Paard en ijzers??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Paard en ijzers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:42

Visconti schreef:
mooie stand? Je bedoelt zulke steile hoeven met samengeknepen hielen? Nagelbijten / Gniffelen

Maar ook niet alle paarden met ijzers hebben steile hoeven en samengeknepen hielen. Hangt zeer sterk samen met de kwaliteit van de dienstdoende smit

Heb nu weer meerdere stukken gevonden over hoefmechanisme, en dat dat dus lang niet zo gehinderd wordt door het beslaan als gedacht. Het hoefmechanisme vindt vooral plaats achterin de voet en daar is de voet vrij om te bewegen. Je mag, volgens dat stuk niet meer nagelen onder de lijn die je horizontaal kunt trekken over de staalpunt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:45

Visconti schreef:
Hier ook nog een pony van 25, hele leven op ijzers gestaan. Vanaf haar 18de helaas last van atrose. Dan kun je zeggen dat het door de leeftijd komt, maar voor het zelfde geld liep ze nu nog super als ze die ijzers niet had gehad....
(die is nog een vrij positief voorbeeld, heb ook een paard gekend die met zijn ijzers helaas maar 8 jaar is geworden )
<knip>

En lag dat dan aan de ijzers?? Mijn paard had op die leeftijd ook artrose (wat vrij gebruikelijk is) en is daar nog fluitend 29 mee geworden, MET ijzers! En nee, zonder ijzers zou ze dat NIET gehaald hebben.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:49

Ik wordt een beetje moe van mensen die denken dat elk paard beter af is zonder ijzers. Tuurlijk is het niet natuurlijk, maar wat is tegenwoordig wel natuurlijk bij paarden. Elke situatie is verschillend. En het lijkt me stug dat een paard door zijn ijzers maar 8 is geworden, daar geloof ik niks van! Als je een goede hoefsmid hebt, die het paard niet op te krappe ijzers zet en goed naar de gangen van het paard kijkt kan je me niet wijs maken dat je zo'n paard dan tekort doet.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 15:59

Waarom bestaan er dan nog hoefsmeden dan?
Als het zo slecht is waren ze er wel mee gestopt.
Doen we lekker met zn allen een cursus bekappen en klooien we zelf wat met onze dieren zn hoeven Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:02

Ik ben niet van mening dat elk paard zonder kan, alleen is 90% van de paardeneigenaren er van overtuigd dat haar paard behoord tot de groep uitzonderingen die niet zonder ijzers kunnen.

Je hoord mensen zo vaak roepen "mijn paard kan niet zonder ijzers want dan gaat hij kreupel lopen". Hebben die mensen er dan nooit bij na gedacht dat dat word veroorzaakt door het ijzer. Ik kan er inkomen dat mensen niet een heel jaar met hun paard langs de weg willen stappen omdat zool weer redelijk te krijgen. Maar ik snap niet dat mensen er ijzers onder blijven slaan! Jonge paarden met gezonde hoeven krijgen meteen ijzers onder geschoven, zodat ze naar een paar jaar geen stap meer zonder kunnen verzetten. En wat was er gebeurd als ze geen ijzers hadden gekregen? Waren ze dan plotseling door de knieën gegaan? Sigaar

Ik snap niet dat mensen niet gaan twijfelen als ze de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland ziet. Rinkeld er dan geen belletje van, er moet misschien iets veranderen? Dankzij alle paarden met beenproblemen die vroeg het loodje er bij leggen licht de gemiddelde leeftijd van wilde paarden zelf hoger.

Ik ben zeker voor NB, maar ik weet ook dat voor heel veel mensen en paarden het niet geschikt is. Simpel weg omdat een paard dat 24/7 opstal word gehouden, zijn hoeven niet kan laten harden. NB is een totaal pakket waar niet iedereen aan mee wilt doen, dat is begrijpelijk. Maar met ijzerloos TB bekappen maakt het weinig uit in welke omstandigheden je paard leefd en ik weet zeker dat 99% van de paarden ijzerloos door het leven kan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:07

mariekie schreef:
Doen we lekker met zn allen een cursus bekappen en klooien we zelf wat met onze dieren zn hoeven Lachen

kijk hiermee krijg je praatjes

mensen die een cursus bekappen volgen KLOOIEN niet per defenitie met de hoeven!!

