Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Mijn paard hoefbevangenheid en in gips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:36

Ja maar waarom zou ze perse bix moeten hebben? Koop dan als het voor de lekker is zo'n Summerfit koek van Pavo ofzo. (Je moet het natuurlijk zelf weten maar bix na een week is niet verstandig, en wat schiet ze op met 15 korrels?). Je paard had al overgewicht begreep ik uit eerdere berichten, hou haar dan op hooidieet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:37

dynamiek schreef:
Vraagje wat me nu ook opvalt is dat mijn merrie heel veel plast, was dat ook bij jullie paarden?

Nee, is me niet opgevallen maar veel plassen is wel goed.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:59

Kymalin schreef:
Ja maar waarom zou ze perse bix moeten hebben? Koop dan als het voor de lekker is zo'n Summerfit koek van Pavo ofzo. (Je moet het natuurlijk zelf weten maar bix na een week is niet verstandig, en wat schiet ze op met 15 korrels?). Je paard had al overgewicht begreep ik uit eerdere berichten, hou haar dan op hooidieet.

Vraagje heb geen ervaring met zon summerfit koek, moet je dan 1 zon ding geven of een brokje ervan af breken?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:59

Kymalin schreef:
dynamiek schreef:
Vraagje wat me nu ook opvalt is dat mijn merrie heel veel plast, was dat ook bij jullie paarden?

Nee, is me niet opgevallen maar veel plassen is wel goed.

Het is wel zo bij veel plassen gaan de afvalstoffen wel uit het lichaam lijkt mij

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:01

Ja, dat klopt Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:02

dynamiek schreef:
Kymalin schreef:

Vraagje heb geen ervaring met zon summerfit koek, moet je dan 1 zon ding geven of een brokje ervan af breken?

Begin eens 2x per dag met een kwart, na een week 2x een halve enzovoort.....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:13

aat van het weekend eens kijken bij onze voerleverancier of ze het hebben, maar zon koek is wel goed ???

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:23

Die koek is speciaal bestemd voor "schrale rassen" zoals ijslanders, haflingers en zo die eigenlijk allleen maar gras nodig hebben en die van alleen maar naar voer kijken al dik worden Knipoog . In de Summer Fit koeken zit alleen maar wat aanvullende vitaminen en mineralen. Ik hoor er goede berichten over van mensen die het hun (ex) bevangen paard voeren.

Ik zelf voer Kylian sinds hij bevangen is geweest alleen nog maar Dodson & Horrel Safe and Sound, dat is een voer dat speciaal is ontwikkeld voor paarden die snel bevangen zijn of zijn geweest, hierin zitten ook vitaminen en mineralen die speciaal zijn afgestemd op dit soort paarden. Het bevalt me erg goed.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 10:42

Dat Dodson voer gaat ik onthouden voor in de toekomst zou ik dat ook wel willen gaan geven.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:46

De voerhandel waar ik het haal besteld het speciaal voor me, duurt ongeveer een week voordat het binnen komt. Misschien goed om vooraf al eens te informeren bij jouw voerleverancier of hij dat ook voor jou kan bestellen en hoe lang dat dan duurt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:43

Dynamiek, heel veel sterkte voor je paard!

Mijn paard (21-jarige merrie) stond 6 weken geleden nog bij de kliniek: flink hoefbevangen, rotatie van het hoefbeen (gelukkig zonder gevaar voor zoolperforatie) en heel veel pijn. Ook een kwestie van flink overgewicht.

Ze heeft speciaal beslag gekregen en de eerste 10 dagen pijnstillers, en krijgt nu nog steeds bloedverdunners. Ik moest echter gelijk elke dag met haar gaan wandelen, in het begin 2 keer 10 minuten (ging niet eens, aan 1 keer 10 minuten had ze genoeg omdat meer te veel pijn deed).

Vanaf week 2 ging het ineens stukken beter, ik moest haar ook vrij snel weer onder het zadel gaan rijden; eerst alleen 20 minuten stappen, inmiddels draven we ook al weer 5 minuten.

