Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Een kijkje ín de hoef, zonder röntgenfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:49

hele mooie foto's ik heb nog nooit zoiets gezien eigenlijk van een hoef en ook niet van het hoefbeen in de hoef zelf..
vind t echt mooi om t zien hoe zo'n hoef er nou van de binnekant uit ziet.
vind het heel erg intressant

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:51

Ik ben bang dat dat volgens mij niet mag.. Zeker weten doe ik niet, maar ze zien liever niet dingen van school op het internet verschijnen. Niet alleen vanwege de rechten enz., maar ook om aparte verhalen tegen te gaan. Maar misschien kan ik wel met mn telefoon foto's maken, valt wat minder op dan zo'n enorme spiegelreflex Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:53

RianneH schreef:
Ik ben bang dat dat volgens mij niet mag.. Zeker weten doe ik niet, maar ze zien liever niet dingen van school op het internet verschijnen. Niet alleen vanwege de rechten enz., maar ook om aparte verhalen tegen te gaan. Maar misschien kan ik wel met mn telefoon foto's maken, valt wat minder op dan zo'n enorme spiegelreflex Tong uitsteken

Ga ff ondercover....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:53

ik heb op Horse Event vorig jaar *tenminste, 1 van die evenementen) ook een heleboel geprepareerde doorgezaagde paardenonderdelen gezien. Superboeiend (alleen het doormidden gezaagde hoofd vond ik minder Nagelbijten / Gniffelen ). Superboeiend! Zou hier idd nog wel meer over willen zien (met uitleg Ja )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:55

Nou, als ik het voor elkaar kan krijgen wat foto's stiekem te schieten, dan wil ik wel eens mn boeken ernaast leggen en proberen het in begrijpbare taal uit te leggen. Van hoeven heb ik nog geen verstand, maar misschien dat anderen daar wat mee kunnen Tong uitsteken

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:03

arabesk nu heb ik zo even jou profiel snel doorgebladerd...en vind t allemaal erg intressant..

maar deze voet is dus waarschijnlijk van een paard wat geen ijzers heeft gedragen?..
nu ben ik benieuwd hoe ziet zoiets er uit als je dus een paard heb wat op hoefijzers heeft gelopen..hoe ziet zo'n hoefwand er dan uit?...
en als je paard hoefijzers draagt kan dat dan ook schadelijk zijn voor t hoefbeen in de hoef zelf?

en hoelang doet een hoef erover om gaten van een hoefnagel dicht t maken? of gebeurt dat niet?
en als je een hoef heb die op ijzers heeft gelopen en nu zonder beslag loopt vervormd ze voet dan weer terug of blijft het dan voor altijd samen geknepen?
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 28-02-08 19:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:04

@arabesk en arno..

Zouden jullie het zelfde willen doen met een voet waar het ijzer er nog netjes onder zit???
En daar de foto's van willen plaatsen..

Hebben we gelijk weer een mooi onderwerp om over te praten hier..

Ik moet wel zeggen, mooie foto's en goeie uitleg..!!!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:09

Helemaal top Abaresk; eindelijk een topic waar we allemaal wat aan hebben.... OK dan!
Erg interessant om te zien. Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:48

femmefatale1 schreef:
@arabesk en arno..

Zouden jullie het zelfde willen doen met een voet waar het ijzer er nog netjes onder zit???
En daar de foto's van willen plaatsen..

Ja dat bedachten we zelf ook gister... nadat we de ijzerhoeven hadden weggegooid... Gestoord

Dat gaat dus nog even duren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 19:53

buster4ever schreef:
arabesk nu heb ik zo even jou profiel snel doorgebladerd...en vind t allemaal erg intressant..

maar deze voet is dus waarschijnlijk van een paard wat geen ijzers heeft gedragen?..
nu ben ik benieuwd hoe ziet zoiets er uit als je dus een paard heb wat op hoefijzers heeft gelopen..

1. hoe ziet zo'n hoefwand er dan uit?...

Vaak dunner dan een onbeslangen hoefwand. Die van onze paarden zijn bijna 2 cm dik en van sommige beslagen paarden zijn ze maar enkele millimeters dik. In boeken heb ik wel foto's gezien van hoe zo'n wand eruit ziet van de binnenkant als de hoef beslagen is. Dan is de chamignon structuur rommelig en beschadigd.

Citaat:
en als je paard hoefijzers draagt kan dat dan ook schadelijk zijn voor t hoefbeen in de hoef zelf?

Ja, in de boeken van Strasser staan foto's van hoefbenen uit hoeven die beslagen zijn geweest waarbij ook het hoefbeen samengeknepen is geraakt

Citaat:
en hoelang doet een hoef erover om gaten van een hoefnagel dicht t maken? of gebeurt dat niet?

