natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leetjuhh

Re: natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:52

Arabesk schreef:
Leetjuhh schreef:
@Arabask: dit is toch niet jou topic? Misschien zijn er hier nog mensen die de link nog niet gezien hebben.

Ow ja, en 1 dierenarts is maar 1 dierenarts, he. Weet je dat er heel veel slechte dierenartsen zijn? En weet je hoeveel dierenartsen (naar gelang het paard) wel of geen ijzers toeschrijven? En dan nog door een normale hoefsmid en niet door een natuurlijke bekapper?
Je moet altijd de voor- en nadelen afwegen.

1 mislukte poging van natuurlijk bekappen is maar één mislukte poging Cool

Helaas zijn er in de praktijk veel meer gevallen van "hoefvernieling" bekend door NB. Deze worden alleen niet altijd op internet/in kranten of op tv vermeld... Doei, doei
Zo in mijn omgeving heb ik al een stuk of vijf gevallen gezien. Welliswaar niet zo ernstig als de link die ik eerder gaf, maar ernstig genoeg om door een "normale"smid gecorrigeerd te moeten worden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:05

Waarom worden er altijd weer dezelfde flutargumenten aangevoerd?

"Je moet niet zelf na een 1 dagscursusje je paard gaan bekappen"

Doen we ook niet. De professioneel in Amerika opgeleide AANHCP bekapster bekapt het paard en controleert, wij houden het alleen bij door wat bij te vijlen.

De bekende link van de enorme zelfprutser wordt weer gegeven.
En dan zegt iemand: ja, maar zij heeft er uiteindelijk een natuurlijk bekapper bij gehaald.

Die haalde ze er pas bij na enorm veel aandringen van paardnatuurlijk, ook haalde ze er een strasser bekapper bij, strasser bekappen heeft weer andere inzichten als natuurlijk bekappen. Ook overeenkomsten, maar als je het allebei een of twee weekjes probeert, dan werkt het niet nee. De mails zijn op de site terug te lezen en je kunt gewoon letterlijk zien dat ze zelf haar paard in de vernieling heeft geholpen, ondanks dat de mensen van paardnatuurlijk haar bijna smeken om er toch een professional bij te halen in plaats van zelf te blijven aanklooien.

En al zou het zo zijn dat PN in het begin tegen mensen vertelde dat ze nu professioneel bekapper zijn (waar ik dus niks van geloof): NU doen ze dat echt niet meer. Er wordt nu duidelijk bij de cursussen gezegd dat je er begeleiding bij moet halen.

En dan nog: de discussie zou moeten gaan over of de richtlijnen van natuurlijk bekappen werken. Nu gaat de discussie erover of de richtlijnen van NB werken als ze fout geïnterpreteerd worden.

Dan kan ik ook wel een discussie beginnen: werken hoefijzers als een kluns zelf met een hamer en spijkers oud ijzer onder zijn paard slaat?

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:29

Leetjuhh schreef:

Helaas zijn er in de praktijk veel meer gevallen van "hoefvernieling" bekend door NB. Deze worden alleen niet altijd op internet/in kranten of op tv vermeld... Doei, doei
Zo in mijn omgeving heb ik al een stuk of vijf gevallen gezien. Welliswaar niet zo ernstig als de link die ik eerder gaf, maar ernstig genoeg om door een "normale"smid gecorrigeerd te moeten worden.

En precies hetzelfde kan gezegd worden over hoefsmeden. Er zijn heel veel kundige smeden, maar ook gevallen van 'hoefvernieling' door beunhazen. Je hoeft maar naar een willekeurige kliniek te gaan om te zien wat slecht beslag kan aanrichten.
Ik ben in ieder geval blij dat het paard van de TS nu zoveel beter loopt. En dat is toch wat we allemaal willen. Het beste voor ons paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:45

tamary schreef:
Maar wel zijn de merries bijna elk jaar drachtig en dat veulen plus alles erbij weegt ook 10-20% van het gewicht van de merrie. Daarnaast komen de paarden voor de winter ook nog ong. 10% aan (vetreserve). En dat gewicht dragen ze 24/7 mee. Een ruiter over het algemeen 1 a 2 uur per dag en dan nog niet eens elke dag.

