Gevoeligheid op harde ondergrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Gevoeligheid op harde ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:28

Beste Sjorsie, Ik vind het zielig voor je paard dat jij denkt dat je paard niet meer zonder beslag kan. Mijn paard stond ook op beslag en gelukkig liep ze er niet goed op, anders was ik ook niet wijzer geworden en was ik kortzichtig gebleven

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:02

Als iemand ergens achter staat is dat fijn maar er zijn ook andere manieren, ik kan me heel goed voorstellen dat iemand vind dat zijn/haar paard niet zonder ijzers kan. Ik kan op blote voeten over grote kiezels lopen mijn man kan nergens blootvoets op lopen, misschien kan hij het trainen maar dat lijkt me niet. Hij heeft dan een lange weg te gaan.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:10

Wanneer motivatie ontbreekt bij wat je ook wilt ondernemen, begin er niet aan, dan kun je de uitkomst voorspellen. Maar het feit dat je iets goeds kunt doen naar je paard toe i.p.v. andersom zou motivatie genoeg moeten zijn (in mijn ogen).

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:19

Ach kom op. Een hoefsmid gaat 3 jaar lang naar school om zijn vak te leren. En een stelletje natuurlijk bekappers volgt een 1-daagse cursus en denken een geneesmiddel tegen aids uitgevonden te hebben (zo gedragen jullie je tenminste wel). Ik ben echt niet pro-ijzer, maar ik weet wel dat ik zo snel mogelijk ga proberen om mijn hafje op ijzers te krijgen. Ook hij heeft last van gevoeligheid en dat is echt niet op te lossen door veel op het harde te lopen. Dat heb ik namelijk geprobeert en nu komen er stukken vanaf zetten.

Ik vind het mooi dat NB hun paard er netjes mee kunnen onderhouden, maar probeer dat niet zo aan iedereen aan te smeren. Ik ga liever naar een ECHTE vakman, die er 3 jaar voor gestudeerd heeft.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:33

Onyx88: Ik smeer jou niets aan en ieder ander niet. Iedereen draagt verantwoordelijkheid over z'n/haar eigen paard. Je moet en hoeft niets, je mag. Iedereen doet het vanuit de beste bedoelingen. Wat bij de een goed is, kan bij de ander beter enz. enz.

Die hoefsmid kan nog zo gestudeerd hebben, maar geen enkele eigenaar laat hem/haar wekelijks komen om de hoeven te onderhouden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:22

Bovendien een hoefsmid timmert er ijzers onder
Een goeie smid is een smid die een sierhekwerk smeedt

Ik daag iedereen uit die zegt dat die cursus van 1 dagje waardeloos is, om die cursus eens ZELF te volgen en DAN PAS een oordeel te vellen.

Waarschijnlijk wil je daarna geen ijzers meer onder je paard

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:33

@Opala

Aamen!

Wie is er hier nu kortzichtig, je hebt altijd meerdere opties, alleen jij niet, alleen de jouwe is natuurlijk heilig.
Er leiden meerder wegen naar Rome hoor en we leven niet meer in de middeleeuwen, zodat we niet anders kunnen. Je hebt nu meerdere opties en daar zitten best goede methoden tussen.

1 dag cursus en ze weten precies hoe het moet knap hoor, ik hoop voor je dat je goed verzekerd bent want dit gaat geheid een keer goed mis, arm paard!

Ik ben best voor alternatieve geneeskunde enz maar die zeggen altijd probeer ook de reguliere manier, dat zijn de echte jij lijkt me eerder bezeten van een methode, wat is je echte naam: Jomada?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:49

Beste Sjorsie, Jouw protest tegen mij, zegt wat over jouw schuldgevoel naar je paard toe, anders kan ik het niet verklaren . Ik heb nl. eerder gezegd, doe met de info wat je wilt. Mijn echte naam is Lies. En nee ik ben niet verzekerd.

