stapmolen slecht voor een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: stapmolen slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:38

KiWiKo schreef:
al met al zijn ze dus een dikke 4 uur van stal af geweest, waarvan 45 minuten in de molen, 20 minuten longeren en de rest los........ alleen Toronto had het zwaar, die moest ook nog 20 minuten onder het zadel Haha! Haha!

da's nog altijd 20 uur te weinig!!

ladigo14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:47

nou arabesk waar slaat dat op.
niet iedereen heeft een weide ter beschikking.
al zou ze dat vast wel willen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:53

Arabesk woont einde van de wereld links, die weet niet dat je in de randstad met ruimte gebrek te maken kan hebben.......... ze weet ook niet dat er mensen zijn die werken, en dus binnen een bepaalde tijd dingen moeten doen........ ze weet ook niet dat er op stallen regels zijn waar je je aan moet houden.
En ze weet ook niet dat niet iedereen een paard heeft die gewoon heel hard moet werken voor de sport.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:12

KiWiKo schreef:
Arabesk woont einde van de wereld links, die weet niet dat je in de randstad met ruimte gebrek te maken kan hebben.......... ze weet ook niet dat er mensen zijn die werken, en dus binnen een bepaalde tijd dingen moeten doen........ ze weet ook niet dat er op stallen regels zijn waar je je aan moet houden.
En ze weet ook niet dat niet iedereen een paard heeft die gewoon heel hard moet werken voor de sport.

Nou dat valt nog wel tegen helaas, mijn gebied valt nog wel onder Randstad, mét prachtige boomloze polder Boos!. Ik had ook liever ergens op de Veluwe gewoon ipv hier op de klei.

Er zijn wel andere stallen je moet alleen heeel heel erg goed zoeken. Ik ben bereid om zelf verder te reizen voor een betere 'stal'.

Enne ik werk 40 uur, helaas minder uur kon niet en heb naast deze hobby ook nog een andere time consuming hobby.

Het is maar net hoever je bereid bent om voor zoiets te gaan!

IJzers, dekens etc wil ik nog wel over praten, maar stalarrest kan gewoon NIET! Dan heeft je paard het niet beter dan dieren in de bio industrie. Een paard is gemaakt om de hele dag door te bewegen die sluit je niet op in een hokje ter grootte van zichzelf. Je gaat zelf toch ook niet de hele dag op de plee zitten??

De Randstad is vol, maar niet zo vol dat er binnen 40 km niet een stal met weiland te vinden is. Er is altijd wel een boertje. Hier in Landsmeer (3 km boven A'dam) zie ik pensionstallen te over, mét weiland, op het zompige veen, maar 's winters allemaal in de paddock!!

Een vriendin van me staat met haar paard in Diemen, waar haar paard ook 24/7 buiten in een paddock kan!

Kies je voor je eigen gemak? (dichtbij, veel voorzieningen voor de ruiter) Of voor de gezondheid van je paard? Lichamelijk en geestelijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:14

ladigo14 schreef:

Dit argument hanteerde ik ook in het begin, maar het is echt maar net hoe hard je zelf wilt zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:38

Arabesk schreef:
ladigo14 schreef:

Dit argument hanteerde ik ook in het begin, maar het is echt maar net hoe hard je zelf wilt zoeken.

Ik snap je punt en het is ten dele ook waar wat je zegt. Alleen kan ik me heel goed voorstellen dat het in sommige gebieden een ramp is om een stal te vinden met goede sportfaciliteiten EN dan ook nog de mogelijkheid tot 24/7 weidegang. Aan 'een boertje met een landje' heb je simpelweg weinig als je fanatiek wilt trainen met je paard.

Het gaat sowieso niet zo handig samen, sport en alleen maar 24/7 buiten. Als je sport met je paard heb je toch een stal nodig al is het alleen maar om hem goed te kunnen voeren en hem bijvoorbeeld schoon te laten blijven als je de volgende dag vroeg wedstrijd hebt.

