Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dosator schreef:Ook die 2 van ons staan er nu rondom op.
Ben er tot nu toe zéér tevreden over.
@maartje1990, probeer er wel een beetje rekening mee te houden, dat ze van deze ijzers de eerste dagen een beetje spierpijn kunnen krijgen. Het beste is om dee komende dagen zoveel mogelijk vrij te laten bewegen, in de vorm van weidegang cq paddock. Zeker niet stil laten staan !
Wij hebben op deze manier met onze paarden resultaat geboekt .
CherokeeChum schreef:Lijkt me enorm lastig naar de hoef van het pard te vormen,met het risico dat de hoef van het paard naar het ijzer gevormd word.
Wat is de reden voor dit beslag?
CherokeeChum schreef:Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?
Maartje1990 schreef:CherokeeChum schreef:Lijkt me enorm lastig naar de hoef van het pard te vormen,met het risico dat de hoef van het paard naar het ijzer gevormd word.
Wat is de reden voor dit beslag?
Ik denk dat als je je paard zowiezo (niet natuurlijk) bekapt dat de hoef altijd anders wordt gevormd dan het in nature hoort te zijn. En ook met gewone ijzers moet je de hoeven nog zo aanpassen dat ze er wel oppassen.
Dit probeer ik toch altijd te vermijden.....Doe ik toch iets fout
CherokeeChum schreef:Wat mij niet zo tof lijkt aan dit ijzer is dat de zool gaat steunen op een metalen oppervlak= niet flexibiebel en dus lijkt het me
niet comfi voor het paard.Ook lijkt het me niet fijn te vormen.
Ik mis ook nagelgaten,is niet handig met pas maken.De theorie
klinkt mooi,ben heel benieuwd of het in de praktijk ook werkt.
Succes ermee,iig. laat je nogf ff weten of het bevalt?
Er zitten wel nagelgaten in. Heb het op de volgende foto even met een (rode) pijl aangegeven. Is misschien niet heel duidelijk maar ik hoop dat het toch te zien is. zit precies voor de punt van de pijl er zitten er aan iedere kant 5 in.
Dit had ik niet duidelijk gesteld,ik bedoel nagelgaten op de plaatsen waar ik ze graag zie en niet zo dicht aan de rand van het ijzer maar wat ,,vetter''
zodat ik ook netjes op de witte lijn kan nagelen.
Ik vind het paard uit het eerste fotovoorbeeld belabberd op de ijzers staan.
Dwz de hoefwand steekt over het ijzer uit,dwz geen garnituur,wat inhoud dat zodra de voet wat gaat groeien, er waarschijnlijk stukken uit de wand gaan breken.Maar als jullie er blij mee zijn,succes ermee!
Ik heb zelf vandaag voor het eerst met die ijzers gereden. En merkte wel een verschil, ze sprong erg makkelijk in galop aan terwijl dit toch vaak moeilijk gaat. Maar dat hoeft niet persee door dat ijzer te komen misschien ging het gewoon goed. We zullen zien
ikke schreef:Hhhmm, ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat deze ijzers er voornamelijk zijn om kwalitatief mindere smeden toch nog voor het oog redelijk werk te laten leveren.
Hoewel ik geen smid ben, kan ik me wel vinden in de opmerkingen van CC.
Maartje1990 schreef:Ik denk dat als je je paard zowiezo (niet natuurlijk) bekapt dat de hoef altijd anders wordt gevormd dan het in nature hoort te zijn. En ook met gewone ijzers moet je de hoeven nog zo aanpassen dat ze er wel oppassen.
KindnessM schreef:Yup, ik weet hoe dat in zn werk gaat...
Ik snap dat jullie er negatief tegenover staan, ik was ook huiverig... maar is dat ook niet met veeeel meer dingen zo gegaan...
het is dan wel nieuw in NL, maar landen als Australie en Engeland (portugal ook geloof ik) zijn er al veel langer mee bezig, en almaar lof...
Waratje schreef:Maartje1990 schreef:Ik denk dat als je je paard zowiezo (niet natuurlijk) bekapt dat de hoef altijd anders wordt gevormd dan het in nature hoort te zijn. En ook met gewone ijzers moet je de hoeven nog zo aanpassen dat ze er wel oppassen.
Pardòn?? De hoeven aanpassen aan het ijzer??? Wat voor een "smid" heb jij dan bij je paard gehad? Een ijzer wordt aangepast aan de voet van het paard en niet andersom. En daarmee zit ik meteen op het punt waarom ik niet veel zie in dit ijzer: ik geloof niet dat er veel aan te vormen valt en kan haast niet anders dan ten koste van de voeten gaan. Nee hoor, deze hoef ik echt niet
Maartje1990 schreef:Ik vind dat die er prima onderligt maar als ik jou er foto's van laat zien zal je dat vast niet met me eens zijn denk ik.