Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Heidi2 schreef:Er zijn in boeken warmte foto's te vinden van paardenbenen met ijzers en daar kun je duidelijk het gebrek aan doorbloeding in terug vinden.
Heidi2 schreef:Daarbij veranderen de hoeven in een soort compost-achtige structuren, met name waar de nagels erin worden geslagen. De hoeven worden dus slecht van kwaliteit.
promptertje schreef:Nog zo'n dubieuze uitstpraak. Welke weefsels veranderen er in "compost"? Na 19 jaar op ijzers kan ik dat bij mijn paard nl nog steeds niet ontdekken. De witte lijn is smal en strak en de nagels veroorzaken geen schade qua brokkelen. Ook verliest ze nooit ijzers. Ik ben dus erg benieuwd waar deze "compost" in de voet te vinden is...
opala schreef:TheSam schreef:Mijn paard heeft nu 3 jaar zonder ijzers gestaan en is 'natuurlijk bekapt' in die 3 jaar. Het ging van kwaad tot erger en uiteindelijk heb ik er weer voor gekozen om er weer ijzers onder te zetten (in overleg met smid). Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.. ze loopt stukken beter nu met dit speciale beslag
Ze heeft hoefkatrol en biljardeerd.
Onder natuurlijk bekappen versta ik niet dat een prof om de zoveel weken komt, daar mag je iets gedetailleerder over zijn wat dat inhield.
Denk je nu dat de hoefkatrolontsteking verdwenen is?
Aminatjj schreef:Ik kan er allemaal wel inkomen in de verklaringen ...
Maar hoe verklaar je dat een paard er beter van gaat lopen?
Als het hoefmechanisme verminderd wordt, de doorbloeding verminderd e.d., hoe kunnen ze er dan beter van gaan lopen?
wrangler schreef:Met een ijzer is het mogelijk het paard beter af te laten rollen, z'n benen hoger op te laten tillen, de stand van de voeten verbeteren, overmatig slijten tegen gaan, wanneer aanwezig, pijn te verminderen, een veulen in de juiste beenstand te brengen, een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Kortom, voor een aantal paarden kan een ijzer uitkomst bieden, mits hij goed beslagen wordt.
TheSam schreef:Ik had Wout Overbeeke als bekapper, dan zal je dat genoeg zeggen denk ik over wat natuurlijk bekappen voor mij inhoudt.
Jovarna schreef:wrangler schreef:Met een ijzer is het mogelijk het paard beter af te laten rollen, z'n benen hoger op te laten tillen, de stand van de voeten verbeteren, overmatig slijten tegen gaan, wanneer aanwezig, pijn te verminderen, een veulen in de juiste beenstand te brengen, een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen, en zo kan ik nog wel even door gaan.
Kortom, voor een aantal paarden kan een ijzer uitkomst bieden, mits hij goed beslagen wordt.
Ik heb dit een paar keer zitten lezen, maar zie nu steeds de voordelen van ijzers niet.
Even op een rij en daarachter hoe ik het zie:
* het paard beter af te laten rollen --> kan ook met bekappen (nl. door de toon goed in te korten en een flinke afronding te maken en te houden)
* z'n benen hoger op te laten tillen --> vaak hoor je dat paarden met ijzers juist niet goed hun benen optillen en veel struikelen
* de stand van de voeten verbeteren --> kan ook met bekappen
* overmatig slijten tegen gaan --> kan ook met hoefschoenen
* pijn te verminderen --> wederom hoefschoenen
* een veulen in de juiste beenstand te brengen -->, bekappen
* een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen --> ook dmv bekappen en in een modderbad laten staan en lopen
opala schreef:TheSam schreef:Ik had Wout Overbeeke als bekapper, dan zal je dat genoeg zeggen denk ik over wat natuurlijk bekappen voor mij inhoudt.
Ik zal mijn vraag anders stellen "deed jezelf ook wat aan onderhoud?"
sharoontje schreef:Mijn pony staat wel op ijzers.Waarom? Ik vind het veiliger met concours, omdat je er dan stiften in kunt draaien, zodat je meer grip op het gras hebt en aangezien die van mij nogal plat door de bochten wil gaan.....
Nouja daarom staat die van mij dus op ijzers
Prince_as: Ben het met je eens