OCD operaties, ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: OCD operaties, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:52

jiehaaa schreef:
@ Draumpje, bij mijn merrie vraag ik me ook af of het niet door een trauma van buitenaf is ontstaan (het betreft 1 fragment, spronggewricht is dik geworden na een ongelukje op de drafbaan), de DA heeft zich daar nog niet over uitgesproken. Kon jouw DA ergens aan zien dat het geen groeistoornis betrof?

Ik zal wat foto's plaatsen van de sprong van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

wel, bij dit specifieke geval was het bekend, de hengst stond bij de fokker op het land met moeders en nog een paar dieren met veulen, en heeft daar waarschijnlijk een trap op de achterknie gekregen
dit is direct gaan zwellen en ipv geduld te hebben zijn ze vrij snel al vocht gaan draineren waardoor de vochtophoping alleen maar steeds groter werd (maatje voetbal)
maar uiteindelijk heft fokker gezegd, dit word niks meer = slager en toen heeft die vriendin van me hem gekocht ...
maar buiten dat het bekend was, was het bij hem goed te zien volgens de DA dat dit niet een "natuurlijk" gegroeid iets was..
de vorm van de beschadiging aan het gewricht en de ocd's en hoeveelheid stukken dat het uit bestond(tellen heeft ie maar niet geprobeerd Nagelbijten / Gniffelen )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 09:54

maat terugkomend op jouw paard
als het na een ongelukje naar boven is komen drijven kan het hel goed trauma van buitenaf zijn
of iets wat er al zat er op dat moment pas naar boven is komen zetten

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:51

Hoe oud was het betreffende paard? moment van operatie 6 jaar
Hoeveel fragmenten betroffen het? 2 in ene been 1 in andere
Plaats van het fragment/de fragmenten? achter in beide kniegewrichten
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? deels preventief, deels klachten
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? meer onregelmatig niet echt kreupel.
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? liep er doorheen, wel met een been meer onregelmatig dan met de andere
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? nee
Wat was het advies van de dierenarts? 1 fragment is blijven zitten wegens moeilijke plaats. volgens dierenarts was het niet zeker of de onregelmatigheid door de fragmenten kwamWelke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd?
Moest er gerevalideerd worden? ja
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? 1 maand volledige boxrust en daarna rustig per dag opbouwen onder het zadel en weidegang. totaal 3 maanden overgedaan.
Is de operatie geslaagd? ja
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? niet beschadigd
Zijn er nog klachten? loopt nog steeds af en toe onregelmatig. weten niet waar het vandaan komt. paard loopt er door heen.
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? 1500 euro voor de operatie

Hij heeft wel een litteken in de kogel overgehouden aan de operatie. waarschijnlijk snijwond van de operatiebanden en heeft sindsdien een wat dikkere kogel aan 1 been. terwijl hij daar niet aan is geopereerd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:18

Paard nummer 1:
Hoe oud was het betreffende paard? Eerste operatie op 3 jarige leeftijd uitgevoerd, tweede operatie op 4 jarige leeftijd.
Hoeveel fragmenten betroffen het? Weet ik niet, is mij niet verteld door de eigenaar
Plaats van het fragment/de fragmenten? Spronggewricht
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? Paard was hartstikke kreupel, liep op 3 benen, bestrijding van klachten dus.
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? Ja
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? Constant kreupel
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? Ja
Wat was het advies van de dierenarts? Opereren
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Emmeloord, bij mijn weten door Van Muiswinkel.
Moest er gerevalideerd worden? Ja
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? Enkele weken boxrust, daarna aan de hand stappen, daarna rustig de training opbouwen. Na de eerste operatie werd paard weer kreupel tijdens het opbouwen van de training. Daarop volgde de tweede operatie. Weer revalidatie en daarna een jaar in de wei gelopen.
Is de operatie geslaagd? Nee. Na het jaar in de wei is de training weer rustig opgepakt. Dit leek goed te gaan, na een jaar was het paard echter weer katskreupel.
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? Ja. Hele gewricht was geïrriteerd.
Zijn er nog klachten? Ja, paard heeft nooit meer regelmatig gelopen.
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? Geen idee

