[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Prince_as

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:40

Mijn paardje staat op hoefijzers.

om meedere redenen.
rede 1 is dat k veel met hem buiten rij op veel verschillende ondergronden.
rede 2 is dat ik proppen nodig heb bij springen voor exstra, grip, veral nu ik een klasse hoger, zit waar ik op tijd en korte wendingen moet doen. en toch nog de hoogte in moet.
rede 3 is dat ik het er veel netter uit vind zien, niet allemaal van die scheuren in de hoef.

ik vind, dat als je paard er geen last van heeft, dat je paard gewoon op hoefijzers kan en meschien ook wel moet licht er gewoon aan waar je je paard voor gebruikt, is het een oud paardje dat nicks meer doet kan best zonder hoefijzers.

-xxx-

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:55

Haha omdat ze het niet goed voelen misschien?
Er zijn in boeken warmte foto's te vinden van paardenbenen met ijzers en daar kun je duidelijk het gebrek aan doorbloeding in terug vinden.
Het niet optimaal werken van het hoefmechanisme komt ook voort uit het feit dat de hoeven (zoals ook hiervoor te lezen!) na verloop van tijd enorm versmallen waardoor de natuurlijke vorm gewoon verdwijnt. Alles in de hoef komt in de knel te zitten en van eennatuurlijke werking waar ze goed mee zouden kunnen lopen is niks meer van terug te vinden.
Daarbij veranderen de hoeven in een soort compost-achtige structuren, met name waar de nagels erin worden geslagen. De hoeven worden dus slecht van kwaliteit.
Ik geloof nooit zomaar wat, en alles is enrom in ontwikkeling daarom wil ik graag altijd alle voors en tegens weten. Maar wat dit betreft heb ik met mijn paard, verbening, artrose en versmalling van de hoef had hel e goede ervaringen. Ik ben begonnen met strasseren (niet zelf natuurlijk) maar dat stond ons (hoefverzorger en ik zelf) enrom tegen omdat de paarden dan in eerste instantie toch een leidensweg te gaan hebben omdat het zo radicaal gebeurt. En dat wilden we nu net voorkomen. Nu doet hij anatomisch verantwoord bekappen, buiten dat het goed "bekt" werkt dat uitstekend. Het is wel zaak om de boel goed in de gaten te houden en bij het minste twijfel mag ik hem bellen. Maar dat vind ik met alle soorten beslag en bekappingen. Mensen denken vaak zo dat is gedaan nu gaat het goed de komende maandjes.
Mijn ervaring is dat de meeste smeden graag meewerken aan goede hoeven. In goed overleg kan een hoop.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:04

Heidi2 schreef:
Er zijn in boeken warmte foto's te vinden van paardenbenen met ijzers en daar kun je duidelijk het gebrek aan doorbloeding in terug vinden.

Die foto (want het is er maar eentje) klopt niet. Er is een uitgebreid topic geweest vorig jaar op bokt waarin diverse mensen warmtefoto's hebben geplaatst die van hun paarden bij de DA zijn gemaakt, van paarden zonder ijzers, met alleen voor ijzers en rondom ijzers.

Nergens op die foto's was een verschil te zien in warmte tussen de beslagen en onbeslagen benen.

Ik vind informatie over de nadelen van ijzers prima, maar het moet wel kloppen en niet gemanipuleerd zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:06

kun jij dat topic nog even ergens voor me opvissen??

het is wel zo dat alle beslagen paarden waarvan ik de hoef voel koud aanvoelen en onbeslagen paarden warm!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:07

Heidi2 schreef:
Daarbij veranderen de hoeven in een soort compost-achtige structuren, met name waar de nagels erin worden geslagen. De hoeven worden dus slecht van kwaliteit.

