pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: pony word ingereden, maar loopt niet echt lekker zeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:38

Luckystory schreef:
Waarom ingrijpen in een organisme, als het organimse het best zelf afkan, zolang je het maar de kans geeft?

Als je zeker zou weten dat de natuur dingen zelf aankan als je het de kans zou geven, dan geef ik je gelijk. Maar helaas is de natuur heel hard. De natuur is zo dat, als een individu het niet aankan, hij helaas komt te overlijden (survival of the fittest). Als dat dan toevallig jouw paard betreft is het alleen maar pech.

Dus op het moment dat wij beslissen om paarden te houden en zien dat iets niet goed gaat, kunnen wij precies doen wat de natuur ook doet: afwachten en kijken of het dier het red. Of we kunnen ingrijpen, de omstandigheden zo aanpassen dat het dier een betere overlevingskans heeft.

Ik weet niet of jij zonder meer een natuurfilm kunt bekijken waar pasgeboren dieren de prooi worden van een roofdier, of waar dieren door honger of dorst komen te overlijden. Ik weet niet of jij niet de neiging hebt om die cameraman in zijn hol te trappen dat hij actie moet ondernemen om een dier te helpen, ipv de camera te richten op dieren die een dood sterven door honger of dorst of moordlust van soortgenoten, en door te blijven filmen terwijl het drama zich voor de lens van de camera afspeelt.

Pas als jij echt onaangedaan kunt zeggen dat ook dat de natuur is, zonder medelijden kunt kijken hoe een Gnu of een Antilope het leven laat, zonder in te willen grijpen toe kunt kijken hoe de leidende leeuw van een koppel leeuwen alle kittens om het leven brengt omdat die toevallig van een ander leeuwenmannetje afstammen, pas dan wil ik je volgen in je opmerking dat de natuur alles zelf regelt. Doet ze namelijk ook. De dieren die het niet redden sterven gewoon.....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 00:42

Ilindra schreef:
annebe schreef:
Waarom heeft een dierenarts het dan over peesje doorsnijden?

En waar bevind de ligament zich dan?

Geen flauw idee waarom jouw DA dat zegt Verward

Bij een knie die op slot schiet is het één van de 3 eindpezen vanop de knieschijf van de m. Quadriceps femoris (4-hoofdige-dijbeenspier) die wordt doorgesneden. Daarom dus inderdaad pees. (Aangezien de knieschijf een botje is dat gevormd wordt IN een spier (sesamsbeentje), zijn de 3 rechte kniebanden in essentie eindpezen van die spier. Daarom worden ze ook pezen genoemd, en geen ligamenten)

Ik denk niet dat het hier over dat bokvoetje ging. Dat was toch opgelost?
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 24-10-06 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:16

Cassidy schreef:
.................., pas dan wil ik je volgen in je opmerking dat de natuur alles zelf regelt. Doet ze namelijk ook. De dieren die het niet redden sterven gewoon.....

Jij neemt het wel heel ver. Knipoog (Ik dacht dat het hier ging over een knietje Haha!)
Ik heb nergens gezegd dat de natuur wel 'alles' regelt. Helemaal niet zelfs, indien noodzakelijk ben ik zeker niet tegen kunstmatig ingrijpen. Maar let wel, alleen indien noodzakelijk. Wanneer er een andere minder ingrijpende manier bestaat om het probleem te verhelpen, zal dat bij mij altijd de voorkeur genieten. Ook al vraagt dit misschien meer tijd en moeite.

Ik vond je beschrijving van de natuur erg mooi, maar spijtig genoeg wel volledig naast de kwestie. Hoe zeer sommigen op dit forum (en ik missschien ook wel) de "natuurlijke" manier van paarden houden ook na streven. Onze paarden, zijn en blijven huisdieren, nutsdieren in functie van de mens. En gelukkig beschikken wij als 'eigenaars' over mogelijkheden om onze dieren te beschermen tegen de genadeloze wetten der natuur. Het zou dom zijn er geen gebruik van te maken.

