Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PeruaansePas schreef:Ik vind dat het beroep 'hoefsmid' weer beschermd moet worden.En dan dat 'bekappen/bekapper', daar ook onder valt. Voor het inbrengen van een naald heb je een diploma nodig, voor het afvijlen van hoeven mijns inziens ook.
![]()
Misschien moeten de opleidingen dan ook gecontroleerd zijn.
herrewijnen schreef:PeruaansePas schreef:Ik vind dat het beroep 'hoefsmid' weer beschermd moet worden.En dan dat 'bekappen/bekapper', daar ook onder valt. Voor het inbrengen van een naald heb je een diploma nodig, voor het afvijlen van hoeven mijns inziens ook.
![]()
Misschien moeten de opleidingen dan ook gecontroleerd zijn.
als gediplomeerd smid kun je ook gewoon je gang gaan niemand die jou controleerd, en een naald inbrengen! ik ken er genoeg die dit gewoon zelf doen, hup eventjes naaldje erin en lekker rustig zijn. bij het hengstig spuiten van de merrie is dan wel een klein naaldje krijg je het gewoon mee. tegenwoordig kan een hoop. net als bij de behandeling van hoefkanker, daar zitten kristallen bij , mag niet meegeven worden aan de klant , gebeurt ook gewoon. but is verboden iedereen kan het leveren kan ook gewoon. wat dat betreft wordt er een hoop afgerommeld. afvijlen van voeten is kinderwerk enkel je rug krijgt een aardige knauw. nb ers hebben het dus over bekappers maar dat is volgens mij het werk van de smid. het uitsnijden en hakken van de verzenen en zolen enzv. daarna vijlen van de hoefwand . dit is wat anders als de zool laten zitten en met een vijl de boel een beetje bijwerken. toch?
cabcalor schreef:@herrewijnen : ik snap je frustratie helemaal, echt waar.
Maar de beste manier om jezelf niet te deprimeren is je erbij neerleggen - dat werkt het best. Het is nu helaas zo dat iedereen aan de hoeven mag werken, jammer absoluut - maar het is zo en daar lijkt niet direct verandering in te komen hier in Belgie (en Nederland?)
Ik ga niet in detail treden maar er is zelfs een professionele bekapper die beweert een cursus bij ons gedaan te hebben terwijl dat niet zo is. Ik schrok me te pletter de eerste keer dat ik dat hoorde, maargoed achteraf gezien is dat eigenlijk wel een compliment, hoewel ik nog geen werk gezien heb van de man in kwestie... dus evengoed zet hij onze naam op het spel, and so be it dan maar. Kunnen we niets aan doen...
In ieder geval herken ik als gediplomeerd hoefsmid jouw frustratie; Dat neemt echter niet weg dat _correct_ bekappen absoluut in de meeste gevallen gewoon écht wel kan. Zowel bij recreatieruiters als bij topsportpaarden.
In uitzondering zijn hoefijzers een absolute must, maar dat een kundig hoefsmid ook mooi werk kan leveren ben ik absoluut met je eens.
NB'ers én traditionele hoefsmeden verwijten elkaar al wat mooi en lelijk is - waarom niet netjes met elkaar omgaan ? Hoefsmeden vinden bekappers maar niets en omgekeerd... die vete wordt alsmaar groter zo lijkt het. Maar dat brengt geen aarde aan de dijk. Bekappers zijn er nu eenmaal, de meeste werken na hun uren en zelfs onder de prijs, nét als heel veel hoefsmeden trouwens.
Wees gerust, na een tijdje vallen die vanzelf af - dat kan niet anders. Overigens is er werk zat voor beide "partijen" - én als advokaat van de duivel : bekappers zien vaak problemen door onkundige hoefsmeden (anders blijven ze bij de kundige smid) én omgekeerd - als hoefsmeden problemen zien door onkundige bekappers is de stap gauw gemaakt. Tevreden klanten van bekappers ziet een smid niet vaak, omdat ze er blijven.
Alles moet dus een beetje genuanceerd worden, maar dat een erkende overheidsopleiding noodzakelijk is ben ik absoluut met je eens!
Groetjes,
Fred.
herrewijnen schreef:regels zijn er om de consument te beschermen .
ook om zelfstandige ondernemers te beschermen en als iedereen maar wat doet wordt de wereld een zooitje, het is nu enkel een zooitje in paarden land en niet alleen onder de hoefsmeden.daarom moet het vak net als vroeger gewoon een rijks erkend beroep worden.
herrewijnen schreef:en als klanten daadwerkelijk zo mondig en wijzer zijn waarom is er dan zoveel gedonder onder klanten zelf?
herrewijnen schreef:dit is dus precies wat er bedoelt wordt, met gedonder onder de klanten , altijd klagen nooit is het goed. dat gevoel had ik laatst bij onze garage; altijd als mijn auto naar de garage gaat en ik hoop dat ik voor een zachtprijs weer door de apk komt , en natuurlijk is er dan toch weer van alles aan de hand, rot garage, rot monteur, kon geen lachje van hem af,moest al een half uur wachten voor die andere klant eindelijk is ophoepelde , moest natuurlijk weer alles van de monteur weten ,
volgens mij maken ze mijn auto expres kapot, hebben ze weer wat te sleutelen,vroegen ze ook nog aan me of ik de auto bij beun de haas had gekocht! wat denken ze wel niet wie ze zijn om over die aardig verkoper te praten die mij dit schatje had verkocht voor een leuk prijsje. tenslotte denken ze enkel maar aan geld.Jammer dat de garage lid is van de bovag anders denk ik eraan om hem aan te klagen wegens wanprestatie.VAT JE HEM
ART_UMA schreef:Zijn er andere beroepen waar zoveel ge"#%#$^" (boel lelijke woorden) wordt op collega's???
En een regel van de overheid lost zelden problemen op, de beroepsgroep zou zich denk ik veel actiever moeten profileren, maar daar zit denk ik het probleem, de groep bestaat uit allemaal kleine zelfstandigen, waarvan er een boel tussen zitten die zo flexibel zijn als hun eigen hoefijzers en zo conservatief als maar mogelijk is. De wereld draait door en klanten worden wijzer (via Internet) en steeds mondiger, "deal with it"!!! Niet door je te verstoppen achter regeltjes, maar door meer en duidelijker kwaliteit te leveren.
Alinda1305 schreef:ppfff is mevr. herrewijnen weer bezig
gaat lekker he kom haar naam wel heel vaak tegen tegenwoordig
enne lees mijn onderschrift ik ben zoooooooo blij met simon
en vele met mij