Boos!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:08

Visconti schreef:
Jonge paarden met gezonde hoeven krijgen meteen ijzers onder geschoven, zodat ze naar een paar jaar geen stap meer zonder kunnen verzetten. En wat was er gebeurd als ze geen ijzers hadden gekregen? Waren ze dan plotseling door de knieën gegaan? Sigaar

Ik snap niet dat mensen niet gaan twijfelen als ze de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland ziet. Rinkeld er dan geen belletje van, er moet misschien iets veranderen? Dankzij alle paarden met beenproblemen die vroeg het loodje er bij leggen licht de gemiddelde leeftijd van wilde paarden zelf hoger.

Voor een deel heb je wel gelijk, maar er worden veel meer paarden verpest door verkeerd rijden. veel dingen zoals HKO, Kissing Spines, ed kunnen voorkomen worden door goed te rijden! Niet alles ligt aan de voetjes!!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:19

Dat een paard zijn ijzers niet nodig heeft, wil nog niet zeggen dat je zijn hoeven/benen verpest. Het belangrijkste is gewoon een super vakkundige hoefsmid, voor zowel onbeslagen als wel beslagen paarden!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:21

Hallo, Sommige paarden kunnen makkelijk zonder ijzers, maar er zijn er ook waar het veel beter bij is omdat ze dan minder last van hub\n voeten hebben,
Als je in de dressuur zit zal je haast wel aan de ijzers moeten, omdat het op gras heel moeilijk lopen is hoor.
Dus het is gewoon verschillend van paard tot paard.

groetjes Fränk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:22

nikki160287 schreef:
Dat een paard zijn ijzers niet nodig heeft, wil nog niet zeggen dat je zijn hoeven/benen verpest. Het belangrijkste is gewoon een super vakkundige hoefsmid, voor zowel onbeslagen als wel beslagen paarden!

Ben ik niet met je eens, als je natuurlijk bekappen wil laten slagen zul je zelf ook aan de bak moeten. Inherent aan NB is het (twee)wekelijks bijhouden van de hoeven van je paard.

Je kan moeilijk elke keer je bekapper laten komen. Een cursus is voldoende om zelf het onderhoudswerk te doen.

Voor beginners zou ik wel begeleiding en controle door een prof aanraden.

Edit: ook gewone smeden zeggen 'bij een goedwerkend hoefmechanisme heeft een paard voldoende grip op gras met dressuur' Stond laatst nog in de hoefslag.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:23

In die waan was ik ook altijd Clown Maar als je de eerste keer op gras rijd en hij glijd, hoef je er niet meteen ijzers onder te doen. Hoe vaker je op gras rijd hoe beter het gaat. Daar moeten paarden vaak gewoon even aan wennen. Ik heb tijden wedstrijden met mijn paard gereden, altijd ijzersloos. Soms regende het en was het echt glad,maar mijn paard gleed nooit uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:25

mijn paard scheurde vanochtend nog in rengalop door de wei en nam een scherpe bocht en ging niet op z'n waffel. Ik wilde het nog filmen, maar ja.. moest naar t werk he.

LadyDana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:36

Mijn vz paard is twee keer uitgegleden op gras met ijzers.
Mijn vorige vz pony ging met de twee andere paarden aan de kletter en is uitgegleden op asfalt ZONDER ijzers, terwijl de paarden MET ijzers liepen wel bleven staan. Resultaat voor mij: spoedje ziekenhuis en twee weekjes thuis blijven. Pony: onvelde delen en flink wat schrammen en blauwe plekken + een flinke deuk in het zelfvertrouwen.

Dus in mijn beleving maakt t geen moer uit. Je moet gewoon doen wat het beste is voor je paard/ pony.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:51

Arabesk schreef:
mariekie schreef:

kijk hiermee krijg je praatjes

mensen die een cursus bekappen volgen KLOOIEN niet per defenitie met de hoeven!!

Boos!

In het algemeen niet nee.

Mijn pony blijft lekker op ijzers.
Ze is pas op de foto geweest en voor atrose kreeg ze zelfs een 1tje.
Ze is 28 en ze staat nog super op dr beentjes en heeft super hoeven Knipoog
En dat terwijl ze vroeger cross heeft gelopen en er veel mee gesprongen is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:43

LadyDana1 schreef:
Mijn vz paard is twee keer uitgegleden op gras met ijzers.
Mijn vorige vz pony ging met de twee andere paarden aan de kletter en is uitgegleden op asfalt ZONDER ijzers, terwijl de paarden MET ijzers liepen wel bleven staan. Resultaat voor mij: spoedje ziekenhuis en twee weekjes thuis blijven. Pony: onvelde delen en flink wat schrammen en blauwe plekken + een flinke deuk in het zelfvertrouwen.

Dus in mijn beleving maakt t geen moer uit. Je moet gewoon doen wat het beste is voor je paard/ pony.

