Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 10:32

ik zou ook idd nog niet echt aan t werk gaan...
Ik ben overigens nog steeds tevreden.
Hij is echt blij geworden en erg lenig... (hij kan tegenwoordig netjes galoperen en lekker bokken)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 14:06

dosator schreef:
Ook die 2 van ons staan er nu rondom op.
Ben er tot nu toe zéér tevreden over.

@maartje1990, probeer er wel een beetje rekening mee te houden, dat ze van deze ijzers de eerste dagen een beetje spierpijn kunnen krijgen. Het beste is om dee komende dagen zoveel mogelijk vrij te laten bewegen, in de vorm van weidegang cq paddock. Zeker niet stil laten staan !
Wij hebben op deze manier met onze paarden resultaat geboekt .

ze staan al 24/7 per dag buiten dus dat zal wel goedkomen Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:37

CherokeeChum schreef:
Lijkt me enorm lastig naar de hoef van het pard te vormen,met het risico dat de hoef van het paard naar het ijzer gevormd word.
Wat is de reden voor dit beslag?

Ik denk dat als je je paard zowiezo (niet natuurlijk) bekapt dat de hoef altijd anders wordt gevormd dan het in nature hoort te zijn. En ook met gewone ijzers moet je de hoeven nog zo aanpassen dat ze er wel oppassen.

CherokeeChum schreef:
Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?

Er zitten wel nagelgaten in. Heb het op de volgende foto even met een (rode) pijl aangegeven. Is misschien niet heel duidelijk maar ik hoop dat het toch te zien is. zit precies voor de punt van de pijl er zitten er aan iedere kant 5 in.

Afbeelding

Ik heb zelf vandaag voor het eerst met die ijzers gereden. En merkte wel een verschil, ze sprong erg makkelijk in galop aan terwijl dit toch vaak moeilijk gaat. Maar dat hoeft niet persee door dat ijzer te komen misschien ging het gewoon goed. We zullen zien Knipoog

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 08:42

Dat dacht ik ook Maartje1990... maar mijn draver galopeerd nogsteeds geweldig... en over t harde draaft ie nog steeds geweldig

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:51

heb nu ook cytek-ijzer bij mijn Fjord. Maar doen de paarden niet zo geweldig draven omdat het voor zij een raar gevoel is?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 20:58

nou dat lijkt me sterk

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:30

Maartje1990 schreef:
CherokeeChum schreef:
Lijkt me enorm lastig naar de hoef van het pard te vormen,met het risico dat de hoef van het paard naar het ijzer gevormd word.
Wat is de reden voor dit beslag?

Ik denk dat als je je paard zowiezo (niet natuurlijk) bekapt dat de hoef altijd anders wordt gevormd dan het in nature hoort te zijn. En ook met gewone ijzers moet je de hoeven nog zo aanpassen dat ze er wel oppassen.

Dit probeer ik toch altijd te vermijden.....Doe ik toch iets fout Vork

CherokeeChum schreef:
Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?

Er zitten wel nagelgaten in. Heb het op de volgende foto even met een (rode) pijl aangegeven. Is misschien niet heel duidelijk maar ik hoop dat het toch te zien is. zit precies voor de punt van de pijl er zitten er aan iedere kant 5 in.

Dit had ik niet duidelijk gesteld,ik bedoel nagelgaten op de plaatsen waar ik ze graag zie en niet zo dicht aan de rand van het ijzer maar wat ,,vetter''
zodat ik ook netjes op de witte lijn kan nagelen.

Afbeelding

Ik vind het paard uit het eerste fotovoorbeeld belabberd op de ijzers staan.
Dwz de hoefwand steekt over het ijzer uit,dwz geen garnituur,wat inhoud dat zodra de voet wat gaat groeien, er waarschijnlijk stukken uit de wand gaan breken.Maar als jullie er blij mee zijn,succes ermee!

