draf op het harde liep ze niet helemaal lekker, maar dat wist ik al wel. Vervolgens heeft hij de zenuw verdoofd en toen liep ze goed. Koppie er op en oortjes naar voren Lachen
Vervolgens heeft hij de foto's bekeken die ik had meegenomen. Ik heb onderhand een heel archief..
Net zoals de artsen in Roosendaal zeiden, zit de cyste op een niet gebruikelijke plaats, namelijk boven in het straalbeen. Hij had 2 opties; proberen het bot in te spuiten en tot rust te brengen, of een zenuwsnede. Het bot inspuiten is behoorlijk duur en het is maar de vraag of het aanslaat. Het leek hem het beste om een zenuwsnede uit te laten voeren, hij denkt dat dit voor Kyra echt uitkomst biedt. Vervolgens hebben ze een echo van de diepe buigpees gemaakt. Als de pees namelijk al te beschadigd is, heeft een zenuwsnede geen zin meer. Dit was dus behoorlijk spannend. Gelukkig zag haar pees er nog heel goed uit Lachen
Wel gaf Jan aan dat hij bij beide benen een zenuwsnede wil toepassen. Hij zegt dat als je er 1 doet, ze waarschijnlijk kreupel zal gaan lopen op het andere been. Dit heeft hij heel vaak meegemaakt. Je zag het bij Kyra ook wel, toen haar linkerbeen verdoofd was, liep ze op de rechtervolte niet helemaal rad. Hoe dit komt is een raadsel want op de foto ziet dat been er juist heel goed uit.

Ik was eigenlijk best zenuwachtig voor Jan, omdat ik al van veel mensen had gehoord dat hij ontzettend bot is, maar het viel me echt heel erg mee, hij was aardig, duidelijk en nam de tijd voor me. Hij maakte zelfs nog een complimentje over Kyra, hij vond het een mooie merrie Lachen Wat wel grappig was, hij dacht dat ik haar gelijk liet staan, zodat hij vandaag de operatie kon uitvoeren. Dat ging me echter iets te snel. Ik wou alles voor mezelf nog even goed op een rijtje zetten. Ik heb haar weer meegenomen en ik bel hem morgen om een afspraak te maken.

Ik vind het wel een heel moeilijke beslissing, maar het is of dit, of haar in laten slapen. En als ik haar nog een paar mooie jaren kan geven, wie ben ik dan om zomaar een einde aan haar leven te maken? Dat kan ik echt niet....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:39

Dit is mooi nieuws... Kan me voorstellen dat je twijfelt. Had ik inderijd ook, maar ondanks dat het bij die van mij toen anders is afgelopen als verwacht, zou ik het nu ook weer laten doen als ik voor zo'n beslissing zou komen te staan. ben benieuwd wat je gaat doen....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:44

Goed nieuws!

Maar: beide benen zou ik niet doen. Waarom beide benen "beschadigen" als maar één been het nodig heeft. Ik ken verschillende mensen met paarden met een zenuwsnede, waaronder mijn eigen Imker en je merkt er niets van dat hij aan één been een snede heeft ondergaan.
Bij zenuwsnede aan beide kanten moet je helemáál uitkijken voor nageltred, hoefzweren en dergelijke. Eén been is heel goed te doen en ik zou er zeker niet voor kiezen om beide benen te behandelen.

Bel anders eens met Utrecht, prof. Dik zal het naar all waarschijnlijkheid ook niet adviseren en hij is cutting edge mbt zenuwsnedes.

Nogmaals, je bent van harte welkom om eens naar Imker te komen kijken, hem te rijden en kijken hoe hij het maakt, want een snede is voor zo'n paard een goede uitkomst.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:45

Moeilijke beslissing ... of misschien toch niet?! Als je zelf duidelijk ziet dat je merrie nu met pijn loopt en je weet ook dat je daar niets aan kunt doen zoals het geven van een supplement of pijnstillers, en een zenuwsnede eigenlijk de enige optie is, dan wordt je beslissing misschien wel een heel stuk makkelijker...

Het enige wat dan nog wel spannend blijft is het onder narcose brengen (of waarschijnlijk 2 x want ik neem aan dat ze eerst de ene voet doen en later de andere?), dat blijft altijd een risico.

Ik wens je veel wijsheid en sterkte, je hoeft niks te overhaasten, tenzij je paard hele erge pijn heeft. Overdenk heel goed de gevolgen, als je dan een keuze maakt sta je er ook helemaal achter!

Veel succes!

