Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:55

nee Knipoog

kon de mijne maar zonder ,dat zou erg veel geld schelen per jaar Ja
de mijne is toontreder en zonder ijzers loopt ze binnen de kortste keren kreupel omdat de hoeven erg schuin afslijten.

en JA Knipoog

als ik haar als weide vulling zou houden en nooit op het harde zou lopen Clown
maar goed daar heb ik geen paard voor Haha!

de mijne heeft dus gewoon ijzers.
en met de hoefproblemen vanwege de stal kapotmaaien heeft ze zelfs een tijd op leertjes ertussen gestaan Knipoog

gelukkig zijn er veelpaarden met een goede beenstand en keiharde hoeven die wel zonder kunnen,helaas heb ik niet zo`n pony!

de mijne krijgt om de 6 a 8 weken [ als ik de 6 weken haal Clown ] nieuwe ijzers omdat deze dan naast de lip helemaal door gesleten zijn.

moet er niet aan denken hoe de hoeven eruit zouden zien als ik dat zonder ijzers zou doen.
ik denk dat ze dan halve hoeven overhoud als ze uberhaupt nog zou willen lopen!

ik vind het een rare redenering om te zeggen dat ze zonder kunnen omdat ze in de natuur geen ijzers hebben,de paarden van tegenwoordig zouden geen van allen overleven in de natuur Cool

ik zou de mijne echt niet in Amerika in de wildernis los durven laten,ik denk dat dat instinct eruit gefokt is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:24

MysticTinker schreef:
Dat is toch niet helemaal waar, van wat ik gehoord heb. Er zijn onderzoeken naar gedaan, hoeven blijven altijd samen met het skelet over, die werden verzameld door wetenschappers en daaruit bleek dat de meeste paarden niet zijn gestorven aan been/hoefproblemen Knipoog

zou dat nou niet heel toevallig kunnen komen omdat paarden met been en hoefproblemen niet voor nafok zorgde dus de kneus die het wel had om zo maar te zeggen moest of meekomen of werd opgegeten, wat doen wij met de kneuzen? IJzertje zus, ijzertje zo. Zo'n paard kan bij ons dus wel leven en als het alles verder goed doet vergeten we zijn voeten en gaan ermee fokken en generatie op generatie wordt het van een beetje slecht steeds slechter, in de natuur krijgt het niet de kans erg slecht te worden dus hele grote beenproblemen zullen daar idd niet voorkomen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:32

lailapri schreef:
MysticTinker schreef:
Dat is toch niet helemaal waar, van wat ik gehoord heb. Er zijn onderzoeken naar gedaan, hoeven blijven altijd samen met het skelet over, die werden verzameld door wetenschappers en daaruit bleek dat de meeste paarden niet zijn gestorven aan been/hoefproblemen Knipoog

zou dat nou niet heel toevallig kunnen komen omdat paarden met been en hoefproblemen niet voor nafok zorgde dus de kneus die het wel had om zo maar te zeggen moest of meekomen of werd opgegeten, wat doen wij met de kneuzen? IJzertje zus, ijzertje zo. Zo'n paard kan bij ons dus wel leven en als het alles verder goed doet vergeten we zijn voeten en gaan ermee fokken en generatie op generatie wordt het van een beetje slecht steeds slechter, in de natuur krijgt het niet de kans erg slecht te worden dus hele grote beenproblemen zullen daar idd niet voorkomen.

helemaal mee eens!

de mijne had met haar `dingen`allang het loodje gelegd in de natuur
in de natuur heb je geen DA die ze beter maakt zoals wij dat doen Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:34

Sja, dat is iets waar we nooit achter zullen komen.
Maar er wordt hier toch ook niet gefokt met paarden met beenproblemen of wel?
En de meeste paarden krijgen pas beenproblemen als ze ouder zijn, tot n jaar of 3 lopen ze bijna allemaal zonder ijzers, en zonder problemen (afgezien van sommige paarden met standafwijkingen, maar ik weet niet of dat erfelijk is, volgens mij niet)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:37

