Bandages slecht ofniet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: Bandages slecht ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:18

Pashon, dat is gewoon echt een beetje dom om te zeggen tegen een dierenfysiotherapeut. denk je echt beter te weten dan ik hoe een paard in elkaar zit? Tong uitsteken

kijk eerst eens in de boeken voor je degelijke uitspraken doet. je komt nou niet bepaald slim en geloofwaardig over daardoor...

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:56

annepanne schreef:
opaal schreef:
En dan dat verhaal over scheurtjes in de pees door oververhitting, ik geloof er niet in...sorry!

Ja, ik zit hier sprookjes te vertellen over pezen Verward Prima als je het niet gelooft! (Goed onderbouwd ook steeds Haha! ) Waarom niet je kop in het zand blijven steken? Maar goed, zelf weten!

Dat heeft niks te maken met mijn kop in het zand steken! Ik ga gewoon niet uit van de eerste de beste die iets zegt, lijkt me logie's toch? Als ik dat wel zou doen krijg je hele verwarende toestanden want iedereen zegt wel eens wat. Heb het gisteren toevallig nog even aan een dierenarts gevraagd die bij ons op stal liep en die vertelde me dat het onzin is dus vandaar. Maar ik sta er zeker wel voor open hoor! Wil er eerst gewoon eens meer over lezen. Pling

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:10

Beenbescherming
De benen van een paard zijn erg belangrijk. Het is dan ook geen wonder dat er zoveel verschillende soorten beenbeschermers bestaan. Hoewel niet iedereen het erover eens is dat beenbeschermers echt nuttig zijn. Het wordt vaak afgeraden beenbeschermers te gebruiken als het niet echt noodzakelijk is.
Beenbeschermers worden voor verschillende doeleinden gebruikt:

Bescherming van de benen tegen het aantikken (strijken of vangen) tijdens het werk; hiervoor worden vaak peesbeschermers, springschoenen of strijklappen gebruikt. Bandages zijn hiervoor minder geschikt. Het aanbrengen van bandages vereist veel handigheid. Afzakkende, loshangende, te strakke en krimpende bandages (door vocht) kunnen ernstige blessures veroorzaken. Springschoenen zijn bedoeld om te voorkomen, dat de achterhoeven tegen de kootholtes van de voorhoeven aankomen.

Transportbescherming; speciale transportbeschermers kun je het paard aandoen als je met de trailer op weg gaat. Zorg er wel voor dat ze niet afzakken tijdens de reis.

Wondverband; als je paard een wond heeft aan zijn been kan een deskundig (door de dierenarts) aangebracht wondverband uitkomst bieden.

Show; bandages worden hiervoor veel gebruikt. Een kwestie van smaak.
Als je je paard of pony voor de eerste keer beenbescherming probeert om te doen, heb je iemand met ervaring nodig die je precies kan laten zien hoe het moet. Wanneer je beenbeschermers namelijk niet goed om doet, kan het been van je paard hierdoor beschadigen

Dit stukje vond ik bij de KNHS op de site. Kan hier nog niet echt uit ophalen dat het slecht is als je ze goed om doet maar ik speur natuurlijk nog even verder! Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:11

Ja ze zullen ff gaan vertellen dat het slecht is Clown
Dan halen ze al hun leden naar beneden, dat kunnen ze niet maken haha, ben bang dat Anky en Imke dan even komen opkloppen of ze 'alstjeblieft' dat even van de site willen verwijderen Haha!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:46

dierfysio schreef:
Pashon, dat is gewoon echt een beetje dom om te zeggen tegen een dierenfysiotherapeut. denk je echt beter te weten dan ik hoe een paard in elkaar zit? Tong uitsteken

kijk eerst eens in de boeken voor je degelijke uitspraken doet. je komt nou niet bepaald slim en geloofwaardig over daardoor...

Ik heb ook nooit gezegt dat ik slim ben. Clown tja en geloofwaardig of niet ik weet toch echt wel dondersgoed wat ik bij mijn paard zie. en ik zie toch echt spieren op het onderbeen lopen als ze uit de wei komt en na het rijden. (noem het even spieren) dan mag jij mij gaan vertellen wat het wel is?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:48

Pezen ROFL
Kijk nou die twee plaatjes van gisteren, wil jij even aanwijzen waar jij spieren ziet lopen?

En anders dan moet je echt ermee op de tv want dan heb je echt een cool paard Haha!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:52

dat zijn geen pezen wat ik zie (tuurlijk zie ik die ook). heb geprobeerd er gister een foto van te maken maar is helaas niet gelukt.
Ik heb ook een heel cool paard Haha!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 10:58

Heb dit stukje nog weer gevonden maar zie daar ook weer niks bij staan over oververhitting door bandages.....