Wanneer ik schrijf dat een organisme het best zelf afkan, dan heb ik het in de eerste plaats vooral over het zelfherstellend vermogen van dit dier. (Niet zozeer over de natuur in z'n geheel)
Biedt eerst alle noodzakelijke omstandigheden aan die het mogelijk maken aan het lichaam om zelf de scheve situatie recht te trekken vooraleer over te gaan tot het zelf "repareren" van het ongemak.
Dit is volgens mij absoluut geen idealistische idee, maar een algemene gedachte die in zowel de humane als diergeneeskunde wordt gevolgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:54

Luckystory schreef:

Ik denk niet dat het hier over dat bokvoetje ging. Dat was toch opgelost?

Dan heb ik dat verkeerd begrepen, ik dacht dat het doorsnijden van de pees over het bokvoetje ging.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:21

Ik stop bij deze met reageren... het gaat weer richting een welles/nietes spelletje en daar heb ik geen zin meer in.
Blijkbaar worden bepaalde berichten niet gelezen en word er weer een "klakkeloos" antwoord neer gezet.

Laat maarr!!!!

Mense, verder bedankt voor jullie berichtjes, aan een aantal heb ik zeker wat gehad en zal daar mee aan de slag gaan.

Wat mij betreft mag hier een slotje op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:23

En weer wordt er geroepen om een slotje omdat de discussie een kant uit gaat die de TS niet zint.
Start hem dan gewoon niet....Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:53

Luckystory schreef:
En gelukkig beschikken wij als 'eigenaars' over mogelijkheden om onze dieren te beschermen tegen de genadeloze wetten der natuur. Het zou dom zijn er geen gebruik van te maken.

Trek dit dan nog eens verder door? Als wij de middelen hebben om een dier met een hulpmiddel (al is het tijdelijk, als is het maar om dingen uit te sluiten) van zijn pijn af te helpen, waarom dat dan niet doen? Als een paard en op eieren loopt, en niet krachtig genoeg is, waarom niet eerst de gevoelige zolen aanpakken (door een ijzertje), maar middels trainen goed in de spieren krijgen en aansluitend kijken of hij weer blootsvoets kan? Dingen die toegepast kunnen worden, worden in dit geval principieel niet bekeken.

Luckystory schreef:
Wanneer ik schrijf dat een organisme het best zelf afkan, dan heb ik het in de eerste plaats vooral over het zelfherstellend vermogen van dit dier. (Niet zozeer over de natuur in z'n geheel)
Biedt eerst alle noodzakelijke omstandigheden aan die het mogelijk maken aan het lichaam om zelf de scheve situatie recht te trekken vooraleer over te gaan tot het zelf "repareren" van het ongemak.
Dit is volgens mij absoluut geen idealistische idee, maar een algemene gedachte die in zowel de humane als diergeneeskunde wordt gevolgd.

Helemaal mee eens, ik heb het beste voorbeeld in mijn omgeving:

Een Franse collega woont hier al een aantal jaren, en is vier jaar geleden vader geworden van een zoon, en twee jaar geleden van een tweede zoon.
De kinderen hebben in hun jeugd de nodige kinderziektes en verkoudheden meegemaakt. De eerst keer dat de oudste ziek werd zat hij bij zijn huisarts, die hem met de boodschap naar huis zond dat hij een kinderaspirientje kon geven, maar verder geen sterkere medicijnen mee naar huis kreeg. Collega was woest, had op zijn minst een antibioticakuurtje verwacht, want dat kreeg hij in Frankrijk ook. Van het hele Nederlandse Gezondheidsstelsel en met name de Nederlandse artsen, klopte geen moer.

Inmiddels, 4 jaar verder, zijn beide kinderen gezond en groot, echt hollands welvaren. Het verschil met neefjes en nichtjes uit Frankrijk is overduidelijk te zien. Voor mijn collega bestaat er geen betere aanpak dan deze aanpak.

Een probleem vind ik het echter worden op het moment dat je nodige geneeskundige zorg ontzegd (en dan weer: wat is nodige geneeskundige zorg, het zijn altijd mensen die daarover oordelen) , met in je achterhoofd het motto: de natuur regelt het zelf wel. Waar leg je de grens? Hoe lang moet iemand of iets met serieus ongemak/pijn lopen, omdat er prinicipieel niet verder gekeken wordt naar andere oplossingen en als deze aangereikt worden, deze per definitie niet verder worden onderzocht? Sommige aandoeningen vallen niet met een aspirientje op te lossen, en een mens met platvoeten krijgt soms ook - al dan niet tijdelijk - steunzolen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:07

Een heel verhaal cassidy, maar het heeft niks met dit topic te maken. Er zijn al verschillende dierenartsen aangehaald die zeggen dat je bij dit probleem echt geen ijzers nodig hebt. Ik ben zelfs met een voorbeeld van (waarschijnlijk) hetzelfde probleem gekomen dat binnen een dag was opgelost.

