Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoefijzers voor ivm "gevoeligheid" - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:09

Ze bedoeld waarschijnlijk gewoond at ijzers er dus voor langere tijd onder zitten, die kan je dus neit na je ritje eraf halen. Zo lees ik in ieder geval haar reactie Knipoog

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:26

LADPR schreef:
Ze bedoeld waarschijnlijk gewoond at ijzers er dus voor langere tijd onder zitten, die kan je dus neit na je ritje eraf halen. Zo lees ik in ieder geval haar reactie Knipoog

ja ik zie het nu.
dan neem ik mijn post terug.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:00

nathalie ik zal eens informeren of mijn smid een collega in de buurt heeft.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:35

Citaat:
Ik denk dat wij, “traditionele hoefsmeden”, meer bezig zijn met kijken naar voetassen, beenstanden, hoe het paard zich voortbeweegt,
en wat we kunnen doen om het paard beter te laten bewegen.

Citaat:
NB kijkt ook naar het paard, maar laat voetassen en dergelijken buiten beschouwing omdat dit een statisch gegeven is en totaal niets zegt over hoe het paard beweegt. Bovendien kun je de voetas alleen veranderen door in de zool te gaan snijd.

arrabesk je gaat soms echt te ver.

de voetas is de basis voor ieder paard, en als je gaat zeggen dat dat niks met het hele verhaal te maken heeft, dan heb je echt ergens wat gemist.
nb ers gaan toch uit van de wilde mustangs in amerika.
die lopen de voeten kort maar ze hebben allemaal een RECHTE VOETAS. dit krijgen we hier niet voor elkaar omdat hier de ondergrond heel anders is en de NATUURLIJKE SLIJTAGE dus ook.
ik heb me wel verdiept in het natuurlijk bekappen en neem daar ook het goede van mee in mijn werk.
volgens mij word het tijd om eens een vakantie te gaan boeken en eens echt naar paarden te gaan KIJKEN. je slaat de plank echt helemaal mis bij de basis. en zonder fundering geen huis.
maak eerst je fundering op het gebied van paarden en hun voeten in orde en kom dan eens met een gedachte die ergens op gebaseerd is.
goed bekappen is de basis van alles, je moet alleen ff de basis onder de knie hebben en hem dus ook willen en kunnen zien.

een stuk van een paardenvoet af hakken maakt je nog geen hoefsmid.

over de aandacht die besteed word aan het bekappen bij traditionele hoefsmeden is hiervoor al een en ander gezegd dus daar ga ik me niet meer over opwinden. wel wil ik nog even kwijt dat het een hele kwalijke zaak is om anderen af te gaan zeiken over iets waar je jezelf niet in verdiept hebt. of heb je de opleiding van traditioneel hoefsmid ook gedaan?

denk en doe wat je wil maar ga er geen paarden de last van bezorgen, zij kunnen er niks aan doen dat je je vak niet verstaat.

groeten john.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:21

Ik heb dit topic bekenen omdat ik thuis met (ongeveer) hetzelfde probleem zit met mijn merrie.
Een jaar geleden geveld door een peesblessure, maar dit is een paar maanden terug genezen verklaard. Sinds een poosje loopt ze weer heel gevoelig op een hardere ondergrond. Ik ben ook aan het kijken voor beslag+zooltje op de voorijzers, of dit misschien een uitkomst voor haar kan zijn.. Hoefsmid zou er onlangs naar kijken, maar belde op t laatste moment af .. Rolleyes

Maar wat vind ik: Een offtopic discussie over natuurlijk en traditioneel bekappen Dromen Jammer!
Niet dat het een nutteloze discussie is, maar open dan even een apart topic! Een antwoord op de vraag van TS (en evt van mij Schijnheilig ) zou fijn zijn Haha!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:42

merrieveulen schreef:
nathalie2302 schreef:
mijn smid is Natural Balance smid, en dat heeft niets met NB te maken. feitelijk is ze traditioneel hoefsmid, maar imo gewoon een graadje (flinke graad?) beter/ paardgerichter. ze is holistisch smid, heeft hiervoor een speciale opleiding in amerika gedaan, die in Nederland bij mijn weten (nog) niet te volgen is.
mijn vorige smid was TB, en hij heeft de hoeven van mijn paard zo verpest. de andere TB smeden die ik hier aan het werk gezien heb komen ook écht niet aan mijn paard. het lijkt wel of sommigen het niet serieus nemen, en doen inderdaad gewoon een stuk eraf hakken, hup 2 cm korter, kan je weer wat maandjes vooruit.

niet alle TB smeden zijn zo, dat weet ik wel, maar ik zweer gewoon bij mijn eigen smid en zou ook geen andere meer willen.

