En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:33

Nadya schreef:
Babeth, hoefbevangen worden door natuurlijk bekappen, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. En rotstraal en mok kan ook voorkomen op stal inderdaad (vieze stallen bijvoorbeeld). Mok komt naar mijn idee vooral van binnenuit. Ik denk dat er iets anders met je paardje aan de hand is, heel eerlijk gezegd.

Tja ik heb verder niet echt verstand van en hoe hoefbevangenheid kan ontstaan. Ik heb me alleen verdiept in het voorkomen en genezen ervan.
Maar volgens de DA kwam het door de drastische veranderingen van de hoefstand.
De eerste keer hoefbevangenheid is niet 100% zeker of het van NB kwam, want ze stond ook in een eiwitrijk land. Maar wel apart dat het meteen na de eerste keer bekappen kwam.
Maar nu (de 2e keer bevangen) kan niet door voedsel komen. Ik let met haar voer erg op de suikers en eiwitten. En de DA zei ookal dat de hoeven vreselijk achteruit waren gegaan. (Hij herrinnerde zich nog de hoeven van de vorige keer.)
Mok heeft ze inderdaad van het modderige weiland. En ze staat gewoon in een schone stal, dus met de rotstraal gaat het wel goedkomen.
Morgen komt de hoefsmid voor speciaal geslag en gaat dan meteen een soort onderzoek doen naar een eventuele andere oorzaak. Maar hij zei vanmiddag al dat hij waarschijnlijk op dezelfde conclusie zal komen als de DA.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:34

Marjomar schreef:
Is door het natuurlijk bekappen z'n verzenen(hielen) naar beneden gebracht?Dan krijg je wat ze noemen 'ondergeschoven verzenen'.De pezen boven z'n voet worden daardoor enorm opgerekt met iedere stap die hij neemt.Is daar al naar gekeken?

De hielen zijn inderdaad vreselijk verlaagd. Ze had altijd mooie verzenen, maar nu zijn de hielen helemaal weg. Waardoor het bot dus niet meer recht loopt. Van haar pezen had ze inderdaad ook last. Haar rechterpees was vanmiddag licht opgezwollen. Maar na 10 minuten afspuiten was het weer goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:42

Citaat:
Ik dacht toch echt eens op hun site een paard te hebben gezin met ontschoening die hun er boven op hebben geholpen.

btw ontschoening is niet niks en volgens mij heel pijnlijk en een erg lang proces. Dan kan ik me voorstellen dat afmaken vaak de best oplossing is.

Citaat:
Zou je me dan de link kunnen geven. Ik heb het niet kunnen vinden terwijl ik maanden bezig ben geweest om behalve hun site en boek uit te pluizen ook heel internet afgestruind ben! En met mij velen anderen die ook niets hebben kunnen vinden. Ik ben dus erg benieuwd waar jij het op die site hebt gelezen.

Ik had mijn nadruk meer op EENS moeten leggen denk ik. Omdat ik het niet 100% weet.
Het kan ook een ander site zijn geweest.

Daarbij kan het best 2 of 3 jaar geleden zijn geweest.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:46

Cowgirl schreef:
Ik had mijn nadruk meer op EENS moeten leggen denk ik. Omdat ik het niet 100% weet.

Ik kan me herrineren dat ik het ook eens gelezen heb. Stond daar toen ooit niet een link van op bokt?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:04

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik dacht toch echt eens op hun site een paard te hebben gezin met ontschoening die hun er boven op hebben geholpen.

btw ontschoening is niet niks en volgens mij heel pijnlijk en een erg lang proces. Dan kan ik me voorstellen dat afmaken vaak de best oplossing is.

Citaat:
Zou je me dan de link kunnen geven. Ik heb het niet kunnen vinden terwijl ik maanden bezig ben geweest om behalve hun site en boek uit te pluizen ook heel internet afgestruind ben! En met mij velen anderen die ook niets hebben kunnen vinden. Ik ben dus erg benieuwd waar jij het op die site hebt gelezen.