De gaten groeien uit, net als bij ons met een blauwe nagel

Citaat:
en als je een hoef heb die op ijzers heeft gelopen en nu zonder beslag loopt vervormd ze voet dan weer terug of blijft het dan voor altijd samen geknepen?

de hoef kan wel weer wijder worden, maar niet alle schade is reversibel helaas, maar je kan afhankelijk van hoe lang het paard ijzers heeft gehad 80 % tot 100% schade ongedaan maken. (Vergelijk het met roken, als je stopt daalt de kans op kanker, maar je blijft een verhoogd risico houden)

Ik zal eens kijken of ik die foto's van een samengeknepen hoefbeen kan overfotograferen uit dat boek.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:36

petje af. Zeer interesant allemaal. Heb bij beide ponys die ik voor mijn paard had hoef problemen. 1 met een verkeerde groei en de ander met groonisch hoefbevang dus altijd was er wel wat. Gelukkig nu een paard moet stevige mooie hoeven. Nu heb ik 2 vraagjes. Ik hoor vaak dat je ongeveer om de 8 weken de hoefsmid moet laten komen. Maar ik denk altijd als ze te lang worde laat ik er 1 komen. Niet dat ik ze te lang laat groeien hoor wand zo ben ik niet welzijn van me paard gaat voor alles. Maar daar gaan soms wel 2 a 3 maand over ze groeien niet snel. Ze staat dag en nacht op wei het helle jaar door. Is dat raar dat het zo lang duurt ?
Ook staat die van mij nooit op ijzers omdat ik niet het nut er van in zie.
Maar ga graag met haar en de koets weg en kom zo nu en dan op de verharde weg. Is dit nu wel of niet schadelijk als je zo nu en dan over de verharde weg stapt en draaft?
Ook zie ik soms als de hoefsmid is geweest en je kan de onderkant van de hoef weer mooi zien, een stukje rood of blauw wat houd dit in?

nienke
Laatst bijgewerkt door SJANNE_DARK op 28-02-08 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:40

In de winter groeien de hoeven vaak wat langzamer dan in de zomer.

Draven en stappen en zels galopperen op het harde is niet schadelijk voor de hoeven (mits ze onbeslagen zijn). Op het harde is zelfs beter dan op zand je paard trainen. Zand heeft de neiging om een stukje te 'glijden' bij het afzetten, wat een ruk aan de diepe buigpees geeft, wat weer HKO in de hand kan werken.

Stukjes rood of blauw zie je alleen bij witte hoeven (logisch), en dat zijn vaak blauwe plekjes van stoten of wat dan ook, niks ernstigs in elk geval Knipoog

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:47

ow oke bedankt voor je snelle reactie

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:53

Arabesk schreef:
Vaak dunner dan een onbeslangen hoefwand. Die van onze paarden zijn bijna 2 cm dik en van sommige beslagen paarden zijn ze maar enkele millimeters dik. In boeken heb ik wel foto's gezien van hoe zo'n wand eruit ziet van de binnenkant als de hoef beslagen is. Dan is de chamignon structuur rommelig en beschadigd.

Staat de dikte van de hoefwand rechtstreeks in verband staat met het beslagen zijn ? Ook hier had ik graag een bronvermelding gekregen... net als de stelling dat hoefbeslag verbening veroorzaakt...

Dat de "champignon-structuur" - laten we het voortaan misschien gewoon lamellen noemen, is korter en gewoon correct Knipoog - rommelig en beschadigd is kan ik met zekerheid ontkennen, heb hier zo'n hoef dat we gebruiken op de cursussen. Ziet er gewoon intact uit hoor. Je verwart het wellicht met de sensitieve lamellen van een hoefbevangen paard ? Ook hieruit blijkt dat de lamellen niet de witte lijn is waar in genageld wordt!!

Anyway, voor de mensen die vroegen hoe het zit met de witte lijn. De witte lijn staat niet in verbinding met het hoefbeen! Het is de plaats waar zool- en wandhoorn samenkomen. Zoals Opala al aangaf op onze website staan er twee foto's waaruit duidelijk blijkt waar de witte lijn zich bevindt.

De rest kan evt. terug via pb... maar puur anatomische fouten kan ik echt niet zien staan. Over het bekappen kan je een mening vormen, maar anatomie is zo precies gedefinieerd dat er hierover toch geen discussies mogen gehouden worden. Behoorlijk straffe stellingen de wereld insturen zonder enige bronvermelding vind ik persoonlijk ook niet kunnen, maar dat is wellicht meer mijn probleem Knipoog

Groetjes,
Fred.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:28

Joh begin dan lekker je eigen topic, of probeer het nog eens op het HN forum. Tong uitsteken

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:36

vind het erg mooi om het zo een x te zien. hoop op meer foto's

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:37

Laten we elkaar niet afmaken, maar elkaar waar nodig corrigeren, zodat elk, (uiteindelijk) juiste, stukje informatie voor elke geinteresseerde te volgen is. We kunnen niet alles weten, maar met elkaar kunnen we wel heel veel weten Knipoog .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:40

RianneH schreef:
Ik zit 'in Utrecht' Tong uitsteken Voor de mensen die ook nog geinteresseerd zijn in verder delen van paarden, op de uni staan volledige skeleten, maar ook preperaten van halve paardenhoofden enz. De Shübertgalerij is waar ze staan, in het hoofdgebouw van Diergeneeskunde. Op zich valt het niet echt op als je zomaar binnen komt lopen, maar misschien is het verstandiger eens tijdens een open dag binnen te wandelen. Is echt heel interessant en zeker niet ranzig Haha!
Dus, aanrader!