Ik snap ook niet waar jouw extreem dringende behoefte vandaan komt om iedereen die zijn paard ook maar een beetje een natuurlijke leefomgeving wil gunnen, meteen in een extremistische zorg-onthoudende hoek wil drukken. Je kunt nooit eens met een concreet voorbeeld komen maar je blijft die fantasieverhalen maar rondstrooien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:24

arno8 schreef:
Ik snap ook niet waar jouw extreem dringende behoefte vandaan komt om iedereen die zijn paard ook maar een beetje een natuurlijke leefomgeving wil gunnen, meteen in een extremistische zorg-onthoudende hoek wil drukken.

Je bestempeld mij als extremist, maar mijn haren gaan recht overeind staan bij woorden als "principieel" en "per definitie". Er zijn meer oplossingen voor een probleem, ik sta open voor beiden, maar dat zie ik niet van iedereen. Is dat zorg-onthouding? Daar mag je zelf antwoord op geven.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:00

Citaat:
Trek dit dan nog eens verder door? Als wij de middelen hebben om een dier met een hulpmiddel (al is het tijdelijk, als is het maar om dingen uit te sluiten) van zijn pijn af te helpen, waarom dat dan niet doen? Als een paard en op eieren loopt, en niet krachtig genoeg is, waarom niet eerst de gevoelige zolen aanpakken (door een ijzertje), maar middels trainen goed in de spieren krijgen en aansluitend kijken of hij weer blootsvoets kan? Dingen die toegepast kunnen worden, worden in dit geval principieel niet bekeken.

Jij maakt er zelf 'principieel' van. De TS zal heus wel ijzers gebruiken als het de enige manier zou zijn om dit op te lossen. Net als ik, net als iedereen.
Maar, zoals al meerdere malen door verschillende mensen aangegeven, zijn ijzers hier helemaal niet nodig. Omdat ijzers altijd een nadelig effect op gezonde hoeven hebben, zou het ook raar zijn om die er onder te slaan terwijl het niet nodig is. Ik vind het niet meer dan logisch dat de TS eerst naar andere wegen kijkt, voordat ze op ijzers overgaat.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:26

O.k gaan we weer,ijzers zijn altijd slecht voor een gezonde voet.
Dit hele topic word weer aangegrepen om discussie te voeren over wel of geen ijzer verhaal.Zogauw iemand oppert,dat een ijzertje in sommige gevalllen een kortere weg naar Rome is ,valt gelijk de hele N.B.clan er weer over heen. Goed, jullie hebben goede ervaringen blootsvoets en willen dat breed promoten,ook goed.Echter julllie vallen ook steeds terug op de zelfde principes,m.i. en die worden uitgedragen als zijnde het evangelie,en uit gevonden door de N.B clan....Dit begint irritant te worden.
Er is hier geen sprake van een probleemloos paard,maar van een voor een paardeliefhebber, alarmerende kwestie.
Hier op reageren mensen, met hun ervaringen,beroepshalve en in jarenlange
praktijkervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:31

arno8 schreef:
Jij maakt er zelf 'principieel' van. De TS zal heus wel ijzers gebruiken als het de enige manier zou zijn om dit op te lossen. Net als ik, net als iedereen.

Ja?

annebe schreef:

-Bedankt voor je tip, maar ijzers komen er zowiezo niet onder.

-Ze worden zo natuurlijk mogelijk gehouden, dus voor mijn zijn ijzers e.d ook uit den boze.

-Ijzers komen er gewoon niet onder punt uit!

Zo klinkt het toch niet.

.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:32

CherokeeChum schreef:
Dit hele topic word weer aangegrepen om discussie te voeren over wel of geen ijzer verhaal.Zogauw iemand oppert,dat een ijzertje in sommige gevalllen een kortere weg naar Rome is ,valt gelijk de hele N.B.clan er weer over heen. Goed, jullie hebben goede ervaringen blootsvoets en willen dat breed promoten,ook goed.Echter julllie vallen ook steeds terug op de zelfde principes,m.i. en die worden uitgedragen als zijnde het evangelie,en uit gevonden door de N.B clan....Dit begint irritant te worden.
Er is hier geen sprake van een probleemloos paard,maar van een voor een paardeliefhebber, alarmerende kwestie.
praktijkervaring.