Als je het niet zeker wist had je het beter ook niet kunnen aanhalen. Ik wist het namelijk wel zeker. Want het ging over de gebroeders van Nassau en niet over een andere link. Als je nog op de andere site mocht komen hoor ik het graag. Ik heb me helemaal een ongeluk gegoogeled en heb nooit 1 succesverhaal over ontschoening kunnen vinden. En met mij vele anderen. Gewoon omdat het een onbekend traject was. Nu gelukkig niet meer.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 13-03-07 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:06

Babeth schreef:
Cowgirl schreef:

Ik kan me herrineren dat ik het ook eens gelezen heb. Stond daar toen ooit niet een link van op bokt?

Nou ik ben reuzebenieuwd. Ik heb ook bokt helemaal uitgeplozen en daar vond ik 1 verhaal en dat paard is afgemaakt.
Maar nogmaals ik ben ook maar een mens. Ik ben reuzebenieuwd naar andere succesverhalen. Dus graag de link als jullie deze hebben gevonden.
Kan ik deze ook op mijn website plaatsen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:09

Babeth ik ben overigens nog steeds erg benieuwd wie jou paardje Natuurlijk Bekapt heeft. Zou je me dat kunnen laten weten? Eventueel via PB als je het niet via het topic wilt doen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:10

Yinnar schreef:
Babeth ik ben overigens nog steeds erg benieuwd wie jou paardje Natuurlijk Bekapt heeft. Zou je me dat kunnen laten weten? Eventueel via PB als je het niet via het topic wilt doen?

Nee ik hou hem in bescherming. Die man heeft gedaan wat hij heeft gedaan en zoals hij het heeft geleerd. Een naam doet er niet toe. Ben hier niet om mensen zwart te maken.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:14

als hielen in 1x erg zijn verlaagd blijft natuurlijk tricky, zoiets moet wel geleidelijk aan gebeuren, om over belasting te voorkomen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:16

Babeth schreef:
Yinnar schreef:

Nee ik hou hem in bescherming. Die man heeft gedaan wat hij heeft gedaan en zoals hij het heeft geleerd. Een naam doet er niet toe. Ben hier niet om mensen zwart te maken.

Dat is het hem nou juist je maakt eigenlijk een beetje het NB zwart. Dus indirect ook de betreffende bekapper. Daarom is open en eerlijk het beste. Al kan ik me voorstellen dat je dit niet En Plein Public wilt doen. Vandaar dus het verzoek om het via een pb te doen. Als jij van mening bent dat deze bekapper jouw paardje heeft verpest (althans de hoeven) doe je er misschien goed aan om het te vertellen. Heb je hem/haar erop aangesproken dat je niet tevreden was over zijn/haar werk. Zo iemand moet ook de kans hebben om zich te verdedigen vind ik. Ik heb zelf het vage vermoeden dat het geen professionele bekapper is.

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:36

Het maakt niet uit of verlaging van de hielen/verzenen langzaam gebeurt of snel.Op een gegeven moment zijn ze té laag voor de pezen die aan de koot bevestigd zijn(want het héle been zakt vanachter lager door de lage stand!).Pezen kunnen maar een beetje rekken en dan houd het op.Je kunt het niet met spieren vergelijken,die zijn veel soepeler.
Je kan ondergeschoven versenen gauw opvangen door (achter)verhoogde ijzers eronder te zetten,dan heeft hij direkt geen last meer van de pezen en heeft de hoef kans en tijd om weer goed aan te groeien.
Mijn eigen paard is ook een keer hoefbevangen geweest,vrijwel de dag nadat hij bekapt was.Er was toen behoorlijk wat afgehaald,want ik had hem net gekocht en hij stond erg lang met ijzers onder die er nódig afmoesten...Dat was allemaal teveel voor zijn-later gebleken-gevoelige voeten.
Nu word er bij iedere kapbeurt maar een dun laagje weggesneden en hij is nu nooit meer gevoelig na het kappen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 22:52

Yinnar schreef:
Dat is het hem nou juist je maakt eigenlijk een beetje het NB zwart. Dus indirect ook de betreffende bekapper. Daarom is open en eerlijk het beste.