Peesblessures kunnen ontstaan door:
geen of te weinig warming-up: de pezen kunnen door oververhitting intern “verbranden”
(“verbranding treedt op bij meer dan 42°C – vaak bij flink galopperen zonder warming-up) .
Als de bloedsomloop in de benen op gang is, worden de pezen adekwaat gekoeld en kan dit
probleem niet optreden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:06

En door de benen in te pakken kunnen de bloedvaten de warmte niet meer kwijt Knipoog

Kan jij mij dan vertellen waar die warmte naar toe moet?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:08

Ik vind niet dat bandages slecht zijn. Zelf geloof ik niet in al die verhaaltjes dat het slecht is voor de pezen, behalve als men niet goed bandageert. Mijn paard staat iedere dag vierkant in de bandages, en heeft nog nooit last gehad van haar benen!
Mijn paard heeft eerder last van peesbeschermers, de benen komen daar veel warmer onderuit en nat van het zweet. Bovendien hebben peesbeschermers toch een minder goede pasvorm, zo'n plastic ding kan zich nooit 100% naar het been vormen.
Ik zou mijn paard ook nooit zonder beenbescherming laten lopen. Mijn peesbeschermers zitten niet voor niets vol met krassen (van het wegspringen als ze te heet wordt) en mijn springschoenen niet vol met gaten.

Verder ben ik het met Opaal eens (hé buurvrouw Knipoog ), ik erger me er ook aan als mensen met vloekende kleuren rijden.

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:14

BrittKitt schreef:
En door de benen in te pakken kunnen de bloedvaten de warmte niet meer kwijt Knipoog

Als de bloedsomloop in de benen op gang is, worden de pezen adekwaat gekoeld en kan dit
probleem niet optreden.
Doormiddel van de bloedsomloop dus...... Niet heel mijn paard zit in een bandage namelijk! Haha!
Laatst bijgewerkt door opaal op 31-03-07 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:26

Ik vind het toch heel verbazingwekkend dat er dus echt niks te vinden is op internet over het verbranden of blessures aan pezen door het gebruik van bandages! Misschien toch een onzin verhaal dus.... Haha!

En nogmaals, ik sta echt open voor dit verhaal maar als twee mensen op bokt dit roepen en er is verder niks over te vinden komt het bij mij heel ongeloofwaardig over....sorry

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:35

[quote="_Nicky"]Ik vind niet dat bandages slecht zijn. Zelf geloof ik niet in al die verhaaltjes dat het slecht is voor de pezen, behalve als men niet goed bandageert. Mijn paard staat iedere dag vierkant in de bandages, en heeft nog nooit last gehad van haar benen!
Mijn paard heeft eerder last van peesbeschermers, de benen komen daar veel warmer onderuit en nat van het zweet. Bovendien hebben peesbeschermers toch een minder goede pasvorm, zo'n plastic ding kan zich nooit 100% naar het been vormen.

Idd! Natte benen na het werken met peesbeschermer van het vocht door de hitte, das pas slecht! Mijn onderlappen nemen teminste het vocht nog op!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:16

opaal schreef:
Ik vind het toch heel verbazingwekkend dat er dus echt niks te vinden is op internet over het verbranden of blessures aan pezen door het gebruik van bandages! Misschien toch een onzin verhaal dus.... Haha!

En nogmaals, ik sta echt open voor dit verhaal maar als twee mensen op bokt dit roepen en er is verder niks over te vinden komt het bij mij heel ongeloofwaardig over....sorry

Probeer het eens in webshops, staat ook niets nadeligs over bandages ROFL

Misschien is het ook handig om te lezen hoeveel mensen dit ondersteunen voordat je zo'n opmerking plaatst, zelfs een dierfysiotherapeut ondersteund het. Niet alle da durven (of weten) dit! En toch staan alle da die ik ken voor het niet gebruiken van bandages! Maar goed je moet het lekker zelf weten! Wij zeggen niet dat je het niet mag gebruiken, alleen maar dat het niet verstandig is Haha!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:59

annepanne schreef:
opaal schreef:

Misschien is het ook handig om te lezen hoeveel mensen dit ondersteunen voordat je zo'n opmerking plaatst, zelfs een dierfysiotherapeut ondersteund het. Niet alle da durven (of weten) dit! En toch staan alle da die ik ken voor het niet gebruiken van bandages! Maar goed je moet het lekker zelf weten! Wij zeggen niet dat je het niet mag gebruiken, alleen maar dat het niet verstandig is Haha!