Inge86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 16:00

Ik heb op aanraden van een dierenarts weer hoefijzers eronder laten smeden met een leer zooltje en niet omdat een hoefsmid dat heeft gezegd (misschien om geld te verdienen ofzo) Ik neem aan dat een dierenarts het bekijkt vanuit het welzijn voor het paard. Hij loopt er goed op en waarschijnlijk als het zo een tijdje goed gaat mogen ze er over een tijd ook weer onderuit. In elk geval de zooltjes en de ijzers later misschien ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:03

maras schreef:
Overigens is er vorig jaar ook al een natuurlijk bekapper bij mijn paard geweest, dure hoefschoenen van Smit aan laten meten maar geen verbetering, welke opties heb ik nog meer??

Maras, even een paar vragen, voor mij, ter verduidelijking.
Hoe vaak is deze natuurlijk bekapper geweest en hoe lang waren/zijn de tussenpozen tussen de bekapbeurten door? Komt hij nog steeds bij je paard of niet meer? Hield/houd je de hoeven tussentijds zelf bij? Hoe lang heb je met de hoefschoenen gereden? Rij je nu nog met de schoenen en zo nee, waarom niet?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:19

@ Opala:

jij hebt echt een bord voor je kop en daar laat ik het bij

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:43

Ik heb eens een week een hoefbekap cursus gehad via school. Dit duurde 5 dagen. (was geen natuurlijk bekappen). Maar echt niet dat ik mijn paard zelf ga bekappen!! Laat staan na een cursus van 1 dag.
Het natuurlijk bekappen is ontstaan naar aanleiding van onderzoek naar hoeven van wilde mustangs. Maar die leven in de vrije natuur onder hele andere omstandigheden en bodems dan onze paarden. Hoe kun je die dan vergelijken met onze paarden? Die lopen op zachte bodems in weilanden, of staan 23 uur per dag op stal en als ze dan beweging krijgen moeten ze in een geforceerde houding met een flink gewicht op hun rug lopen.
Ook moet je rekening houden met de stand van de benen en de hoeven. Die kan je niet ineens veranderen door hielen zo kort mogelijk te maken! Weet je wel wat voor invloed dit heeft op gewrichten, banden en pezen!
Nou verpesten jullie maar je paard hoor, met natuurlijk bekappen. Ik laat wel een hoefsmid kome die er 3 jaar voor geleerd heeft!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:44

cynthiar schreef:
Ik heb eens een week een hoefbekap cursus gehad via school. Dit duurde 5 dagen. (was geen natuurlijk bekappen). Maar echt niet dat ik mijn paard zelf ga bekappen!! Laat staan na een cursus van 1 dag.
Het natuurlijk bekappen is ontstaan naar aanleiding van onderzoek naar hoeven van wilde mustangs. Maar die leven in de vrije natuur onder hele andere omstandigheden en bodems dan onze paarden. Hoe kun je die dan vergelijken met onze paarden? Die lopen op zachte bodems in weilanden, of staan 23 uur per dag op stal en als ze dan beweging krijgen moeten ze in een geforceerde houding met een flink gewicht op hun rug lopen.
Ook moet je rekening houden met de stand van de benen en de hoeven. Die kan je niet ineens veranderen door hielen zo kort mogelijk te maken! Weet je wel wat voor invloed dit heeft op gewrichten, banden en pezen!
Nou verpesten jullie maar je paard hoor, met natuurlijk bekappen. Ik laat wel een hoefsmid kome die er 3 jaar voor geleerd heeft!

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 20:11

cynthiar schreef:

Wat is het precies wat je daar geleerd hebt en wat je zelf niet durft te doen? Wat is er zo eng en gevaarlijk aan om bijv. de hoefwand regelmatig zelf bij en rond te vijlen?

cynthiar schreef:

