Natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:04

Toch gek dat er maar weinig mensen hier op bokt ZELF met nare ervaringen over nb komen.

Behalve die ene dan met de website die al 100 keer herkauwd is

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:13

@Opala;
Eigenlijk zie ik het niet echt als een omslag. Toen F. 18 werd, (eindelijk volwassen Haha! ) en hij niet zoveel meer hoefde van mij, besloot ik het zonder achterijzers te gaan doen. Niet lang daarna besloot ik hem ook vóór eraf te halen, omdat hij altijd buiten loopt zag ik op tegen de sneeuw/ijsballen onder zijn voeten afgelopen winter. Mijn gedachte was ook: als het niet gaat, sla ik er zo weer een paar ijzers onder, ik ben er immers elke dag dus ik kan het goed in de gaten houden. En het gewoon proberen, kijken hoe het gaat. Hij heeft ook een tijdje op Natural Balance beslag gestaan, maar daar was ik niet zo kapot van. Het bevalt me prima zo, hij heeft nog geen brokkeltje of scheurtje gehad. Ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen, dat de regelmaat belangrijker is dan de manier van bekappen Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:13

farrier schreef:
Ow maar het ies heel simpel hoor.

Verschil tussen nb en tb is aandacht en geld. Eerst zag ik dat niet zo en maakte ik me bezorgt om de voeten, maar nu niet meer.

Ik (als rijksgediplomeerd smid) ga een dag per week de boer op om nb te doen. Niet met de bus (investering euro 50.000 incl gereedschap ijzers enz, heb je toch niet nodig) maar lekker op de motor. Wel petje op, met tekst: natuurlijk groen en cd met easy zen muziek opstaan, vinden mensen geweldig. Je hebt niks nodig behalve een aantal renetten en een vijl, natuurlijk Wel tien paarden bij elkaar, anders kan het niet uit. De meeste doe je niks aan, (voetje optillen, en mompelen dat het natuurlijk proces prima zijn werk doet) de andere vijl je een beetje bij. straal en zool hoef je niks aan te doen, en als het paard scheef staat is dat zijn natuurlijke hoefstand.
Per paard vraag ik euro 45,00 = euro 450,00 op een ochtendje. (tb bekappen kost euro 23,00, en is veel meer werk !!) Weten hoef je niks, want alles staat op de site mevrouwtje.
Kopje koffie meneer de hoefverzorger? Alleen max havelaar koffie mevrouw, want dat is natuurlijker. En ze staan allemaal te knikken en betalen grif.

Mocht er een paard kreupelen, dan moet u langer doorzetten hoor mevrouw, en als de hoeven te lang worden, dan is het uw eigen schuld: niet natuurlijk genoeg gehouden.

twee sessies per dag is een eitje, s'avonds kom ik uitgerust thuis, zakken vol geld, dankzij domme goedgeloveige mensen.

De andere dagen??? Doe ik mijn stinkende best om de paarden van mensen die er echt om geven, beter te laten lopen. Ik verdien minder, maar de voldoening is des te groter.

zou het niet beter kunnen verwoorden!!!
hou er wel rekening mee dat je nu afgebrandt bent.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:14

SpikyBlue schreef:
..dat de regelmaat belangrijker is dan de manier van bekappen Knipoog

Duzzzzzz

dat is nou ook precies waarom 'wij' zeggen dat je als eigenaar ook zelf zal moeten vijlen, omdat je bij voorkeur elke week of om de week moet vijlen. En je kan echt niet zo vaak je HS of bekapper langs laten komen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:16

SB: Dank voor je uitleg.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:17

@Arabesk: ik heb ook klanten een vijl gegeven, zoals je misschien wel weet. Sommige klanten willen dat niet, daar ga ik wat vaker langs. Daar hoef je geen NBer voor te zijn, hoor Haha!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:20

ikke schreef:
JIJ mist de clou dus volledig.
Het gaat om de geleverde kwaliteit van de smid/verzorger, niet om het etiketje wat hij op z'n werk plakt. Zie ook de reactie van Farrier.
Maar om nog maar eens een knuppel in een hoenderhok te gooien: Ik vind het opvallend dat in het westen van dit land de kwaliteit van paardenhoeven beduidend slechter is dan in de rest van het land en dat is al vele jaren zo.