Ik heb het geluk dat ik op een stal sta die EN alle mogelijke faciliteiten heeft EN ook de mogelijkheid biedt om je paard zomers in het land en 's winters in de paddock te zetten (alleen overdag, maar gelukkig hebben we ook erg mooie boxen). Vergelijkbare stallen kom ik echter weinig tegen en ik zit niet eens in de randstad.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 02:10

MUAH!! Zullen we het zo zeggen?
'Geen kom geen vis geen wei geen paard'
Een paard dat 24/7 op stal staat heeft geen leven kan niet rennen,spelen of gewoon paard zijn.
Daar zijn we het allemaal zeker mee eens...
Kunnen we nu weer normaal discussieren zonder dat we elkaar te lijf gaan?
Thx for listining...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 02:13

Jovarna schreef:
Ik lees hier een groot "gemak dient de mens" - gehalte. Frusty

Lijst

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 02:20

Stapmolen slecht voor een paard?
Een stapmolen is pas slecht voor een paard als de cirkel te klein is en ze de binnenzijde gaan belasten. Maar geloof maar dat niemand zo een kleine stapmolen heeft..

Stapmolen is juist goed voor een paard. Goed voor de doorbloeding in de benen. Goed voor een eventuele vochtophoping zoals stalbenen etc. Goed voor spierpijn.

En de stapmolen saai?
Misschien heeft een paard van al die rondjes in steeds dezelfde binnen of buitenbak ook wel een sik.

De stapmolen bij ons op stal is op het harde. De molen draaid om de 5 minuten.
Mijn paard staat er denk ik zo'n 5x per week in.
Meestal na wedstrijd krijgt ie een dag vrij, en dan gaat ie op die dag 2x in de stapmolen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:13

Arabesk, ik sta op een stal die 20 kilometer van mijn huis ligt, terwijl ik op een pensionstal woon!

Ik ben daar gaan staan omdat mijn paard op het land kan daar,en ik alle faciliteiten heb voor een goede training. Ik moet ze alleen zelf binnen en buiten zetten..(mogen niet s'nachts op het land, niet voor 8 uur en niet na 8 uur)..... aangezien ik ook een kleine 50 upw werk, is dat nogal passen en meten.

Vorige week heeft het goed geregend, en omdat er niet heel veel land is doet de stalbaas dan het land op slot, (behoud van het land) en dan kunnen ze dus een dag NIET het land op. Daarnaast moet ik met 60 andere pensiongasten dan dus gebruik maken van de facaliteiten, een binnenpadoc, een buitenpaddoc, een stapmolen met drie plaatsen. Ik ben al heel blij dat ze op zo een dag 4 uur eruit zijn! OMdat ik dan overdag kom heb ik wat speelruimte, als ik s'avonds had gekomen hadden ze er maar een uurtje uitgeweest voor het werk. Dus pas ik mijn werkschema aan.

Mijn vriendin en ik doen steeds overleggen wie buiten zet, en wie binnenzet. Vandaag doet vriendin buitenzetten voor haar werk, ik haal ze om 3 uur binnen om te werken.......

dus ik snap jouw post niet zo heel erg goed eigenlijk. Volgens mij kies ik meer voor de gezondheid van mijn paard dan mijn eigen gemak, maargoed kan jij anders over denken natuurlijk

*edit* toevoeging........ ik heb voor deze stal gekozen omdat ze OOK in de wintermaanden op het land mogen, helaas houd dat wel in dat als het land NIET goed is (lees te nat) dat dan de paarden NIET het land op mogen, dat allemaal zodat ze in de winter ook buiten kunnen, en het land goed blijft. Ik heb een stuk van 1700 vierkante meter die we met 2 paarden delen... en das niet een te groot stuk, en dat stuk wil ik wel goed houden zodat hij door het jaar heen meer buiten komt dan alleen het zomerseizoen. Daarnaast ligt het land onder de waterspiegel die door het waterbeheer kunstmatig zo hoog gehouden wordt, voor de boeren in de omgeving...... dus het land is snel te nat, en zoals iedereen weet....... te nat land wordt vertrapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:43

Angeliek schreef:
Stapmolen slecht voor een paard?
Een stapmolen is pas slecht voor een paard als de cirkel te klein is en ze de binnenzijde gaan belasten. Maar geloof maar dat niemand zo een kleine stapmolen heeft..