Bedenk wel dat het gewicht van een veulen maar een relatief korte tijd van de dracht zoveel is en dat zowel veulen als vetreserve beter verdeeld zijn over het lijf dan een ruiter die feitelijk op een onhandige plek in het lijf druk geeft. En ook die vetreserve smelt in de loop van het winterseizoen weg, ongeveer in de periode dat het veulen zwaarder wordt.
Maar goed, het gewicht van de ruiter zie ik niet als reden om ijzers onder een paard te timmeren, dat is meer een combinatie van factoren. Belangrijk punt is bijvoorbeeld wat je wilt doen en of het betreffende paard dat kan. Als je een paard treft dat matige kwaliteit hoeven heeft (fokkerij, eventuele ziekte en eventueel onhandige opfokplaats), wel graag vanalles doet, maar de hoeven laten dat bloot niet toe, dan zou je kunnen kiezen voor ijzers. Bepaalde vormen van sport gaan zelfs niet zonder ijzers, want een sliding stop zonder plates levert je geen punten op en het aantal mensen dat met een aanspanning een marathon op blote hoeven kan rijden is ook niet zo groot. Inderdaad kun je dan kiezen om die takken van sport niet te beoefenen, maar halloooo, het gaat hier om een hobby. Niet iedereen heeft dezelfde hobby, gelukkig, want dan zou het veel te druk worden in het bos.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:46

Tsja dat is een afweging die eenieder moet maken: in hoeverre pas je je paard aan aan jouw behoeften.

Ik denk dat HC hier een aardig stukje over zou kunnen schrijven Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:51

Eh.... ga nou niet de goden verzoeken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:12

Arabesk schreef:
Tsja dat is een afweging die eenieder moet maken: in hoeverre pas je je paard aan aan jouw behoeften.

Ik denk dat HC hier een aardig stukje over zou kunnen schrijven Haha!

Het feit dat je om te beginnen een paard koopt (je eigen behoefte) en het op een plek van jouw keuze stalt, er naartoe gaat als het jou uitkomt, etc. is allemaal het paard aanpassen aan jouw behoeften. (dit is niet persoonlijk bedoelt, maar in het algemeen gesteld) Dus waarin is het dan anders om te besluiten dat ijzers gewenst of ongewenst zijn? Waar leg je de grens? Die grens is nou eenmaal vaag en zolang mensen hun best doen om hun paard als een vriend en partner te zien, respecteren als individu, dan zijn dingen als ijzers, scheren, krachtvoer, etc. daaraan ondergeschikt. Maar goed, dat is natuurlijk ook alleen maar mijn meninkje Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:17

@ Waratje: als iedereen zo beschaafd als jij in discussie gaat, kan dit een interessant topic worden.

Mijn mening: een paard is inderdaad een eigen behoefte. Maar ook een verantwoordelijkheid. Ik vind dat je verantwoordelijk bent om er voor te zorgen dat de omstandigheden zo goed mogelijk voor het paard zijn.
Wat zo goed mogelijk is, daar verschillen de meningen natuurlijk over.
Maar mijn mening is dat ijzers er in 90% van de gevallen niet onder gaan voor het welzijn van het paard, maar voor de ruiter die (te?) hoge eisen stelt en denkt dat het paard die eisen niet zonder ijzers aan kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:18

De HC look-a-like wedstrijd Haha! Clown

Jullie komen beide aardig in de richting Haha! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:38

arno8 schreef:
@ Waratje: als iedereen zo beschaafd als jij in discussie gaat, kan dit een interessant topic worden..

Er zijn Bokkers die ernstig rood aan zouden lopen als ze dit zouden lezen Haha! Haha! Haha!

arno8 schreef:
Mijn mening: een paard is inderdaad een eigen behoefte. Maar ook een verantwoordelijkheid. Ik vind dat je verantwoordelijk bent om er voor te zorgen dat de omstandigheden zo goed mogelijk voor het paard zijn.
Maar mijn mening is dat ijzers er in 90% van de gevallen niet onder gaan voor het welzijn van het paard, maar voor de ruiter die (te?) hoge eisen stelt en denkt dat het paard die eisen niet zonder ijzers aan kan.

Inderdaad is "zo goed mogelijk" niet een meetbaar begrip en wat voor de één volstrekt redelijk wordt gevonden, vindt de volgende volstrekt onredelijk. Wie heeft er gelijk? Ik weet het niet, het zal waarschijnlijk wel in het midden liggen.
In ieder geval heb ik er begrip voor als mensen besluiten om voor bepaalde endurancewedstrijden wel ijzers onder te leggen, maar ja, ik heb dat zelf ook gedaan voor een trektocht...... Vrij logisch dat ik er dus begrip voor heb Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:14

ja en op dat punt stuit je op mijn onbegrip. Waarom je paard iets vragen waar hij fysiek (nog) niet toe in staat is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:21

arno8 schreef:
@ Waratje: als iedereen zo beschaafd als jij in discussie gaat, kan dit een interessant topic worden.