Mocht je kiezen voor de zenuwsnedes wil je dan nog laten weten hoe het gegaan is? Sowieso ben ik benieuwd naar je paardje, maar ook omdat het mij kan helpen bij een mogelijk toekomstig zelfde keuze.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:46

Zammie: Ik laat de operatie wel uitvoeren. Ik heb er goed over nagedacht en er veel over gepraat met mijn vriend, en hij vind ook dat ik er voor moet gaan. Hij geeft ook veel om Kyra Lachen
Ik bel morgen of maandag de kliniek om een afspraak te maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:48

Bij die van mij zijn beide voorbenen in 1 x geopereerd. hoeft niet in 2 x. Paard moet daarna een poos stalrust hebben (waarschijnlijk eerste tijd op kliniek)...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:50

Simodi: Ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik sta achter mijn keuze, het is gewoon de enigste optie voor mij en Kyra. Nu ik de knoop heb doorgehakt wil ik het ook zo snel mogelijk laten doen. Ze heeft nu pijn, en dat wil ik niet. Ook is ze een beetje chagerijnig, wat natuurlijk heel logisch is.

Ik zie wel tegen de operatie op, op zich is de operatie vrij simpel, maar er zijn idd risico's verbonden aan het onder narcose brengen en het vervolgens weer bij brengen.
De operatie wordt trouwens bij beide benen tegelijk uitgevoerd.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:53

Ja, ze zal 5 dagen op de kliniek moeten staan en dan vervolgens nog 4! weken stalrust. Dit vind ik wel erg moeilijk, omdat ik haar normaal juist zoveel mogelijk buiten wil hebben. Een paard hoort geen hele dagen op stal te staan, maar het is na de operatie helaas niet anders.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:01

Ja, dat is inderdaad even vervelend, maar daarna kun je langzaamaan weer met hem gaan lopen en kan hij voor je het weet weer lekker de wei in hopelijk zonder pijn... Geef wel even aan de kliniek door dat je paard weinig krachtvoer moet hebben. bij die van mij deden ze nog meer biks en ook haver als wat hij normaal in training kreeg. Zag dit gelukkig vrij snel op het bordje op zijn staldeur, want je wilt echt geen springend/bokkend paard in de stal zien hoor met zo'n operatie net achter de rug...

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:04

Weet uit ervaring dat je de 4 weken stalrust niet zo nauw hoeft te nemen, als het lukt: mooi. Zo niet: lekker na 2 weken stappen of in een schone droge en kleine paddock zetten.
En als ie aan het andere been ook niet 100% is zou ik ook voor gelijk beide kanten gaan. De routine van het nakijken van de hoef kan ook meteen voor 2 hoeven. En het eventuele aangepaste beslag wordt waarschijnlijk toch aan beide voorbenen aangebracht.

Volgens mij is Greve met name bot tegen z'n eigen personeel en tegen klanten die ie als 'irritant' ervaart (maar dat zijn er dan niet te weinig...). En iedereen heeft z'n goede en slechte dagen... .

Mooi dat de pees gaaf was, er is dus eigenlijk niets wat je (medisch gezien) kan weerhouden... .

Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:37

Sjoyceje schreef:
De operatie wordt trouwens bij beide benen tegelijk uitgevoerd.

Dan staat ze met twee voetjes in het verband ...! Kun je dan wel verband wisselen, dus kan ze op 1 ingepakte voet goed staan? Of hoeft dat niet?
Tenminste, bij mij op stal is het ook bij een paard gedaan, maar om die reden eerst de ene voet en vier weken later de andere. Nadeel is dan wel dat de revalidatie/rust ook 2x zolang duurt, is de ene goed, dan komt de andere.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:45

Ik ken ook een paard met HKO die al jaren terug een zenuwsnede heeft gehad in beide voorbenen en die wordt weer recreatief gereden en loopt pijnvrij. Ze had ook altijd behoorlijk zomereczeem en zelfs dàt ging binnen een half jaar over, echt ongelooflijk wat pijn met een paard kan doen, maar ook wat een pijnvrij leven met een paard kan doen. Ze struikelt niet trouwens en heeft gewoon gevoel in eigenlijk bijna de hele voet.

Het enige gevaar aan een succesvolle zenuwsnede is dat mensen het paard toch weer gaan belasten met bv wedstrijden en intensief trainen en dat vind ik echt niet kunnen en dat mag gewoon ook niet. De verleiding is voor sommige mensen groot als het paard gelukkig is, rad loopt en een goed gevoel geeft met rijden; niemand ziet het en het is bijna niet te bewijzen dat het een zenuwsnede heeft gehad als het weer uitgebracht wordt op wedstrijden.