Ik heb zelf vandaag voor het eerst met die ijzers gereden. En merkte wel een verschil, ze sprong erg makkelijk in galop aan terwijl dit toch vaak moeilijk gaat. Maar dat hoeft niet persee door dat ijzer te komen misschien ging het gewoon goed. We zullen zien Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:51

Hhhmm, ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat deze ijzers er voornamelijk zijn om kwalitatief mindere smeden toch nog voor het oog redelijk werk te laten leveren.
Hoewel ik geen smid ben, kan ik me wel vinden in de opmerkingen van CC.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:06

Mijn smid die deed eerst met gewone ijzers beslaan. nou dat deed die ook prima hoor! dus kwalitatief zoals jij zegt gaf die toch gewoon goed werk hij is overgestapt op deze ijzers omdat ze een beter resultaat geven voor de paarden. niet om hem voor het oog redelijk werk te laten leveren.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:28

ikke schreef:
Hhhmm, ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat deze ijzers er voornamelijk zijn om kwalitatief mindere smeden toch nog voor het oog redelijk werk te laten leveren.
Hoewel ik geen smid ben, kan ik me wel vinden in de opmerkingen van CC.

Ik weet niet waar je dit uit opmaakt.
Mijn smid leverde super werk met "gewone" ijzers. En deze ijzers vindt ik nou niet bepaald een verfraaing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:00

Maartje1990 schreef:

Pardòn?? De hoeven aanpassen aan het ijzer??? Wat voor een "smid" heb jij dan bij je paard gehad? Een ijzer wordt aangepast aan de voet van het paard en niet andersom. En daarmee zit ik meteen op het punt waarom ik niet veel zie in dit ijzer: ik geloof niet dat er veel aan te vormen valt en kan haast niet anders dan ten koste van de voeten gaan. Nee hoor, deze hoef ik echt niet

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 08:57

nou waratje, mijn paard zn hoeven zijn niet gevormd aan t ijzer hoor!
alleen de teen is kort, maar dat is ivb t afrollen wat in de natuur ook gebeurd...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:59

Is het ijzer dan aangepast naar de vorm van de voeten van jouw paard? En zo ja, hoe? Want als ik het zo zie, is er weinig ruimte tot vormaanpassing.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:47

http://www.mijnalbum.nl/Foto=IOGR84YV
Kijk dit bedoel ik dus ,hier zie je duidelijk dat de hoef is teruggevijld naar het ijzer,en dan heb ik het niet over de toon,maar over de wanden!
De hoef word dus aangepast aan het niet passende ijzer.
Omdat dit ijzer niet te vormen valt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:55

aardig dat je mn foto erbij pakt die helemaal niet duidelijk is!
heb ook geen duidelijkere foto!!!

natuurlijk worden de voeten gevijld, maar helemaal niet zo veel, bij mijn paard is er echt geen aanpassing van de voet geweest, zijn gewoon verschillende maten ijzer, net zoals bij traditioneel beslag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:22

Misschien is het je ooit opgevallen dat de smid bij "traditionele" ijzers over het algemeen nog een tikje hier en een tikje daar geeft tegen het hete ijzer? Dat is namelijk om het ijzer naar de voet te vormen....... Ik zie dat met dit ijzer niet gebeuren.
En wat CC zegt over het ijzer dat kleiner ligt dan de voet, da's niet fijn, hoor, zou je kunnen weten als je je een beetje zou verdiepen in paarden. Maar goed, het is jouw paard en jouw portemonee Duivel

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 15:09

Yup, ik weet hoe dat in zn werk gaat...
Ik snap dat jullie er negatief tegenover staan, ik was ook huiverig... maar is dat ook niet met veeeel meer dingen zo gegaan...
het is dan wel nieuw in NL, maar landen als Australie en Engeland (portugal ook geloof ik) zijn er al veel langer mee bezig, en almaar lof...