Dan houdt je dus 10% over die ijzers (of andere vorm van bescherming) nodig hebben om uberhaupt een fatsoenlijke kans op overleven te hebben?? Feit is dat we een (on)behoorlijk aantal paarden op de been houden (er zelfs mee fokken!) die in de natuur niet eens in de buurt van volwassen geworden zouden zijn.
"natuurlijk" is daarmee een relatief begrip; helemaal in het licht dat wij hier paarden houden die door moeder natuur nooit voorbestemd zijn geweest om hier te leven.
Het is dus maar hoever je gaat in je consessies. Iemand die dus zegt geen enkele consessie te doen, is niet bijster realistisch bezig. Iemand die zegt zo min mogelijk consessies te doen, die probeert er in ieder geval over na te denken; of wat daaruit komt zinvol is, is iets heel (subjectief) anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:55

Arabesk schreef:
ja en op dat punt stuit je op mijn onbegrip. Waarom je paard iets vragen waar hij fysiek (nog) niet toe in staat is?

De hoeven zijn maar een heel klein onderdeel van het paard. Als het paard qua conditie en karakter helemaal klaar is voor een endurance wedstrijd, maar de grond op die plek is dusdanig dat het paard er niet fatsoenlijk zijn kilometers daar kan lopen (b.v. Holterberg), dan zijn ijzers een alternatief. En nee, soms zijn hoefschoenen dat niet, daar zijn ook wel redenen voor.
In geval van mijn trektocht, paard was daar fysiek uitstekend toe in staat, waarschijnlijk had het op blote voeten wel gekund, maar ik wenste niet het risico te nemen dat zij de dupe zou worden ergens onderweg als ik dat verkeerd had ingeschat. Ook hier zijn hoefschoenen geen optie, die gebruik ik namelijk verder helemaal niet, dus kan zij er ook nooit aan wennen. Mijn keuze dus om voor deze uiteindelijk 175 kilometer door zeer divers terrein ijzers onder de voorhoeven te laten leggen. Aan het eind van die trektocht kon je ook behoorlijk wat slijtage zien. Maar goed, nu loopt ze dus weer gewoon op blote voeten, wat voor 98% van ons rijden ook helemaal voldoet. Hoeven zien er netjes uit en het randje met de nagelgaten zal binnenkort ook wel verdwijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 02:11

bramante2007 schreef:
waarvoor heeft een paard yzer nodig in natuur hebben ze toch ook geen yzer om

In de natuur loopt een paard toch constant op andere soorten grond, wordt een paard niet bereden, heeft een paard een hele andere voeding (ja, ook dat heeft invloed op het hoefmechanisme etc) en een heel ander bewegingspatroon?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 02:12

Aan de naturals: als ik dit nu zo lees, dan kan ik concluderen dat er ook nooit een DA bij je paard komt? Of iig geen reguliere DA, want die heeft natuurlijk de verkeerde opvattingen.

Mijn mening is dus dat je JUIST je paard tekort doet als je ze natuurlijk probeert te houden. Je rijdt ermee, hebt dus verwachtingen, maar aan de andere kant biedt je ze niets. Meer op de 'zoek het zelf maar uit' tour.

Zo lust ik er nog wel 20, is in mijn ogen meer 'hoe hou ik zo goedkoop mogelijk een paard'.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:07

Quellian schreef:
Aan de naturals: als ik dit nu zo lees, dan kan ik concluderen dat er ook nooit een DA bij je paard komt? Of iig geen reguliere DA, want die heeft natuurlijk de verkeerde opvattingen.

Wat lees jij dan dat je dat concludeert ? Ik lees juist dat er geschreven wordt dat je moet doen wat in het belang van je paard is. Of dat nou met of zonder ijzers is.
Mijn paard heeft geen ijzers. Omdat dat beter voor hem is. Maar natuurlijk komt er wel een dierenarts bij hem, een (sport)masseur en een tandarts. Jammer dat het weer zo'n welles/nietes discussie wordt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:46

oberon schreef:
Quellian schreef:

Wat lees jij dan dat je dat concludeert ? Ik lees juist dat er geschreven wordt dat je moet doen wat in het belang van je paard is. Of dat nou met of zonder ijzers is.
Mijn paard heeft geen ijzers. Omdat dat beter voor hem is. Maar natuurlijk komt er wel een dierenarts bij hem, een (sport)masseur en een tandarts. Jammer dat het weer zo'n welles/nietes discussie wordt.