Nog zo'n dubieuze uitstpraak. Welke weefsels veranderen er in "compost"? Na 19 jaar op ijzers kan ik dat bij mijn paard nl nog steeds niet ontdekken. De witte lijn is smal en strak en de nagels veroorzaken geen schade qua brokkelen. Ook verliest ze nooit ijzers. Ik ben dus erg benieuwd waar deze "compost" in de voet te vinden is...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:09

Die warmtefoto's waar jij het over hebt, komen volgens mij van van paardnatuurlijk.nl. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik die site niet bepaald een betrouwbare bron zou willen noemen. Tong uitsteken

Bovendien vind ik het hele verhaal van de verknelde/versmalde hoeven ook nogal overdreven. Ja, als je je paard zijn hoeven niet onderhoudt, heeft dat met ijzers grotere gevolgen dan zonder, maar als de hoeven netjes op tijd bekapt worden en goed onderhouden, is er niets aan de hand.

Mijn paard heeft artrose. Ze heeft haar hele leven op blote voeten gelopen, en sinds wij hebben ontdekt dat ze artrose heeft, heeft ze speciale ijzers gekregen. Siliconengel ertussen en extra rond afgevijld zodat ze makkelijker haar hoef af kan rollen. Mijn paardje heeft nog nooit zo goed gelopen.

Begrijp me niet verkeerd, als het niet nodig is, vind ik dat je je paard lekker op blote voeten moet laten lopen. Ik bedoel, waarom rotzooien met iets wat werkt. Maar wat een hoop mensen vergeten is dat er genoeg paarden rondlopen die wel gebaat zijn bij ijzers, mijne inclusief.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:10

Arabesk, topic stond ergens onder medisch, was echt heel boeiend! Ik heb thuis in oude Cavallo's ook nog een heel aantal van die warmtefoto's, daar zie je ook geen verschil.

In het betreffende topic werd aangetoond dat je warmtefoto's heel gemakkelijk kunt manipuleren. Zo heb ik zelf een boek over het masseren van paarden, waarin ook warmtefoto's zijn opgenomen om het effect van massage aan te tonen.

Op de foto van vóór de massage ziet het hele paard er groen/blauw uit, op de foto ná de massage is alles ineens geel/oranje/rood. Grappig alleen dat alle voorwerpen op de achtergrond zoals lampen, kennelijk ook gemasseerd zijn, want die zijn ook ineens allemaal geel/oranje Knipoog. Daar kan ik dus niet zoveel mee Lachen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:11

promptertje schreef:
Nog zo'n dubieuze uitstpraak. Welke weefsels veranderen er in "compost"? Na 19 jaar op ijzers kan ik dat bij mijn paard nl nog steeds niet ontdekken. De witte lijn is smal en strak en de nagels veroorzaken geen schade qua brokkelen. Ook verliest ze nooit ijzers. Ik ben dus erg benieuwd waar deze "compost" in de voet te vinden is...

Misschien moet ze de hoeven wat vaker uitkrabben? Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:08

opala schreef:
TheSam schreef:
Mijn paard heeft nu 3 jaar zonder ijzers gestaan en is 'natuurlijk bekapt' in die 3 jaar. Het ging van kwaad tot erger en uiteindelijk heb ik er weer voor gekozen om er weer ijzers onder te zetten (in overleg met smid). Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.. ze loopt stukken beter nu met dit speciale beslag Ja

Ze heeft hoefkatrol en biljardeerd.

Onder natuurlijk bekappen versta ik niet dat een prof om de zoveel weken komt, daar mag je iets gedetailleerder over zijn wat dat inhield.

Denk je nu dat de hoefkatrolontsteking verdwenen is?

Ik had Wout Overbeeke als bekapper, dan zal je dat genoeg zeggen denk ik over wat natuurlijk bekappen voor mij inhoudt.

En nee.. de HKO is niet verdwenen maar ze loopt 100% beter dan dat ze zonder ijzers en zooltjes deed.