MysticTinker schreef:
En de meeste paarden krijgen pas beenproblemen als ze ouder zijn, tot n jaar of 3 lopen ze bijna allemaal zonder ijzers, en zonder problemen (afgezien van sommige paarden met standafwijkingen, maar ik weet niet of dat erfelijk is, volgens mij niet)

geen idee hoe het bij de mijne zo gekomen is ,ik heb haar als 4 jr gekocht.
ze was groen en had alleen in het land gestaan en een veulen gekregen.

toen ik ermee ging rijden merkte we meteen dat ze erg schuin afsleten en zijn er ijzers onder gegaan.

mischien als je in de bossen woont en je hoeft niet over het asvalt dan zou je vaker zonder ijzers kunnen lijkt mij, het is dus ook aan waar je woont en hoe je rijd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:48

Er worden genoeg paarden op snelheid gefokt, als je met je paard wint en hij dus de snelste is wordt daar vaak mee gefokt, ongeacht hoe hij het deed, hij deed het wel. Dat hij 2 jaar later naar de slacht gaat wegens alle problemen die hij heeft die oa zijn voorgekomen uit zijn verkeerde stand of loopje daar hebben we het niet over.

Ik ben het met je eens dat meerder deel van de paarden zonder zou kunnen helemaal als ze niet meer hoeven te presteren maar ze zijn niet te vergelijken met wilde paarden. En ook jonge paarden hebben vaak nog niets, maar ze zijn dan ook nog in de groei en of ze ergens last van krijgen door verkeerde training, de ijzers of aangeboren is altijd nog maar de vraag

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 15:55

MysticTinker schreef:

Natuurlijk zijn standafwijkingen erfelijk. Dat kan iedere fokker je beamen.

en paarden krijgen geen beenproblemen omdat ze ijzers onder krijgen, maar omdat ze in het gebruik meer belast worden dan wanneer ze zomaar in de weide lopen.

En omdat ze belast worden krijgen ze ijzers. Knipoog

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 16:12

Ik denk dat 99% van de paarden zonder ijzers zouden kunnen staan, MAAR alleen als ze dan van klein af aan gewend zijn. En ook regelmatig op harde ondergrond lopen.

Bij paarden die van klein af aan ijzers onder hebben gehad zal dat % een stuk lager liggen, hoewel er waarschijnlijk nog een heleboel prima zonder ijzers zouden kunnen, ook op asfalt. Als er eenmaal ijzer onder hebben gezeten dan is de hoef verzwakt en het hangt dan van het paard af of die hoeven in staat zijn om zichzelf te herstellen.

NB ben ik geen voorstander van, maar ook niet echt een tegenstander, dus daar ga ik me niet tegenaan bemoeien, behalve dat ik zelf denk dat als onze paarden regelmatig te maken krijgen met harde ondergrond, dat de hoeven afslijten op een manier die voor de betreffende leefomstandigheden geschikt zijn.

Bij paarden die alleen op gras staan slijten de hoeven niet af, dat gebeurt alleen als je op harde ondergrond loopt. De hoeven passen zich aan datgene aan waarvoor ze gebruikt worden, hoe meer je ze beproeft (d.m.v. asfalt/grind/ etc.), hoe sterker ze zullen worden. Uiteraard werkt dat dus ook andersom, als je paard dag in dag uit alleen maar op zachte ondergrond staat, dan zijn de hoeven ook lang niet zo sterk als wanneer ze ook op harde ondergrond lopen.

Ik kan alleen spreken uit ervaring, gezond verstand en logisch nadenken. Mijn paard heeft vrijwel haar hele leven lang op ijzers gestaan omdat ze die 'nodig' had (ze gleed alleen wel regelmatig uit). Toen de hoefsmid voor het eerst bij ons langskwam heeft hij de ijzers er onderuit gehaald en hebben we rustig afgewacht. Enkel stappen over het asfalt en alleen op zachte ondergrond draven/galopperen, in het begin was ze nog wat gevoelig en waren de hoeven nog wat zacht en gingen ze inderdaad brokkelen (wat logisch is, aangezien er gaten in de hoef zitten, dus die punten zijn kwetsbaar).
Ondertussen zijn haar hoeven heel mooi opgeknapt en verhard, kunnen we zonder probleem een paar uur door de polder banjeren (asfalt), en kunnen we ook met een gerust hart een uurtje draven (wederom op het asfalt, en ook met een leuk tempo), uiteraard met stapmomenten tussentijds.

