Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Boxrust? Bewegen? wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:51

Wij hebben ooit een pony gehad met een peesblessure, die heeft gewoon een jaar in het land gelopen, is daarna opgepakt en loopt nu vol in de sport.
Op dat moment liepen alle andere paarden buiten, en dan een opstallen die altijd tussen de rest loopt, is geen optie: zon paard sloopt zichzelf.

Op dit moment hebben we een jonge mini die een koliekoperatie achter de rug heeft, en 2 maanden boxrust heeft gekregen.
In de kliniek stond ze alleen, maar daar at ze niet meer van eenzaamheid/heimwee. ( we hebben toen een kuddegenootje gebracht, ging het weer goed.)
Ze staat nu naast haar vader, gaat redelijk goed, maar soms bokt ze door de stal van levenslust. Gelukkig mag ze binnenkort weer bewegen.

Ik ben ook van mening dat boxrust gewoon moet als het nodig is, maar als je merkt dat je paard daar zichzelf sloopt, dan maar de weide op, op hoop van zegen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:39

Ik heb een buitenbox gemaakt voor mijn paard. Staat hij toch lekker buiten, maar in een beperkte ruimte.

Nu de grond hard is, is het in pricipe alleen maar beter voor de pezen. Mits het egaal is natuurlijk.

Ik heb overlegd met de DA over absolute boxrust en hoe streng moet je daarin zijn. Ik kreeg als antwoord dat als hij alleen maar liep de springen, rondjes te draaien in de box en niet te handelen was tijdens het stappen je desnoods rustige weidegang moest geven omdat dit minder belastend voor de pees is.
Als het paard rustig in de box staat is dit nog altijd het beste, maar je moet anders het minst belastende alternatief kiezen en dat kan weidegang zijn.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:24

ik zou af en toe in de paddock en aan de hand op het erf bijv. doen.als hij rondjes gaat draaien zou ik denken dat je iets vaker/meer beweging moet geven

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:24

Ik zou er voor kiezen om te bekijken in welke situatie mijn paard het rustigst is en op die manier het beste kan herstellen. Is dat in de box, dan in de box, maar is dat in een paddock dan zou ik hem liever in de paddock laten.

Gr. Ingrid

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:27

Wij hebben precies het zelfde gehad met mijn Gelder. Wij hebben haar daarom gewoon bij de andere paarden in de wei gezet, waar ze super rustig was. In de box ging het namelijk echt niet meer. En ze is op de wei lekker genezen Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:29

Joto schreef:
wij hadden laatst een paard op stal met een peesblessure,
nu wil het geval dat dit paard een drift kont is en een hekel heeft aan alleen op stal te staan.
Met als gevolg dat ze alleen maar rondjes liep in haar box.
Zoals ik wel eens lees zijn hier meerdere paarden met dit probleem.
Er wordt meestal geadviseerd op 3 x per dag te stappen en af te spuiten (Bij een rustige/mindere peesblessure).

Wij hebben dat paard na een dag in de paddock gezet en was super rustig!

Wat zouden jullie doen als je paard een blessure heeft?

Op stal laten (als dat wordt voor geschreven)?
Of naar buiten doen en wel opletten dat het niet te gek wordt natuurlijk?

Buiten in een afgezet stukje (bv met prikpaaltjes en stroomdraadje).
Groot genoeg dat ie bewegingsvrijheid heeft, liefst grenzend aan andere paarden zodat ie rustig blijft en klein genoeg zodat ie niet gek kan gaan doen.

Hortsik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:01

Mijn paard is net herstelt van een pees ontsteking.
Hij moest rust houden in de box van de dierenarts. Maar op een gegeven moment werden zijn benen dik en ben ik toch met hem aan de hand gaan lopen op een harde ondergrond.
Door de beweging kwam de circulatie beter op gang en verdween de gezwollenheid.
Hij is nu weer prima in orde en kan ook weer bereden worden.

Ik denk dat rust in eerste instantie goed is, maar op een gegeven moment rustig aan de hand laten stappen op een harde ondergrond beter voor de circulatie, onrust en uiteindelijke genezing is.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:49

ik mag van de DA niet in een mulle bak rijden
ivm blessure aan aanhechtingsband sesambeen.
dit doe ik ook niet onze bak is mooi hard.
maar de paddock waar ze staat is er nog niet zolang
en die is wel mul hier rijd ik uiteraard niet
maar ze doet er zelf weleens gek en trekt een sprintje.
is dat dan ook slecht?
binnenhouden is geen optie en ik wil haar toch haar vrijheid gunnen..

wat zouden jullie doen?

