zelf nagels er inslaan

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:02

dan is het topic wel afgelopen denk ik..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:05

Waarom? Niet alles wat over hoeven gaat hoeft toch over het verhaal NB en TB te gaan?
En als het topic dan wel afgelopen is is het ook prima Knipoog

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:07

ik dacht dat je bedoelde het voor of tegen het nagels inslaan zijn..

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:16

Nee, daar gaat het hier juist om. Ik heb mijn post even aangepast, want ik zag dat je het inderdaad zo kon opvatten. Ik bedoel dus dat argumenten voor en tegen het zelf inslaan prima zijn, maar dat ik hier het NB en TB stukje buiten wil houden.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:23

oke daar ben ik het mee eens.. Knipoog

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:31

Citaat:
Dat heeft iedereen weleens tegen de tijd dat de ijzers versleten zijn.Slaan jullie die dan niet even krom met een hamer.Nou ik wel en nu heb ik een speciale tang gekocht waar het nog beter meegaat.


Volgens mij wacht je dan te lang met het maken van een afspraak. Die van mij hadden dat nooit omdat ik er voor zorgde dat voor die tijd de afspraak met de hoefsmid al gemaakt was.
Net zoals die mensen die pas de smid bellen op het moment dat ze horen dat de ijzers los gaan zitten.
Hoeven zijn zo ontzettend belangrijk voor een paard, ik snap niet dat mensen daar zelf aan gaan zitten zonder kennis van zaken.

Ben het eens met het verschil tussen het geven van een injectie, wat in principe dezelfde terugkerende handeling is en aan een paardenhoef zitten waar je zo iets aan kan verpesten.
Zelfs gediplomeerde hoefsmeden met jaren van ervaring maken wel eens een foutje, hoe kan je dan denken dat je met een beetje kennis het zelf op kan lossen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:33

Xox schreef:
Pellie schreef:
zelf vijlen, zelf nagelen... jongens natuurlijk bestaat er een 3 jarige opleiding om goed die nagels er in te kunnen slaan. maar ik wed dat het meer om zelfvertrouwen, durf en inzicht gaat, dan om het oh-zo-belangrijk-gemaakte-vakmanschap. mensen raken alleen onzeker omdat ze geen kennis hebben.

Ik denk dat een beetje kennis van zaken wel van belang is. Wat als het verkeert gaat? ben je dan ook in staat de boel op te lossen? je kan dan wel zelfvertrouwen hebben en durf maar waar blijft het verstand?

ik denk dat als mijn paard ijzers had, een nagel was verloren, ik hem ook in hetzelfde gat zou timmeren.
als mijn paard dagelijks injecties nodig zou hebben, zou ik dat zelf ook leren.
ik hou mijn paar zijn hoeven nu ook zelf bij.
Ik vindt Injectie's geven even wat anders, ook al vergt dat ook wel enige kennis en verstand.

wat ik wil zeggen is dat sommige mensen, bepaalde beroepen of handelingen nog veel te veel vereren Afbeelding maar als men zich wat meer in praktijk en theorie zou verdiepen, dan is het zo ingewikkeld nog niet hoor.

En daarom moet men er ook 3 jaar voor leren, omdat het zo makkelijk is.

wees eerlijk, het gaat nu over het opnieuw inslaan van een nagel. ik denk niet dat je daar 3 jaar over doet omdat te leren. natuurlijk is kennis van zaken belangrijk, maar zo ook gevoel en zelfvertrouwen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:11

hier op bokt heb ik het gevoel dat een hoefsmid op een voetstuk wordt geplaatst soms zelfs nog bijna boven een veearts!

Afgod

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:28

Ten eerste is een hoefsmid een vrij beroep, iedereen kan het ineens zijn, zonder opleiding! Men is niet verplicht een opleiding te volgen..

Ten tweede ben ik het eens met het feit dat men een nagel in het oude gat terug kan slaan, mits men weet hoe de nagel erin moet. Er zitten nl 2 kanten aan een nagel en doe je em verkeerd kan je em idd vernagelen. Komt ie niet naar buiten, dan haal je hem eruit, en ontsmet je het gat. Dan laat je het gat ook open, zodat evt bacterien eruit kunnen. Maar als je de nagel er goed in zet, kan je em niet vernagelen.

Bovendien is het een bestaand gat, wat voor een nagel makkelijk te volgen is. Een hoefsmidopleiding kan 3 jaar duren, maar ze kunnen met een aantal keer een nagel erin slaan hoor! De meeste tijd van de opleiding wordt besteed aan paarden met moeilijke beenstanden en voeten, en het aanpassen van een ijzer.

hoefsmidje

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: haaren (bij tilburg)

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:35

Arabesk schreef:
hier op bokt heb ik het gevoel dat een hoefsmid op een voetstuk wordt geplaatst soms zelfs nog bijna boven een veearts!