Met goede voeding, rustig dingen opbouwen en het de tijd geven om zichzelf te herstellen zijn we al een heel eind gekomen. Zonder ijzers.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, dat sluit ik absoluut niet uit. Maar ik denk dat veel te veel mensen besluiten nemen om de verkeerde redenen, namelijk gewoonte.

Hoe het zit met springen op gras weet ik niet goed, omdat ik zelf nooit hoger heb gesprongen dan 50 cm op gras zonder ijzers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:55

hyppolyte schreef:
Als er eenmaal ijzer onder hebben gezeten dan is de hoef verzwakt en het hangt dan van het paard af of die hoeven in staat zijn om zichzelf te herstellen.

Da's dus gewoon onzin. Om te beginnen wordt er ernstig overdreven hoe de hoeven zouden verzwakken van ijzers en ten tweede vernieuwt de hoef zich in de loop van de tijd naar een niveau dat wordt bepaald door genetische achtergrond en de omstandigheden waarin het paard loopt. Deze beide factoren kunnen behoorlijk beperken, maar dat heeft niets te maken met de ijzers die eronder hebben gezeten.

hyppolyte schreef:
Bij paarden die alleen op gras staan slijten de hoeven niet af, dat gebeurt alleen als je op harde ondergrond loopt. De hoeven passen zich aan datgene aan waarvoor ze gebruikt worden, hoe meer je ze beproeft (d.m.v. asfalt/grind/ etc.), hoe sterker ze zullen worden. Uiteraard werkt dat dus ook andersom, als je paard dag in dag uit alleen maar op zachte ondergrond staat, dan zijn de hoeven ook lang niet zo sterk als wanneer ze ook op harde ondergrond lopen.

Wederom passen hoeven zich alleen maar aan naar het niveau dat genetisch bepaald is voor ze. Dat betekent dus dat je bij sommige paarden kunt "beproeven" tot je een ons weegt, die hoeven worden niet hard genoeg voor een buitenrit.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 24-07-07 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:10

de redenering over het slijten/groeien klopt ook niet helemaal.
mijn pony staat met ijzers in een redelijk natte wei,en ze was met 4,5 week een ijzer verloren die we niet meer konden vinden
ze is met 5 weken opnieuw beslagen en er ging ruim 1cm van de hoeven af
ze waren flink gegroeit Clown
de smid is blij dat haar hoeven zo snel groeien omdat ze de ijzers snel slijt en er nog wel eens 1 afgetrapt word Clown

maar volgens boven staande zouden hoeven met ijzers niet snel groeien Koe

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:14

Dat verschilt per paard en het gebruik van het paard! Mijn paard heeft goede hoeven maar toch rondom beslag. Ik rij op diverse ondergronden waardoor ik hoefijzers noodzakelijk vind. Als de hoeven te hard slijten waardoor ze te kort worden gaat een paard ook gevoelig lopen iets wat niet prettig is! IJzers zie ik net als schoenen, jij gaat toch ook niet met blote voeten door het grind heen dus waarom je paard wel?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 20:15

^^ Omdat het bij een paard de nagels zijn en het dus niet zo erg voelen als ons Clown

Mits de hoeven niet te kort zijn Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:22

meggiemeg schreef:
Dat verschilt per paard en het gebruik van het paard! Mijn paard heeft goede hoeven maar toch rondom beslag. Ik rij op diverse ondergronden waardoor ik hoefijzers noodzakelijk vind. Als de hoeven te hard slijten waardoor ze te kort worden gaat een paard ook gevoelig lopen iets wat niet prettig is! IJzers zie ik net als schoenen, jij gaat toch ook niet met blote voeten door het grind heen dus waarom je paard wel?

Wat jij hier zegt, vind ik ronduit slecht beargumenteerd, de vergelijking klopt ook niet.
Mijn shetmerrie staat dus blootsvoets voor de kar, en zo rijden we dagelijks kílometers over het asfalt. En nee, haar hoeven slijten níet te kort. Waarom niet? omdat dat járen van training heeft gekost, haar hoeven zijn nu ontzettend hard en slijten dus niet te kort af.