Vorige week ben ik voor controle terug geweest: ze draaft goed op het harde, de hoefbeentjes zijn niet verder gekanteld, er vormt zich weer nieuwe zool zodat perforatie nu helemaal uitgesloten is, en ik mag het werk verder gaan opbouwen. Over 4 weken mag ze pas voor het eerst weer los, om te voorkomen dat ze gaat spetteren en zich zo weer overbelast, maar dat het zó goed zou gaan na 5 weken had ik niet gedacht! Integendeel, ik zag het juist erg somber in.

Natuurlijk moet ze nog op een streng dieet blijven (alleen overjarig hooi en een handje Safe and Sound van Dodson&Horrell), ze is al zo'n 50 kg afgevallen maar er moet nog meer af - maar er is dus hoop!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:44

Zaterdagnacht heeft dynamiek 1 gips er afgelopen, wordt zo terug gebeld door mijn DA wat te doen, gelukkig is dynamiek niet gevoelig of kreupel erdoor.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:46

Misschien mag het andere gipsje er ook wel af en kan ze een beetje stappen aan de hand als ze niet gevoelig is??

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:51

nog veel sucsses met je paard, ik hoop dat alles goed komt en het snel geneest! Knipoog

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:20

Kymalin schreef:
Misschien mag het andere gipsje er ook wel af en kan ze een beetje stappen aan de hand als ze niet gevoelig is??

Zondagochtend vroeg de da gebeld en mocht er niet uit stal halen werd me nadrukkelijk verteld, ze gaan vanmiddag thuis het gips er weer proberen onder te zetten, en heb gelijk net er eens over gehad dat ik dynamiek niet vind afvallen van 3 dunne plakjes hooi per dag, ze drinkt veel water en plast heel veel wat ik laatst al zei, normaal gesproken doet ze 1 week met 1 baal stro, nu kan ik binnen 2 dagen mijn stal leegtrekken zeveel piest ze, dus vanmiddag wordt er gelijk ook maar bloedgeprikt kijken wat er uit komt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:25

Dat afvallen gaat natuurlijk ook niet zo snel, ook al geef je nog maar 3 dunne plakjes hooi, ze komt de stal niet uit, beweegt niet en verbrandt dus ook weinig tot niets. Die van mij krijgt 4 x daags een dikke halve plak hooi en 2 x daags een handje Dodson en Horrell, en ik rij 5 a 6 dagen in de week weer 20 tot 30 minuten (stap, draf en galop). En die valt ook nog maar heeeeeeeeeeeeeel langzaam af.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:42

Kymalin schreef:
Dat afvallen gaat natuurlijk ook niet zo snel, ook al geef je nog maar 3 dunne plakjes hooi, ze komt de stal niet uit, beweegt niet en verbrandt dus ook weinig tot niets. Die van mij krijgt 4 x daags een dikke halve plak hooi en 2 x daags een handje Dodson en Horrell, en ik rij 5 a 6 dagen in de week weer 20 tot 30 minuten (stap, draf en galop). En die valt ook nog maar heeeeeeeeeeeeeel langzaam af.

Wel fijn hoor dat jij al in een zo ver stadium bent, ik wil ook, ik wordt het zo zat!!
Nee verbranden doet ze nu niks, maar ze zit gewoon raar in der vel moeilijk om uit te leggen maar het is gewoon mijn paard niet

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:47

Ach joh, dat komt met die van jou ook wel weer Ach gut , maar ik weet wel, als het nog actief is, dan is iedere dag te lang. Doe vooral heeeeel voorzichtig met voeren. Ik ben er ook nog steeds niet gerust op. Je leest hier op Bokt zoveel verhalen van paarden die het meedere keren hebben gehad, dat ik ook nog steeds niet te hard durf te juigen. Ik ben bang dat het nooit meer zo ongecompliceerd wordt, gewoon lekker de weide in, keertje wat wortels extra voeren... Verdrietig Ik wil de kilo's er wel af kijken).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:50

Ze krijgt van mij ook alleen nog maar hooi, handje bix geef ik ook niet eens meer.