Afgod


GEEN VOET GEEN PAARD MENSEN
vijle enz kan nie zoveel kwaad maar laat kappen enz aan mense over die op zn minst een beetje wete waar ze mee bezig zijn

hoefsmidje

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: haaren (bij tilburg)

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:39

ow en da vijle nie overdrijve he scheurtje invijle of randjes ff ronde kan maar nie aan de onderkant zitte

en smid is trouwens een van de oudere ambachten en bestaat al sinds de romeine dus tja da zal nie voor niks zijn

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:02

Hoefsmidje, ook hier het verzoek om aub gewoon Nederlands te schrijven, dan kan iedereen het lezen.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:26

ik denk te begrijpen want hoefsmidje bedoeld..

Je kunt wel geen opleiding hoeven doen, maar wie hier laat zijn paard nog beslaan door een beunhaasje? Dat zijn er niet veel meer. Hooguit boeren waarbij het goedkoop moet..

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:49

Ok, ik zou het ook niet doen.. maar hoe veel paardeneigenaren vragen er om een diploma te laten zien??

Anoniem

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:49

Een ex-stalgenootje van mij deed het altijd zelf, verloren ijzers eronder slaan, vind dat écht niet kunnen.

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:31

Waarom niet? Als je weet wat je doet is er niks aan de hand..

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:43

Ja, net alsof een smit het allemaal beter kan...

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:20

Esperanza schreef:
Ja, net alsof een smit het allemaal beter kan...

een smiD zal het toch beter kunnen, tenminste, als je een goede smid hebt. Zo makkelijk is het nog niet, ken genoeg smeden die dat nog kunnen verprutsen, laat staan dat je het zelf gaat doen.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:35

jeske333 schreef:
Ok, ik zou het ook niet doen.. maar hoe veel paardeneigenaren vragen er om een diploma te laten zien??

ik ga gewoon naar de kliniek, daar ga ik er vanuit dat ze er geen ongeschoolde b-de-hazen hebben lopen..

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:49

Een loszittend ijzer tijdelijk zelf even vastzetten met een nieuwe nagel in het oude nagelgat kan m.i. weinig kwaad. Als je de nagel er "goed om" in doet, komt ie door de vorm van de punt uit zichzelf al wat naar buiten, daarbij volgt ie bij voorkeur de weg van de minste weerstand (=het oude gat). Als je af en toe een klein beetje hebt opgelet als je smid aan het werk is en je hebt de spullen ervoor (hamertje, moneertang, nietentang): why not?
Bij het hoevenkrabben moet je paard ook zijn voet voor je optillen en als je geen twee linkerhanden hebt sla je die nagel er sneller in dan dat je een hoef uitkrabt, dus die commentaren van: "ja, en wat nou als ie z'n been wegtrekt?" heb ik maar één antwoord voor: als de jouwe dat doet, begin dan eerst eens met je eigen paard op te voeden voordat je commentaar op iemand anders hebt.

Ijzers in hun geheel verleggen, waarbij je zelf nieuwe nagelgaten moet maken, daar zou ik ook niet aan beginnen, maar dat is in de vraagstelling van TS niet aan de orde. Er wordt zoals vaak maar weer (in het beste geval) half gelezen en het gros heeft zijn oordeel al weer klaar, er van alles bij halend wat helemaal niets met het onderwerp van het topic te maken heeft. En die NB-zendelingen word ik ook een beetje moe van.

Edit: kromme zinsbouw.

Esperanza

Berichten: 3286
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:56

Haha Erik, right on the money zullen we maar zeggen.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:24

hoefsmidje schreef:
ow en da vijle nie overdrijve he scheurtje invijle of randjes ff ronde kan maar nie aan de onderkant zitte

en smid is trouwens een van de oudere ambachten en bestaat al sinds de romeine dus tja da zal nie voor niks zijn


Nederlands zit duidelijk niet meer in de opleiding voor hoefsmid
Clown

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:27

EricPrast schreef:
En die NB-zendelingen word ik ook een beetje moe van.


Gaaaap

Ja helaas, we bestaan.

En de groep is groeiende Vork

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:47

Arabesk schreef:
Nederlands zit duidelijk niet meer in de opleiding voor hoefsmid Clown


En waarom ook wel? Mijn paard vindt het vast niet erg dat hoefsmidje de helft van zijn zinnen niet typt, ik heb haar in 17 jaar nog nooit op Bokken kunnen betrappen.

En als ik zelf de keus moet maken heb ik er ook liever eentje die goed beslaat, dan eentje die me schriftelijk in foutloos nederlands kan uitleggen waarom ie mijn paard vernag(g)eld heeft... Clown

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: zelf nagels er inslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:55

Arabesk schreef:
EricPrast schreef:
En die NB-zendelingen word ik ook een beetje moe van.


Gaaaap

Ja helaas, we bestaan.

En de groep is groeiende Vork

Om misverstanden te voorkomen: ik heb niks tegen NH/NB als zodanig, iedereen die er heil in ziet moet vooral lekker zijn gang gaan. Maar de krampachtige, door-de-strot-douwerige manier waarop menig NH/NB-aanhanger meent de rest van de paardrijdende wereld van hun gelijk te moeten overtuigen vind ik ronduit stuitend. Doe met je paard wat je goeddunkt, maar dring je overtuiging niet op aan mensen die daar niet om vragen.