hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

Re: hoefschoenen, hoe pak je het aan en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:43

@ sosha,
het eerste waar ik aan dacht toen ik jouw berichtjes las was dat de hoefschoenen misschien te los zaten, waardoor ze van de hoeven af gleden en je paard dus op de zijkant trapte waarna het door is gescheurd? Dat kan ook verklaren waarom het eerder ook al gebeurd is als je ze toen ook losser had zitten.
Is dat ook niet wat Smit bedoelde?
Niet aanvallend bedoeld hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:49

Dat heb ik al twee keer aangegeven. Het lijkt mij nl. het meest voor de hand liggend.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:29

Ik doe ze zo strak als kan. Ze draaien ook niet. De eerste keer was de schoen gewoon aan de voet gebleven en bleef ook met scheur verder goed zitten. Ze lijken ook prima te passen verder.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:48

sorry, Jovarna, daar heb ik over heen gelezen denk ik.

Het was gewoon een ingeving sosha, het eerste waar ik aan dacht.
Wel heel vreemd dan inderdaad.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:06

Snap ik ook wel, ladymagic, ik vind het ook vreemd.

Maar wat ik nog vreemder vind is dat de fa. Smit zich er niet in wil verdiepen. Lijkt toch echt niet erg begaan met het veiligheidsaspect.

Als ik een product verkoop en er gaat iets mee mis, zou ik toch willen weten wat of hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:08

Dat vind ik dus ook erg vreemd. En ook niet 'typisch Smit".

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:11

Ik twijfel tussen 2 schoenen: Die van Marquis en die van divoza.

Weet er iemand wat meer over deze schoenen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:43

dan zou ik voor marquis gaan ,en niet die van de divoza.
Mijn ervaring met divoza spullen is dat het prut kwaliteit is

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:50

Ik heb 2 jaar geleden hoefschoenen op maat laten maken en nu is mijn pony 4 en zijn ze te klein maar ik heb ze destijds wel gewoon aangedaan en ik ben er meteen mee weggreden en ze vond het helemaal niet vreemd of raar
groetjes

superfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:50

Er is hier al eerder een topic over geweest. Ik ben erg te spreken over de hoefschoenen van Smit. Zijn schoenen hebben er voor gezorgd dat Joukje nu weer kan galopperen door het bos, terwijl ze een jaar geleden zo kreupel was dat ze op de weg geen stap meer kon verzetten. Ik heb er ook nog weinig problemen mee gehad. Het voordeel is ook dat ik dicht bij zit, kan zo even langs

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:07

ma_rie_tje schreef:

Dat is duidelijk Haha!
Alleen dat ze niet op maat gemaakt worden stoort me een beetje.
Blijft er dan nog genoeg ruimte over?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:10

Armaris schreef:
ma_rie_tje schreef:

Dat is duidelijk Haha!
Alleen dat ze niet op maat gemaakt worden stoort me een beetje.
Blijft er dan nog genoeg ruimte over?

dat weet ik niet, ik heb zelf opmaat gemaakte die me prima bevallen.
Als het goed is moet je de hoeven van je paard (allemaal, dus niet 1 voorhoef en 1 achter hoef) opmeten, en dan kan je kijken welke maat je moet hebben.

Succes er mee, op de site van marquis zou je meer informatie moeten kunnne veinden!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:15

ma_rie_tje schreef:
dat weet ik niet, ik heb zelf opmaat gemaakte die me prima bevallen.
Als het goed is moet je de hoeven van je paard (allemaal, dus niet 1 voorhoef en 1 achter hoef) opmeten, en dan kan je kijken welke maat je moet hebben.

Succes er mee, op de site van marquis zou je meer informatie moeten kunnne veinden!

Daar had ik al gekeken.Dus je moet DIRECT na de bekapping de hoeven opmeten en de maten doorsturen.Vandaar dat ik het me afvroeg,de hoeven groeien immers nog.
Die op maat gemaakt,zijn die van marquis?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:38

de op maat gemaakte zijn van smit
Maar direct na het bekappen, ze gaan er vanuit dat dat de "goede" vorm van de hoef is.
elke schoen wordt zo gemeten, ook de op maar gemaakte. Eerst bekappen ze hem voordat ze een mal gaan maken.
Imeer slaat je je paard elke 6 tot 8 weken bekappen (gaat men van uit) dus zal de vorm niet veel veranderen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:49

Heel vreemd inderdaad sosha, geen goede reclame voor hem lijkt me.
Ik ben nu minder geneigd om mijn hoefschoenen daarvandaan te halen ondanks al het goeds dat ik van de rest hoor.
Slechte nazorg lijkt het wel en daar hou ik niet van.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:04

ladymagic schreef:
Heel vreemd inderdaad sosha, geen goede reclame voor hem lijkt me.
Ik ben nu minder geneigd om mijn hoefschoenen daarvandaan te halen ondanks al het goeds dat ik van de rest hoor.
Slechte nazorg lijkt het wel en daar hou ik niet van.