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:00

warmte foto's praat me er niet van.

stap 1. neem 2 paarden een met en een zonder ijzers.
haal beiden uit stal beiden op de foto en ja hoor foto's zijn het zelfde.
stap 2. laat beide paarden 10min draven neem dan weer foto's
en ja hoor dat is gek weer het zelfde.
stap 3 we nemen de foto van het onbeslagen paard na 10 min draven en de foto van het paard met ijzers voor de 10min arbeid. en jahoor weer zo'n mooi plaatje voor paard natuurlijk.met mooie praatjes over hoe slecht ijzers zijn weetje wat het is deze mensen zijn tegen en zullen alles aan grijpen om ijzers de grond in te boren. nogmaals er zijn paarden geholpen met nb en er zijn paarden geholpen met ijzers en een GOED passend ijzer IS GEEN belemering voor het paard.

groet melvin

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:03

Dank u Haha!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:06

Rosa heeft ook hoefijzers toen ik der kreeg had ze geen hoefijzers maar bij mij thuis was toen bijna alleen nog stenen dus er kwamen hele erge scheuren in dr hoeven toen mocht ik hoefijzers ik dolblij want dan kon ik ook lekker vaak buitenrijden zonder scheuren in der hoeven:)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:15

Pablo heeft sinds maandag er weer ijzers onder. Waarom? Omdat deze baas de endurance in Holten wil rijden. Ik ben in juni 3 dagen in Nijverdal geweest en dat trokken zijn hoeven net aan. Straks ga ik 9 dagen en tja, dan heeft hij ze gewoon nodig. Hij gaat hierna nog 1 x op ijzers en dan van de winter gewoon weer op blote voeten. Dit doe ik al zo lang als ik m heb en hij heeft nog steeds erg mooie hoeven.

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:23

Aminatjj schreef:
Ik kan er allemaal wel inkomen in de verklaringen ...
Maar hoe verklaar je dat een paard er beter van gaat lopen?
Als het hoefmechanisme verminderd wordt, de doorbloeding verminderd e.d., hoe kunnen ze er dan beter van gaan lopen?

het paard beter laten lopen,

Als we het paard beter willen laten lopen, betekend dat er zich iets voor doet waardoor hij niet normaal loopt, anders was het niet nodig om hem beter te laten lopen.
Nu maken we dus een afweging en kiezen voor een ijzer met uiteindelijk een beter loop resultaat.
Inderdaad, we hebben het hoefmechanisme IETS (met de nadruk op IETS), verminderd, +\- 1,5 mm.
Ook al is het dan iets minder, het paard loopt beter.

Met een ijzer is het mogelijk het paard beter af te laten rollen, z'n benen hoger op te laten tillen, de stand van de voeten verbeteren, overmatig slijten tegen gaan, wanneer aanwezig, pijn te verminderen, een veulen in de juiste beenstand te brengen, een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Kortom, voor een aantal paarden kan een ijzer uitkomst bieden, mits hij goed beslagen wordt.

Groetjes, Melvin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:45

wrangler schreef:
Met een ijzer is het mogelijk het paard beter af te laten rollen, z'n benen hoger op te laten tillen, de stand van de voeten verbeteren, overmatig slijten tegen gaan, wanneer aanwezig, pijn te verminderen, een veulen in de juiste beenstand te brengen, een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Kortom, voor een aantal paarden kan een ijzer uitkomst bieden, mits hij goed beslagen wordt.

Ik heb dit een paar keer zitten lezen, maar zie nu steeds de voordelen van ijzers niet. Knipoog
Even op een rij en daarachter hoe ik het zie:
* het paard beter af te laten rollen --> kan ook met bekappen (nl. door de toon goed in te korten en een flinke afronding te maken en te houden)
* z'n benen hoger op te laten tillen --> vaak hoor je dat paarden met ijzers juist niet goed hun benen optillen en veel struikelen
* de stand van de voeten verbeteren --> kan ook met bekappen
* overmatig slijten tegen gaan --> kan ook met hoefschoenen
* pijn te verminderen --> wederom hoefschoenen
* een veulen in de juiste beenstand te brengen --> Verward , bekappen
* een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen --> ook dmv bekappen en in een modderbad laten staan en lopen

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:29

Dus als ik het goed begrijp, als je je paard door een vakkundige hoefsmid laat beslaan (goed dus) dat het dan weinig kwaad kan.
De nadelen die jullie opnoemen vind ik persoonlijk echt de moeite niet als de ziet wat de voordelen zijn.
En het is ook de goedkoopste oplossing, ik denk dat hoefschoenen een dure zaak zijn!! correct me if i'm wrong.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:00

TheSam schreef:
Ik had Wout Overbeeke als bekapper, dan zal je dat genoeg zeggen denk ik over wat natuurlijk bekappen voor mij inhoudt.