En jij mag wat beter lezen. De paardenliefhebber heeft te kennen gegeven niet van ijzers gediend te zijn. Toch zijn er IJZER clan-mensen die het nodig vinden ondanks deze duidelijke taal, ondanks dat ze zelf totaal geen kennis hebben van wat er met dit paard aan de hand is, TOCH adviseren er voor de zekerheid maar een ijzertje onder te slaan. Ik bedoel... wie is hier nu de clan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:34

[/quote]

Zo klinkt het toch niet. [/quote]

Hier, drie aanwijzingen dat ze niet meteen naar ijzers wil grijpen, en je blijft doordrammen...
Ik dacht dat je er overheen had gelezen, maar dat blijkt dus niet het geval.

IJzers komen er niet onder, omdat het in dit geval niet nodig is. Als het wel nodig zou zijn, zouden ze er echt wel onder komen, dat kun je met logisch denken zelf ook wel bedenken. Ze is wat fel in haar woorden (denk ik, mijn mening) omdat sommigen hier anders toch door blijven drammen dat er sowieso ijzers onder moeten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:37

arno8 schreef:
Als het wel nodig zou zijn, zouden ze er echt wel onder komen, dat kun je met logisch denken zelf ook wel bedenken.

En daar ben in nu net niet zo zeker van (let wel dat is MIJN mening).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:39

Meningen verschillen soms. Ik vind dat je er van uit mag gaan dat iedereen hier het beste met zijn paard voor heeft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:42

Mijn laatste reactie.

Ik ben helemaal niet anti ijzer, bit of dekens.
Voor sommige paarden zal dit een enige optie zijn.

Maar in mijn geval is dit gewoon echt niet nodig en vandaar dat ijzers voor nu uit den boze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:42

CherokeeChum schreef:
praktijkervaring.

Kom op zeg. Wijs ze 'es aan dan, "al die mensen van de hele NB clan" die "er over heen vallen".
Tel dan ook even de posts van de "niet-NB clan" die ijzers adviseren.
Dit soort reacties begin ik dus irritant te vinden. Voegt totaal niets toe.
Frusty

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:53

Naar mijn weten hebben er in dit topic 3 hoefsmeden gereageerd, die alledrie het woord "ijzer" niet in de mond hebben genomen, tot er een aantal anderen, met goede bedoeling, adviseerden om een ijzertje te proberen. Misschien hebben die mensen er wel een goed resultaat mee bereikt, dat kan toch?.. Niks aan de hand jongens.
De TS kan het eerst zonder ijzer proberen, mocht het dan over een tijdje nog steeds niet gaan, verandert ze misschien toch van gedachte. Maar dit werkt volgens mij alleen maar tegen, ze wordt steeds feller.
Sommige paarden zijn inderdaad jaren aan het klunzen, tot ze eens op een ijzertje gezet worden. Dan hoor je: "Jee.. Dat we dit niet eerder gedaan hebben..!".
Sommige paarden lopen hun hele leven op ijzerloze, supersterke en gezonde hoeven, zonder problemen.
Sommige paarden staan hun halve leven op ijzers, en lopen niet zonder, sommige juist wel.
Dat ligt aan het gebruik, kwaliteit, wensen van de eigenaar en eventuele problemen, zoals hier het geval is.
M.i. kan je niet voor of tegen ijzers zijn.
Maar goed, TS, ik hoop dat je de juiste keuze maakt, en nog één laatste tip: laat er eens een deskundige smid naar kijken.. Geluk!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:59

Als de ijzer-adviseurs nou ervaring hadden met dit probleem en het ook met ijzers hadden opgelost, EN als de TS inderdaad al jaren aan het aanklooien was, dan had ik me kunnen voorstellen dat ze zo aandringen er een ijzer onder te slaan.
Maar wie het verhaal leest, ziet dat dit allebei helemaal niet het geval is.