Ik maak het NB niet zwart. Althans dat is niet mijn bedoeling. Ik wil alleen mensen erop wijzen dat het ook verkeerd kan gaan. Maar ook met TB kan het verkeerd gaan. Beide methode's hebben zo zijn punten en voor de een werkt NB en voor de ander niet. In mijn geval dus niet en stap ik weer over op TB.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:12

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:40

kun je het even voor mij vertalen SB? Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 00:17

Ik zal even een korte samenvatting in het nederlands schrijven.
Kan even duren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 01:23

Hier het eerste stuk tot aan 12 oktober. Ga nu verder met vertalen.
Heb niet alles vertaald alleen de belangrijke en aangrijpende punten. Verder niet echt letterlijk vertaald maar omgezet in mijn eigen woorden om het wat makkelijker en duidelijker te maken.

Een verhaal over een connemara pony.
De eerste sessie foto’s is zoals hij er vroeger uit zag.
Toen ze de pony leerde kennen zag hij eruit als de foto’s eronder.
Hij had acute hoefbevangenheid. Hij kon niet bewegen en lag 23 uur per dag.
Het paard werd door de dierenarts onder zware medicatie gezet en hij moest op stal blijven staan. De dierenarts zei alleen dat de hoeven gecorrigeerd moesten worden.

17 juni 2003: De dag dat het hoefbeen begon te kantelen.
Het heeft lang geduurd voor we hem overeind kregen. Zijn voeten vielen zowat “uit elkaar” dankzij de botten die in alle 4 de voeten gedaald waren. Het paard voelde wat het beste was en we hadden hem moeten laten liggen. 2 dagen later was zijn zool zo strak gaan staan dat hij open barste. Er hing een soort van flap aan. Als je die opentrok, kon je het hoefbeen zien zitten. (Er zit ook een zweer) (Zie plaatje.) Alle andere hoeven waren net zo slecht. Druid (de pony) stond maar een paar minuten per dag. Hij stond op stro en dat bleek een slechte keuze te zijn.
In stro bleek meer suiker te zitten dan in hooi.
Meerdere oorzaken van de problemen was dat hij te dik was.

Hij had altijd sterke hoornwanden en dikke zolen. Er was geen zichtbaar kenmerk voor hoefbevangenheid. (Wordt een site weergeven waarin oorzaken staan en soorten diëten.)

(Plaatje)
Tussen deze foto’s zitten maar 18 dagen. Het hoefbeen is weer bedekt door de dichtgroeiende zool. De nieuwe zool was heel zacht en voelde aan als een huid. Het was verbazend hoe snel zijn hoef herstelde.

(Verhaal over de mensen zelf, niet vertaald want gaat niet echt over het paard.)

(Plaatje)
Op deze foto zie je hoe hij eruit zag op zijn allerslechtst.
Ik herkende de symptomen niet en wist niet hoe belangrijk het was om om te kunnen gaan met zweren.
Hij at bijna niet meer en we zaten steeds te bidden dat hij een paar hapjes zou eten. Hij at hooguit 2 hapjes. Pas na een paar doses medicatie wilde hij eten. Dat was een hele opluchting.

(plaatje)
Hier zie je een uitdrukking die Druid vaak op zijn gezicht had. Maar denk nu dit dat elk paard die zo’n gezicht trekt, last heeft van zweren.
Het was een combinatie van gezichtsuitdrukking, tandenknarsen en niet eten.
Het 2e plaatje laat zien hoe hij altijd stond. Wat je niet ziet op de foto’s is het zweten en constant trillen zodra hij stond. Hem laten liggen was de beste optie. Ook al zag je soms een vooruitgang als hij stond, ik wist dat staan en lopen het alleen erger zou maken.
(Plaatje)
Druid stond nooit alleen. De honden en de 2 shetlanders waren altijd aanwezig.