De grondlegger van het Natural Balance is Gene Ovnicek en dat is wel degelijk NB. Alleen gebruikt hij ook ijzers.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:46

Citaat:
Maar wat vind ik: Een offtopic discussie over natuurlijk en traditioneel bekappen Dromen Jammer!
Niet dat het een nutteloze discussie is, maar open dan even een apart topic! Een antwoord op de vraag van TS (en evt van mij Schijnheilig ) zou fijn zijn Haha!
[/quote]

het lijkt misschien wel offtopic te gaan maar dat valt allemaal wel mee.

over de vraag waar dit topic over begonnen is, is gewoon geen eerlijk antwoord te geven. je zal altijd het paard als individu moeten bekijken en het verhaal er achter weten.
het kan zijn dat de gevoeligheid komt door een gevoelige zool.
vraag dan is komt dit door te kort bekappen, of is de zool van nature gevoelig?
het kan ook zo zijn dat het komt door een niet correcte beenstand.

een gevoeligheid kan heel veel oorzaken hebben dus ook een aantal verschillende oplossingen.

jij gaat dit topic volgen en er komt uit dat de shet waar het topic over begon geholpen is met een ijzertje, dan wil dat niet zeggen dat voor jou een ijzer ook de oplossing is.

dus wat is de waarheid? die zul je bij het individu paard moeten gaan zoeken.

wel is bekend dat veel problemen ontstaan door scheef zetten van voeten en de voetassen niet in de waarde laten. dus hoe oftopic zijn we eigenlijk bezig?

voor jou en dus ook de shet waar dit topic over gaat: laat je hoefsmid kijken waar de gevoeligheid vandaan komt en kijk dan naar een passende oplossing.

ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is zo. en als er nog vragen zijn hoor ik die graag.

groet john.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:48

Ik ben zelf NB-er en hou wel degelijk rekening met de voetas.
Het verschil tussen NB en TB is wat mij betreft in theorie groter als in de praktijk.
Ik kijk altijd naar de voetas, zowel van voren als opzij. Ik denk alleen dat binnen TB sneller wordt gecorrigeerd. Ik doe dat wat minder snel.
Min uitgangspunt is NB, maar je kijkt altijd naar het paard en de individuele hoef. Lichtjes corrigeren indien nodig en vervolgens gewoon kijken wat er gebeurt. Is een paard na 3 weken weer net bzo scheef, heeft het kennelijk weinig zin. Wordt een paard wanneer je niet corrigeert steeds schever, zul je wel wat bmoeten doen.
Het is als met zoveel dingen, soms ligt de waarheid in het midden.
Maar in de basis is NB minder geneigd tot correctie.

Groet,
Simon Lingbeek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:53

maar ik neem aan Deighton, dat als het moet je er ook wel een ijzertje onder slaat........

Dat vind ik altijd het grootste probleem, halsstarrig vasthouden aan een mening.

Voor mij is het om het even, als het paard het goed doet NB helemaal prima, als het paard het goed doet op een ijzer, evenzogoed prima...... en alles wat er tussen in hangt

Maar ik ben misschien wat eigenwijs Lachen en vind niet een bepaalde stroming zaligmakend.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:11

Citaat:
Citaat:
Maar ik ben misschien wat eigenwijs Lachen en vind niet een bepaalde stroming zaligmakend
.
[/quote]

nog een keer off dan.

ieder paard heeft zijn eigen waarheid.
dus er is gewoonweg niet een stoming zaligmakend.

er is er maar een die de waarheid verteld en dat is HET PAARD.
daar moeten we naar luisteren en kijken.

en hoe je het paard helpt maakt niet uit.

ik maak ook gebruik van de wijsheden van NB, cytek, natural balance en noem alles maar op, als het tegoede komt aan het paard.

iedere hoefsmid die zijn vak verstaat gaat altijd terug naar de natuurlijke stand van het paard, daar voelt het paard zich het beste bij.

dus iedereen die bezig is met paardenvoeten, de annatomie van een paard begrijpt en die ook naar de praktijk kan vertalen is wat mij betreft hoefsmid en vakman. en hoeft ook geen natuulijk bekapper of natural balance of cytek of traditioneel hoefsmid te heten.

begrijp het individu paard en lever je werk ernaar. dan ben je hoefsmid, niet meer en niet minder.

ik kan hier nog uren over doorgaan, en dat doe ik niet.

blijf bij de basis en doe de paarden van nederland een groot plezier.

groet john.

(en sorry dat ik nog een keer off topic ging.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:16

kan het helemaal met John eens zijn!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:07

KiWiKo schreef:
maar ik neem aan Deighton, dat als het moet je er ook wel een ijzertje onder slaat........

Dat vind ik altijd het grootste probleem, halsstarrig vasthouden aan een mening.

