De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:17

Ik heb niet veel met natuurlijk bekappen (vooral ook omdat de paardjes die ik rij op asfalt lopen) en al helemaal geen voorstander van het zelf knutselen aan hoeven... Prima als je geen ijzers wil enz.. maar laat het alsjeblieft door iemand doen die weet waar hij/zij mee bezig is...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:23

@RK, Ik wel, ik ken er een die in het dorp woonde waar ik vroeger mijn paard had staan. Hij deed altijd de hoeven van de paarden van de pensioneigenaar. Die zei ons dat we hem maar moesten vragen, want hij was zo goedkoop.. Nou, eerst keer dat mn paard bekapt moest worden, hem gebeld. Paard werd bekapt. De hoeven waren behoorlijk scheef daarna, toen had ik er nog niet zo veel verstand van, gelukkig wel genoeg om meteen een andere smid te zoeken. Achteraf bleek die man dus alleen zo'n cursus te hebben gedaan. En hij deed ook paarden beslaan met koude ijzers, zonder dat ooit te hebben geleerd!
Maarja, hij is wel goedkoop, en de paarden leven nog, dus veel mensen blijven bij hem.. :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:24

brrr...
Nou net zo goed, zo iemand komt ook niet aan de hoeven van mijn paarden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:25

Ik heb nu al het een en ander over natuurlijk bekappen gelezen en ik geef toe dat het mooi klinkt allemaal. Maar toch zal er bij mij geen natuurlijke bekapper aan mijn paarden komen. Ik heb een fijne tradiationele smid die ook orthopedisch beslaan en mijn paarden hebben nog nooit problemen gehad door het kappen. Daarbij leven onze paarden heel anders dan de paarden in het wild in rotsachtig gebied. die van mij staan alleen op de zachte kleigrond en lopen af en toe over het asfalt, dus lijkt me ook dat ze een andere zorg nodig hebben dan een wild paard.

Edit: typo's

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:32

maar warom noemen ze dan natuurlijk bekappen mijn gewone hoefsmid die doet dat

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 12:45

runningkawa schreef:
Dan heb jij de lange versie gedaan Ja
Je hebt ook cursusjes van 2 dagen Lachen

Maar ik geef toe, ook 2 maanden vind ik niet voldoende voor zoveel verschillende soorten paardenvoeten Lachen

Nogmaals, wat een ander doet moeten ze zelf weten, maar niet bij mijn paarden Lachen

Ben ik met je eens...
Daarom die ik ook alleen de paardenvoeten die ik goed ken (mijn eigen paarden)...en bij problemen ga ik niet zelf prutsen, dan bel ik gewoon.

Ik bekap ook niet echt natuurlijk...ik bekap traditioneel met soms wat eigen inbreng. (dingen die voor mijn paarden specefiek goed werken).

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:19

Hey mensen,
jullie moesten eens weten hoeveel dagen ik gestudeerd heb om de theorie in men hoofd te krijgen voordat de praktijk cursus er aan kwam.
Heeel veel dagen dus. Daarna de schriftelijke toets gemaakt en daarbij nog eens een paard dagen flink alles moeten herhalen.
De "1 dagscursus" was uiteindelijk de praktische kant:
je weet door de theorie wel wat je allemaal moet doen, en hoe je wat moet verkrijgen, maar hoe je het gereedschap in je handen moet nemen, hoe je je mesje slijpt, enz, dat leer je op die een dag cursus. Maar als je daar al zit, dan weet je al heeel veel over hoeven!
Ik zou eens willen weten hoeveel lesuren een smid krijgt over het innerlijke van de hoef, het hoefmechanisme, ed
Ooit hoorde ik ergens dat een smid, die dus leert ijzer te smeden, hekwerk, tralies, maar ook hoefijzers, slechts een paar uur theprie krijgen over de werking van het hoefmechanisme en de binnenkant van de hoef. En dat is veel minder dan de theorie die je moet kennen om te kunnen deelnemen aan de 1dagscursus! Smeden leren ijzers smeden en leren hoe ze die op een hoef timmeren.
Wij leren hoe een hoef werkt, hoe die zich ontwikkelt en hoe je de natuurlijke slijtage kan nabootsen.
Het ideale voor de hoef is dat die net zo hard slijt op de weg als die groeit. En het principe is: hoe harder de hoefwand op de weg slijt, hoe sneller die groeit. Waarom? Omdat bij snel slijten de straal meer contact heeft met de grond en als een pompmechanisme het bloed rondpomp waardoor de hoefwand sneller groeit. Dus: hoe vaker met de paarden blootsvoets op een harde ondergrond, hoe beter, want dan groeit de hoefwand sneller en wordt die dikker en dus steviger.
Maar elke dag een uur of twee gaan wandelen kunnen we niet. Dus wat doen we om het natuurlijke proces na te bootsen: inderdaad 24/24u buiten in de wei en de hoefwand vijlen.

