HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HET topic voor ijzerloos, TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:14

Wanneer je paard gevoelig is en/of een dunne zool heeft, kun je kiezen voor hoefschoenen ipv ijzers.

Het grote voordeel van hoefschoenen is dat het paard blootvoets blijft - met alle voordelen van dien - en dat je de schoenen pas aan doet voor aanvang van de rit en weer uit doet na afloop van de rit.

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:15

Ymmik schreef:
roxje21 schreef:
De paarden waar ik mee rijd hadden/hebben geen ijzers en die waren hardstikke hard. Die brokkelden/versleten ook niet zomaar. Maar ja, niet ieder paard (of eigenlijk, ruiter) is daarmee gezegend Haha!

Nee was het maar waar! Knipoog

daarom juist.. mijn pony heeft niet de beste hoeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:16

Waratje schreef:
Als ik dingen vraag van mijn paard die ze niet aankan op blote voeten, dan gaan er ijzers onder. Nee, geen schoenen, want het komt te weinig voor Clown

Wil je dit 'es uitleggen? Wàt komt te weinig voor?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:16

Bij die arab zouden hoefschoenen geen oplossing te zijn. Te zwaar. Het was een paard dat zich heel erg vasthield in de schouderpartij, dus dan wil je licht beslag.

Maar op zich zijn hoefschoenen zeker een idee. Een vriendin van me rijdt in de winter idd ook met hoefschoenen en in de zomer met ijzers. Dat paard heeft op die manier veel sterkere hoeven gekregen.

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:17

Kinke schreef:
zit ik net in het hoefijzer topic te lezen over iemand die Mnogwat rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden Lachen

zou kunnen.. maar mijn pony heeft niet zulke hele goede hoeven .. en sinds we er ijzers onder hebben gezet gaat het stukken beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:17

xx_Vievke schreef:

En die zullen ook niet beter worden zolang je er ijzers onder houdt. Knipoog

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:18

Jovarna schreef:
Wanneer je paard gevoelig is en/of een dunne zool heeft, kun je kiezen voor hoefschoenen ipv ijzers.

Het grote voordeel van hoefschoenen is dat het paard blootvoets blijft - met alle voordelen van dien - en dat je de schoenen pas aan doet voor aanvang van de rit en weer uit doet na afloop van de rit.

Ja met hoefijzers gaat dat niet zo makkelijke! Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:18

Jovarna schreef:
Waratje schreef:
Als ik dingen vraag van mijn paard die ze niet aankan op blote voeten, dan gaan er ijzers onder. Nee, geen schoenen, want het komt te weinig voor Clown

Wil je dit 'es uitleggen? Wàt komt te weinig voor?

Dat ik dingen vraag die ze niet op blote voeten kan.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:19

@Djilan: Lijkt een beetje hetzelfde verhaal dus...
Ik liep er zo af en toe overheen (als ik naar de manege ging bijvoorbeeld) maar ze bleef erop kreupel lopen, ik vond het gewoon zielig.

Hoefschoenen kan een optie zijn, maar ik heb niks te klagen met ijzers dus ze blijven er lekker onder.

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:19

Jovarna schreef:
xx_Vievke schreef:

En die zullen ook niet beter worden zolang je er ijzers onder houdt. Knipoog

leg uit Haha!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:21

Jovarna schreef:

Wordt een beetje lastig als je actief wedstrijden rijdt!

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:22

Buff schreef:
Jovarna schreef:

dat is waar.. mag je eigenlijk wel met hoefschoenen de ring in?? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:23

Waratje schreef:

Dan heb ik het dus wel goed begrepen. Knipoog
En daarmee begrijp ik dus niet waarom je dan tòch voor ijzers kiest. Wanneer het maar zo weinig voorkomt, waarom dan kiezen voor continue ijzers onder de voeten?

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:23

Als ze met ijzers goed loopt zie ik het probleem niet. Waarom zou ik ze er weer af halen? Met ijzers loopt ze fijn en we hebben de mogelijkheid haar te beslaan dus no problem Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:25

Ymmik schreef:
Hoefschoenen kan een optie zijn, maar ik heb niks te klagen met ijzers dus ze blijven er lekker onder.

Mee eens. Als het paard zo beter loopt zou ik het ook niet schuwen om ijzers te gebruiken. Al ligt mijn eigen voorkeur dan bij kunststof.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:39

Jovarna schreef:
Waratje schreef:

Dan heb ik het dus wel goed begrepen. Knipoog
En daarmee begrijp ik dus niet waarom je dan tòch voor ijzers kiest. Wanneer het maar zo weinig voorkomt, waarom dan kiezen voor continue ijzers onder de voeten?