Je mag mij wel informeren wanneer er zo'n open dag is Tong uitsteken

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:17

Arabesk schreef:
Joh begin dan lekker je eigen topic, of probeer het nog eens op het HN forum. Tong uitsteken

Helaas... daar heb ik me al in berust. "Ze" geloven enkel wat "ze" graag geloven, en dat is ieders goed recht. Zoals je wel weet heb ik het al een aantal keren geprobeerd duidelijk te maken wat ik nu ook aan jou probeerde duidelijk te maken. Het gaat er blijkbaar écht niet in, naast het niet willen aannemen wat correct is, is blijkbaar ook het inzicht er niet. Dat jij het nu snapt of niet maakt mij niet zoveel uit maar wat wél behoorlijk frustrerend is - zoals je in dit topic ook hebt kunnen vaststellen - dat veel mensen die informatie gewoon aannemen en dat op hun beurt gaan verkondigen aan vrienden, familie.... en in sommige gevallen zelfs aan een hoefsmid of veearts. Ik hoef er geen tekening bij te maken dat een dierenarts dergelijke verhaaltjes weglacht en -ten onrechte (?) - ook het "natuurlijk bekappen"... Hoe wil je dan als "natuurlijk bekapper" serieus genomen worden... Jij hebt zoveel problemen met readers, kwakzalvers, en hocuspocus verhaaltjes. Helaas valt jou verhaal hier eigenlijk ook gewoon onder....

Waarom kun je deze mooie foto's niet gewoon voorzien van correcte informatie, is dezelfde moeite toch?! .. en je zal geen kritische hoefsmeden over je heen krijgen...

Met plezier geschreven Knipoog
Fred.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:22

OK dan! Afgod

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:27

Beste cabcalor.. ik heb op je website gekeken en afgezien van het feit dat er nog heel veel niet actief is, vind ik de informatie bij o.a. foto's van de hoefbeenkanteling niet echt je van het... Begrijp dat je graag wat recalme voor jezelf wilt maken, maar ik kan gelukkig altijd nog zelf beslissen wat ik van dit topic en de informatie die er gegeven wordt vind. Bij vragen kan ik hier bij meerdere mensen terecht en ik ben geen NH-er. Maar gewoon tradioneel met het laten bekappen van mijn paarden en weet dat er dingen missen in de foto's, waarom? Omdat de natuur de zachte stukken heeft opgeruimd. Denk dat de meesten heus wel weten over het hoe of wat en niet zomaar klakkeloos nu na het zien van een paard foto's zich "professioneel" gaan noemen hoor!

cabcalor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:09

Beste Zammie,

Dit zijn net de reacties waarvoor ik waarschuw. Je gelooft wat je wil geloven, en dat is jou goed recht. Maar wél behoorlijk frustrerend als je in de praktijk staat en dergelijk hocuspocus verhaaltjes moet weerleggen. Zoals je wel weet moet je als je iets wil weerleggen aankomen met wetenschappelijke literatuur én pas dan gelooft men het. Als op populaire websites zoals HN iets geschreven wordt neemt de gemiddelde lezer het zomaar aan, zelf zónder onderbouwing.
Ik snap dat jij graag zelf wil beslissen wat je met de informatie doet - echter "anatomie" is nu nét een exacte wetenschap. Je kunt niet zelf beslissen wat je aanneemt. Het is er gewoon en wel door de WAVA vastgelegd. Hoe graag je het ook soms anders wil.
Neem jij aan dat een appel valt onder invloed van de zwaartekracht ? Of niet ? Knipoog Jij beslist hoor.

Trouwens wat mis je op de foto's ? Wat heeft "de natuur" opgeruimd ? Knipoog

Fred.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:18

@cabcalor; de zachte delen zij natuurlijk weg. ik vind de uitleg bij de foto's wel duidelijk maar als je wat verder had gelezen heb ik ook mijn ervaringen met o.a. ijzers gehad... en ben absoluut niet onder de indruk van de website van NH. Hierin ben ik een beetje een NANO= een beetje natuurlijk en een beetje normaal. Ik laat me diet zomaar wat aanpraten, daarvoor heb ik al teveel gezien en meegemaakt... Ennuh de appel valt inderdaad onder zwaartekracht naar beneden, maar bij een zware storm waarschijnlijk op een andere plaats als dat het bij windstil zal vallen Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:33

Wat intressant zeg!
sorry heb niet hele topic gelezen, maar wat bedoel je met de boogjes op de eerste foto? welke boogjes zeg maar Tong uitsteken

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:42

Afbeelding

De steunsels liggen er zo bij wanneer je de hoef zou optillen en de onderkant bekijkt, langs de zijdelingse straalgroeves aan de zoolkant

Edit: Schematische afbeelding