Misschien kun je niet per definitie voor of tegen ijzers zijn, maar je kunt wel tegen het te snel naar ijzers grijpen zijn.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

arno8 schreef:
Als de ijzer-adviseurs nou ervaring hadden met dit probleem en het ook met ijzers hadden opgelost, EN als de TS inderdaad al jaren aan het aanklooien was, dan had ik me kunnen voorstellen dat ze zo aandringen er een ijzer onder te slaan.

Knipoog Ik ben dan wel hoefsmid, maar wil niet als "ijzer-adviseur" gezien worden... Maar ik heb wel ervaring met dit probleem. Ik zal een voorbeeld geven waarbij dit met ijzers opgelost werd.

Een pony kampte al een tijdje met het op slot schieten van zijn knieën achter, en had er pijn aan. Hij wilde op een gegeven moment geen voetjes meer geven omdat ze dan nog wel eens op slot schoten, en was heel kwaad als je dat van hem vroeg. Tandenknarsen, oren plat, nog net niet meppen. Er moest na een tijdje gewoon actie ondernomen worden, omdat hij er echt veel last van had, en een knorrige pony was geworden.
Omdat de voetjes niet genoeg binnendoor gezet konden worden, gingen er twee achterijzertjes onder waarin aan de buitenkant afgeslepen stiften/kalkoenen in kwamen. En toen de achterhand maar trainen. De knietjes schoten steeds minder vaak vast en de pony werd vrolijker en vrolijker. Nu is hij één van de braafste pony's om te beslaan. Hij heeft nog twee keer een hoefzweer gehad in één van zijn achtervoetjes, maar is nu al jaren pijnvrij en loopt een aardig wedstrijdje!

Bij een ander paard heb ik het opgelost door twee keer te beslaan met een keiltje van goede kwaliteit aan de buitenkant. Daarna had hij genoeg hoornmateriaal om hem zonder keil genoeg binnendoor te kunnen kappen, nog wel een keertje met ijzers. Volgende keer gaan ze eraf Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:25

Ik doelde ook niet op de hoefsmeden toen ik ijzer-adviseurs zei, maar op de mensen die ijzers adviseerden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:42

Cassidy schreef:
Luckystory schreef:
En gelukkig beschikken wij als 'eigenaars' over mogelijkheden om onze dieren te beschermen tegen de genadeloze wetten der natuur. Het zou dom zijn er geen gebruik van te maken.

Eigenlijk gaf je zelf hierop in het tweede deel van je bericht reeds zelf antwoord.
Omdat ik geloof dat teveel ingrijpen net zo schadelijk kan zijn als niet ingrijpen. (En in dit geval vind ik persoonlijk ijzers een beetje 'overkill')

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:52

Cassidy schreef:
arno8 schreef:
Ik snap ook niet waar jouw extreem dringende behoefte vandaan komt om iedereen die zijn paard ook maar een beetje een natuurlijke leefomgeving wil gunnen, meteen in een extremistische zorg-onthoudende hoek wil drukken.

Je bestempeld mij als extremist, maar mijn haren gaan recht overeind staan bij woorden als "principieel" en "per definitie". Er zijn meer oplossingen voor een probleem, ik sta open voor beiden, maar dat zie ik niet van iedereen. Is dat zorg-onthouding? Daar mag je zelf antwoord op geven.

Sorry, Ik moet Arno hierin gelijk geven. Misschien bedoel je het zo niet, maar ik voelde mij een paar berichten geleden ook aardig door jou geviseerd. Ik had hier nergens iets kenbaar gemaakt over de manier waarop ik mijn paarden houd of hoe ik zelf over paardenhouden denk. Ik gaf alleen de TS info over mijn ervaringen met dit probleem. En toch, omdat ik ergens vermeld dat in dit geval geen enkele DA mij hoefijzers heeft aangeraden en omdat ik een zin neertyp die misschien als 'natuurlijk' geïnterpreteerd kan worden, spring je erop. En schrijf je een bericht waarin je mij duidelijk in het "vakje" natuurlijk steekt, en er van uitgaat dat ik één of andere extremist ben.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 22:28

arno8 schreef:
Ik doelde ook niet op de hoefsmeden toen ik ijzer-adviseurs zei, maar op de mensen die ijzers adviseerden.

Dat snapte ik. Daarom stond er een Knipoog voor. Je profiel is trouwens heel geinig!