Waar dat aan ligt? Wel heel simpel: er staan daar veel paarden en er zijn daar niet opvallend meer hoefverzorgers dan elders in het land. Gevolg: de kwaliteit van het werk neemt af. In dat gat is handig ingesprongen door de "nieuwe beweging" maar helaas vergaten sommigen om het kwaliteitsniveau op peil te houden.
Lees maar na waar de meeste NB-aanhangers vandaan komen..........

Daarom komt mijn bekapper zeker niet uit het westen, terwijl ik zelf wel in het westen woon?? Hmm rare beredenering. Ken jij alle paarden uit het westen dan persoonlijk??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:21

Ik snap niet dat mensen zelf niet willen vijlen, je krabt toch zelf ook de hoeven uit Verward

Mijn veearts stelde laatst een behandeling voor voor een ontsteking bij mijn paard. Opties:

1. 14 dagen medicijn over het eten
2. 5 dagen ZELF injecties geven

Hij stelde het voorzichtig voor omdat veel mensen zelf niet durven te spuiten. Ik vind het geen probleem (meer.. was altijd heeeeeeeeel bang voor naalden Nagelbijten / Gniffelen ) dus ik spoot zelf en na 5 dagen was de ontsteking weg.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:23

Er zijn ook mensen die last van hun rug hebben / een paard met moeilijke voeten hebben / een paard hebben dat moeilijk voetjes geeft / die niet kunnen vijlen omdat ze bijv. pas 10 zijn of juist heel oud Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:24

Arabesk schreef:
Ik snap niet dat mensen zelf niet willen vijlen, je krabt toch zelf ook de hoeven uit Verward

Ik snap het wel, daarom heeft het zo lang geduurd voordat ik het zelf ondernam. Niks belangrijkers dan de hoeven van je paard. Zelf eraan sleutelen, no way.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:25

SpikyBlue schreef:
Er zijn ook mensen die last van hun rug hebben / een paard met moeilijke voeten hebben / een paard hebben dat moeilijk voetjes geeft / die niet kunnen vijlen omdat ze bijv. pas 10 zijn of juist heel oud Haha!

ja ok, in dat geval is het begrijpelijk. Maar onder normale omstandigheden...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:25

De paarden die ik ken die natuurlijk bekapt worden hebben betere hoeven dan die ijzers hebben of gewoon bekapt worden. Ik vind ze ook vaak veel te lang.
Edit: die gewoon bekapte/ geijzerde hoeven bedoel ik dan.
Laatst bijgewerkt door e_horse op 27-03-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:27

Ik vond het ook dood eng om mijn paard voor het eerst te bekappen, smid was er bij maar zat echt met trillende vingers de vijl vast te houden. (en dat vijlt natuurlijk voor geen meter) viel behoorlijk tegen, als een smid het doet ziet het er allemaal zo simpel uit... Heb ik ook met het spuiten van een paard, niet dat ik bang ben dat het verkeerd gaat maar meer omdat je het paardje toch pijn doet enz... Nagelbijten / Gniffelen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:29

Bij het natuurlijk bekappen komt volgens mij ook veel eerder aan het licht dat sommige paarden (bijna) hoefbevangen zijn geweest of er tegen aan zaten. Ik heb dat nu al bij 4 paarden gezien in korte tijd en inderdaad hadden de meeste eigenaren dat (achteraf, nu je het zegt) gemerkt aan hun paard.
Bij het traditioneel bekappen wordt dat toch niet snel opgemerkt, omdat de hoeven ook veel langer gelaten worden.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:36

Visconti schreef:
Ik vond het ook dood eng om mijn paard voor het eerst te bekappen, smid was er bij maar zat echt met trillende vingers de vijl vast te houden. (en dat vijlt natuurlijk voor geen meter) viel behoorlijk tegen, als een smid het doet ziet het er allemaal zo simpel uit... Heb ik ook met het spuiten van een paard, niet dat ik bang ben dat het verkeerd gaat maar meer omdat je het paardje toch pijn doet enz... Nagelbijten / Gniffelen

Ja, ik denk dat dat nog de meest gebruikelijke reden is. De eerste keer dat ik gereedschap in mijn handen kreeg wist ik ook niet wat ik ermee moest.
Er zijn dus ook mensen die denken 'dat doe ik wel even' en de hele wand wegvijlen, die geef ik dus van ze langzalzeleven geen oude vijl!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:40

e_horse schreef:
Bij het natuurlijk bekappen komt volgens mij ook veel eerder aan het licht dat sommige paarden (bijna) hoefbevangen zijn geweest of er tegen aan zaten. Ik heb dat nu al bij 4 paarden gezien in korte tijd en inderdaad hadden de meeste eigenaren dat (achteraf, nu je het zegt) gemerkt aan hun paard.
Bij het traditioneel bekappen wordt dat toch niet snel opgemerkt, omdat de hoeven ook veel langer gelaten worden.