Paard nummer 2:
Hoe oud was het betreffende paard? Anderhalf jaar oud
Hoeveel fragmenten betroffen het? één fragment
Plaats van het fragment/de fragmenten? Spronggewricht
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? Paard liep op drie benen, hartstikke kreupel, bestrijding van klachten dus.
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? ja
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? Constant kreupel
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? In eerste instantie niet. De kreupelheid was er eerder dan de overvulling.
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Emmeloord, bij mijn weten ook door Van Muiswinkel.
Moest er gerevalideerd worden? Ja. Enkele weken boxrust, daarna opbouwen door middel van stappen aan de hand. Daarna weer weidegang.
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen?
Is de operatie geslaagd? Ja.
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? Nee
Zijn er nog klachten? In feite niet. Paard heeft niet meer kreupel gelopen, maar is enkel nog geschikt voor recreatief gebruik. Ze beweegt als een shetlander, terwijl ze vóór de OCD en operatie een leuke beweging had.
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? Geen idee.

Paard nummer 3:
Hoe oud was het betreffende paard? 4 jaar oud
Hoeveel fragmenten betroffen het? Weet ik eigenlijk niet, wel meerdere.
Plaats van het fragment/de fragmenten? Beide kogels in de achterbenen.
Reden van operatie (preventief/ter bestrijding van klachten)? Ter bestrijding van klachten, paard liep in eerste instantie als een shetlander ipv het imponerend bewegende paard op 2,5 jarige leeftijd, later werd het paard ook kreupel.
Waren er wel/geen tekenen van kreupelheid? Ja
Indien ja, was de kreupelheid constant of alleen bij bepaalde bewegingen? Constant. Dit paard liep echter minder ernstig kreupel dan de eerste twee.
Was er wel/geen sprake van een overvuld gewricht? Nee
Welke kliniek en indien bekend welke arts heeft de operatie uitgevoerd? Emmeloord, ik durf niet te zeggen door welke arts.
Moest er gerevalideerd worden? Ja
Zo ja, hoe lang en hoe moest je opbouwen? Ik weet echt niet meer hoe lang. Maar wederom eerst boxrust, daarna stappen aan de hand en daarna training opbouwen.
Is de operatie geslaagd? Ja
Was het onderliggende kraakbeen wel/niet beschadigd? Ja
Zijn er nog klachten? Paard loopt niet meer kreupel, maar nog steeds als een shetlander. De apart goede beweging is nooit meer terug gekomen.
En last but not least, wat heeft de operatie ongeveer gekost? Geen idee.

Lekker positieve ervaringen dus Bloos

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 10:44

Jeetje Aimee, dat is balen zeg! Bloos!

Ik ga volgende week met mijn merrie terug naar de kliniek voor controle. Hoorde van de week van een stalgenootje dat ze heel erg staat te trappen als ze gevoerd wordt, de voernijd leek minder te zijn geworden maar helaas was dat een illusie. Hopelijk kan het been dat getrap aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:51

@Jiehaa: anders iets van een rubber mat tegen de boxwanden maken, dat dempt/veert en is dus ook beter voor het been.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:27

Die zit al tegen de achterwand, en nu leeft ze zich uit tegen de zijwand.
Als het niet vermindert ga ik denk ik een matras tegen de tussenwand maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:08

Goed idee, doe die wel in plastik sealen dan, anders wordt ie erg zwaar en gaat erg stinken Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 08:50

Voernijd lijkt een stuk minder geworden gelukkig. Hopelijk blijft het zo.

Vanmiddag naar de kliniek voor controle, ben benieuwd!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:59

We mogen wat gaan opbouwen gelukkig!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 10:00

DubbelDun schreef:
Goed idee, doe die wel in plastik sealen dan, anders wordt ie erg zwaar en gaat erg stinken Haha!

Nagelbijten / Gniffelen Clown

(Zie je opmerking nu pas...)