Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
LADPR schreef:Ze bedoeld waarschijnlijk gewoond at ijzers er dus voor langere tijd onder zitten, die kan je dus neit na je ritje eraf halen. Zo lees ik in ieder geval haar reactie

Citaat:Ik denk dat wij, “traditionele hoefsmeden”, meer bezig zijn met kijken naar voetassen, beenstanden, hoe het paard zich voortbeweegt,
en wat we kunnen doen om het paard beter te laten bewegen.
Citaat:NB kijkt ook naar het paard, maar laat voetassen en dergelijken buiten beschouwing omdat dit een statisch gegeven is en totaal niets zegt over hoe het paard beweegt. Bovendien kun je de voetas alleen veranderen door in de zool te gaan snijd.
Jammer!
) zou fijn zijn
merrieveulen schreef:nathalie2302 schreef:mijn smid is Natural Balance smid, en dat heeft niets met NB te maken. feitelijk is ze traditioneel hoefsmid, maar imo gewoon een graadje (flinke graad?) beter/ paardgerichter. ze is holistisch smid, heeft hiervoor een speciale opleiding in amerika gedaan, die in Nederland bij mijn weten (nog) niet te volgen is.
mijn vorige smid was TB, en hij heeft de hoeven van mijn paard zo verpest. de andere TB smeden die ik hier aan het werk gezien heb komen ook écht niet aan mijn paard. het lijkt wel of sommigen het niet serieus nemen, en doen inderdaad gewoon een stuk eraf hakken, hup 2 cm korter, kan je weer wat maandjes vooruit.
niet alle TB smeden zijn zo, dat weet ik wel, maar ik zweer gewoon bij mijn eigen smid en zou ook geen andere meer willen.
[/quote]Citaat:Maar wat vind ik: Een offtopic discussie over natuurlijk en traditioneel bekappenJammer!
Niet dat het een nutteloze discussie is, maar open dan even een apart topic! Een antwoord op de vraag van TS (en evt van mij) zou fijn zijn
en vind niet een bepaalde stroming zaligmakend. [/quote]Citaat:.Citaat:Maar ik ben misschien wat eigenwijsen vind niet een bepaalde stroming zaligmakend
KiWiKo schreef:maar ik neem aan Deighton, dat als het moet je er ook wel een ijzertje onder slaat........
Dat vind ik altijd het grootste probleem, halsstarrig vasthouden aan een mening.
Voor mij is het om het even, als het paard het goed doet NB helemaal prima, als het paard het goed doet op een ijzer, evenzogoed prima...... en alles wat er tussen in hangt
Maar ik ben misschien wat eigenwijsen vind niet een bepaalde stroming zaligmakend.
Citaat:dus iedereen die bezig is met paardenvoeten, de annatomie van een paard begrijpt en die ook naar de praktijk kan vertalen is wat mij betreft hoefsmid en vakman. en hoeft ook geen natuulijk bekapper of natural balance of cytek of traditioneel hoefsmid te heten.

Deighton schreef:De grondlegger van het Natural Balance is Gene Ovnicek en dat is wel degelijk NB. Alleen gebruikt hij ook ijzers.
j_haine schreef:over de vraag waar dit topic over begonnen is, is gewoon geen eerlijk antwoord te geven. je zal altijd het paard als individu moeten bekijken en het verhaal er achter weten.Citaat:Maar wat vind ik: Een offtopic discussie over natuurlijk en traditioneel bekappenJammer!
Niet dat het een nutteloze discussie is, maar open dan even een apart topic! Een antwoord op de vraag van TS (en evt van mij) zou fijn zijn
is, maakt mij persoonlijk helemaal niets uit
, als onze pony maar prettig loopt!