Voor mij is het om het even, als het paard het goed doet NB helemaal prima, als het paard het goed doet op een ijzer, evenzogoed prima...... en alles wat er tussen in hangt

Maar ik ben misschien wat eigenwijs Lachen en vind niet een bepaalde stroming zaligmakend.

Ik pas de uitgangspunten van NB toe, en wijk daar van af als ik denk dat dat in een specifiek geval beter is.
Als een paard onverwacht niet goed loopt, heb ik kennelik iets niet goed gedaan.
NB is voor mij het uitgangspunt, maar afwijkingen op onderdelen kunnen nodig zijn. Doe je dat niet, krijg je verhalen van paarden die het zogenaamd "niet goed doen op NB". Elk paard is anders en je moet niet halstarrig zijn in het toepassen van je uitgangspunten.

Echter een ijzertje onder slaan zal ik nooit doen. Ik geloof daar niet in, ik zie het als symptoombestrijding. Ik heb dan ook nooit een geval gehad, waarin ik dacht dat het noodzakelijk zou zijn. Maar wie weet kom ik die nog tegen. In dat geval zou ik doorverwijzen naar een smid, waar ik vertrouwen in heb en die zijn er best wel hoor, ondanks dat ik NB-er ben.
Ik ben dan ook voor de dialoog.

Simon

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:13

Citaat:
dus iedereen die bezig is met paardenvoeten, de annatomie van een paard begrijpt en die ook naar de praktijk kan vertalen is wat mij betreft hoefsmid en vakman. en hoeft ook geen natuulijk bekapper of natural balance of cytek of traditioneel hoefsmid te heten.

Dat ben ik niet met je eens John. Ik ben natuurlijk bekapper en geen smid. Iemand die zonder opleiding gaat smeden is wel smid, maar iemand die geen izers onder slaat, omdat hij dat uit overtuiging niet doet en er niet voor is opgeleid, is dat wat mij betreft niet.
Waar het om gaat is zoals ij al zegt, dat je wel je vak verstaat. Dat is een kwestie van weten wat je kan, maar vooral ook weten wat je niet kan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:22

Bijzonder prettig om ook eens bijdragen te lezen van mensen die wat genuanceerder zijn in het uitdragen van hun overtuiging.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:19

Deighton schreef:
De grondlegger van het Natural Balance is Gene Ovnicek en dat is wel degelijk NB. Alleen gebruikt hij ook ijzers.

dat geloof ik best, maar het bekappen wat mijn smid doet heeft niets met natuurlijk bekappen te maken. en dan bedoel ik natuurlijk bekappen in de vorm zoals het op bijv. internet uitgedragen wordt. overigens maakt mij het niet uit wat voor label er aan een methode hangt, als mijn dieren het er maar fijn op doen. dat vind ik het belangrijkste.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 08:16

j_haine schreef:
Citaat:
over de vraag waar dit topic over begonnen is, is gewoon geen eerlijk antwoord te geven. je zal altijd het paard als individu moeten bekijken en het verhaal er achter weten.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik wil dan ook nogmaals benadrukken dat ik dit topic NIET gestart ben om HET antwoord te vinden. Aangezien wij deze shetlander nog maar sinds 3 december 2007 hebben en er voor zover ik weet nooit een 'echte' smid is bijgeweest weet ik dus niets van ervaringen van een vorige smid. Ook ben ik nog zoekende naar een goede smid (omgeving Biddinghuizen).
Waar het mij dus om gaat is mogelijke oorzaken en behandelmethodes van de gevoeligheid zodat ik zelf ook inbreng heb om mee te nemen in een gesprek met de smid.

De feiten zijn dat hij bij de vorige eigenaar 9 maanden op stal heeft gestaan en nu, als hij de keuze krijgt, de berm kiest en op bevroren grond letterlijk op eieren loopt (de andere pony's lopen dan ook moeilijker maar niet zoals hij)
De eerste week dat wij hem hadden, wilde hij op harde ondergrond aan de hand niet eens draven.....dus het lijkt wel minder te worden want nu doet hij het op zich wel (ook voor de sulky) maar als hij de keuze krijgt, liever in de berm.

Mogelijke punten zijn dus:
- "eelt kweken" na het lange op stal staan
- goed laten kijken naar de draagrand
- voetas (begrijp dat dit dus een twistpunt is tussen NB en TB)
- hoefschoenen vs. voorijzers

De discussies tussen NB vs. TB vind ik persoonlijk pas storend als ze gevoerd worden vanuit de optiek "wat wij doen is het beste en wat jullie doen KAN dus niet goed zijn". Ik sta er zelf volkomen neutraal in en zoek naar de beste oplossing voor P.C. en of dat puur TB, puur NB, een combinatie, of een hele andere letter voor een "B" Haha! is, maakt mij persoonlijk helemaal niets uit Knipoog, als onze pony maar prettig loopt!