2 Juli 2003
De dag dat het hoefbeen gedaald was: 17 juni 2003.
(Plaatje)
Zo zagen de hoeven eruit 15 dagen erna.

20 juli 2003
(Plaatje)
Zo zagen de hoeven eruit 33 dagen nadat het hoefbeen was gaan kantelen. Het abces op zijn hoef was zo groot geworden dat de kroonrand over de hoornwand begon te zakken.
(Plaatje)
Dit is voor en na de bekapping.
Ik probeerde de hielen laag te houden, maar ik had beter de voorkant en zijkant dichter bij de straal moeten brengen. (Ook bij het hoefbeen dus.)
(Plaatje) Rechter voorhoef.
Hij zag er niet zo slecht uit als de linkerhoef, maar hij leek wel net zo veel pijn te doen.
Doordat de bovenkant “kromp” stak het onderste gedeelte van de hoornwand erg uit. Dat veroorzaakte veel pijn.
(Plaatje)
Dit is een scheur in Druids hiel. Na een paar dagen viel het vel er gewoon af. Ik trok er niks vanaf, pas als het uit zichzelf losliet.
(Plaatje)
De onderkant van de hoef was helemaal zacht. Het deed me denken aan een olifantvoet.

29 juli 2003
(Plaatje) Dit waren de “schoenen” die Druid droeg.
Het werkte prima zolang druid niet teveel bewoog.
(Plaatje)
Hier zie je het abces weer. Er stak al vlees uit. Je ziet hoe snel de hoef groeide. Het abces was in anderhalve maand al een stuk gedaald.
Van bovenaf zagen de hoeven er nog redelijk normaal uit.
(Plaatje)
De zool zag er heel raar uit. De zool begon uit te puilen. De straal was bijna in de zool gegroeid. Als je goed naar het plaatje kijkt, zie je dat er uit zijn zool ook al vlees kwam.
De straal zag er raar uit, de steunsels lieten los en de hielen vielen er af. De zool kon je met je vingers indrukken.

18 augustus 2003
2 maanden na het dalen van het hoefbeen. Druid is goed op gewicht en het lijkt goed te gaan.
Hij staat meer.

6 september 2003
Ik heb de bodembedekking veranderd. In plaats van stro staat Druid nu op zaagsel. Sinds toen daalde zijn gewicht heel snel en hij werd lusteloos. Hij at altijd stro omdat daar meer suiker in zat.
(plaatje)
Het abces is een soort van extra hoorn geworden. Het werd steeds groter. De zool zag er nog steeds raar uit.

24 september 2003
(Plaatje)
Dit is de maand waarin het (bovenstaande) abces begon. Ik sprak met de dierenarts erover om hem open te maken om de druk te verminderen. Maar ze zei dat het niet effectief is en dat het niet zal werken.
Dit was een moeilijke tijd. Ik weekte de hoef om het abces te laten slinken. Maar door het weken werd de zool nog zachter waardoor het voor Druid nog pijnlijker was om te staan.
Het uitstekende vlees was eindelijk weg.
(Plaatje) Het gekantelde hoefbeen.
De zool was nog steeds erg zacht, maar nog wel steeds erg dik.
Hij liep als het ware op zijn tenen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 02:11

12 oktober 2003
4 maanden na de kanteling van het hoefbeen. (Zie plaatje)
Eindelijk durfde ik de teen terug te halen. (De voorkant van de hoef terugvijlen zodat je dichter bij het hoefbeen komt.)
(Plaatje)
Je ziet dat de bovenkant vanaf de kroonrand netjes in lijn met het hoefbeen meegroeit, maar de onderkant van de hoorn groeit nog op de oude lijn.
De onderkant van de hoef begon er eindelijk weer een beetje normaal uit te zien.

21 oktober 2003
Druid had een naar abces en dit was de dag dat de rest van de hoef (hoorn) eraf viel.
Het ironische was dat hij weer netje op zijn hiel landde nadat de hoorn (het onderste gedeelte dat al uitstak) eraf was gevallen.
Het was alarmerend om te zien hoe klein zijn hoef was nadat het uitstekende gedeelte eraf was gevallen. (Zie plaatje)
(Plaatje)
De top van de straal is al bijna bij de hoornwand.
Ik bleef de hoef weken, maar het maakte het er niet beter op. Voor het abces was het goed, maar voor het paard niet. Het maakte alles te zacht waardoor het oncomfortabel werd voor het paard.

