Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ymmik schreef:roxje21 schreef:De paarden waar ik mee rijd hadden/hebben geen ijzers en die waren hardstikke hard. Die brokkelden/versleten ook niet zomaar. Maar ja, niet ieder paard (of eigenlijk, ruiter) is daarmee gezegend
Nee was het maar waar!
Waratje schreef:Als ik dingen vraag van mijn paard die ze niet aankan op blote voeten, dan gaan er ijzers onder. Nee, geen schoenen, want het komt te weinig voor![]()
Kinke schreef:zit ik net in het hoefijzer topic te lezen over iemand die Mnogwat rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden
xx_Vievke schreef:daarom juist.. mijn pony heeft niet de beste hoeven!
Jovarna schreef:Wanneer je paard gevoelig is en/of een dunne zool heeft, kun je kiezen voor hoefschoenen ipv ijzers.
Het grote voordeel van hoefschoenen is dat het paard blootvoets blijft - met alle voordelen van dien - en dat je de schoenen pas aan doet voor aanvang van de rit en weer uit doet na afloop van de rit.
Jovarna schreef:Waratje schreef:Als ik dingen vraag van mijn paard die ze niet aankan op blote voeten, dan gaan er ijzers onder. Nee, geen schoenen, want het komt te weinig voor![]()
Wil je dit 'es uitleggen? Wàt komt te weinig voor?
Jovarna schreef:xx_Vievke schreef:daarom juist.. mijn pony heeft niet de beste hoeven!
En die zullen ook niet beter worden zolang je er ijzers onder houdt.
Jovarna schreef:Wanneer je paard gevoelig is en/of een dunne zool heeft, kun je kiezen voor hoefschoenen ipv ijzers.
Het grote voordeel van hoefschoenen is dat het paard blootvoets blijft - met alle voordelen van dien - en dat je de schoenen pas aan doet voor aanvang van de rit en weer uit doet na afloop van de rit.
Buff schreef:Jovarna schreef:Wanneer je paard gevoelig is en/of een dunne zool heeft, kun je kiezen voor hoefschoenen ipv ijzers.
Wordt een beetje lastig als je actief wedstrijden rijdt!
Waratje schreef:Dat ik dingen vraag die ze niet op blote voeten kan.
Ymmik schreef:Hoefschoenen kan een optie zijn, maar ik heb niks te klagen met ijzers dus ze blijven er lekker onder.
Jovarna schreef:Waratje schreef:Dat ik dingen vraag die ze niet op blote voeten kan.
Dan heb ik het dus wel goed begrepen.
En daarmee begrijp ik dus niet waarom je dan tòch voor ijzers kiest. Wanneer het maar zo weinig voorkomt, waarom dan kiezen voor continue ijzers onder de voeten?
Waratje schreef:Strasser vind ik een eng mens, haar volgelingen zo mogelijk nog enger.
Buff schreef:Wordt een beetje lastig als je actief wedstrijden rijdt!
knolliepower schreef:Buff schreef:Wordt een beetje lastig als je actief wedstrijden rijdt!
Wat is daar nou zo lastig aan? Zulke hoefschoenen gaan net zo snel om als proppen onder draaien hoor![]()
Mijn vorige pony ging ook op ijzers voor de sport, maar ik kan niet zeggen dat ze er veel beter is van geworden. Ze was altijd heel goed in balans que lopen, struikelde nooit etc. Toen ze ijzers onder kreeg veranderde ze naar de meest lompe pony die ik ooit heb gehad. Elke kleine onregelmatigheidje in de weg en mijn pony lag weer op de knieën, ook zijn we meerdere keren onderuit gegaan in de ring door gewoon stom te struikelen.
Het paardje dat ik nu heb komt dus absoluut niet op ijzers, ik gebruik dan liever hoefschoenen als hij ooit zou gaan glijden (tot nu toe doet hij het perfect op het gras)
opala schreef:Waratje schreef:Strasser vind ik een eng mens, haar volgelingen zo mogelijk nog enger.
Ik ben een heel andere mening toegedaan. Heb je een boek van haar gelezen of ... waar is jouw uitspraak op gebaseerd?
Buff schreef:Zoals meerdere mensen al zeggen, niet ieder paard is hetzelfde. Lekker makkelijk om altijd alles over een kam te scheren. Dit wordt een eindeloze discussie, en terecht ook. Blij toe dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Het ene paard is gered met ijzers (die van mij letterlijk) en het andere paard heeft ze niet nodig. Prima toch!
xx_Vievke schreef:Buff schreef:Zoals meerdere mensen al zeggen, niet ieder paard is hetzelfde. Lekker makkelijk om altijd alles over een kam te scheren. Dit wordt een eindeloze discussie, en terecht ook. Blij toe dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Het ene paard is gered met ijzers (die van mij letterlijk) en het andere paard heeft ze niet nodig. Prima toch!