Simodi: ze kunnen meteen weer op de voet staan, de wond wordt gehecht en de zenuw voelt ie niet. Knipoog Je kunt het verband gewoon verwisselen dus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:03

dat is handig doe je je paard ook niet zeer met verband wisselen Clown

hopelijk kan je paardje zo nog lekker een paar jaar pijnvrij mee! Ach gut

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 08:30

Yvonnelind: Dat is wel een positief verhaal. Ik hoop ook dat het zo gaat met mijn paard.
Ik zal er echter wel voor zorgen dat mijn paard na de operatie niet te zwaar wordt belast, we blijven gewoon recreactief rijden (deden we toch al) en ik zal doorgaan met het rechtrichten en de oefeningen aan de hand, zodat ze niet meer zo op de voorhand valt en haar lichaam goed gaat gebruiken...

Als we dan op deze manier nog een aantal jaren samen hebben ben ik hartstikke blij Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:55

Veel succes, ik hoop dat het bij jouw paard inderdaad ook zo goed uitpakt. Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:57

moonfish13 schreef:
dat is handig doe je je paard ook niet zeer met verband wisselen Clown

hopelijk kan je paardje zo nog lekker een paar jaar pijnvrij mee! Ach gut

De zenuwen in de huid werken wel gewoon dus dat gaat niet helemaal op; het paard zal gewoon last hebben van de wonden tot ze weer helemaal genezen zijn. Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:54

@yvonnelind: daar heb je wel gelijk in denk ik. Het paard wat ik bedoel had ook duidelijk wel een zere voet toen ie behandeld was en het duurde wel zo'n 4 weken voor ie weer een beetje de oude was (en daarna hetzelfde met de andere voet).

Maar wat ik onbegrijpelijk vond was dat de eigenaar er later zo weer mee in het terrein ging springen, hoe dom kun je zijn .....?
Zoals de TS al aangeeft moet je het zien als 'extra jaren' die je krijgt en lekker rustig van je paard genieten. Als je de sport in wilt moet je hier niet voor kiezen (afgezien dat je formeel ook geen wedstrijden meer mag starten na zo'n ingreep).

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 10:34

Simodi hier ben ik helemaal mee eens. Als ik perse de sport in zou willen, dan had ik hier ook niet voor gekozen. Dan zou ik een ander paard moeten aanschaffen waar dat wel mee kan.
Ik vind het veel belangrijker dat ik Kyra nog een aantal leuke en liefdevolle jaren kan geven. Ik hoef niet zo nodig wedstrijden te rijden.

Er zijn trouwens nog veel mensen die gewoon wedstrijden rijden na een zenuwsnede. Jan Greve gaf als voorbeeld dat hij ooit een paard heeft geopereerd, en dat paard is zelfs nog Europees kampioen eventing geworden. Ook Rob van Nassau gaf aan paarden te kennen die een zenuwsnede hebben ondergaan en die nog hoog in de dressuursport lopen. Dit vind ik dus echt niet kunnen, dan ben je niet eerlijk bezig tegenover je paard.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:33

En ook nog eens hartstikke gevaarlijk voor je zelf! Als het gevoel idd midenr is (al is het maar een beetje) en je gaat dan eventing doen, sorry dan speel je met je leven en dat van je paard!

Ik heb nu ook hetzelfde met mijn merrie, ze kan ook slecht op het harde en ook niet fijn galoperen, dus dat laatste doet ze lekker aan de longe als ze daar zelf behoefte aan heeft of in de wei (en die behoefte is er met enige regelmaat Haha! ), zelf doe ik lekker veel stappen en naar buiten met haar, vindt ze heerlijk. Er zijn zat leuke dingen met je paard te doen, zoals ook wandelen en grondwerk, zonder al teveel actie! Knipoog . Ik geef je groot gelijk!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:37

Joyce, weet je wel heel zeker dat je aan twee voeten de zenuwsnede uit wilt laten voeren? 1 been is zéker genoeg, lees anders mijn post nog even door, wil je?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:56

Ik had je post van gister nog helemaal niet gezien, waarschijnlijk over heen gelezen Bloos
Ik was woensdag ook niet blij toen hij zei dat hij het aan 2 benen uit wou voeren. Kyra liep goed met de verdoving links, maar toen begon ze rechts wel iets te kreupelen op de volte. Daarom gaf Greve aan dat hij het bij 2 benen uit wou voeren, omdat ze anders na de operatie waarschijnlijk van haar andere been last zou krijgen.

Ik heb vandaag ook nog even gebeld met Visdonk en hun dit voorgelegd. Zij gaven aan dat het dan idd wel verstandig was om het bij beide benen uit te laten voeren.
Ik zal prof. Dik eens bellen, bedankt voor de tip!!