Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 05:03

Lotagen voorkomt juist wildvlees.
Een kennis heeft dat spul gebruik bij een paard met een vieze vleeswond door vastliggen tussen de tralies, en toen ik dat paard tijden later zag was t mooier geworden als ik had gedacht.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 06:09

mijn paard heeft ook zoiets gehad, dierenarts en hoefsmit adviseerden mij zinkzalf.
dit droogt de wond goed uit, en de hoef word snel weer hard, echt een wondermiddel, was met paar dagen weer aan het rijden..

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 06:38

Mijn paard heeft vorig jaar een zelfde wond gehad aan zijn kroonrand. Ze hebben bij hem toen zijn kroonrand weer vastgeplakt en hem daarna 3 weken in het gips gezet. Dit om wildvlees en scheef groeien van de hoef te voorkomen. Ik wil je niet laten schrikken maar ik zou toch echt even de dierenarts laten komen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:28

@ Toledo: de DA is er idd oko bijgeweest, en ze heeft een antibioitica kuurtje achter de rug. Morgen komt de DA weer langs, om te kijken hoe de wond is. Opzich ben ik er wel gerust op, hij zag er goed uit vandaag, maar toch voor de zekerheid even de DA ernaar late kijken.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:08

Fijn om te horen dat je het er al beter uit vind zien.
Ben benieuwt wat je DA zegt morgen, ik zou even voor je kijken wat voor cremé ik had en inderdaad ook Lotagen (de naam is dus internacional daarom wilde ik het even checken Haha! ).
Misschien kun je je DA vragen voor deze cremé als hij morgen komt.
Nou nogmaals veel sterkte.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 21:12

blensink schreef:
Heb je de hoefsmid nog gevraagt en wat zei hij ervan?

De hoefsmid heb ik helaas niet gesproken... Er was wat tussen gekomen waardoor hij later was, en ik had toen een fysio afspraak helaas... Hij heeft het er ook niet echt over gehad met de gene die haar heeft vastgehouden bij het ijzer er weer onder zetten. Wel dacht de hs eerst dat het was gekomen met het aftrappen van het ijzers (is het voorbeen ook aan die kant). Maar het ijzers was ze pas ná de wond afgetrapt. Wel zou het verband unnen hebben natuurlijk met elkaar. Het voorijzers aftrappen en die wond. Ik denk dat ik toch maar voor springschoenen ga zoeken Nagelbijten / Gniffelen

*gaat de fotos van vandaag op internet zetten (zie link hierboven ergens)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:22

Als je hoefsmid niets gezegt heeft denk ik dat de wond niet precies op de kroonrand zit.
Hoewel het op de foto´s wel zo lijkt.
Waarschijnlijk gaat de hoef dus niet gespleten groeien.
Ik hoop het zo voor je dan ben je er eerder vanaf.
Kun je je paard niet zonder ijzers laten?
Vind de wond er toch nog niet lekker uitzien, na het schoonmaken wel iets beter dan voor het schoonmaken.
Mijn vriend zei ook dat het er bij oze merrie na een week er veel beter uitzag dan bij jouw paard.
Zag de kniewond er hetzelfde uit na een week in de genezing?
Ben benieuwt wat je DA gezegt heeft vandaag.
Nogmaals veel sterkte.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 16:52

Zonder ijzers is helaas geen optie. Ze loopt voor de wagen, en dan slijten haar hoeven gewoon echt té snel. Ze had voordat ze op ijzers stond 3 kleine ritjes gemaakt met de wagen, en waren ze al zo kort dat er niet veel af kon. Ook rij ik veel buiten, helaas hebben we niet de mogelijkheid om overal in de berm te rijden en moeten we grote stukken over het asfalt.

Maar ik moet zeggen adt blootvoets wel erg aanlokkend is... Maar goed, naast het snel slijten heeft ze altijd al gevoelige voeten gehad. Een paar dagen met 1 voorijzer eraf liep ze ook gelijk weer op eieren. Dat liep ze voordat ze op ijzers stond ook vaak.

