hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:53

Vind het ook niet jullie fout, het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Maar hoe oefenen jullie het. Ik ben net als pienZ begonnen met rustig over de benen naar beneden te gaan met mijn hand. Toen zijn voetje rustig optillen, meteen weer rustig neerzetten. Dat steeds langer opbouwen en in het begin niet te hoog optillen, ook de hoogte opbouwen en ondertussen goed begeleiden met je stem, is ie braaf dan vertel je dat, en omgekeert ook. Hans snapte dat binnen een paar dagen en daarna ging hij me uitproberen, dus toen heb ik hem wel een keer een tik verkocht en daarna was dat over. Hopelijk heb je hier wat aan en gaat het de volgende keer goed.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:54

ben blij dat ik een goeie en rustige smid heb, ons veulen was net twee weken in de opfok en moest bekapt worden, we hebben maar 1 keer kunnen oefenen met voetejs geven, ik heb dit van te voren aan mijn smid verteld, "o dat geeft niet hoor we zien wel"we zijn inderdaad wat langer bezig geweest als normaal maar zonder meppen slaan en het veulen in zijn waarde laten is het gewoon gelukt, meestal is het gewoon de tijd die ze er niet aan kwijt willen zijn, afgelopen week hebben we weer voetjes gevraagd en geeft hij netjes voetjes. ik denk inderdaad dat je als eigenaar/verzorger een goede bassis moet leggen om het op een normalen manier aan te leren.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:55

lisaamor schreef:
capopjekop schreef:
Dat weet ik niet, maar blijkbaar is het niet voldoende geweest Knipoog

wij kunnen niet de hele dag hen hij ok niet hij heeft nog 9 anderen paarde!!!

Dan moet hij zorgen dat hij of niet zoveel paarden heeft en dus tijd heeft om ze paarden dingen te leren[/quote]

ach ja doe die anderen paarden maar weg.
HALLO HIJ HEEFT EEN VEULEN EN PAARDEN OM MEE TE MENNEN !!
DENK TOPCH NA ALS JE EEN PAARD HEBT OOF 6 OFZO DOE JIJ ZE TOCH OOK NIET WEG !!
ALS JE GEEN VROUW MEER HEBT BEN JE WLE ERGENS ANDERS MEE BEZIG ![/quote]
Als ik geen tijd had om ze allemaal aandacht te geven dan gaan ze dus wel weg en dan zorg ik al helemaal dat er geen veulen bij komt daarbij hoef je niet met je caps aan te typen hoor lees het evengoed wel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:55

lisaamor schreef:

Dan moet hij zorgen dat hij of niet zoveel paarden heeft en dus tijd heeft om ze paarden dingen te leren[/quote]

Doe maar rustig hoor Ach gut
De meeste mensen hebben niet zoveel paarden, juist om de paarden die ze hebben ook voldoende aandacht te geven Knipoog En tuurlijk is het super voor hem dat hij lekker met de paardjes bezig is, maar zo is het niet ideaal voor het veulentje, die heeft nu iig geen goede start gemaakt bij de smid

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:57

capopjekop schreef:
lisaamor schreef:

Dan moet hij zorgen dat hij of niet zoveel paarden heeft en dus tijd heeft om ze paarden dingen te leren

De meeste mensen hebben niet zoveel paarden, juist om de paarden die ze hebben ook voldoende aandacht te geven Knipoog En tuurlijk is het super voor hem dat hij lekker met de paardjes bezig is, maar zo is het niet ideaal voor het veulentje, die heeft nu iig geen goede start gemaakt bij de smid[/quote]

Dat bedoel ik dus ook jij legt het wat zachter uit maar zo bedoel ik het dus precies

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:03

capopjekop schreef:
lisaamor schreef:

Dan moet hij zorgen dat hij of niet zoveel paarden heeft en dus tijd heeft om ze paarden dingen te leren

De meeste mensen hebben niet zoveel paarden, juist om de paarden die ze hebben ook voldoende aandacht te geven Knipoog En tuurlijk is het super voor hem dat hij lekker met de paardjes bezig is, maar zo is het niet ideaal voor het veulentje, die heeft nu iig geen goede start gemaakt bij de smid[/quote]
sorry capslook stonds aan