Stapmolen is juist goed voor een paard. Goed voor de doorbloeding in de benen. Goed voor een eventuele vochtophoping zoals stalbenen etc. Goed voor spierpijn.

En de stapmolen saai?
Misschien heeft een paard van al die rondjes in steeds dezelfde binnen of buitenbak ook wel een sik.

De stapmolen bij ons op stal is op het harde. De molen draaid om de 5 minuten.
Mijn paard staat er denk ik zo'n 5x per week in.
Meestal na wedstrijd krijgt ie een dag vrij, en dan gaat ie op die dag 2x in de stapmolen.

Ook hier weer: gemak dient de mens. Frusty
Wil je een goede doorbloeding in de benen: weidegang!
Wil je geen stalbenen: weidegang!
Wil je spierpijn voorkomen: masseren en stretchen!
En verder: een paard loopt uit zichzelf geen rondjes, laat staan 100 dezelfde rondjes achter elkaar op dezelfde plek. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:47

Jovarna schreef:
En verder: een paard loopt uit zichzelf geen rondjes, laat staan 100 dezelfde rondjes achter elkaar op dezelfde plek. Gestoord

En een paard stapt ook niet vanzelf een uur lekker door in de wei. En laat DAT nou net de reden zijn waarom een molen ook voor paarden die wel buiten komen zo ideaal kan zijn Knipoog.

Ik ken genoeg mensen die een molen zo zo vinden en zelf hun paard wel in en uitstappen. Alleen stappen die mensen zo'n 10 minuten a een kwartier uit, de hele fanatieken misschien 20 minuten. 20 minuten lijkt royaal, maar drie kwartier tot een uur is nog vele malen beter.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:50

KiWiKo schreef:
Ik ben al heel blij dat ze op zo een dag 4 uur eruit zijn!

kan me niet schelen hoeveel bladzijdes argumenten je opschrijft

4 uur UIT de stal is te WEINIG!

Nat land is op te lossen door gedraineerde paddocks aan te leggen. HITactiefstallen zijn ook een goede oplossing.

Ook al kun je je pensionstalhouder in je eentje niet veranderen, hem bewust maken kan wel!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:54

ach kom arabesk, jij bent het gewoon structureel met mij oneens Haha! gewoon omdat je het met me oneens wil zijn, Je kan je er niet toe zetten om mijn posts gewoon eens goed te lezen en je te verplaatsen in een ander.

Ik zal eens vragen aan hem of hij nog ergens een hoekje vrij kan maken voor een gedraineerde paddoc..... tjongejongejonge Haha! Haha! Haha!

Misschien heeft hij nog wel ergens een halve vierkante meter over voor een HIT actiefstal Haha! Haha! Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:08

Of een stapmolen lichamelijk slecht is weet ik niet. Het zal ook per molen verschillen: de bodem, de grootte, de mogelijkheden qua programma's. Ik vind het alleen geestelijk niet in orde. Heb (toen ik nog niet beter wist) mijn paard ook wel eens "lekker makkelijk" in een molen gehad. Toen ze, elke keer als ze me zag als ze er in liep, hartstochtelijk begon te hinniken wat klonk als "mag ik hier alsjeblieft uit" heb ik me voorgenomen nooit meer een paard in zo'n geestdodend ding te zetten.

Ik heb maar twee paarden, dus kan ik tijd genoeg aan ze besteden om ze gewoon zelf beweging te geven of buiten te zetten, daar doe ik ze veel meer plezier mee. Wandelen is voor een paard nog altijd een stuk leuker, dan paard in de molen en baas lekker in de kantine.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:17

Ik vind zelf een stapmolen niet slecht, zolang die groot genoeg is en een goede bodem heeft.

