Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
farrier schreef:Ow maar het ies heel simpel hoor.
Verschil tussen nb en tb is aandacht en geld. Eerst zag ik dat niet zo en maakte ik me bezorgt om de voeten, maar nu niet meer.
Ik (als rijksgediplomeerd smid) ga een dag per week de boer op om nb te doen. Niet met de bus (investering euro 50.000 incl gereedschap ijzers enz, heb je toch niet nodig) maar lekker op de motor. Wel petje op, met tekst: natuurlijk groen en cd met easy zen muziek opstaan, vinden mensen geweldig. Je hebt niks nodig behalve een aantal renetten en een vijl, natuurlijk Wel tien paarden bij elkaar, anders kan het niet uit. De meeste doe je niks aan, (voetje optillen, en mompelen dat het natuurlijk proces prima zijn werk doet) de andere vijl je een beetje bij. straal en zool hoef je niks aan te doen, en als het paard scheef staat is dat zijn natuurlijke hoefstand.
Per paard vraag ik euro 45,00 = euro 450,00 op een ochtendje. (tb bekappen kost euro 23,00, en is veel meer werk !!) Weten hoef je niks, want alles staat op de site mevrouwtje.
Kopje koffie meneer de hoefverzorger? Alleen max havelaar koffie mevrouw, want dat is natuurlijker. En ze staan allemaal te knikken en betalen grif.
Mocht er een paard kreupelen, dan moet u langer doorzetten hoor mevrouw, en als de hoeven te lang worden, dan is het uw eigen schuld: niet natuurlijk genoeg gehouden.
twee sessies per dag is een eitje, s'avonds kom ik uitgerust thuis, zakken vol geld, dankzij domme goedgeloveige mensen.
De andere dagen??? Doe ik mijn stinkende best om de paarden van mensen die er echt om geven, beter te laten lopen. Ik verdien minder, maar de voldoening is des te groter.
SpikyBlue schreef:..dat de regelmaat belangrijker is dan de manier van bekappen
ikke schreef:JIJ mist de clou dus volledig.
Het gaat om de geleverde kwaliteit van de smid/verzorger, niet om het etiketje wat hij op z'n werk plakt. Zie ook de reactie van Farrier.
Maar om nog maar eens een knuppel in een hoenderhok te gooien: Ik vind het opvallend dat in het westen van dit land de kwaliteit van paardenhoeven beduidend slechter is dan in de rest van het land en dat is al vele jaren zo.
Waar dat aan ligt? Wel heel simpel: er staan daar veel paarden en er zijn daar niet opvallend meer hoefverzorgers dan elders in het land. Gevolg: de kwaliteit van het werk neemt af. In dat gat is handig ingesprongen door de "nieuwe beweging" maar helaas vergaten sommigen om het kwaliteitsniveau op peil te houden.
Lees maar na waar de meeste NB-aanhangers vandaan komen..........
Arabesk schreef:Ik snap niet dat mensen zelf niet willen vijlen, je krabt toch zelf ook de hoeven uit
SpikyBlue schreef:Er zijn ook mensen die last van hun rug hebben / een paard met moeilijke voeten hebben / een paard hebben dat moeilijk voetjes geeft / die niet kunnen vijlen omdat ze bijv. pas 10 zijn of juist heel oud
Visconti schreef:Ik vond het ook dood eng om mijn paard voor het eerst te bekappen, smid was er bij maar zat echt met trillende vingers de vijl vast te houden. (en dat vijlt natuurlijk voor geen meter) viel behoorlijk tegen, als een smid het doet ziet het er allemaal zo simpel uit... Heb ik ook met het spuiten van een paard, niet dat ik bang ben dat het verkeerd gaat maar meer omdat je het paardje toch pijn doet enz...
e_horse schreef:Bij het natuurlijk bekappen komt volgens mij ook veel eerder aan het licht dat sommige paarden (bijna) hoefbevangen zijn geweest of er tegen aan zaten. Ik heb dat nu al bij 4 paarden gezien in korte tijd en inderdaad hadden de meeste eigenaren dat (achteraf, nu je het zegt) gemerkt aan hun paard.
Bij het traditioneel bekappen wordt dat toch niet snel opgemerkt, omdat de hoeven ook veel langer gelaten worden.
Arabesk schreef:Ik snap niet dat mensen zelf niet willen vijlen, je krabt toch zelf ook de hoeven uit
Mijn veearts stelde laatst een behandeling voor voor een ontsteking bij mijn paard. Opties:
1. 14 dagen medicijn over het eten
2. 5 dagen ZELF injecties geven
Hij stelde het voorzichtig voor omdat veel mensen zelf niet durven te spuiten. Ik vind het geen probleem (meer.. was altijd heeeeeeeeel bang voor naalden) dus ik spoot zelf en na 5 dagen was de ontsteking weg.
ikke schreef:Arabesk schreef:Ik snap niet dat mensen zelf niet willen vijlen, je krabt toch zelf ook de hoeven uit
Mijn veearts stelde laatst een behandeling voor voor een ontsteking bij mijn paard. Opties:
1. 14 dagen medicijn over het eten
2. 5 dagen ZELF injecties geven
Hij stelde het voorzichtig voor omdat veel mensen zelf niet durven te spuiten. Ik vind het geen probleem (meer.. was altijd heeeeeeeeel bang voor naalden) dus ik spoot zelf en na 5 dagen was de ontsteking weg.
Dat is strafbaar! Niet alleen jij, maar ook je dierenarts is hier fors in overtreding!
Ja, ik weet dat veel boeren zelf spuiten, maar dat maakt het niet minder een overtreding!
e_horse schreef:Bij het natuurlijk bekappen komt volgens mij ook veel eerder aan het licht dat sommige paarden (bijna) hoefbevangen zijn geweest of er tegen aan zaten. Bij het traditioneel bekappen wordt dat toch niet snel opgemerkt, omdat de hoeven ook veel langer gelaten worden.
russel schreef:In de borst spuiten mag volgens mij wel. Ik moest dat ook van mijn DA doen, 5 dagen achter elkaar. In de aders spuiten is een ander verhaal.