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:09

ik zal het hele verhaal wel even uitleggen, voordat mensen met hun onwetenheid, kritiek gaan leveren. Sinds Emelie 2 weken was, verzorgen we ze, en ook de andere vier haflingers die wat verder weg staan. We hebben veel met emelie gedaan, ernaast gelopen, gepoetst en voetje geven. Ze was in het begin echt een schatje, een lieverd, ze deed geen vlieg kwaad. Maar dat veranderde, ze werd groter, sterker, en daar ging ze gebruik van maken. Ze werd moeilijker. Het aan de hand lopen werd vervelend, we konden haar nog wel over de weg lijden, met moeite. Maar met het voetje geven maakte ze misbruik van. Ze ging trekken, in elk geval met haar achterbenen. Toen gingen we ook naar de andere paarden toe, die ook hun verzorging nodig hadden/hebben. Daardoor zijn we iets minder bezig geweest met emelie. Maargoed, Emelie kent de hoefsmid nauwelijks, en moet dan ook perfect voetje kunnen geven, nadat ze het een tijdje niet heeft gedaan. NIKS, rustig laten wennen, nee hoor.. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is..

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:12

hij verzorgt de paarden van zijn dochter ook
dus dan zijn het er negen

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:13

saskiakefie schreef:
ik zal het hele verhaal wel even uitleggen, voordat mensen met hun onwetenheid, kritiek gaan leveren. Sinds Emelie 2 weken was, verzorgen we ze, en ook de andere vier haflingers die wat verder weg staan. We hebben veel met emelie gedaan, ernaast gelopen, gepoetst en voetje geven. Ze was in het begin echt een schatje, een lieverd, ze deed geen vlieg kwaad. Maar dat veranderde, ze werd groter, sterker, en daar ging ze gebruik van maken. Ze werd moeilijker. Het aan de hand lopen werd vervelend, we konden haar nog wel over de weg lijden, met moeite. Maar met het voetje geven maakte ze misbruik van. Ze ging trekken, in elk geval met haar achterbenen. Toen gingen we ook naar de andere paarden toe, die ook hun verzorging nodig hadden/hebben. Daardoor zijn we iets minder bezig geweest met emelie. Maargoed, Emelie kent de hoefsmid nauwelijks, en moet dan ook perfect voetje kunnen geven, nadat ze het een tijdje niet heeft gedaan. NIKS, rustig laten wennen, nee hoor.. Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is..

Dus nu zijn wij ontwetend ik denk eerder dat de eigenaar onwetend is. En op het moment dat jij er dus bijstaat en dit dus laat gebeuren zonder wat te zeggen maar wel hier gaat klagen kan je dus verwachten dat je dus kritiek krijgt. Je geeft zelf al aan dat je het veulen niet meer aankon en dat de eigenaar er dus niets mee doet. Praat die smid ook niet goed maar de eigenaar al helemaal niet want zo een smid had er bij mij uitgelegen kijk dat hij zich niet laat trappen geef ik hem gelijk in maar een beetje tactischer te werk gaan had hij dus wel kunnen doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:13

en wiens schuld is het nou dan??? die van de smid, of die van jullie???

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:15

KiWiKo schreef:
en wiens schuld is het nou dan??? die van de smid, of die van jullie???

als er aan schuld gedacht moet worden denk ik toch aan beide, de smid zou ook wat meer geduld hebben kunnen opbrengen.

maar meestal is het gewoon weer zo'n samenloop van omstandigheden, waar niemand even rustig blijft en nadenkt, daarnaast stonden jullie er maar gewoon bij het zijn niet jullie paarden dus om nou maar te zeggen dat jullie er wat van hadden moeten zeggen, vind ik wel erg ver gaan.
Laatst bijgewerkt door twister42 op 21-10-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:15

van de smid..tuurlijk Ja
Je zou eens kijken naar jezelf...dat je het diertje niet de baas kan en zo leert dat als hij vervelend is hij alles mag.
Eens naar jezelf kijken dat als je op leeftijd bent 9 paaren wellicht te veel is, je maar eens moet stoppen met fokken en er 7 te koop moet zetten...

Maar natuurlijk heeft de smid het gedaan...dat is een lompe bal die een hernia mag krijgen Ja

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:16

De smid had ook wat meer geduld moeten hebben maar deze meiden geven zelf al aan het veulen niet aan te kunnen kap er dan mee want je verpest zo een veulen alleen maar

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:17

runningkawa schreef:
van de smid..tuurlijk Ja
Je zou eens kijken naar jezelf...dat je het diertje niet de baas kan en zo leert dat als hij vervelend is hij alles mag.
Eens naar jezelf kijken dat als je op leeftijd bent 9 paaren wellicht te veel is, je maar eens moet stoppen met fokken en er 7 te koop moet zetten...

