Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hetzusjevan schreef:nielsd schreef:Kan jij verklaren hetzusjevan hoe het kan dat er zo ontzettend veel paard hoefproblemen hebben, en in de natuur niet? (voor zover ze wild zijn)
Waarom zou je dan niet eens wat anders proberen?
natuurlijk kan ik dat verklaren.
Ten eerste zijn de paarden van nu niet te vergelijken met de paarden in het wild.
Onze paarden zijn namelijk doorgefokt.
Ten tweede lopen er heel veel slechte hoefsmeden en/of beunhazen rond.
Ten derde worden onze paarden gebruikt om op te rijden.
Ten vierde lopen de in het wild gehouden paarden 24 uur per dag op verschillende soorten bodem en dat is zelf met het 24 uur op de wei houden van onze huidige paarden heel verschillend omdat het landschap hier in nederland en belgie vele malen anders is dan in het wild.
promptertje schreef:Op de 'site die niet genoemd mag worden'vind ik een recent stuk in het forum waarbij het bij een aantal paarden niet goed is uitgepakt. Mensen die echt veel en lang geprobeerd hebben, en waarbij de paarden toch gevoelig bleven.
Dat zou je toch negatieve ervaringen kunnen noemen, búiten het steeds terugkerende en alom bekende voorbeeld.
promptertje schreef:Op de 'site die niet genoemd mag worden'vind ik een recent stuk in het forum waarbij het bij een aantal paarden niet goed is uitgepakt. Mensen die echt veel en lang geprobeerd hebben, en waarbij de paarden toch gevoelig bleven.
Dat zou je toch negatieve ervaringen kunnen noemen, búiten het steeds terugkerende en alom bekende voorbeeld.
arno8 schreef:promptertje schreef:Op de 'site die niet genoemd mag worden'vind ik een recent stuk in het forum waarbij het bij een aantal paarden niet goed is uitgepakt. Mensen die echt veel en lang geprobeerd hebben, en waarbij de paarden toch gevoelig bleven.
Opala was mij voor... dit wilde ik zeggen:
Maar die mensen zeggen er ook zelf bij dat ze niet tegen natuurlijk bekappen zijn. Bovendien hebben die paarden daarvoor op ijzers gestaan. Het is niet te bewijzen dat het door de ijzers komt dat die hoeven er zo slecht aan toe waren dat ze zelfs na een jaar nog niet hersteld waren, maar je kunt zeker niet zeggen dat NB dus niet werkt.
Ook is het mij niet duidelijk geworden door welke nb'er die paarden zijn bekapt. En dat kan ook al een enorm verschil maken. Want zoals er slechte hoefsmeden zijn, zo zijn er ook slechte NB'ers.
promptertje schreef:Oh absoluut, de succesverhalen zijn talrijker - maar negatieve verhalen moet je niet dood zwijgen, maar kijken wat je er van kan leren.
promptertje schreef:Arno, er wordt hier gevraagd naar negatieve ervaringen en daar verwijs ik naar. De TS vraagt niet om bewijzen of NB niet werkt, maar om negatieve ervaringen.
arno8 schreef:Ik vind het een beetje uit het verband gerukt als je zegt: er zijn negatieve ervaringen met natuurlijk bekappen.
Daarom gaf ik even het verband er bij.
arno8 schreef:Jan, om even iemands onderschrift te quoten:
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt
janderegelaa schreef:Afgrijselijk om de meeste van jullie posts te lezen! Ten eerste: in het wild levende paarden zouden minder hoefproblemen hebben. Niet waar, alleen de natuurlijke selectie doet daar zijn werk dus op volwassen leeftijd zijn die er al bijna niet meer.
Ten tweede, de hoeven van een wild paard zijn door de eeuwen heen zo gevormd door diezelfde natuurlijke selectie.
Ten derde, wilde paarden rennen een stuk minder dan onze gedomesticeerde paarden die wij uit de stal of paddock trekken en die meteen met koude spieren en gewrichten aan het werk moeten. Dus ook veel minder slijtage.
Ten vierde, hoe kan iemand het in zijn hoofd halen om de zo ongeveer belangrijkste dingen aan een paardenlichaam na een cursusje van een dag als een expert te gaan behandelen.
En tot slot, kijk hier maar eens: www.hoofcare.nl
Citaat:Er zijn genoeg NBers die ook een lange opleiding achter de rug hebben zoals de aanhcp-ers.
Met natuurlijk bekappen en je paard natuurlijk houden en voeren kun je een hoop problemen voorkomen, maar ook genezen!
Er is helemaal NIETS zweverigs aan, zoals vaak geroepen wordt. Het is een logische conclusie die je kan trekken als je onderzoek doet naar hoeven van wilde paarden en gedomesticeerde paarden.
Niet alleen het bekappen is anders, de manier van paardhouden moet je ook veranderen om NB te kunnen laten slagen. Zijn onze manieren en gebruiken wel goed voor een paard?