Mmm dus bij traditioneel bekapt te paarden wordt de witte lijn niet breder als ze bevangen zijn.
Bij mijn merrie kwam de bevangheid naar voren omdat haar witte lijn netje verbreed was en rood ipv wit en ze heeft geen dag kreupel gelopen omdat ze nog niet zwaar bevangen was maar haar hoeven waarschuwde ons wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:17

Arabesk schreef:

Mijn veearts stelde laatst een behandeling voor voor een ontsteking bij mijn paard. Opties:

Hij stelde het voorzichtig voor omdat veel mensen zelf niet durven te spuiten. Ik vind het geen probleem (meer.. was altijd heeeeeeeeel bang voor naalden Nagelbijten / Gniffelen ) dus ik spoot zelf en na 5 dagen was de ontsteking weg.

Dat is strafbaar! Niet alleen jij, maar ook je dierenarts is hier fors in overtreding!
Ja, ik weet dat veel boeren zelf spuiten, maar dat maakt het niet minder een overtreding!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:43

Gaaaap

Het is gewoon een kwestie dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt. Als het fout gaat is het je eigen schuld toch? IK maak die keus.

Of wil jij toe naar een samenleving waarbij er op elk bekertje thee wordt geschreven hoe heet het is, want als dat er niet op staat kan het bedrijf aangeklaagd worden Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:57

ikke schreef:
Arabesk schreef:

Dat is strafbaar! Niet alleen jij, maar ook je dierenarts is hier fors in overtreding!
Ja, ik weet dat veel boeren zelf spuiten, maar dat maakt het niet minder een overtreding!

In de borst spuiten mag volgens mij wel. Ik moest dat ook van mijn DA doen, 5 dagen achter elkaar. In de aders spuiten is een ander verhaal.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:19

e_horse schreef:
Bij het natuurlijk bekappen komt volgens mij ook veel eerder aan het licht dat sommige paarden (bijna) hoefbevangen zijn geweest of er tegen aan zaten. Bij het traditioneel bekappen wordt dat toch niet snel opgemerkt, omdat de hoeven ook veel langer gelaten worden.

Volgens mij ben je zowiezo te laat met je conclusie als je pas achteraf constateerd dat je paard bevangen is geweest. Het zou toch handiger zijn dat je opmerkt dat je paard bevangen IS zodat je maatregelen kunt treffen. En dat je bij NB eerder zou opmerken dat ze bevangen zijn geweest lijkt me een beetje broodje aap verhaal (alsof TB'ers maanden wachten!)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:10

ik snap die opmerking ook niet E-horse. Waarom zou hoefbevangenheid bij NB-en sneller opgemerkt worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:14

russel schreef:
In de borst spuiten mag volgens mij wel. Ik moest dat ook van mijn DA doen, 5 dagen achter elkaar. In de aders spuiten is een ander verhaal.

Huiddoorborende handelingen zijn alleen en uitsluitend toegestaan door mensen met een medische opleiding. Dit is een wet, sorry hoor, ik heb 'm niet bedacht.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:15

Ik dacht dat omdat de hoeven bij ijzers vaak veel langer gelaten worden. En misschien, omdat ik het nu al 4x heb meegemaakt, maar dat kan toeval zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:55

maar behalve dat de hoeven een groeispurt krijgen ontstaan er ook van die 'typische' ringen op de hoef en zie je dat de witte lijn is verbreedt, lijkt me dat zoiets bij tb-en ook moet opvallen?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:10

Die groeispurt en ringen waren in deze gevallen niet opgevallen, het was ook geen acute bevangenheid. Het enige dat opviel was de witte lijn.
Inderdaad wel mosterd na de maaltijd..