dierfysio schreef:toch blijf ik het een creepy idee vinden dat iemand na 1 dag (!!!) cursus op de hoeven van gezonde paarden 'losgelaten' kan worden. en dan die 1daagse kennis uitdraagt alsof ze er nu alles vanaf weten.
liever laat ik mijn paard bekappen en beslaan (ja, met ijzers) door iemand die een meerjaarse opleiding inclusief intensieve praktijkstage heeft gevolgd, en daar examen in heeft gedaan. zal wel weer aan mij liggen, maar daar heb ik persoonlijk toch NET wat meer vertrouwen in...
natuurlijk kijk ik, als ik een smid zoek, eerst uitgebreid rond en vraag eigenaren van paarden die zeer correct beslagen zijn bij wie hun dier komt. die smid bel ik dan, dan eerst praten over hoe z'n visie is, end an pas aan mijn paard komen.
Dat snap ik wel, dat je het een eng idee vindt. Maar omdat je bij natuurlijk bekappen alles heel langzaam verandert, gaat het ook heel langzaam fout (als je het fout doet). Daarom vind ik die controle door een goede bekapper zo belangrijk, dan worden je fouten meteen rechtgezet.
Over de meerjarige opleiding: ik zie het gebruik van ijzers als een methode waar ik niet achter sta. In mijn ogen is een hoefsmid dus 3 jaar bezig geweest met het aanleren van een methode die mij helemaal niet aanstaat! Natuurlijk zal hij in die methode oneindig beter zijn dan ik, maar het is gewoon mijn methode niet.
Ik weet niet of je toevallig geld teveel hebt, maar eigenlijk zou je die cursus van 1 dag eens moeten volgen. Ook al wil je het misschien helemaal niet, je leert er een heleboel van (en niet alleen over hoeven). In het bijbehorende boek zeggen ze ook dat je na de cursus niet per se zelf moet gaan bekappen. Door de opgedane kennis kun je ook beter controleren of je bekapper wel bezig is volgens de methode die jij wil proberen.
Voor de duidelijkheid wil ik nog even zeggen dat ik er respect voor heb dat je je zo bezig houdt met de hoeven van je paard. Je bent in ieder geval kritisch over wie er aan de hoeven komt en je denkt er ook zelf over na.