Elke week a twee weken vijl ik de hoeven van mijn paard.
Ze heeft altijd brokkelhoeven gehad, scheuren en hoefzweren! Soms zo erg dat ik er zes maand niet kon op rijden! Mijn hoefsmid zei toen ook "er moeten ijzers onder want ze heeft zo slechte hoeven dat ze niet anders kan".
Maar ik geloofde in NB omdat ik al zoveel goeie verhalen had gehoord én gezien! Dus: ijzers er af
Het heeft welgeteld een maand geduurd dat mijn paard beetje gevoelig liep en mankte; maar ik gaf niet op, ah neen, dat was de hoef binnen die aan het veranderen was.
Nu: een jaar later: geen enkel scheurtje meer, geen brokkels, geen hoefzweren!
Mijn paardje heeft nog nooit zo mooi gelopen, ruime passen, struikelt niet meer, glijden niet uit, enz
Haar zool is nu ook keihard geworden dus steentjes onder haar hoeven voelt ze niet eens!

In de wei ligt een stukje grond met allemaal steentjes. Veel paarden met ijzers en dus een dunne zool zouden die steentjes vermijden en er rond lopen ipv over, omdat dat uiteraard pijn doet! Stel je zelf maar voor: op je blote voeten op steentjes
Maar! Mijn drie paardjes die nu natuurlijk bekapt worden, slapen zelf op de steentjes! Ze staan heel veel op die plek en heel graag blijkbaar.

Geen enkel van de drie paardjes die natuurlijk bekapt worden sinds een jaar, hebben in dat jaar problemen gehad met hun voeten! Integendeel! Ze lopen alledrie veel beter! En enklee maanden geleden is onze smidvan vroeger komen kijken want die kon het bijna niet geloven. Weet je wat die zei? "dat is normaal he eva, als je elke 2 weken je paard bekapt kan je geen problemen krijgen"

jaa... eeughhh , daar gaat het net om bij NB... niet elke 8 weken 2 cm hoefwand afhalen, maar elke week of twee weken een milimeter of twee.
Niet van hoge hakken op platte schoenen, maar elke dag dezelfde hoogte aanhouden.

Paarden gelukkig, ik gelukkig
Is dat toeval denk je?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:29

Ik ben van mening dat mensen die zelf bekappen het lekker voordelig vinden.

Kost niets Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:32

PIB schreef:
Is dat toeval denk je?

Dat is overduidelijk geen toeval OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:33

Alsof andere paarden niet gelukkig zijn...

vreemde aanname...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:40

mariekie schreef:

Kost niets Haha!

20 Euro neertellen om de 2 à 3 maanden is echt geen geld voor mij wanneer ik erover net zo tevreden als nu zou zijn. Ik zit ook liever op mijn paard. Het NB-resultaat is nu niet meer in geld uit te drukken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:40

Ik blijf het vreemd vinden hoor, dat traditionele hoefsmeden (die een gedegen opleiding hebben gevolgd) in de ogen van veel NB-ers (die vaak een cursus van enkele dagen hebben gevolgd) helemaal niks weten/snappen van de benen en hoeven van een paard.

Ik zag trouwens laatst een advertentie in de Bit of i.d. waarin je een dvd kunt bestellen om zelf te leren hoe je de hoeven van je paard bijhoudt. Iemand interesse in een dvd om in één dag te leren hoe je een blindedarm zelf kunt verwijderen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:43

Wanneer het wettelijk zou kunnen, zou ik wel mijn paard zelf willen enten wanneer ik zou weten waar ik op moet letten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:44

Opala, als je wilt weten waar je op moet letten, moet je een opleiding tot DA of DA-assistente volgen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:47

mariekie schreef:

Kost niets Haha!

behalve je rug Vork Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:57

chevax schreef:
Opala, als je wilt weten waar je op moet letten, moet je een opleiding tot DA of DA-assistente volgen.