26 oktober 2003
4 en een halve maand na de eerste daling van het hoefbeen.
Druid begon er slecht uit te zien. Hij verloor steeds meer gewicht en hij leek het op te geven.
De abcessen bleven maar vocht loslaten en Druid voelde zich niet lekker.
Toen begon ik te twijfelen of ik hem nog wel kon redden.
(Plaatje)
Hoe gek de hoeven er ook uit zien, ze begonnen al weer een beetje op een normale hoef te lijken.
(Plaatje)
De onderkant van de hoef verbeterde in een snel tempo.

(Heel verhaal, niet echt interessant, gaat niet echt over paard)
Toch kort samengevat:
De eigenaresse haalde iemand erbij die via natuurlijke geneeswijzen werkt. Olie en energievelden enz. Sinds het gebruik van de olie zijn de abcessen minder geworden en sommigen helemaal weg. Hij heeft sindsdien nog maar 1 abces gehad.

November 2003
3 belangrijke punten die in een korte tijd ware gebeurd: Ik behandelde hem voor de abcessen, ik gebruikte oliën en maakte gebruik van energievelden en zijn halve hoef was eraf gevallen.
De maand november was goed voor Druid. Hij liep weer en ik was hem zelfs kwijt omdat hij een heel stuk was gaan wandelen.

15 december 2003
6 maanden later
Ik besloot nog wat röntgenfoto’s te maken van zijn hoefbeen.
(Plaatje, zegt wel genoeg.)
De buitenkant van zijn hoef begon er normaal uit te zien. Ze zagen er nog raar uit, maar ze zagen er beter uit dan voorheen.
Een grote pluspunt was dat Druid zich weer comfortabel voelde.

7 januari 2004
(Plaatje) Zie het verschil.
Zijn hoeven bleven verbeteren. Nog steeds heb ik niks aan zijn voer veranderd. Hij is zelf weer op gewicht gekomen.

28 januari 2004
7 maanden later
De hoeven zijn erg lang, maar Druid voelde zich goed, dus ik liet het zo. Het enige wat ik deed was de hoornwand in 1 lijn te houden met het hoefbeen.

4 februari 2004
Foto’s zeggen genoeg.

19 februari 2004
De hoeven beginnen steeds meer normaal te worden. De hoeven zijn ook niet zo lang meer.

5 maart 2004
Ik ging op vakantie, maar vertrouwde bepaalde mensen Druid toe.
Druid was gelukkiger dan tevoren. Nog steeds blijven zijn hoeven verbeteren.
Zelfs op stenen kan Druid comfortabel lopen.

De eerste dag dat Druid werd bereden.
Alles ging prima. Hij verloor wel 1 hoefschoen, maar we reden overal doorheen. (Zie plaatjes)

14 april 2004
De oude gaten van de oude abcessen waren eindelijk bijna weg. Ze waren al bij de bodem van de hoef. De hoeven waren nog wel steeds zacht. Verre van normaal.
Druid leefde in een droge omgeving, kreeg hooi, vitaminen, mineralen enz. Hij bleef zich goed voelen.
(Plaatje)
De gaten die je ziet bij de teen zijn van een oud abces. Je ziet de gaten eruit groeien. Er zullen stukken hoorn meegaan, maar dat geeft niet. Dat is een natuurlijk proces.

12 maart 2004
(Plaatje)
Je ziet dat de hoornwand af is gebrokkeld door het abces.

22 september 2004
15 maanden na de eerste daling van het hoefbeen.
(Plaatje)
De hoeven zien er verassend goed uit. Ze zien er gewoon normaal uit.

16 januari 2005
(Plaatje)
Ik wilde laten zien hoe goed de hoeven er toen uitzagen na anderhalf jaar.

16 maart 2005
1e plaatje: linkerachterhoef. Alles ziet er normaal uit op de foto
Op de 2e foto kun je zien dat de staal weer los aan het laten is.
Er is ook een gat is het voorste gedeelte van de hoef (bij de teen). (3e plaatje)
Al dit alles is van een abces van een paar maanden terug.
(Plaatje)
De zool laat los. Ik haal het er niet af totdat de zool eronder hard genoeg is.