Wellicht raakt de straal van dat paard de grond niet.
De mijne kon ook lekker crossen door de modder met mij erop in volle rengalop,hij had toen achter geen ijzers en voor wel.Hij is nooit uitgegleden!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:45

_Margarita_ schreef:
mijn arabier is 6 jaar en staat nu ook voor het eerst op ijzers. Ze moet wel, ik rijd gemiddeld per week zo'n 6 uur over de verharde weg...

Dat is echt weinig!
Ik reed minstens 10(!!!!)uur per week over de verharde weg

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:48

ik zie de meningen hier echt alle kanten op gaan!
Tsja veel mensen zullen het er wel niet mee eens zijn. Maare casper blijft lekker op ijzers hoor! Lachen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:07

Mooi, deze discussie.

@Visconti: Het lijkt net of je bedoelt dat er veel paarden op jonge leeftijd verpest zijn enkel door de ijzers. Ik ben echter van mening dat het voor 90% ligt aan de ruiter; te vroeg, verkeerd, te zwaar in training gezet worden en 'op'gereden worden. Tevens zie je bij veel veulentjes dat ze een afwijkende hoefvorm hebben geërfd, waar te weinig aan wordt gedaan.

Vervolgens ben ik het, als TB eens (jaja!) met alle NB'ers die zeggen dat een paard regelmatiger bekapt zou moeten worden. Je kan natuurlijk zelf (onder toezicht van een hoefsmid) aan de slag, maar je kan ook vaker geld besteden aan een goede kwaliteit hoeven. Ik zie het zo: als je je paard vaker laat bekappen/nazien wordt de kans op scheuren, brokkels en ga zo maar door verkleind, waardoor je je meer geld uitspaart aan dure smeerseltjes en middeltjes..
Dan maakt het in mijn opzicht niet uit of je er een NB of TB kaartje aanhangt, het gaat om een goede, regelmatige hoefverzorging otv een deskundig iemand. Vork

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 20:44

Ik meng me er niet meer in, voor je het weet heb je een PB te pakken Clown (moderator?)

Dus pas maar op jullie Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:00

Ik probeer echt niet te zeggen dat alle paarden vroeg aan de knoppen gaan door ijzers, het grote gedeelte zal het wel overleven. Misschien is mijn visie op paarden wel "te anders". Ik heb het liefst dat mijn paardje 40 jaar word, dat ik tot zijn 30ste nog op hem kan rijden en dat hij zolang mogelijk gezond blijft. Een onmogelijke wens waarschijnlijk, maar ik doe er alles aan dat mijn paardje zo gezond en prettig mogelijk door het leven gaat. Terwijl waarschijnlijk een groot deel van de paarden eigenaren er van uit gaat het paard ooit wel weer te verkopen, en dus zich minder druk maakt over de lange termein gevolgen.

Tuurlijk zijn het niet alleen de ijzers die schade aanbrengen, zo lopen de meeste paarden in de opfok alleen maar op zachte grasbodem. Waardoor er zachte snel brokkelende hoeven ontstaan, dump wat grind bij de waterbak dat scheelt al zo veel. Maar ja dat kost weer moeite, en het resultaat ervan is moeilijk zichtbaar.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:01

Mijn 5 jarige staat rondom onder ijzers, wanneer we op concour gaan, voor de verder rest staat hij alleen voor op ijzers, behalve in de winter....
Vind het niet abnormaal wanneer het nodig is, mijn paard heeft zwakke hoeven, dus vind ik het nodig.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:04

Tja ik weet niet maar mijn paard gaat toch echt op zun bek als ze geen schroeven in heeft. Ze heeft dan weinig grip in de contra en tijdens de appyementen

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:07

Klopt, mijn paard gaat ook geheid onderuit, hij is zelf erg springerig, dus wel liggen zo hoor Vork

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 21:08

ravellie schreef:
Ik meng me er niet meer in, voor je het weet heb je een PB te pakken Clown (moderator?)

Ach trek het je niet aan Knipoog
Ik kreeg net ook een Pb van iemand die een beetje boos overkwam, omdat ik nou echt niet had gedacht dat haar veulen een fries was!
Zolang je hier gewoon je eigen mening neer zet en het niet te bont maakt met mensen aanvallen enzo valt het wel mee hoor Haha!
En anders verwijder je die Pb's maar Nagelbijten / Gniffelen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 21:10

Goh, dat paarden zo kunnen verschillen. Mijn paard kan in rengallop de hele wei door rennen, de meest debiele sprongen maken zonder onderuit te gaan, blootsvoets!