De DA is net geweest, en had gedacht dat het veel erger eruit zu zien (mijn zus werkt op de kliniek en had gezegt dat ik nogal mega bezorgd was Bloos). Ze vond het echter er goed uit zien, echt aan het genezen. Bloeden was juist goed (nou ja, goed. Iig geen slecht teken). Dan was het 'nieuw' aan het worden, met bloedvaatjes en alles. Iig aan het genezen.

(ik had overigens de fotos van de gehele week meegenomen, omdat zer het nog niet had gezien. Was een andere DA. Hihi, die zal wel gedacht hebben toen ik met uitgeprintte fotos ana kwam zetten Tong uitsteken)

Ik heb nu zalf gekregen speciaal tegen wildvlees, want dat zit er wel een beetje op aan het komen. Beweging blijft goed.

Vos draafde net een eind door het land heen en ze liep mooi ruim en rad daarmee!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:30

Haar kniewond ging idd ook erg uitpuilen. Daar is overigens nooit iets opgesmeerd voor wildvlees, ondanks dat het wel echt uitpuilde het 'vlees' zal maar zeggen. Echter is dat helemaal mooi teruggetrokken. Het is ook echt van binnen uitgenezen, daarna de buitenkant en nu zie je nog wel een heel lichte bubbel, maar verder niets (overigens is gek genoeg daar ook gewoon weer netjes bruin haar over gegroeid)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:08

Haha, ik zie je al staan met al je foto´s dat zou ook een actie van mij kunnen zijn.
Fijn om te horen dat het er goed uitziet, en ja bloeden is niet verkeerd.
Nu smeren tegen het wildvleesvorming ik denk dat je nu wel sneller resultaat ziet.
Fijn dat je paard er niet echt veel last van lijkt te hebben.
Jammer dat ze niet zonder ijzers kan, want het lijkt me toch wel een probleem als ze aftrappen.
Ik blijf het allemaal volgen, hopen dat ze snel weer de oude is.

kisseros

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:21

Hallo
Mijn paard heeft ook z'n lelijke wond gehad, alleen dan achter bij zijn hoef ook precies op die rand.
de DA is toen geweest en we hebben toen spul gekregen wat je erop moet spuiten ik weet zo 123 niet meer hoe het heet maar het is zilverkleurig.
en we moesten elke dag even zijn been in de Badedas zetten.
kweetniet of je hier iets aan hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 22:16

Stomme doos voelt zich op en top. Ze krijgt nu behoorlijk wat energie van het 'stilstaan'. Met wandelen is ze net even wat té overenthousiast dat ik maar niet meer de weg op ga, of pas savonds laat (weinig tot geen verkeer) omdat ze wat heet is. In het land laat ze regelmatig een drafje zien en vandaag kwamen ze in volle galop met een flinke bocht en sliding me tegemoed... Maar goed, haar wond was niet gaan bloeden. Maar met dit soort acties gaat het wel lang duren. Maar ja, moet dan maar zo. Stalrust zal waarschijnlijk de wond wat meer rust geven, maar goed, dan heb ik weer 4 dikke stalbenen, een stresskippie dat weer minder weerstand krijgt en stijf wordt. Dan maar een maandje ofzo op rust in het land Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:23

Zou ik ook doen. Even met rust laten. Als het eenmaal begint te genezen zal het wel snel gaan, maar i.d. door de weidegang zal het waarschijnlijk wel iets langer gaan duren. Gewoon goed blijven verzorgen (wat je volgens mij ook doet) en weinig krachtvoer meer geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 22:33

Krachtvoer krijgt ze zowiezo al eigenlijk niet Haha!
3 handjes muesli om haar biotine op te eten Knipoog Ze wordt momenteel ook weer iets dikker, dus het nachtvoer gaat ook weer even wat schaarser worden.