Maar niet altijd slechte nazorg, bij ons was er een sluiting kapot. Na een belletje over en weer werd er een nieuwe opgestuurd.
Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar ik kan echt geen slecht woord over smit zeggen.
Ik weet toevallig ook dat ze ook dingen uitproberen voor paarden met gevoelige zolen, en als ze met iets nieuws komen zal ik het ook zeker uitproberen !

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:48

maak je een keuze op basis van 1 slechte ervaring tegen een stel goede ervaringen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:57

Cheveyo, ik zag de foto's van jou hoefschoenen in je blog staan.Hoe lang heb je ze nu? (ken dit type namelijk nog niet, en ben benieuwd welke wij gaan krijgen als we nieuwe laten aan meten)

Apollo's hoeven veranderen namelijk behoorlijk, en na 1,5 jaar intensief gebruik hebben ze zichzelf wel weer terug verdiend..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:17

Ik heb die van mij eind 2004 laten aanmeten (staat ook ergens in dit topic nog), hij was toen net 2 jaar oud. Nu wordt hij volgende maand 4 en zijn we 2 jaar verder. Hij past ze nog steeds!

Ik heb begrepen dat die van Sosha nieuwer zijn (2005) en die zien er anders uit dan die van mij, allebei smitjes.

Ik geloof dat je er 500 km per schoen mee kan maken ongeveer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:55

ik weet het, ik heb ze ook al, het type dat Sosha heeft, en een nog oudere dan dat jij hebt heb ik daarvoor al gehad.

Wij hebben per schoen ruim meer dan 500 km gemaakt, en inmiddels al een aantal keer een nieuwzooltje bijde schoenmaker er op laten zetten (ze pasten immers nog supergoed)
Nu zijn zn hoeven het laatste half jaar behoorlijk veranderd van vorm (verhuizing, hij staat nu veel meer buiten, ook in de winter) en ik merk toch dat dat ook doorwerkt in de vorm van zn hoeven, waardoor zn schoenen (loopt alleen op voorschoenen) net niet helemaal lekker meer zitten.
Ik zweer bij smitjes, liever smitjes dan welk ander merk schoen dan ook en al helemaal liever smitjes dan ijzers

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:34

ma_rie_tje schreef:
ik weet het, ik heb ze ook al, het type dat Sosha heeft, en een nog oudere dan dat jij hebt heb ik daarvoor al gehad.

Wij hebben per schoen ruim meer dan 500 km gemaakt, en inmiddels al een aantal keer een nieuwzooltje bijde schoenmaker er op laten zetten (ze pasten immers nog supergoed)
Nu zijn zn hoeven het laatste half jaar behoorlijk veranderd van vorm (verhuizing, hij staat nu veel meer buiten, ook in de winter) en ik merk toch dat dat ook doorwerkt in de vorm van zn hoeven, waardoor zn schoenen (loopt alleen op voorschoenen) net niet helemaal lekker meer zitten.
Ik zweer bij smitjes, liever smitjes dan welk ander merk schoen dan ook en al helemaal liever smitjes dan ijzers

Doet Smit alleen NL of ook België?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:38

500 km is wel erg weinig hoor. Knipoog
Ik heb gehoord dat ze zo'n 3.500 km mee kunnen. Maar dit staat op de site van Smit:

Wat is de levensduur van een hoefschoen?
Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Als je hoofdzakelijk over zandwegen en bermen rijdt, dan doe je jaren met dezelfde schoenen. Loopt het paard hoofdzakelijk over asfalt dan slijten de schoenen sneller. Als het paard 'sloft' dan heeft dit een negatieve invloed op het slijtageproces. Het aantal gereden kilometers is natuurlijk ook van invloed. Je kunt dit vergelijken met de banden van een auto!

Hoefschoenen kunnen gedeeltelijk of indien nodig geheel worden verzoold. De ervaring heeft ons geleerd, dat na verwijdering van het hoefbeslag de hoeven van een paard kleiner kunnen worden als het jarenlang op ijzers heeft gestaan. Hierdoor is het mogelijk dat na een half jaar de hoefschoenen helaas te groot zijn en je dus nieuwe schoenen moet laten aanmeten.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:57

Cheveyo schreef:
maak je een keuze op basis van 1 slechte ervaring tegen een stel goede ervaringen?

Ik ben hier niet degene die een keuze hoeft te maken gelukkig.
Ik zeg ook niet dat ik absoluut geen hoefschoenen van Smit zou willen, maar zelf ben ik er erg op gesteld dat als er iets mis gaat dat daar gewoon over gepraat wordt en uit te zoeken hoe het voorkomen kan worden eventueel. En als er gewoon absoluut geen aandacht aan wordt besteed vind ik dat erg jammer, want van je fouten moet je leren vind ik. Nu weet je niet wiens "fout" het is. Je eigen fout of dat er een constructie fout in de schoen zat.
Snap je?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:13

Armaris schreef:
ma_rie_tje schreef:

Doet Smit alleen NL of ook België?

Zou je een op de site moeten kijken.
ALs je naar rijsen gaat met je paard maakt het niet uit waar je vandaan komt. Hij heeft door het hele land een paar mensen die de mallenbijjou thuis maken.

Groetjes

superfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:37