Al die onderzoeken hebben ertoe geleid dat ze er achter zijn gekomen hoe een hoef er eigenlijk uit hoort te zien, hoe een hoef functioneert en waar de functies van de hoef voor dienen. Dat week/wijkt af van het tegenwoordige beeld dat mensen van de hoef hebben. En dit verschil verklaart de vele hoef-, been- en rugproblemen waardoor er altijd nog te veel paarden bij de slager belanden.
Het is dus gebleken dat wanneer je de hoef in z'n natuurlijke vorm houdt (de vorm waar een veulen ook van nature mee geboren wordt), dat dat het beste en het gezondst is.
Je hebt gelijk dat onze paarden in zachte weilanden lopen, en daarom is lopen op verschillende soorten ondergrond ook zo goed voor de hoeven, waardoor de hoeven toch op een natuurlijke manier kunnen slijten. Wanneer dit tòch te weinig is, dan kun je de natuur een extra handje helpen door de natuurlijke slijtage na te bootsen; dat is wat natuurlijk bekappen is.
Dat paarden 23 uur per dag op stal staan, is al triest genoeg, en is absoluut niet bevorderlijk voor de gezondheid van het paard en z'n hoeven. Stalarrest is ook vaak de oorzaak van verzwakte hoeven en de aanleiding om er dan maar ijzers onder te doen.
Wanneer mensen besluiten om over te gaan op natuurlijk bekappen - of blootvoets in z'n algemeen - dan wordt ook meestal de keuze gemaakt om o.a. het paard weidegang te bieden. Omdat stilstand simpelweg funest is voor de hoeven.

cynthiar schreef:

Ja? En? Wat is natuurlijk bekappen dan volgens jou? Is dat een kwestie van drastisch de hielen verlagen? Dan zou je je toch eens moeten inlezen...
En weet je ook wat de gevolgen zijn voor de gewrichten, banden en pezen van hóge hielen? En van ijzers??

cynthiar schreef:

Wat is dit voor oordeel? Hoe kun je vanaf je beeldscherm beoordelen of "sullie" hun paarden verpesten? En hoe weet je of de kennis van een hoefsmid zoveel meer kennis, inzicht en ervaring is dan die van anderen?

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 02:14

Ik moet zeggen dat ik dit heen en weer gekletter van reacties een beetje onvolwassen vind!

Ieder heeft zijn eigen ding.
Ik vind het best leuk om eens naar wat info te kijken over het NB, maar voorlopig wordt mijn paardje gewoon bekapt.
Je kunt het altijd proberen en bevalt het niet dan maar niet!
Of je gelooft er niet in en je doet het gewoon niet.

Op het hondenform waar ik bij zit gaat ongeveer dezelfde discussie ook altijd maar door. Alleen gaat dat over natuurlijk eten oftewel Barfen. (erg leuk om de maaltijden van je hond zelf te bereiden)
Ik heb dat geprobeerd en kwam er achter dat ik teveel tijd ermee kwijt had. Tijd die ik niet had.
Daarna ben ik weer over gegaan op brokken.

Laten we elkaar in ieder geval niet beschuldige van dierenmishandeling. Het wordt nog niet zo gezzegt, maar het sfeertje hangt er wel.
Groetjes Heidie

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 06:20

HenJ schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit heen en weer gekletter van reacties een beetje onvolwassen vind!

Ieder heeft zijn eigen ding.

Je hebt helemaal gelijk HenJ, maarrr: Op bijna ieder topic dat geopend wordt over hoefproblemen reageren wel een paar zeer fanatieke NB ers.
Blijkbaar begint dit anderen te irriteren (mij ook, eerlijk gezegd) het natuurlijk bekappen wordt je als het ware door je strot geduwd.

Iedereen moet voor zich weten welke keuzes hij maakt voor zijn paard, we doen dit allemaal met de beste bedoelingen.

Mijn paard heeft altijd op blote voeten gestaan, maar is de laatste tijd ook wat gevoelig op het harde, dus volgende week gaat er een ijzertje onder. kijken hoe dit gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:58

opala schreef:
Beste Sjorsie, Ik vind het zielig voor je paard dat jij denkt dat je paard niet meer zonder beslag kan. Mijn paard stond ook op beslag en gelukkig liep ze er niet goed op, anders was ik ook niet wijzer geworden en was ik kortzichtig gebleven

Ik vind je nu ook kortzichtig.

