Een 4 op het straalbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Een 4 op het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:34

Mijn paard heeft 4 en 2 en half en loopt met speciaal beslag echt super.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 14:42

een paardje wat ik ken schijnt 4-tjes te hebben en loopt inmiddels op simpel beslagje, loopt echt goed.
Dit schijnt inclusief de HKO te zijn.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 18-02-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:20

ik zie hier van alles maar niemand heeft het echt over de mate van belasting.

Ik denk dat bij een paard met deze bemerking de mate van regelmatige belasting ERG belangrijk is. Dit is geen paard waar je maar 2x of meer in de week door het bos kan crossen. Zo'n paard moet juist goed gereden worden om erger te voorkomen (op de voorhand lopen daardoor meer slijtage).

Wat ben je werkelijk van plan met het paard?. Hoe zou de week indeling eruit zien bij dit paard?.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:59

Prisca schreef:

Ik denk dat bij een paard met deze bemerking de mate van regelmatige belasting ERG belangrijk is. Dit is geen paard waar je maar 2x of meer in de week door het bos kan crossen. Zo'n paard moet juist goed gereden worden om erger te voorkomen (op de voorhand lopen daardoor meer slijtage).

Wat ben je werkelijk van plan met het paard?. Hoe zou de week indeling eruit zien bij dit paard?.

Dat klopt wel degelijk idd...
Zo'n paard wat HKO heeft moet idd voor van de grond af komen door em er aan de achterkant onder te gaan rijden, icm speciaal beslag..

Suzie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:54

Ja, goed overleggen met je dierenarts, wat kan aan speciaal beslag, rijden, belasting, weidegang ed.
Jij kent je paard het beste en zal snel verandering merken

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 18:08

Volgens mij kan iedereen zeggen wat men wilt maar heeft TS allang besloten wat ze gaat doen.
Want zodra er "negatieve" opmerkingen word geplaatst gaat ze toch direct de verdediging in.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:10

Er is ook niets mis met een eigen mening hebben toch?

Naar ik aanneem leest ze alles wel, dan zal dat vast wel (hetzij op de achtergrond) even meespelen in haar gedachten. Knipoog Je kan iemand geen mening opleggen, alleen meehelpen ergens over na te denken. Van het positieve uitgaan vallen alle puzzelstukjes vanzelf wel op de juiste plek..

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 20:19

Prisca schreef:

Ik was er ook niet mee van plan om te gaan 'crossen' Zelf heb ik nog geen idee hoe zijn week indeling eruit zal zien, dat hangt er helemaal vanaf wat de dierenarts mij aanraad en de hoefsmid.. Het is ook nog helemaal niet zeker of ik dit paard neem, dit topic was alleen om erachter te komen wat het precies was, en naar ervaringen van mensen..

Alle meningen zijn nogal verdeeld hier.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:23

als je dit paard nu zou willen kopen zou ik je ten sterkste afraden dit te doen!

als het nu een paard was geweest dat ik bij wijze van spreken al 10 jaar had, dan had ik er ook wel alles aan willen doen om er het beste van te maken....
Maar een nieuw paard kopen met een 4tje? No way, je krijgt hem de verzekering niet in en het geld dat je bespaart vanwege de lage aanschafprijs ben je over een paar jaar dubbel kwijt aan beslag en andere behandelingen....

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:43

Liezel1 schreef:
als je dit paard nu zou willen kopen zou ik je ten sterkste afraden dit te doen!

als het nu een paard was geweest dat ik bij wijze van spreken al 10 jaar had, dan had ik er ook wel alles aan willen doen om er het beste van te maken....
Maar een nieuw paard kopen met een 4tje? No way, je krijgt hem de verzekering niet in en het geld dat je bespaart vanwege de lage aanschafprijs ben je over een paar jaar dubbel kwijt aan beslag en andere behandelingen....

Helemaal mee eens!!

Nog even een raar vraagje misschien en het hoeft ook niet in dit topic (kan via pb) wat is de prijs wat ze voor dit paard vragen?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:51

En natuurlijk zijn de meningen verdeeld , mensen die een paard hebben met dit "probleem" zullen nooit hun paard negatief weg zetten maar altijd voor hun paard opkomen en hoe geweldig hij/zij wel niet is.

Ook ik....ik heb een paard gehad met het zelfde en mijn paard was mijn zonnetje en mijn trots en ook ik praatte nooit negatief over dit paard.
Maar na ellende te hebben gehad en veel dingen niet willen weten wat er toch wel was ......nooit meer!!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:00

Wat nu als je er zat van bent 2x per week door de bossen te draven of te stappen.
Je kan niet in de bak rijden, niet springen, geen zware dressuur training. Eigenlijk moet het gewoon zijn oude dag slijten bij jou. Want verkopen lukt heel moeilijk waarschijnlijk, en het kost je handen vol met geld.
Speciaal beslag, misschien pijnstillers, supplementen, DA kosten.. en noem maar op. Als je dit paard nu al een aantal jaar had oke, maar als je een nieuw paard wil kopen, koop dan meteen een gezonde. Daar kan ook wat mee gebeuren, maar nu is je risco enorm! Een 4 is niet voor niets een 4!
Als je paard nu toch kreupel wordt? Kan jij niet meer rijden.. en dan? Een ander paard kopen? Deze verkopen? Niet meer rijden?
Denk er goed overna. Het is een enorm risico wat je neemt. Er is geen handvol paarden, maar landen vol!!!!!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:06