Ik doelde op het natuurlijke in alles en niet alleen de hoeven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:51

Quellian schreef:

Mijn mening is dus dat je JUIST je paard tekort doet als je ze natuurlijk probeert te houden. Je rijdt ermee, hebt dus verwachtingen, maar aan de andere kant biedt je ze niets. Meer op de 'zoek het zelf maar uit' tour.

Zo lust ik er nog wel 20, is in mijn ogen meer 'hoe hou ik zo goedkoop mogelijk een paard'.

Ik heb helemaal NIETS met natuur geneeskunde, voor mij alleen reguliere artsen en veeartsen.

Bij mij komt de VA maar 1x per jaar, voor het enten. Verder is mijn paard nooit ziek geweest.

En geld is zeker geen beweegreden, ik kan daar zo kwaad om worden! Hamer

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:54

Arabesk schreef:
Quellian schreef:

En geld is zeker geen beweegreden, ik kan daar zo kwaad om worden! Hamer

In mijn ogen blijkbaar wel Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:56

WildWings schreef:
bramante2007 schreef:
waarvoor heeft een paard yzer nodig in natuur hebben ze toch ook geen yzer om

In de natuur loopt een paard toch constant op andere soorten grond, wordt een paard niet bereden, heeft een paard een hele andere voeding (ja, ook dat heeft invloed op het hoefmechanisme etc) en een heel ander bewegingspatroon?

Klopt en dat kun je ook omdraaien: Als je je paard zo natuurlijk mogelijk houdt, heb je geen ijzers nodig Pling. Door de voeding aan te passen en meer de natuurlijke omstandigheden te laten benaderen kun je een hoop bereiken. 24/7 aanbod van ruwvoer en geen krachtvoer. Ook meer bewegingsvrijheid en het stimuleren van beweging (uit elkaar plaatsen van voer, drinkwater en liksteen) dragen bij aan omstandigheden die meer aansluiten bij de natuurlijke omstandigheden.

Strasser redeneerde zo: in het wild komen bepaalde hoefziekten niet voor, dus wellicht is het een oplossing als we paard en hoef zo natuurlijk mogelijk houden. Hiermee geneest ze ontstane problemen en voorkomt ze nieuwe hoefproblemen bij paarden.

In haar boeken hamert ze op de levensomstandigheden van paarden keer op keer. Ook de andere natuurlijke stromingen hameren op de levensomstandigheden. Allemaal zeggen ze hetzelfde: veel beweging(svrijheid), geen ijzers en een ander voeraanbod.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:00

Bedoel je dan dat geld voor jou een beweegreden is, Quellian?

Slechte zaak

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:01

Cer schreef:
Bedoel je dan dat geld voor jou een beweegreden is, Quellian?

Slechte zaak

Hoe bedoel je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:02

Arabesk zegt dat geld geen beweegreden is, en jij zegt in jouw ogen wel.
Dus ik concludeer dat jij dus geld als beweegreden hebt Ja

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:03

Quellian schreef:

In mijn ogen blijkbaar wel Lachen

Tja, Quellian kan het ook weten want zij heeft jarenlange ervaring met het natural houden van een paard. En ze weet dus dat dit veel minder geld kost.

Kom op zeg, die bewering slaat als een tang op een varken. Een hele wei voor je paard huren, inloopstal regelen, iedere 8 weken bekapper laten komen + zelf bekappen met eigen bekapspullen kost echt wel heel wat tijd en geld. Er zullen vast wel normals zijn die duurder uit zijn (Anky bijvoorbeeld) maar alleen al met de bewering dat naturals natural zijn om geld te besparen schrap je jezelf van het lijstje met serieuze discussie kandidaten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:04

Cer schreef:
Arabesk zegt dat geld geen beweegreden is, en jij zegt in jouw ogen wel.
Dus ik concludeer dat jij dus geld als beweegreden hebt Ja

Nee hoor, mijn paarden staan er tot in de puntjes verzorgd bij, hebben ze een nieuwe deken nodig, dan krijgen ze dat Lachen Het maakt me niet uit wat het kost, paarden gaan voor alles. Dus geen conclusies trekken over mij als persoontje Knipoog

Wij hebben ook meiden op stal die alles 'natuurlijk' doen hoor Ja Beide hebben geen geld (werkloos), dus de paarden moeten in de blubber blijven staan, ondanks dat ze de hele dag voor het hek staan te draaien en hinniken.