Zoals uit bovenstaande reacties ook op maak worden mensen geiirriteerd door de "bekeringsdrang"van de NB mensen. Ik heb dat zelf ook.

Ik snap niet dat ze zich er niet bij neer kunnen leggen dat het niet zwart/wit is. Naar mijn mening kunnen lang niet alle paarden zonder ijzers. Maar ik denk ook dat bij minimaal 75% van de paarden die nu op ijzers staan het overbodig is.

Onze paarden met wilde paarden vergelijken is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking. Paarden die in het wild slechte hoeven/ benen zouden hebben overleven niet. Daarmee behoudt je dus een populatie met goede hoeven. Bij ons leven die paarden wel en wordt er ook meegefokt. Het zou dus gewoon kunnen dat de hoeven van deze paarden door een genetische oorzaak nooit helemaal zo bikkelhard en goed worden als bij bijv. wilde paarden. Voor dit soort paarden zijn dus hulpmiddelen nodig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:50

Het kan de schuld zijn van een eigenaar dat een paard niet zonder ijzers kan maar soms heeft een paard nou eenmaal geen goede voeten, en ik denk niet dat NB daar iets aan kan doen. Natuurlijk staat iedereen ergens achter maar er zijn meer manieren om een hoef goed te krijgen. Je laat je paard niet een jaar met pijn lopen om dan maar te hopen dat de pijn weg is.

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:10

En dat vind ik nu nog de beste zin die ik hier gelezen heb: " je laat je paard niet een jaar met pijn lopen om dan maar te hoen dat de pijn weg is".
Sterker nog, ik voel me hartstikke schuldig dat ik al een jaar aan het " proberen" ben of het dan eindelijk beter gaat met zijn voeten. Nee het gaat niet beter, hij liep moeizaam en hij loopt nu nog steeds moeizaam. Maandag komt de smid en ik hoop dat mijn paardenvriendje dan eindelijk weer ruim en swingend door het leven gaat. Dan gaan de hoefschoenen de kast in en ik vermoed dat ze er niet meer uitkomen. Ik heb het geprobeerd op de natuurlijke manier maar het is niet gelukt. Nu ga ik maar op de menselijke manier ingrijpen en volgens mij moet je soms beslissen in belang van je paard ook al heb je geen voorkeur voor ijzers!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:41

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:50

Hallo Fransje,
Ik heb de site bekeken en een mailtje gestuurd naar 1 van de hoefsmeden die er op vermeld stonden. Als ik met diegene een afspraak kan maken dan ga ik de kunststofijzers proberen. Bedankt voor de tip.

CorineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:35

Mijn paard heeft het ook, ik ben ook naar de kliniek geweest en daar zeiden ze tegen mij ook dat hij dunne zolen heeft. Ik heb ook een natuurlijk bekapper laten komen en verschillende hoefsmeden, maar het hielp allemaal niet. Mijn paard heeft nu ook altijd voor ijzers met zooltjes eronder. Eerst ook nog met siliconen ertussen maar dat is gelukkig niet meer nodig.

Succes ermee!!

maras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:23

Paardje is vanmorgen beslagen, ik zal hem vandaag met rust laten en morgen maar eens kijken of ik al verbetering merk. Het stuk over de kiezeltjes naar de wei ging in ieder geval al een heel stuk minder strompelend.

Inge86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:27

Ja Maras en Corine. Ik ben ook erg geholpen met de ijzers. Ik ben er super blij mee. Succes Maras

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:13

maras schreef:
Sterker nog, ik voel me hartstikke schuldig dat ik al een jaar aan het " proberen" ben of het dan eindelijk beter gaat met zijn voeten.

maak daar maar van PAS een jaar

het duurt vaak minimaal een jaar voordat je je paard met natuurlijk bekappen weer gezond hebt en over het asfalt kunt rijden. Tot die tijd zul je je eigen verwachtingen moeten aanpassen en bijv. meer in de bak rijden en door de bermen.