Die vergelijking van mensen met blote voeten door het grind gaat ook niet op. Ten eerste om bovengenoemde reden (nagels, en geen voeten)
Ten tweede: mensen in bijv. Zuid-afrika dragen ook geen schoenen. Je ziet die jochies voetballen met hun blote voeten op ontzettend heet zand... als ik een bal wegschop met mijn blote voet, Auw dat doet pijn. Zij zijn het echter gewend omdat ze niet anders doen dan hun hele leven al op blote voeten lopen, óók over grind en heet zand. Die mensen hebben een centimeters dikke eeltlaag die de voet niet meer zo gevoelig maakt.

Zouden wij dat een dagje doen, dan hebben wij er gelijk last van, wij dragen immers schoenen. Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:38

Wij hebben 2 paarden, de ene slijt haar voeten enorm hard af zonder ijzers, toen ze kwam had ze nog nooit ijzers gehad, de hoeven zijn van goede kwaliteit en goed volgens de hoefsmid. Toch slijten ze bij haar erg hard omdat ze sloft, daar kan niets tegen op. Ons andere paard heeft ook erg goede hoeven en die staat ook rondom op ijzers. Die heeft toen ze bij ons kwam ook nog nooit ijzers gehad, altijd blootvoets gelopen en liep gevoelig op ruw terrein. Vandaar mijn keuze om de paarden op ijzers te zetten. Als je de hoefsmid maar regelmatig laat komen en met warm beslag worden de ijzers goed op maat gemaakt voor elke hoef zie ik totaal geen problemen om een paard met ijzers te laten lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:49

randalinpony schreef:
De(met echte ponykar werkende) melkboer bij ons vroeger liet de pony iedere 6 weken beslaan, en dat was nodig: tegen die tijd waren de ijzers zo dun als scheermessen.

Tegen dat soort gebruik kan geen enkele alternatieve methode op.

Toch wel. Al moet je er de juiste dieren voor uitzoeken :

Citaat:
An Important Alternative View !

Late in 1970 I departed on a 20,000 kilometer horse trip that was to take me from Lesotho, Africa to Austria and take nearly two years. A great problem was that of horseshoes. Going North from southern Africa there is a long ride before reaching Kenya, where shoes are available. Carry enough shoes? Ouch! Much discussion arose, with the vast majority saying that the shoes were needed. Then I thought of all the wild horses and wondered how they got on without a Smithy to visit. Made up my mind to forego the shoes, with the riding fraternity calling me mad, stupid, and worse. But, no shoes for the horses! The decision taken, I went and bought horses in Lesotho where the vast majority are unshod. I looked for horses with black hooves (ed. note - because of their legendary hardness). Eventually took one with a white hoof but it was soon relegated to carrying a light pack. The drill was to start the trip slowly and give the hooves time to get to their hardest. At the end of each day a mark was made on the hoof with a file, one inch up from the front of the hoof. To start with the marks were in the wrong direction as the hoof wore faster than it grew. In two months the hoof was strong enough for us to ride for eight hours on a daily basis. At one point in the north of Rhodesia (now Zimbabwe) we used strap-on shoes to protect the hooves where the ridge tops were broken volcanic rock. These (emergency) shoes would have been better if they were made with cloth ties instead of straps. But they did the job for the one day they were required.

It may be of interest that after arriving in Germany, the horses were retired to a farm. The new owner insisted they should be shod and called in the smith. The blacksmith was unable to make any marks on the hooves with his rasp. In fact the horses were not shod for more than a year, until such time as the hoof had grown softer. After that, to keep the horse's hooves in shape the farrier used a grinder on the hard hooves. For the new owner could not afford the time to ride the horses enough to keep the hooves worn down.
Gordon Naysmith

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:55

ik denk van niet....
en dan ga ik van een paard uit wat werkt en ook veel op straat komt... of je moet met hoefschoenen gaan werken maar daar ben ik helemaal niet bekent mee...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:19

de eerste 2 klasses van endurance redden de meeste wel maar daarna wordt het vaak zeuren, ik weet niet wat jullie veel op straat komen noemen?

Galexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:01

Ik denk ook dat het er aan ligt ,waar je woont , over wat voor wegen, en hoevaak dat je rijdt.
Een standaard antwoord zal je hier nooit uitkrijgen, en dat is ook goed zo. somige paarden kunnen hun leven lang zonder ijzers ,en andere niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:53

--> BEH

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:24

Citaat:
zou dat nou niet heel toevallig kunnen komen omdat paarden met been en hoefproblemen niet voor nafok zorgde dus de kneus die het wel had om zo maar te zeggen moest of meekomen of werd opgegeten
Dus alle paardjes met kromme benen worden niet de leider van de kudde? Ik denk dat dat toch meer aan het instinct en dominantkarakter ligt. Lijkt me sterk dat paarden naar uiterlijk kijken. Er zullen echt wel in wilde kudde's paarden lopen met een niet optimale beenstand..En die merrie's met "kromme" benen zullen toch ook wel echt gefokt worden. Dus dat alle gebreken er in het wild uit gefokt worden vind ik een aparte beredenering Knipoog

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:06

Da's dus gewoon onzin. Om te beginnen wordt er ernstig overdreven hoe de hoeven zouden verzwakken van ijzers en ten tweede vernieuwt de hoef zich in de loop van de tijd naar een niveau dat wordt bepaald door genetische achtergrond en de omstandigheden waarin het paard loopt. Deze beide factoren kunnen behoorlijk beperken, maar dat heeft niets te maken met de ijzers die eronder hebben gezeten
Hoeven zijn vergelijkbaar met onze nagels, iemadn die zielige prutnageltjes heeft zal nooit hele sterke nagels krijgen, mee eens. Maar de 'schade' die een ijzer bij de hoef aanricht is vergelijkbaar met die van een acrylnagel op onze nagels. Je slaat namelijk gaten in de hoefwand, dus het beschadigt de hoef wel degelijk, en doordat de hoef niet beproefd wordt, is het voor de hoef ook niet nodig om sterk te blijven. Nagels die je constant blijft bijvullen worden ook iedere keer zwakker en dunner, en als je ze eraf haalt dan heeft het een flinke tijd nodig om weer aan te sterken, zo werkt dat met hoeven net zo goed.
Ik ben het met je eens dat het genetisch bepaald is hoe sterk een hoef zal worden, net als met nagels, en dat je daar niets aan kunt veranderen. Maar wees eens eerlijk en bedenk je eens hoeveel mensen daar daadwerkelijk bij stilstaan en eerst kijken wat de hoef aankan voordat ze er ijzers onder laten staan. Ik heb geen harde cijfers, maar met een beetje common sense weet je ook wel dat het gros van de mensen er ijzers onder mikt uit gewoonte.

Citaat:
de redenering over het slijten/groeien klopt ook niet helemaal.
mijn pony staat met ijzers in een redelijk natte wei,en ze was met 4,5 week een ijzer verloren die we niet meer konden vinden
ze is met 5 weken opnieuw beslagen en er ging ruim 1cm van de hoeven af

Ik heb nergens gezegd dat hoeven niet groeien als ze op gras of op ijzers staan, natuurlijk groeien ze dan door, maar 1 cm voor 4 à 5 weken is niet echt bijster veel. Ik kan uiteraard helaas niet exact nameten hoe snel de hoeven van mijn paard groeien, en hoewel ze niet echt snel heel groeien, is het zeker meer dan 1 cm per maand, aleen omdat ik veel buiten rijd slijten ze vrijwel net zo hard af als dat ze groeien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:32

hyppolyte schreef:
Citaat:
Da's dus gewoon onzin. Om te beginnen wordt er ernstig overdreven hoe de hoeven zouden verzwakken van ijzers en ten tweede vernieuwt de hoef zich in de loop van de tijd naar een niveau dat wordt bepaald door genetische achtergrond en de omstandigheden waarin het paard loopt. Deze beide factoren kunnen behoorlijk beperken, maar dat heeft niets te maken met de ijzers die eronder hebben gezeten