Tja wat zal de toekomst gaan doen, ik weet het niet ik durf er niet eens naar te kijken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:54

dynamiek schreef:
maar ze zit gewoon raar in der vel moeilijk om uit te leggen maar het is gewoon mijn paard niet

Haar leven is natuurlijk van de ene op de andere dag ook totaal veranderd... Niet de stal uit mogen, geen lekkere hapjes meer. TOCH vind ik het vreemd dat ze niet uit de box mag. Wat zou je mooi een stukje buiten kunnen afzetten met modder, zodat ze toch wat kan scharrelen..

Citaat:
Tja wat zal de toekomst gaan doen, ik weet het niet ik durf er niet eens naar te kijken.

Heb geduld, ik snap heeeeeel goed hoe je je voelt, maar je was er vroeg bij, vergeet dat niet! En je zult zien, als ze straks weer wat rond mag lopen en dat gaat goed, dat je vanzelf weer stiekum dingen gaat plannen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:00

Ik ga er vanmiddag er toch weer eens over hebben waarom niet uit stal mogen, wat de reden precies daarvoor is misschien lopen ze dan sneller het gips eraf.

Wat de toekomst zal zijn moet ik maar afwachten ik heb nu gewoon mijn eigen ups en downs en momenteel is het down zit ook niet lekker in mijn vel

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:07

Misschien kun je ook eens laten vallen dat je van meerdere mensen die bevangen paarden hebben (gehad) dat hun dierenartsen zeiden dat bewegen juist goed is (i.v.m. de doorbloeding van de hoef). En de benen en de hoeven koelen. Als Dynamiek in het gips blijft kun je haar voeten ook niet koelen, of haar met de voeten in de modder zetten (doen ze trouwens ook voor het koelen). Ik had Kylian overdag in de modder staan en als hij 's avonds op stal ging kreeg hij van dat witte isolatiepiepschuim (10cm dik, volgende ochtend helemaal geplet), onder z'n voeten getaped met ducktape om z'n toon te ontlasten en de zool wat tegendruk te geven.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:15

Mijn paard staat nu alleen nog maar op het zand. Durf hem niet de wei in te gooien. Hij krijgt daar een pluk hooi en scharrelt wat rond.
Over dat bewegen wel of niet: mijn da zei dat de ontstoken lamellen/ligamenten eerst goed moeten helen. Daar hangt het hoefbeen aan en als die hun werk niet goed doen, heb je kans op een kanteling of zooldoorboring. Die van mij moet ook altijd stalrust. Tis moeilijk, want wát is nou de beste behandeling.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:26

mijn pony is 4 jaar geleden zwaar hoefbevangen geweest.
Ze heeft een paard dagen op de faculteit gestaan en we hebben echt voor haar gestaan van laat haar maar inslapen.
Gelukkig was er 1 dierenarts die het nog niet wilde opgeven en die heeft een omgekeerd ijzer laten onderbrengen met daartussen een zooltje met siliconen wonderlijk genoeg liep de pony er zo mee weg.
Haar hoefbeen was gezakt en gekanteld maar ze is er weer bovenop gekomen wel heeft ze 5 weken in stal op nat zand gestaan dat koelt de hoef en is zacht voor de hoeven.
Van de week zat ik weer in de rats ze was loom gaat slecht uit de haren en is weer te zwaar wat krijgt mijn pony te eten nou echt bijna niets ze staan op een stuk grond wat nu geel is en verder 1 plakje hooi op een dag voor de rest rijd er nu af en toe iemand op en loopt ze veel buiten.
Ik moet het weer in de gaten houden want ze hebben toen der tijd wel gezegt dat als het weer zou gebeuren ze het niet zou redden.

Veel sterkte met jouw pony .

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:27

en mijn pony mocht na 4 weken stalrust zelf bepalen of ze in de bak ging lopen.