Ik maak zelf ook gebruik van de stapmolen, vooral omdat die van mij veel moet bewegen vanwege haar beengebreken (zie: profiel). Ook omdat ik soms, omdat ik zelf dan niet op stal kan zijn, mensen vraag om dat voor me te doen. Dan komt ze er iig al een half uur meer uit en hoef ik niet een stalgenoot te vragen om een half uur aan de hand te gaan stappen, want dat doen ze mis 1x maar daarna niet meer.

Wel houd ik van afwisseling, de ene keer stap ik lekker aan de hand maar de andere keer gaat ze gewoon de stapmolen in. Zodat ik bijv. even mijn spulletjes kan opruimen en/of even voer kan gaan halen. Of ik zet haar in de paddock.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:19

KiWiKo schreef:
ach kom arabesk, jij bent het gewoon structureel met mij oneens Haha! gewoon omdat je het met me oneens wil zijn,

nee hoor.
Ik was het laatst zelfs met Hippotha eens, kun je nagaan Knipoog

Ik ben gewoon falikant tegen stalarrest, punt uit.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:59

Even een reactie op het "gemak-dient-de-mens-gehalte Frusty " waar je het over had, Arabesk; ik vind eigenlijk wel dat KiWiKo nog méér moeite doet voor haar paard
dan jij en ik, juist omdát die van ons altijd op het land staan. Is erg goed voor ze, en toevallig ook nog heel makkelijk in onderhoud toch? Ik ben het met je eens dat weidegang veel beter is (lees:het allerbeste) maar kom op.. Wil jij Anky de tweede worden? Nee en ik ook niet Haha! Je moet roeien met de riemen die je hebt.. En bij de één liggen de prioriteiten nou eenmaal anders als bij de ander.. Bovendien schrijft KiWiKo dat haar paard overdag op het land staat. Zij wordt misschien wel Anky 2! Succes Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:04

Sorry arabesk, het was Jovarna die dat schreef. Maar het geldt voor jullie allebei! Groetjes van mij

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:55

Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:
ach kom arabesk, jij bent het gewoon structureel met mij oneens Haha! gewoon omdat je het met me oneens wil zijn,

nee hoor.
Ik was het laatst zelfs met Hippotha eens, kun je nagaan Knipoog

Ik ben gewoon falikant tegen stalarrest, punt uit.

Ik kan het mis hebben maar......
Van de winter heb ik (ja ja ik ben meelezer van de natuurlijk bekappers) eens een berichtje van jou gelezen dat jij Kees (jou staleigenaar volgens mij?) nogmaals uitgelegd hebt dat je pony geen koude voeten krijgt in de sneeuw en dus best overdag buitengezet kon worden.
Daar maak ik uit op dat jij je pony ook zeker wel op stal hebt staan terwijl je volgens mij
iedereen zo'n beetje laat denken dat jij zo'n natural bent dat je je pony nooit op stal hebt staan.
Waarom ik me dit nog kan herinneren? geen idee........

Correct me if i am wrong...

Sorry voor dit off-topic bericht maar het ging ineens over het op stal houden van paarden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:26

Ik vind het absoluut niet slecht voor een paard om iedere dag even in de molen te lopen.
Mijn paard is nu met pensioen, staat dus zo veel mogelijk buiten maar dan staat ie ook alleen maar, loopt (bijna) niet Haha!
Omdat ie snel last heeft van dikke benen zet ik hem met regelmaat in de stapmolen.
Van een hele dag buiten staan worden z'n benen niet dunner, omdat ie dus niks doet Vork
Dit is een mooie en vooral makkelijke oplossing Knipoog

Een stap/trainingsmolen is idd een luxe.
Maar als je zoiets hebt, is het ook wel errug handig hoor Clown
Onze stapmolen is open, dus het paard heeft vanalles te zien onder het lopen.
Ik zet die van mij niet langer dan een half uur in de molen, anders wordt het idd wel errug saai voor hem.

Het is ieder z'n eigen keuze om wel of geen gebruik te maken van een stapmolen, vind het ook onzin om iemand daarom helemaal af te zeiken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:33

morgen mag Toronto weer in de molen, hij gaat om 8 uur naar buiten en om 4 uur haal ik hem van het land, dan gaat hij nog even een half uurtje in de molen....