Het enige wat ik zeg is absoluut niet doen!!
Meid je weet niet waar je aan begint.
Idd wat een hoop mensen al zeggen je steekt er een hoop met geld in hebt een hoop ellende en je kan er dan nog amper wat mee!
Idd zoveel leuke goede paarden kijk toch verder meid!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:17

Als jou hoofdprioriteit niet perse nog jaren rijplezier van een paard hebben dan zou ik het doen. Het is en blijft koffiedik kijken met zo'n paard. Alle risico's en klachten kunnen gaan gebeuren maar het paard is nu klinisch goed en kan ook nog lang zo blijven, je weet het niet! Een gezond paard kan ook tig dingen krijgen.
Als jij er mee kunt leven dat je straks misschien toch een paard hebt wat niet meer te berijden is maar nog wel gelukkig en pijnvrij in de wei kan staan en je daar vrede mee hebt, dan is het toch goed. En misschien moet je vroegtijdig afscheid nemen van het paard maar dan heb je wel een voldaan en tevreden gevoel omdat je het paard nog een goed leven hebt kunnen geven.
Ik vind het in ieder geval een mooi gebaar dat je zo'n paard nog een tweede kans wilt geven. Zo'n paard willen heel veel mensen niet hebben en waar komt het dan terecht? Eigenlijk gek he, als wij mensen met een zeer been lopen willen we toch ook niet graag afgeschreven of afgemaakt worden, jammer dat een paard niet zelf kan kiezen en wij mensen dat voor ze doen! Wanneer bepaal je of de kwaliteit van leven niet meer goed genoeg is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:23

Vaak kan je gewoon in de bak rijden hoor,ik ken een paard die erg slecht liep en met goed beslag weer super mee loopt zelfs in de les.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:25

MD-->BEH

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:06

mhh schijnbaar heeft de ts al en een beslissing genomen.....

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 17:16

Nee hoor, totaal niet. Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:42

Maar je rijdt het paardje toch al? Het betreft je verzorgpaardje? Ooit kreupel geweest? Nee? Wat is het probleem dan? HKO is zo'n "moeilijke ziekte"; er zijn zoveel verschillende paarden die het heel "slecht" doen op een 4-tje (what's in a name Haha! ), maar ook heel veel paarden die het klaarblijkelijk zeer goed doen. Daarom zijn er ook zoveel verschillende verhalen en meningen.
Daarbij, waar de ene veearts tot een 4-tje veroordeelt, "diagnostiseert" een andere vee-arts tot een dikke 2/ 3-.
Verzekeringen keren ook vaak niet uit als uiteindelijk toch HKO blijkt: te vage ziekte.

Algemeen is HKO een gevolg van verkeerd fokbeleid, verkeerde opfok als veulen, verkeerd voer(beleid). Lage hielen en korte tenen (zonder ijzers) leveren over het algemeen de beste resultaten bij HKO-paarden. En qua training schijnt het rechtrichten zeer belangrijk te zijn (zie de visie van De Bodt --> ffkes googlen).

Al met al, indien jouw verzorgpaardje nooit kreupel is geweest, zou ik persoonlijk niet zoveel moeite hebben om dit paard te kopen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:01

DaydreamRick schreef:

Oke ik zie geen antwoord op mijn vraag.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 18:25

Prisca schreef:
DaydreamRick schreef:

Oke ik zie geen antwoord op mijn vraag.

Deze vraag bedoel je: en wat als het paard al vanaf jongs af aan op ijzers lopt?

Verder zie ik namelijk geen vraag..

Áls het paard vanaf jongs af aan al op ijzers liep (wat me sterk lijkt want hij is nu pas 4) en dat ging goed dan zou ik het zeker zo volhouden. Het paard heeft echter nog nooit op ijzers gelopen en het gaat nu nog prima, hij loopt nooit kreupel. Als dat wel gebeurt in de toekomst en de dierenarts en de hoefsmid die zeggen tegen mij dat het beter is om speciaal beslag eronder te zetten, dan zal ik het ook uiteraard doen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:55

Weet je al wat je gaat doen?

Tijgertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:47

Hai,

Ik heb een paard met een 3 en een 4. Is 5 jaar geleden tijdens een keuring geconstateerd. Hij is één keer kreupel geworden. Toen heeft speciale ijzers, ronde met een zooltje en kit erin gekregen. En hij krijgt 3x per jaar een injectie. het gaat heel goed met hem. Maar het blijft een gok. Niet ieder paard reageert er hetzelfde op. Je moet op je gevoel afgaan en accepteren dat het fout kan gaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:07

Daydreamrick, als je eerlijk bent. Is dan de waarschijnlijk lagere prijs voor jouw motivatie om erover na te denken dit paard te kopen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:40

Dat denk ik ook, ik kon ooit een luchtzuiger kopen voor 1000 euro dat was prijs technisch echt top op dat moment. Maar ik heb het toch maar niet gedaan.