Ik kies niet voor continu ijzers, ik kies voor incidenteel ijzers.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:42

Ben nu ook niet onmiddelijk voor ijzers, mijn paard staat al altijd blootvoets, maar ik moet eerlijk toegeven, als je wandelt op asfalt of dergelijke, dat haar hoeven slijten.

Moest ik meer willen wandelen dan ik nu doe, zouden er ook ijzers op komen. Liever dat, dan een paard zonder hoeven.

En hoefschoenen vind ik ook niet alles...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:46

Waratje schreef:
Strasser vind ik een eng mens, haar volgelingen zo mogelijk nog enger.

Ik ben een heel andere mening toegedaan. Heb je een boek van haar gelezen of ... waar is jouw uitspraak op gebaseerd?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:00

Lees ook even mee Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:00

Buff schreef:

Wat is daar nou zo lastig aan? Zulke hoefschoenen gaan net zo snel om als proppen onder draaien hoor Sigaar

Mijn vorige pony ging ook op ijzers voor de sport, maar ik kan niet zeggen dat ze er veel beter is van geworden. Ze was altijd heel goed in balans que lopen, struikelde nooit etc. Toen ze ijzers onder kreeg veranderde ze naar de meest lompe pony die ik ooit heb gehad. Elke kleine onregelmatigheidje in de weg en mijn pony lag weer op de knieën, ook zijn we meerdere keren onderuit gegaan in de ring door gewoon stom te struikelen.

Het paardje dat ik nu heb komt dus absoluut niet op ijzers, ik gebruik dan liever hoefschoenen als hij ooit zou gaan glijden (tot nu toe doet hij het perfect op het gras)

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:03

Zoals meerdere mensen al zeggen, niet ieder paard is hetzelfde. Lekker makkelijk om altijd alles over een kam te scheren. Dit wordt een eindeloze discussie, en terecht ook. Blij toe dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Het ene paard is gered met ijzers (die van mij letterlijk) en het andere paard heeft ze niet nodig. Prima toch!

_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:04

knolliepower schreef:
Buff schreef:

Wat is daar nou zo lastig aan? Zulke hoefschoenen gaan net zo snel om als proppen onder draaien hoor Sigaar

Mijn vorige pony ging ook op ijzers voor de sport, maar ik kan niet zeggen dat ze er veel beter is van geworden. Ze was altijd heel goed in balans que lopen, struikelde nooit etc. Toen ze ijzers onder kreeg veranderde ze naar de meest lompe pony die ik ooit heb gehad. Elke kleine onregelmatigheidje in de weg en mijn pony lag weer op de knieën, ook zijn we meerdere keren onderuit gegaan in de ring door gewoon stom te struikelen.

Het paardje dat ik nu heb komt dus absoluut niet op ijzers, ik gebruik dan liever hoefschoenen als hij ooit zou gaan glijden (tot nu toe doet hij het perfect op het gras)

Heb ik Juist NIET dat deed ze toen ze geen ijzers had.. nu ze wel ijzers heeft gaat het super dus.. geef me 10 Redenen om ze eronderuit te halen
Laatst bijgewerkt door _Kelly op 25-07-06 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

opala schreef:
Waratje schreef:
Strasser vind ik een eng mens, haar volgelingen zo mogelijk nog enger.

Ik ben een heel andere mening toegedaan. Heb je een boek van haar gelezen of ... waar is jouw uitspraak op gebaseerd?

Delen van haar boek, met dank aan iemand die de moeite nam ze over te tikken, en ook een interview met haar in een gerenomeerd Engels tijdschrift. Met name die laatste deed voor mij de deur dicht.
Tuurlijk staan er best goede dingen in haar boeken, sommige feiten kun je tenslotte niet omheen, maar een aantal van haar denkbeelden gruw ik van. En waar ik minstens zo van gruw, zijn de mensen die haar BLIND verafgoden (de volgelingen, dus).

_Kelly

Buff schreef:
Zoals meerdere mensen al zeggen, niet ieder paard is hetzelfde. Lekker makkelijk om altijd alles over een kam te scheren. Dit wordt een eindeloze discussie, en terecht ook. Blij toe dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Het ene paard is gered met ijzers (die van mij letterlijk) en het andere paard heeft ze niet nodig. Prima toch!

Ja

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:07

xx_Vievke schreef:
Buff schreef:

Ja

Ja Knipoog