Dat zal wel langer in beslag nemen dan 1 dag. Daar heb ik allemaal geen tijd voor Sigaar

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:00

Ja je rug, en van die dure vijlen en mesjes. En een hoefbokje. Kost ook allemaal een hoop geld. Haha!

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:51

mariekie schreef:

Kost niets Haha!

Wablief? kost niets?
Het kost veel tijd, geen geld!
Zomer of winter, heet of gietende regen, sneeuw, enz
Ik moét elke 2 weken (in de zomer veel vaker) een half uur per paard uitrekken; voor je eigen comfort moet je het niet doen, maar wel voor het paard!
Denk je dat het me te doen is om geld besparing?
Ik kijk helemaal niet naar wat het meest voordelig is in geld, maar wel in comfort voor men paard!

BTW: toen ik mijn paard nog liet beslaan met ijzers, 13 jaar lang!, had ik niet alleen de smid kosten maar ook tweewekelijkse dierenartskosten en soms zes maand niet rijden.
In die 13 jaar lang heeft ze nooit een dag geen scheurtjes in haar hoeven gehad, ze verloor haar ijzers sneller dan de hoefwand plaats kon maken voor nieuwe nagelgaten, altijd miserie met die hoeven.

En nu, een jaar na natuurlijk bekappen, zijn alle problemen opgelost, loopt mijn paard weer vrolijk rond in de wei en dan word ik boos als mensen denken dat ik haar natuurlijk bekap omwille van het geld!

Ik zou heel veel geld geven voor men paard dus als ik haar gelukkig en pijnvrij zou kunnen maken met 10 euro extra elke week met een hoefsmid en ijzers, zou ik dat zeker doen; maar nu is het net andersom, ik bespaar nog geld ook, en doe het nog eens graag bij Lachen

Vroeger gaf mijn paard moeilijk voetjes, en heeft de smid zelf de praam moeten gebruiken
Nu kan ik op mijn gemakje haar voetjes doen en slaapt ze ondertussen een beetje
Ook toeval?

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:54

runningkawa schreef:
Alsof andere paarden niet gelukkig zijn...

vreemde aanname...

Neen, ik heb het niet over andere paarden
Misschien egocentrisch van me, maar het geluk van mijn eigen paarden, daar gaat het me om te doen
En ja, mijn paard was niet gelukkig met altijd hoefzweren, op stal moeten staan terwijl haar vriendjes in de wei graasden, pijn bij elke stap, enz

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:06

Eén van mijn paardjes is nu zielsgelukkig omdat ze óók in de wei kan staan, zonder pijn. Maar dat kan alleen maar met het orthopedisch beslag dat ze heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:14

nee daar zouden mijn paardjes ook niet gelukkig mee zijn
Gelukkig hebben ze van dit alles geen last
Geven ook gewoon voetjes, vaak al voordat ik of de smid ze vraagt Lachen

Dus zie niet waarom dat alleen kan met natuurlijk bekappen? Lachen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:18

Dan betaal ik maar wat liever wat meer aan een goeie hoofcare smid Knipoog
Voor mij geen knutselaars of goeroes (nb) Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:21

Citaat:
BTW: toen ik mijn paard nog liet beslaan met ijzers, 13 jaar lang!, had ik niet alleen de smid kosten maar ook tweewekelijkse dierenartskosten en soms zes maand niet rijden.
In die 13 jaar lang heeft ze nooit een dag geen scheurtjes in haar hoeven gehad, ze verloor haar ijzers sneller dan de hoefwand plaats kon maken voor nieuwe nagelgaten, altijd miserie met die hoeven.

Dat zegt meer over die smid als individu dan over de methode.
Zoiets mag gewoon niet, ongeacht of je traditioneel of NB doet...

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:21

even een abbo dan kan ik later eens alles op me gemak doorlezen

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 15:24

ik zie hier heel erg veel meningen over Nb staan, maar ik begin er toch maar niet aan. volgens mij is dat helemala niet gezond zoals die hoeven van die site er uit zagen

laat bij mij maar lekker de smid komen dat gata al jaren goed