Hoeven zijn vergelijkbaar met onze nagels, iemadn die zielige prutnageltjes heeft zal nooit hele sterke nagels krijgen, mee eens. Maar de 'schade' die een ijzer bij de hoef aanricht is vergelijkbaar met die van een acrylnagel op onze nagels. Je slaat namelijk gaten in de hoefwand, dus het beschadigt de hoef wel degelijk, en doordat de hoef niet beproefd wordt, is het voor de hoef ook niet nodig om sterk te blijven. Nagels die je constant blijft bijvullen worden ook iedere keer zwakker en dunner, en als je ze eraf haalt dan heeft het een flinke tijd nodig om weer aan te sterken, zo werkt dat met hoeven net zo goed.
Ik ben het met je eens dat het genetisch bepaald is hoe sterk een hoef zal worden, net als met nagels, en dat je daar niets aan kunt veranderen. Maar wees eens eerlijk en bedenk je eens hoeveel mensen daar daadwerkelijk bij stilstaan en eerst kijken wat de hoef aankan voordat ze er ijzers onder laten staan. Ik heb geen harde cijfers, maar met een beetje common sense weet je ook wel dat het gros van de mensen er ijzers onder mikt uit gewoonte.

Nagelgaten zijn inderdaad de zwakke plek van hoeven met ijzers, maar de kwaliteit van het hoorn wordt er verder niet noemenswaard door beïnvloed, want die wordt elders bepaald. Verder geloof ik niet dat je hoefijzers zo kunt vergelijken met plaknagels, dat heeft weer heel andere fysiologische effecten dan een ijzer dat onder de hoef zit. Bij een gezonde hoef is er zodanig veel groei in de hoef, dat een vakkundige smid keurig om de oude nagelgaten heen kan werken, doordat je maar één serie oude gaten hebt. Daarmee wordt de schade door nagelgaten behoorlijk beperkt en wordt de hoefwand echt niet dunner.
En het feit dat heel veel mensen zonder na te denken dingen doen, is geen argument tegen hoefijzers als zodanig. Veel mensen hebben last van kuddegedrag, zowel aan de ijzer-gebruikerskant als aan de anti-ijzerskant, maar het is je eigen keuze of je kuddegedrag wilt vertonen of echt zelf nadenken over zaken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:42

randie schreef:
Citaat:
zou dat nou niet heel toevallig kunnen komen omdat paarden met been en hoefproblemen niet voor nafok zorgde dus de kneus die het wel had om zo maar te zeggen moest of meekomen of werd opgegeten
Dus alle paardjes met kromme benen worden niet de leider van de kudde? Ik denk dat dat toch meer aan het instinct en dominantkarakter ligt. Lijkt me sterk dat paarden naar uiterlijk kijken. Er zullen echt wel in wilde kudde's paarden lopen met een niet optimale beenstand..En die merrie's met "kromme" benen zullen toch ook wel echt gefokt worden. Dus dat alle gebreken er in het wild uit gefokt worden vind ik een aparte beredenering Knipoog

nee niet iedere kleine standafwijking hoeft dodelijk te zijn, maar het is toch een zwakte als de afwijking groter wordt. En sommige voor ons standafwijkingen zijn in de natuur juist handig overlevingsmiddel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:49

Ik bedoel dat het effect vergelijkbaar is, de hoeven worden niet dunner maar je maakt er wel gaten in, dus daar worden ze echt niet steviger van, dus ok even een ander voorbeeld, je hebt ook nagelpiercings, beter voorbeeld?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:03

alle paarden zouden best ijzerloos kunnen, als de eigenaars het maar willen...

ijzerloos wil zeggen dat je de hoeven elke dag goed moet controleren en eventueel bijvijlen, opletten waar je loopt op wandeling of eens een keer wandelen overslaan omdat je paard gevoeliger loopt.

en al die mensen die beweren dat hun paard niet zonder kan omdat zn hoeven anders scheef groeien ofzo: dan ben je gewoon te laat met bijwerken, zo simpel is het... mijn pony staat ook scheef en die haar hoefjes zijn prima. waarom? omdat ik ze elke week netjes zet... en mn paard moest zogezegd ijzers omdat hij brokkelvoeten heeft die traag groeien... elke week liep ik ijzers te zoeken in de wei Boos! . oplossing? gewoon ijzers weg en de hoeven heel goed onderhouden. Ik heb altijd mn vijl bij me bij het hoeven schoonmaken en als er ook maar een piepklein dingetje niet meer perfect is, wordt dat bijgevijld