Bij mij verschilt het per paard.
Onze 9 jarige merrie heeft op het moment geen ijzers onder. Haar hoeven worden dagelijks uitgekrabt. En heel af en toe een keertje ingevet maar wel nadat de hoeven goed nat zijn gemaakt.
Mijn jaarling merrie die had wat last van bokvoetjes omdat ze de eerste keer te laat naar de hoefsmidt is geweest. Gevolg was dat de tenen eraf waren gebroken en tja dan heb je kans op afwijkende hoefstanden. Haar voorhoeven vijl ik 1 x in de 2 weken bij. Van de zomer wordt dit 1 x in de drie weken. De hoefstand is nu weer zo goed als normaal maar ik hou het vijlen nog wel een poosje vol. Wil er zeker van zijn dat ze een goede hoefstand blijft houden.
Mijn ruin staat 4 kant op ijzers en krijgt 2 x daags biotine bij voor de hoeven. Verder krab ik de hoeven dagelijks uit en vet ik de hoeven 2-3 keer in de week in met een speciale hoefvet. Hij heeft slechte hoeven. Toen we hem kochten had hij last van losse hoefwanden en erg grote brokken uit de hoeven. Nu 8 maanden later zijn de hoeven zogoed als hersteld.