Ik zal mijn vraag anders stellen "deed jezelf ook wat aan onderhoud?"

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:36

Jovarna schreef:
wrangler schreef:

Ik heb dit een paar keer zitten lezen, maar zie nu steeds de voordelen van ijzers niet. Knipoog
Even op een rij en daarachter hoe ik het zie:
* het paard beter af te laten rollen --> kan ook met bekappen (nl. door de toon goed in te korten en een flinke afronding te maken en te houden)
* z'n benen hoger op te laten tillen --> vaak hoor je dat paarden met ijzers juist niet goed hun benen optillen en veel struikelen
* de stand van de voeten verbeteren --> kan ook met bekappen
* overmatig slijten tegen gaan --> kan ook met hoefschoenen
* pijn te verminderen --> wederom hoefschoenen
* een veulen in de juiste beenstand te brengen --> Verward , bekappen
* een hoefbevangen paard met verminderde pijn te laten lopen --> ook dmv bekappen en in een modderbad laten staan en lopen

ik heb hier maar 1 ding in gevonden waar je mede gelijk in heb dat is de over matige slijtage,met de rest kan ik je onderbouwd je ongelijk inlaten zien als je dat wil zien.(maar weet je wat het is de nbers zijn vaak (niet allemaal)iets te rechtlijnig en willen op alles een weer word hebben en hun gelijk halen soms lijken ze wel jahovas die bij me aan de deur staan en het geloof willen verkopen.)

we hebben al veel dingen in opkomst gehad eggbars, voorijzers met dubbelen lippen,kunstof ijzers, en ga zo maar door.maar waarom komen we dan steeds weer terug op dat geen wat we al honderden jaren doen gewoon netjes met een ijzer een hoef beslaan?????

gr melvin

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:05

opala schreef:
TheSam schreef:

Ik zal mijn vraag anders stellen "deed jezelf ook wat aan onderhoud?"

Ja.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:52

TheSam: Heel jammer dat NB geen goed resultaat opleverde.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:05

Dat vond ik ook jammer... ik was er hoopvol over, maar na 3 jaar waren de resultaten niet wat ik verwacht en gehoopt had.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:22

Mijn paard staat nog steeds zonder ijzers. heeft er ook nog nooit op gestaan. Maar het moment dat het om wat voor een rede dan ook nodig is gaan ze er onder. Ik laat mij hierin adviseren door mijn hoefsmid en zonodig dierenarts. Op dit moment vind mijn hoefsmid het onnodig om hem op ijzers te zetten. Mooi, lekker goedkoop.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:25

Mijn pony staat wel op ijzers.Waarom? Ik vind het veiliger met concours, omdat je er dan stiften in kunt draaien, zodat je meer grip op het gras hebt en aangezien die van mij nogal plat door de bochten wil gaan.....
Nouja daarom staat die van mij dus op ijzers Knipoog

Prince_as: Ben het met je eens Ja

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:49

sharoontje schreef:
Mijn pony staat wel op ijzers.Waarom? Ik vind het veiliger met concours, omdat je er dan stiften in kunt draaien, zodat je meer grip op het gras hebt en aangezien die van mij nogal plat door de bochten wil gaan.....
Nouja daarom staat die van mij dus op ijzers Knipoog

Prince_as: Ben het met je eens Ja

Hier hetzelfde.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:32

Zeg Wrangler is je gelijk halen dan niet precies wat jezelf doet?
Begrijp wel wat je bedoelt hoor. Alsof het het enige middel is dat goed zou zijn. Tja dat kun je nooit zeggen mijn inziens.

Mijn ervaring is dat er nog een hoop te leren is dat wij nu nog niet weten. Ook al denken we van wel. Er komen dagelijks nieuwe inzichten bij.