Juli 2006
Haley (1 van de mensen die erg geholpen heeft en Druid heeft opgevangen tijdens de vakantie) was onderzoek aan het doen naar een therapeutische rijschool. Dit was prima voor Druid. Hij deed het bij Haley ook goed, maar kreeg geen regelmatige oefeningen en trainingen.
Op het therapeutisch centrum zou hij dagelijks voldoende beweging krijgen en hij zou in een kudde leven. De mensen van het centrum wilden hem wel, maar ze wisten van zijn verleden.
Ze namen de kans en zouden kijken of het Druids roeping was. En dat was het.
(Link naar filmpje waar je Druid aan het werk ziet.

Druid leeft nu in een kudde met allemaal ruinen op het therapeutisch centrum.

(Plaatjes)
Zijn voeten zien er nog steeds goed uit.

Laatste gedeelte is niet echt van toepassing. Is een soort van samenvatting.

Dit was het artikel snel vertaald.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:56

Zo wat een verhaal zeg.

Ik ga zelf nog even zoeken op ontschoening....want ik zie die foto's nog zo voor me.
Wellicht hebben ze maar 1 succes gehad en hebben ze daarom het verhaal eraf gehaald.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:11

Dat is het paardje van Yinnar, die hier ook post. Vork

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:11

Marjomar schreef:
Is door het natuurlijk bekappen z'n verzenen(hielen) naar beneden gebracht?Dan krijg je wat ze noemen 'ondergeschoven verzenen'.De pezen boven z'n voet worden daardoor enorm opgerekt met iedere stap die hij neemt.Is daar al naar gekeken?

lage hielen en ondergeschoven verzenen zijn zeker niet hetzelfde. Ik geef toe dat als je een slechte nb-er hebt, dat vaak het probleem is (ipv lage hielen, ondergeschoven hielen creeren). Als het dier te hoge hielen heeft, wordt dit heel langzaam gecorrigeerd, niet in een keer, zodat de spieren die bovenaan de pees zitten (dus niet de pees zelf) zich hieraan aan kunnen passen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:15

Marjomar schreef:
Mijn eigen paard is ook een keer hoefbevangen geweest,vrijwel de dag nadat hij bekapt was.Er was toen behoorlijk wat afgehaald,want ik had hem net gekocht en hij stond erg lang met ijzers onder die er nódig afmoesten...Dat was allemaal teveel voor zijn-later gebleken-gevoelige voeten.
Nu word er bij iedere kapbeurt maar een dun laagje weggesneden en hij is nu nooit meer gevoelig na het kappen.

bij jou werd niet alleen bekapt, maar werden er ijzers onder vandaan gehaald. Da's een heel groot verschil, dat effect zie je wel vaker.
Hoefbevangenheid kan echt tientallen oorzaken hebben, dus een onderzoek naar de oorzaak lijkt me wat moeilijk. Daar kom je nooit achter.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:27

Cowgirl schreef:
Alstublieft:
http://mercredi.mijnpony.com/article.asp?blog=10729

in 1 zoekbeurt gevonden Haha! en succes verhaal van ontschoening

Volgens mij heeft dit niks met van Nassau te maken... heb het gister zitten lezen, maar alles met NB...
*edit* wat een verhaal trouwens en wat een doorzetingsvermogen Bloos

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:29

Citaat:
Dat is het paardje van Yinnar, die hier ook post.

dat wist ik niet....maar goed ik zoek nog evn verder. Haha!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:53

Als een hoefbevangen paard op de tenen loopt, zou ik denken aan een "sinker" dat is een vorm van hoefbevangenheid waarbij de punt van het hoefbeen tegen de zool drukt, en er zelfs doorheen kan gaan.
Een paard kan wel degelijk een ontschoening overleven, dat weten dierenartsen en hoefsmeden ook, maar ze weten ook dat het paard domweg pijn heeft, en dat niet iedere eigenaar het geduld heeft en de tijd en geld om het paard ongeveer een jaar lang in de "ziektewet" te houden. En door weinig kunnen bewegen zijn er complicaties mogelijk, zoals koliek bijvoorbeeld. Dat lijden willen mensen hun paard besparen, en daarom wordt er nogal eens voor inslapen/slacht gekozen, heb ik tenminste begrepen.