Maar natuurlijk heeft de smid het gedaan...dat is een lompe bal die een hernia mag krijgen Ja

ach ja misschine is het zo dat hij zjn hele leven al fokt en ach ja wat boeit jou het
niks je weet niet hoeveel hij om ze geeft !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 14:17

PienZ schreef:
saskiakefie schreef:

Dus nu zijn wij ontwetend ik denk eerder dat de eigenaar onwetend is. En op het moment dat jij er dus bijstaat en dit dus laat gebeuren zonder wat te zeggen maar wel hier gaat klagen kan je dus verwachten dat je dus kritiek krijgt. Je geeft zelf al aan dat je het veulen niet meer aankon en dat de eigenaar er dus niets mee doet. Praat die smid ook niet goed maar de eigenaar al helemaal niet want zo een smid had er bij mij uitgelegen kijk dat hij zich niet laat trappen geef ik hem gelijk in maar een beetje tactischer te werk gaan had hij dus wel kunnen doen.

We durfden hem eerder niet aan, het klinkt misschien laf, maar ik wil er wel zeker van zijn, dat ik het kan. De dochter van de eigenaar, die kan er prima mee omgaan. En mijn vraag was alleen of het normaal is dat een hoefsmid zo bij een moeilijk veulen doet.
En er nou niet meer omheendraaien, hè?.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:18

ligt eraan, als het veulen gewoon lastig is zoals bijna allemaal........ of gericht uithaalt, zit nogal een verschil tussen

Anoniem

Wat maakt het uit of hij zijn hele leven fokt?
OOit berijk je een leeftijd dat alles niet meer gaat als toen je jong was.
Daar mogen je dieren niet de dupe van worden.
Dan kun je er veel om geven....maar niet genoeg...dan handelde je daar simpelweg naar...en dat doet deze man niet.

En mij boeit het dus erg veel...dieren zijn de dupe...daar kan ik niet tegen Verdrietig

ikenindi

wat is nu nog t nut van dittopic? een schuldige aanwijzen? ik denk dat t werl duidelijk is nu;)

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:20

We durfden hem eerder niet aan, het klinkt misschien laf, maar ik wil er wel zeker van zijn, dat ik het kan. De dochter van de eigenaar, die kan er prima mee omgaan. En mijn vraag was alleen of het normaal is dat een hoefsmid zo bij een moeilijk veulen doet.
En er nou niet meer omheendraaien, hè?.[/quote]
Denk eerder dat wij er niet omheen draaien en jij niet tegen de kritiek kan Rolleyes
Of de eigenaar om ze geeft snap ik wel maar soms moet je iets loslaten zodat het beestje het beter krijgt hoe pijn dat ook doet

Anoniem

Duidelijk...?mmm aan de berichten van lis te zien niet...daar is het kwartje wie nu schuld is nog niet gevallen...daar is het nog voor 100% de smid...niet de eigenaar...niet de meiden die het paard niet aan kunnen...

E is er wel maar 1 de dupe....dat veulen...die er geen bal van begrijpt...

P_A_R_Love

ikenindi schreef:
wat is nu nog t nut van dittopic? een schuldige aanwijzen? ik denk dat t werl duidelijk is nu;)

ben het met jou eens wat mij betreft mag er een slotje

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:22

Jij wil horen dat de smid de schuldige is en dat antwoord krijg je niet van iedereen dus moet er maar slotje op

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:23

PienZ schreef:
Jij wil horen dat de smid de schuldige is en dat antwoord krijg je niet van iedereen dus moet er maar slotje op

zeg ik dat dan he dat de simd de schuldige is nee !!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:24

jij wil horen dat het zo zielig is voor het veulen....... en dat is het inderdaad, maar niet omdat hij een keer een opvoedkundige trap voor zn billen heeft gehad, maar wel omdat het dier al op hele jonge leeftijd heeft geleerd dat als hij maar vervelend/naar genoeg doet hij zijn zin krijgt........ en geloof me, hij zal nog veel meer trappen voor zn billetjes krijgen zolang hij er bij jullie mee wegkomt

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:24

Waarom moet er dan een slotje op omdat er advies gegeven word of mensen hun mening geven