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:20

gewoon naar buiten, wel houd ik rekening met een iets langere herstelperiode. binnen wordt die van mij alleen maar gekker, buiten is ze veel rustiger

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:24

Naar buiten maar een klein stukje wei afspannen zodat hij niet te zot kan doen. Veel succes met het genezen!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:37

Bonny4life schreef:
ik mag van de DA niet in een mulle bak rijden
ivm blessure aan aanhechtingsband sesambeen.
dit doe ik ook niet onze bak is mooi hard.
maar de paddock waar ze staat is er nog niet zolang
en die is wel mul hier rijd ik uiteraard niet
maar ze doet er zelf weleens gek en trekt een sprintje.
is dat dan ook slecht?
binnenhouden is geen optie en ik wil haar toch haar vrijheid gunnen..

wat zouden jullie doen?

de paddock word wel aantal keren gevlakt in de week.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 15:37

Weidegang lijkt me beter, dan heeft hij de hele tijd rustige beweging en dat is goed voor de doorbloeding, alleen mag hij niet te vaak een sprintje trekken. Om dat te voorkomen kan je er heel goed een rustig oud(er) paard bijzetten. Als paarden springerig in de box worden lijkt dat me juist slecht. Maar ik zou het als ik jullie was eerst overleggen met de veearts.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:10

Voor mij zou het geheel aan de omstandigheden liggen.

Ik heb ooit twee maanden met mijn paard gestapt in combinatie met boxrust. HIer werd mijn paard inderdaad bepaald vervelend van (en terecht). Ik was er wel met twee maanden vanaf en het paard was na twee dagen in de wei ook weer helemaal de oude.

Als het in de zomer zou gebeuren zou ik wel weidegang willen overwegen maar dan alleen 24/7 met een ander paard.
In de winter ligt dat iets lastiger vind ik. Dan is de ondergrond vaak niet bepaald ideaal (modderig of hobbelig bevroren). Ik denk dat ik dan toch weer eerder zou terug vallen op een combinatie van stappen en boxrust.

het is ook per paard verschillend. Mijn paard wordt niet echt heel onrustig op stal en loopt dus ook niet te ijsberen. Een paard wat dit wel doet zal inderdaad meer kwaad dan goed ondervinden van boxrust.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:41

Ons paard moets een week boxrust
hebben we gedaan
hij had best een erge blessure.. en we waren er al een tijdje mee bezig.
nu staat hij een jaar op de wei

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:12

Als het zou voorgeschreven worden dan zou ik hem/haar ook op stal laten. Ook al is hij/zij zo druk, ze zeggen het niet voor niets. En dan kun je nog zeggen dat het zielig is en dat ze in het wild ook niet op stal staan, maar in het wild rijden wij er ook niet mee en kan het paard sowieso altijd zijn eigen gang gaan en is een paard heel anders want daar word niet op gereden en heeft dus ook andere/minder sterke spieren, hoeven, of weet ik het wat Knipoog.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 03:04

Je moet absoluut doen wat de veearts zegd hij heeft er voor gestudeerdt.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:29

ik doe altijd gewoon w at m'n veearts zegt, hij zal het inmiddels wel weten!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:48

Allereerst zou ik naar de veearts luisteren, mocht het paard echt onrustig worden in zijn box (wat dan ook niet meer goed is) dan zou ik nog eens overleggen met de veearts.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:35

Idd bespreek het altijd goed met je eigen dierenarts. Tegenwoordig geven veel artsen echt advies op maat betreft revalidatie.

Ronddraaien in een stal lijkt me niet bevoordelijk. Mijn paarden vinden het ook helemaal niets om op stal te moeten blijven. Maar los in de padock kunnen ze natuurlijk ook behoorlijk gek doen ineens, dus dat is wel een risico.

Ik zou een klein stukje buiten afzetten. Gewoon een hoekje van de paddock met een stuk draad en wat palen. Dat geeft toch het gevoel van buiten zijn en beperkt het risico. Daarbij kun je gedosseerd bewegen met hem aan de hand, als de dierenarts dat tenminste heeft voorgeschreven.