Als jullie je zouden verdiepen in paarden, zou je weten dat de voetstand van tegenwoordig veel onnatuurlijker wordt bekapt...
want bij t traditionele ijzer, loopt t paard op de wanden... en bij dit ijzer op de zool...
zool is om te dragen, de wand als bescherming van de hoef

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:40

Het spijt me voor jou, maar mijn paard loopt op blote voeten en dus op zowel de zool, de straal als de wand. En bij een goed gelegd ijzer steunt het paard niet alleen op de wand, maar ook op een stukje zool en de straal. Maar ja, dan heb je wel een goede smid nodig. Tong uitsteken

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:03

mijn paard kan helaas niet zonder ijzers, oa vanwege zn spat.
ik heb trouwens nergens beweerd dat jou paard op ijzers staat...

ik ben tevreden over de ijzers... en mijn paard loppt beter dan ooit te voren bij mij... dus ach, zo sleht zullen ze niet zijn....
ken de paarden van dust persoonlijk, en heb echt vol bewondering staan kijken hoe gezonde voeten haar merrie nu heeft...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:05

KindnessM schreef:
Yup, ik weet hoe dat in zn werk gaat...
Ik snap dat jullie er negatief tegenover staan, ik was ook huiverig... maar is dat ook niet met veeeel meer dingen zo gegaan...
het is dan wel nieuw in NL, maar landen als Australie en Engeland (portugal ook geloof ik) zijn er al veel langer mee bezig, en almaar lof...

Ik kom al tien jaar in Engeland, doe daar met grote regelmaat iets met paarden, praat ook veel over ontwikkelingen aan die kant van de sloot, maar dit ben ik daar nog nooit tegen gekomen. Niet in bladen, niet in gesprekken en al helemaal niet in het wild. Dus dat uitsluitend lof over dit produkt trek ik ernstig in twijfel. Zelfs op de Equitana ben ik het nooit tegen gekomen; als je ergens het nieuwste van het nieuwste vindt, is het daar wel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:59

Waratje schreef:
Maartje1990 schreef:

Pardòn?? De hoeven aanpassen aan het ijzer??? Wat voor een "smid" heb jij dan bij je paard gehad? Een ijzer wordt aangepast aan de voet van het paard en niet andersom. En daarmee zit ik meteen op het punt waarom ik niet veel zie in dit ijzer: ik geloof niet dat er veel aan te vormen valt en kan haast niet anders dan ten koste van de voeten gaan. Nee hoor, deze hoef ik echt niet

maar er word altijd nog even wat bijgevijld. Ik heb verschillende smeden gehad die dat deden dus zal vast niet die ene smid zijn Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:09

Ja, een smid zal wat vijlen voor het ijzer eronder ligt, maar dat hoort bij het bekappen voordat het ijzer aan de beurt komt. Daarna wordt het ijzer naar de correct bekapte voet gevormd en niet de voet aangepast naar het ijzer.
En wat CC ook al aangeeft: het ijzer op die foto ligt er veel te krap onder, dat kan niet goed gaan, maar misschien dat dat bij jouw paard beter ligt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:15

Ik vind dat die er prima onderligt maar als ik jou er foto's van laat zien zal je dat vast niet met me eens zijn denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:53

Maartje1990 schreef:
Ik vind dat die er prima onderligt maar als ik jou er foto's van laat zien zal je dat vast niet met me eens zijn denk ik.

Nou, foto's dan maar. D'r zijn er vast meer die het willen zien.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:29

Ijzers moeten sowieso ruim gelegd worden. Anders kunnen de voeten niet groeien. (en ook niet fijn uitzetten)
Mijn smid maakt de hoeven klaar, en past dan de ijzers aan aan de voeten.
Mijne staat voor op Equi librium ijzers. Die kunnen gewoon gesmeed worden. Anders had ik ze niet gehoeven.
Ik geloof ook niet in koud beslag. Geen voet is hetzelfde helaas.