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:36

Mijn paard haar kroonrand is ook geraakt geweest +- 2maanden geleden.
het is nog altijd niet genezen, maar het is op de goede weg!
op het moment dat die wond was (ongelukje) bloede het heel fel ...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:39

Fijn dat je iedere keer even weer een update doet. Wil het graag in de gaten houden, maar dat had je al wel in de gaten denk ik. Ik blijf het natuurlijk volgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 23:04

Ik vind zulke dnigen zelf ook intressant. Het is jammer dat het mijn eigen paard is, maar het is wel intressant zoiets te volgen. Achteraf zal ik het ook wel eens terug lezen (hou voor mezelf ook een 'dagboekje' bij). Dat is ook handig voor eventuele volgende wonden, en je leert er toch weer wat bij... Wat helpt wel, wat helpt niet... En dat soort dingen Lachen

Ik blijf je op de hoogte houden hoor Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 23:25

Ja

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:59

Het gaat nog steeds goed, hij geneest nu best snel. De randen zijn al erg breed (en hard) al heb ik wel het idee dat de rand erboven er uitendelijk af gaat vallen. Er zit nu al een kantje los, waar ik overigens niet echt blij mee ben... Veelt bang dat ze het in een achterlijke bui er zelf op een of andere manier aftrekt... Brrr, moet ik even niet aan denken. Ik kan er echter verder niet veel aan doen. Wilde het losse stukje wel wegknippen, amar ik durf dat niet aan met een schaartje zo dicht bij de wond...

Hij lijkt ietsjes te zijn gekwetst aan de linker kant, waardoor dat ietsjes bloed steeds (maar dat is niet noemenswaardig, druipt niet op haar hoef of iets). Dus dat houden we even in de gaten.

Mevrouw is het op rust staan wel lekker zat, ze is wat nukkig, amper te houden als we gaan wandelen en zit die zwarte steeds uit te dagen en te pesten in het land Nagelbijten / Gniffelen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:26

Tja, merries he! Ze blijven toch een beetje apart! Maar toch een goed teken hoor dat ze die andere een beetje plaagt, als ze stil zou staan in een hoekje zou ik me zorgen maken maar dit is een goed teken. Fijn dat het zo goed geneest, blijft een rotplek. Zet je er nog weer eens foto's bij. ik blijf nl nieuwsgierig, slechte gewoonte maar ja Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 06:47

Ik zal vandaag weer fotos maken Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:06

Ik vind hem er goed uitzien al zeg ik het zelf Haha! Vandaag was er een stukje van de korst erboven los, en heb ik er heel vorozichtig afgedraaid. Gelukkig ging dat zonder dat het daar open ging. Dat erboven zit (donkere) is erg hard. Ik denk nog een deel van het hoef gedeelte of een mega korst, maar het valt er uiteindelijk wel af, het laat al voorzichtig los. De wond gaapt ook een stuk minder, ondanks de leuke sprongen van vos Knipoog

Afbeelding
(bovenkant zie je dus een stukje zwarte aan de rechterkant van de foto dat er nu af is. Zit mooi nieuwe huid onder).
Nog wat fototjes van de afgelopen dagen verder (van de 29e) heb ik erook bij staan.

Ik moet wel steeds 'plukken' in de wond vanwege de kleine grassprietjes, strootjes, haartjes... Dat vind ik een enorm eng en smerig werk waar ik eigenlij beetje naar van wordt, maar goed, moet er wel uit. En zit vaak te vast vastgeplakt om het met enkel een sponsje te doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:17

Ziet er goed uit! Het geneest al goed zeg! Als ik zo kijk denk ik dat die dikke rand de kroonrand is en dat is natuurlijk wel het beginpunt van de hoef, zul je later nog wel in de hoef zien denk ik. Ik kan me voorstellen dat het een vies werkje is om de viezigheid eruit te halen maar wel noodzakelijk. Maar zie er naar mijn gevoel echt al een stuk beter uit je kunt zien dat het van binnen al begint te genezen. Wel toevallig dat we steeds op de zelfde tijd op bokt zitten. had net de computer aangezet en meteen even gekeken en ja weer een berichtje van jou. Ik hou het natuurlijk in de gaten. Blij nieuwsgierig! Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 16:24

Haha, idd toevallig Haha!
Ben wel blij dat het nu echt aanzienlijk de betere kant op gaat. Ik ben er helemaal gerust over. Vandaag er ook eventjes opgezeten, in het begin wat kort (maar dat heeft ze wel al snel als ze op stal heeft gestaan) maar later liep ze al een stuk ruimer met haar achterbenen Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:37

YEAH Goed heee!! Al zit je er maar eventjes op. kun je in ieder geval weer gerust gaan slapen Slapen Heb ik ook als er wat met 1 van m'n paardjes is, kan dan ook niet slapen en ben compleet van slag. (van binnen)