Hij heeft net een maand vakantie achter de rug (wel heel erg lekker rustig, niks te regelen, niks te verzorgen, peerd een maand lang 24/7 op het land...... heerlijk wat een rust) en heeft vandaag gesprongen........ morgen heeft hij een rustdag, en omdat ik bang ben dat hij op het land te weinig beweegd, moet hij nog even de molen in.........

kan men zeggen, longeer hem dan......... neeeeee, want hij is een dag vrij Haha!

Ik wil niet dat hij spierpijn heeft, of wat dan ook

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:55

judithM schreef:
Ik kan het mis hebben maar......
Van de winter heb ik (ja ja ik ben meelezer van de natuurlijk bekappers) eens een berichtje van jou gelezen dat jij Kees (jou staleigenaar volgens mij?) nogmaals uitgelegd hebt dat je pony geen koude voeten krijgt in de sneeuw en dus best overdag buitengezet kon worden.
Daar maak ik uit op dat jij je pony ook zeker wel op stal hebt staan terwijl je volgens mij
iedereen zo'n beetje laat denken dat jij zo'n natural bent dat je je pony nooit op stal hebt staan.
Waarom ik me dit nog kan herinneren? geen idee........

Correct me if i am wrong...

Sorry voor dit off-topic bericht maar het ging ineens over het op stal houden van paarden.

Ik hou er niet van als je me zo persoonlijk aanvalt en mijn stalhouder er in betrekt!

Kees dacht dat sneeuw te koud was voor de paarden. Waarschijnlijk had hij de oude gedachte van 'paarden kunnen met sneeuw niet naar buiten' nog voor zich. Ja als ze ijzers hebben kan dat ook niet idd.

Arabesk had daar een inloopstalletje.

Het was uit pure bezorgdheid van hem dat hij ze binnenhield, hij was bang dat ze wat zouden oplopen. Kees is altijd erg begaan met de paarden en dat waardeer ik ook enorm in hem. Lovers

Na wat uitleg heb ik hem overtuigd en ging Arabesk lekker naar buiten.

Foto van Arabesk in de sneeuw bij Kees achter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=POPXMOZD

Het is dat ik niet meer in de buurt van Kees woon, maar het was een superplek om te staan! Inloopstalletje dat lekker luchtig is en een ruime uitloop naar buiten, met in de winter de paddock en zodra het land het toelaat lekker het gras op. OK dan!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:47

Nou dan had ik het toch mis Bloos mijn excuus.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:39

Arabesk: een paard niet op stal klinkt prachtig, maar laten we dan 3/4 van de paarden in NL slachten of 3/4 van de inwoners laten emigreren want zoveel land is er niet eens. Dat is verre van ideaal, en 24/7 op stal is natuurlijk waanzin. Maar zoveel kritiek uiten op iemand die er in de randstad voor zorgt dat haar paard 4 uur buiten komt vind ik ook wat overdreven.

Mijn paarden komen elke dag in de trainingsmolen én in het land. Land is voor de lol, de sociale contacten, gras eten etc. NIET voor de beweging. Mijn ervaring is dat ze in het land vooral eten en zodra er door omstandigheden weinig te eten is worden ze ook gelijk vervelend en ik houd niet zo van blessures. Los daarvan komen mijn paarden liefst 2 x per dag in de molen. Ze lopen in ieder geval allemaal een drafprogramma (van 60 minuten in totaal) en gaan verder regelmatig voor en na het werk even in de molen om te stappen. Verder heb ik ze zoveel mogelijk buiten, zorg voor afwisseling, ga veel het bos in voor 'tusen de oren' en verder train ik hard met ze. Dus het gemak dient de mens verhaal, daar ga ik maar niet eens op in...

Verder ben ik van mening dat het voor een jong paard juist fijn is om onbelast in de molen conditie op te bouwen en de pezen etc wat uit te laten harden vóórdat er een mens op z'n rug gaat zitten, dus...