Wat doen jullie aan de hoeven van je paard/pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Wat doen jullie aan de hoeven van je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:22

geen vet, geen teer, geen olie
hooguit in de zomer wat water er op

verder rasp ik de hoeven regelmatig bij

chertunzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:24

Ik krab de hoeven een stuk of 4 keer per dag uit, na het rijden of de paddock was ik de voeten ook en droog ik ze af met een handdoek. Een keer in de week smeer ik er olie op en ik geef elke dag kerabol voor een beter groei van de hoef.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:27

Wel :p ik ben hier precies een uitzondering...
Mijn paard staat zonder ijzers maar ik ga er regelmatig mee wandelen (op de baan dus) en de hoefsmid heeft mij gezegd dat ik ze goed moet insmeren met hoefolie niet met vet want dat droogt uit... zijn hoeven zijn in goede conditie, brokkelen niet en zijn beenhard...
als de hoefsmid zegt: olie eraan Knipoog dan doe ik dat eraan, ongeveer 1 à 2 keer per week, NA het rijden... Lachen

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:37

Ik zorg dat ze uitgekrabt zijn en schoon Lachen

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:38

Bij mij verschilt het per paard.

Onze 9 jarige merrie heeft op het moment geen ijzers onder. Haar hoeven worden dagelijks uitgekrabt. En heel af en toe een keertje ingevet maar wel nadat de hoeven goed nat zijn gemaakt.

Mijn jaarling merrie die had wat last van bokvoetjes omdat ze de eerste keer te laat naar de hoefsmidt is geweest. Gevolg was dat de tenen eraf waren gebroken en tja dan heb je kans op afwijkende hoefstanden. Haar voorhoeven vijl ik 1 x in de 2 weken bij. Van de zomer wordt dit 1 x in de drie weken. De hoefstand is nu weer zo goed als normaal maar ik hou het vijlen nog wel een poosje vol. Wil er zeker van zijn dat ze een goede hoefstand blijft houden.

Mijn ruin staat 4 kant op ijzers en krijgt 2 x daags biotine bij voor de hoeven. Verder krab ik de hoeven dagelijks uit en vet ik de hoeven 2-3 keer in de week in met een speciale hoefvet. Hij heeft slechte hoeven. Toen we hem kochten had hij last van losse hoefwanden en erg grote brokken uit de hoeven. Nu 8 maanden later zijn de hoeven zogoed als hersteld.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:39

Ik doe er helemaal niks aan.. worden op tijd bekapt als dit nodig is en voor de rest niks. Modder laat ik juist netjes in de hoeven zitten helemaal bij de shetjes in de wei. Bij mn fjord op stal ook niet, die stampt het er zelf uit als hij over het beton loopt naar de wei en weer terug.

riri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:51

bekappen, krabben en vetten!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:00

Bekappen, uitkrabben en de buitenkant borstelen is alles wat ermee gedaan wordt. De eigenaar had 2 jaar terug een potje hoefolie in de poetskist staan, maar in het jaar dat ik de merrie verzorg heb ik eigenlijks maar 1x voor een fotoshoot opgesmeerd.
Vind dat spul zelf maar niks

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:46

mijn pony heeft hele mooie hoefjes, daar doe ik niets aan. Ik rijdt alleen veel met hem over het asvalt om zijn hoefjes lekker hard te 'maken'.

Mijn paard smeer ik van die paarse troep onder zijn hoef omdat hij last heeft van een schimmel (oude nagel gaten) en klein beetje rotstraal. Verder krijgt hij nog biotine door zijn voer omdat hij ook brokkelhoeven heeft.

saffron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:32

Uitkrabben 's ochtends en 's avonds. En 1x per dag schrob ik de hoeven proper met een borsteltje en water (meestal 's avonds)
Nooit vet of teer want dat heb ik nooit nodig

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:35

's Avonds ze op stal komen worden de hoeven van onze Arabs en shet uitgekrabt.
Elke 10 weken worden de Arabs bekapt en de shet elke 20 weken.
Ze hebben alle 3 keiharde en heel gezonde hoeven.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:08

Uitkrabben en afborstelen. Verder netjes elke 10 weken naar de smid om te bekappen.
Smeren, teren en vetten doe ik niet. Enkel heb ik een poosje iets gebruikt tegen rotstraal. Ik weet niet precies hoe dat spul heet, maar het zit in zo'n groen spuitbusje.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 22:10

iedere 6 tot 8 wkn naar de hoefsmid en van de zomer een uur in een emmer water voor vochtopmame. meer doe ik niet , geen vet , olie of wat dan ook. krabbel ook nooit uit. dit op aanraden van mijn hoefsmid.

Moestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:56

Voor het rijden krab ik de hoeven uit zodat ik zeker weet dat er geen steentjes in zitten. Bij warm, droog weer smeer ik ze op aanraden van de hoefsmid in met een mengsel van olie en azijn.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:45

Vrij weinig eigenlijk Bloos
Ze worden bekapt wanneer ze te lang worden en/of de stand niet meer goed is.
Uitkrabben doe ik mss 1x in de maand. M'n kleine Welsh heeft gauw last van soort van lichte rotstraal en die krab ik in z'n slechte periodes zo'n 2/3x per week. Wanneer ik hoor dat er een behoorlijk steentje in de hoef zit, haal ik die eruit. Je moet niet te vaak in die hoeven en straalgroeve's om zitten pulken.
Soms smeer ik er met de wedstrijden wel eens wat hoefvet op, daarvoor maak ik ze wel eerst nat Lachen

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:47

Helemaal niks. Alleen uitkrabben en op tijd bekappen maar verder geen smeerseltjes ofzo.

Djamole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:38

alleen hoeven uitkrabben voor het rijden en na het rijden. soms smeer ik wel eens hoeven vet

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:16

Hoeven uitkrabben als we terugkomen van een rit. Op de plek waar steentjes hebben gezeten gaat een druppel teatree olie. De smid komt om de 8/10 weken om hem te bekappen. Verder doe ik er niks aan.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:06

Hoeven ongeveer twee keer per week uitkrabben. Elke 8 weken bekappen door de hoefsmid. En als het erg droog is houd ik het zand rondom de waterbak nat zodat ze een paar keer per dag in de modder staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:15

ik krab ze uit en haal er zo nu en dan een borstel overheen Clown

vetten beurt misschien 4 keer per jaar ofzo

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:34

In de zomer afspuiten, verder dagelijks uitkrabben en als het nodig is de smid erbij om haar te laten bekappen, ze staat zonder ijzers.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:38

Na het rijden uitkrabben, vervolgens afspuiten en ook de onderkant zo worden de hoeven lekker vochtig. Daarna even met borstel eroverheen om ze schoon te maken. Vervolgens een laagje olie erop en klaar is kees!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:41

ik krab ze dagelijks uit en de hoefsmid komt om de 8 weken. Verder doe ik niet aan smeerseltjes. Hoog uit dat ik in een penny bui begin te smeren, maar dat is mee voor de mooi dan dat het een fuctie heeft. Zo'n bui heb ik zeg 3x per jaar.

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:51

Rondom ijzers (elke 7 weken weer naar de smid), elke dag uitkrabben en vorige week ivm lichte rotstraal een middeltje opgespoten

edit: middeltje heet dry feet van cavalor

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:53

Rondom op ijzers. Mijn paard heeft een kroonrand wond gehad vorig jaar, en de groei is wel weer goed hersteld, maar het blijft brokkelen (buitenste laagje) boven bij de kroonrand. Ik heb haar een tijd biotine bijgevoerd, nu krijgt ze kerabol i de hoop dat dat beter aanslaat.

Ik borstel ze zo nu en dan met water schoon. Max. 1x in de maand smeer ik de kroonranden in met laurierzalf. En 1x per week smeer ik de hoeven bij de nagelgaten in met Severit. Weet niet of het helpt, maar het zou schelen bij scheurtjes en brokkelen. Ik heb het sinds de vorige beslaanbeurt zo bijgehouden,en het lijkt idd minder dan hiervoor. Maar dat kan ook toeval zijn Knipoog