- Waarom een paard voeren op tafelhoogte? Als hij in de natuur voornamelijk zijn voedsel op de grond eet. Het lichaam is hier op ingesteld. Eten van tafelhoogte geeft problemen met verkeerde slijtage van de kiezen etc
- Waarom een dier dat gebouwd is om elke dag minstens 15 km af te leggen en soms tot wel 80 km, de hele dag opsluiten in een hok van 3x3 en hem hier maar enige uren per dag uit halen? Dat is vragen om problemen.
- Waarom een dier dat leeft in een kudde, opsluiten in een hok met drie blinde muren en uitzicht op een blinde muur. Is dat niet vragen om het ontwikkelen van gestoord gedrag? Dat wij helaas al niet zo gestoord meer vinden, luchtzuigen en weven....zijn toch wel uitingen van ernstige slechte psychische omstandigheden van een paard.
- Waarom een dier ijzers onder slaan als ze in de natuur tientallen kilometers afleggen over terrein dat ruiger is dan onze asfaltweg?
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak wordt 'maar op een wild paard rij je niet' als argument aangevoerd. Maar hoe lang rijdt een mens per dag op een paard? Hooguit 2 uur. Dat is op 24 uur nog niet eens 10% van de tijd. Er van uit gaande dat mensen gemiddeld een uur rijden per dag is dat dus 4% van een totaal etmaal.
IJzers zijn een 'oplossing' in de vicieuze cirkel: onnatuurlijke leefomstandigheden van het paard -> zwakke hoeven -> ijzers -> nog minder doorbloeding -> nog zwakkere hoeven etc
Doorbreek de vicieuze cirkel en een hele hoop 'middeltjes' zijn niet meer nodig
TB is alleen bekappen en niet altijd op een gezonde manier. Als er bij TB veel van de straal wordt weggesneden krijg je ook een hoop problemen. Bovendien is TB niet regelmatig genoeg om gezonde en sterke hoeven te realiseren.
janderegelaa schreef:Ik heb paarden NB laten bekappen, mijn ervaringen met een ( goede ) hoefsmid zijn wel ok maar niet beter dan met een goede conventionele hoefsmid. Mijn bezwaar gaat uit naar diegenen die hun paarden zelf bijhouden, hoefas breken want die verzenen moeten zonodig laag en teen moet lang. De hoefsmid opleiding duurt een paar jaar enjullie gaan er zelf aan zitten rommelen. Geef dan gewoon het geld uit en laat iedere keer een
goede smid komen. En of dat NB of convetioneel is maakt dan niet veel uit.
arno8 schreef:Je hebt je echt in ons verdiept zie ik. Je doet alsof we alleen maar zelf klooien omdat we vrekkig zijn.
Ik laat iedere 8 weken een bekapper komen, die komt van ver en dus kan ik er ook voorrijkosten betalen. Geloof me, met een hoefsmid zou ik een stuk goedkoper uit zijn (tenzij je mee rekent dat er dan waarschijnlijk dierenartskosten bij komen).
janderegelaa schreef:Mijn bezwaar gaat uit naar diegenen die hun paarden zelf bijhouden, hoefas breken want die verzenen moeten zonodig laag en teen moet lang.
Jovarna schreef:janderegelaa schreef:Mijn bezwaar gaat uit naar diegenen die hun paarden zelf bijhouden, hoefas breken want die verzenen moeten zonodig laag en teen moet lang.
![]()
Je zou je eerst inhoudelijk kunnen verdiepen voordat je dergelijke uitspraken doet.
janderegelaa schreef:arno8 schreef:Je hebt je echt in ons verdiept zie ik. Je doet alsof we alleen maar zelf klooien omdat we vrekkig zijn.
Ik laat iedere 8 weken een bekapper komen, die komt van ver en dus kan ik er ook voorrijkosten betalen. Geloof me, met een hoefsmid zou ik een stuk goedkoper uit zijn (tenzij je mee rekent dat er dan waarschijnlijk dierenartskosten bij komen).
Je voert je kat toch ook geen levende dieren alleen maar omdat hij soortgenoten heeft die hun eigen kostje vangen? Is precies dezelfde denkwijze als al het natural wat jij propageert.
Overigens erg wijs van je dat in elk geval jij niet zelf aan die voeten rommelt.
janderegelaa schreef:Lees het stukje op www.hoofcare.nl maar even.
Overigens gaf ik al aan niet per definitie tegen NB te zijn maar wel per definitie tegen iedereen die zelf aan het beunen gaat.
Citaat:Je voert je kat toch ook geen levende dieren alleen maar omdat hij soortgenoten heeft die hun eigen kostje vangen? Is precies dezelfde denkwijze als al het natural wat jij propageert.
Overigens erg wijs van je dat in elk geval jij niet zelf aan die voeten rommelt.
Moeten we hier nog op reageren? Of kun je ook nog on-topic praten?