Nou sorry maar vind dit gewoon nergens op slaan. Als het echt zo slecht is als jullie beweren moet er gewoon iets over op internet te vinden zijn! Hoefteer is ook super slecht om te gebruiken maar zal je in de webshops nergens terug vinden. Maar ga eens kijken op internet dan vind je genoeg! Om maar even een klein voorbeeld te geven.....!!! Gestoord

Maar goed ik sta er nog steeds voor open en ben daarom druk aan het zoeken en informeren overal. Mocht ik iets vinden wat jullie verhaal bevestigd zal ik dat zeker hier plaatsen en ga ik er ook in geloven...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:00

opaal schreef:
annepanne schreef:

Nou sorry maar vind dit gewoon nergens op slaan. Als het echt zo slecht is als jullie beweren moet er gewoon iets over op internet te vinden zijn! Hoefteer is ook super slecht om te gebruiken maar zal je in de webshops nergens terug vinden. Maar ga eens kijken op internet dan vind je genoeg! Om maar even een klein voorbeeld te geven.....!!! Gestoord

Wat is bij jou een webshop dan? Bij mij een shop op het net!

Je mag lekker zelf weten wat je gelooft, maar heb het idee dat je het bagatelliseerd voor je eigen gemoedsrust...

Afbeelding

indus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:30

Pashon schreef:
dat zijn geen pezen wat ik zie (tuurlijk zie ik die ook). heb geprobeerd er gister een foto van te maken maar is helaas niet gelukt.
Ik heb ook een heel cool paard Haha!

Kom op he!!
Een paard heeft echt gèèn spieren op zijn onderbenen. ROFL
Je kan natuurlijk lekker eigenwijs blijven en stug volhouden, maar denk is na....
hoe dik zouden de onderbenen van een salinero dan moeten zijn???
Zouden zijn benen inmiddels niet op olifantenpoten lijken Rolleyes

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:50

nou, Pashon, ik weet niet wat jij met je paard van plan bent nadat die dood gegaan is, maar schenking aan de medische wetenschap zal zeer op prijs gesteld worden! je hebt immers een uniek, nog nooit eerder gezien exemplaar! Tong uitsteken

tuurlijk zie je wat bewegen onder de huid. dat zijn de pezen. er zitten, ook bij jouw paard, echt GEEN spieren in de onderbenen.
maar denk er gerust anders over als je daar blij van wordt! Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:13

opaal schreef:
BrittKitt schreef:

probleem niet optreden.
Doormiddel van de bloedsomloop dus...... Niet heel mijn paard zit in een bandage namelijk! Haha!

En hoe werkt koelen dan?
Ik dacht altijd dat koelen werd gedaan door warmte af te geven.. Leg eens uit, want ik snap je verhaal echt niet, waar wordt de warmte dan aan afgegeven? Blond

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:20

Ik ben het eens met wat Dieren fysio zegt...
Ik ben geen voorstander van bandages maar ook niet voor peesbeschermers...
Ik rij mijn paardje lekker zonder...hij kan het hebben, heeft lekker sterke beentjes..Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:21

Als het kan is het super natuurlijk, paardje waar ik op rij kan niet zonder en dan moet je wat, dan liever peesjes dan bandages

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:47

Ik heb even de vraag over bandages gesteld aan het Pavo groomingteam en kreeg het volgende antwoord:

Bedankt voor het stellen van je vraag aan ons Pavo GroomingTeam©.

Er bestaan veel verhalen over dat bandages wel of niet goed zouden zijn voor je paard.
Bekend is dat het bij sporten als draf- en rensport niet gewenst is om badages te gebruiken, omdat hierbij inderdaad de temperatuur te hoog oploopt. Een pees bestaat voor 80% uit water. De pees kan uitdrogen bij te hoge temperaturen en hiermee inderaad beschadigen.

Echter of dit bij de dressuursport ook het geval is, daar zijn nog veel discussies over. de een zegt dat het geen probelemen geeft, de ander zegt weer van wel.
Er is dus geen duidelijkheid over.

Persoonlijk gebruik ik ook altijd bandages en heb er nooit problemen van gehad. Wat ik echter wel doe, is als het erg warm weer is, gewone peesbeschermers gebruiken. Ondanks dat het niet duidelijk is of het wel of niet schadelijk is, neem ik bij erg warm weer dus liever het zekere voor het onzekere.

Wij kunnen geen uitlatingen geven of het per definitie wel of niet goed is, aangezien er dus nog te weinig duidelijkheid over is. Echter kan ik je dus wel als tip meegeven om in ieder geval bij hoge temperatueren (en als je paard sowieso veel zweet en het dus snel erg warm heeft en veel vocht
verliest) extra voorzichtig te zijn met bandages. Spuit na het rijden de pezen goed af met koud water

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:08

nou...als iedereen zo negatief is over bandageren....moeten jullie mij toch eens uitleggen waarom mijn paard met een chronische peesblessure genezen is dmv shockwave therapie en tijdens deze behandeling van ca. 3 maanden ik gereden heb vierkant in de bandages....dan had zijn pees dus niet moeten genezen door het gebruik van bandages ?????

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:09

en hij is dus voor 95 % genezen .....!!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:37

Nooit gezegd dat je pees er kapot van blijft, maar ga mij niet lopen vertellen dat die pees hersteld is door alleen het gebruik van de bandages, daar heeft die shockwave wel voor gezorgd Knipoog