rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:37

ik heb het inderdaad alleen maar bij dit middel gehouden en blij het voorlopig nog een paar keer in de week gebruiken.....
Hopleijk dat er binnenkort een hoefsmid op stalkomt, zodat hij het even kan bijsnijden, zodat ik kan zien hoe goed het nou echt is....

Maris

Re: rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:13

Hoi,

Hoe gaat het nu met de rotstraal bij je paard ? Ik heb namelijk ook een paard met ernstige rostraal. Ik vraag me af hoe je de Dry feet IN de groeven krijgt ?! Of zijn de straalgroeven niet zo heel diep bij jou paard ?

Heb je ook chloor geprobeerd ?

Groetjes,

Maris

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:24

Mijn paard heeft net flinke rotstraal aan beide voorvoeten achter de rug. Oorzaak onbekend, misschien toch het natte weiland (stal wordt altijd goed schoon en droog gehouden). Bij de laatste beslagbeurt drie weken terug heeft de smid de stralen helemaal bijgesneden. Hij gaf toen de tip om wél te teren, maar dan met bruine teer (geen zwarte) oftewel Stockholmer teer, en niet elke dag, maar om de dag. Raar maar waar: de stralen blijven nu vrij netjes. Hier en daar nog een plekje, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Hij is er ook niet gevoelig op (was hij overigens ook niet toen de rotstraal op z'n hevigst was). Dus misschien dat met beleid teren toch helpt? Verward

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:22

Het is bij mijn paard helemaal over en ik heb alleen dry feet gebruikt, soms heb ik in de groeven gewoon watjes met dry feet gedaan en de rest steeds bespoten. Ik vind het echt geweldig spul. Op dit moment gebruik ik niets meer........

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 09:38

Hoi Libiris,

Wouw das goed nieuws ! Vraag me af hoe diep de straalgroeven bij jouw paard waren ?! Mijn paard heeft al 10 jaar rotstraal ! Aan alle 4 de hoeven ........ Boos! Stal is schoon, wei is nu droog, veel beweging, geen ijzers meer, genoeg hoefmechanisne, lage hielen etc. ook al heel veel middeltjes geprobeerd. Ook Dryfeet, alleen kreeg ik het toen nog niet met watjes in de straalgroeven, tot op de bodem ( is wel 2,5 cm diep ofzo een heel smal ).

Groetjes,

Maris

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:18

@ Maris heb je ook al chloor geprobeerd en het suplement PAVO Biotin forte?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 10:27

Wat een tips staan hierop zeg!.. toppie, mijn paardje heeft het ook aan allevier zijn hoeven.. en het doet hem erg pijn(met uitkraben en borstelen) Mijn hoefsmid vertelde dat ik er niets op mocht smeren en hij heeft het toen ingespoten met het blauwe spul...(mocht ook niet te vaak want het doodt de slechte maar ook de goede bacterieen)
Ik ga toch maar een het cloor in combi met betadine-spray proberen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:02

Ja ik vond het doodeng om dat erop te spuiten maar eht was een tip van de DA, en eht werkte echt snel. Ik voer nu dan ook al een tijdje dat suplement en het is ook neit meer terug gekomen, echt super dus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:47

karoliena schreef:
@ Maris heb je ook al chloor geprobeerd en het suplement PAVO Biotin forte?

hoi,

Chloor durf ik niet. lijkt me super zeer doen !! En omdat de middelste straalgroeven zo diep zijn ligt heel waarschijnlijk de hoeflederhuid bloot .

Biotine is uitgetest door de holistisch da, heeft mijn paard niet nodig. Hij heeft verder ook gewoon goede sterke hoeven.

Ga eens kijken wat er ook al weer in Dryfeet zit.

Groetjes,

Maris

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:49

ik heb het ongeveer een kleine maand goed behandeld en toen was het helemaal weg en was de hoef weer een stuk harder, na ruim een week zag ik al resultaat.

Succes ermee

Angelique23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:48

Wat ook er goed werkt en nog niet gelezen heb is hoof&sole hardner werkt heel erg goed na een paar keer gebruiken alweer weg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 14:31

Angelique23 schreef:
Wat ook er goed werkt en nog niet gelezen heb is hoof&sole hardner werkt heel erg goed na een paar keer gebruiken alweer weg.

ook erg kankerverwekkend ! Boos! ......

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 08:05

Ik gebruik afwisselend, hippo sol (groen spuitbusje) en hoof and sole hardner. Bij mij is de hoef heel erg goed verbeterd.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:17

mijn paardje heeft op het moment ook een beetje last van rotstraal, alleen nu adviseerde iemand mij om er gewoon vuileolie in te laten lopen?! maar is dat nu wel zo goed? ik ga iig wel even egyptische zalf kopen want heb wel van meer mensen gehoord dat dat wel heel goed schijnt te zijn!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 19:48

mijn paard heeft het ook gehad...
en ik zette hm altijd met zn hoef 1 á 2 keer per week in de biotex, en dan afentoe daarna een beetje tandpasta in straalgroeve,

werkt super! de hoefsmid was helemaal trots en verbaasd dat het de volgende keer toen hij kwam over was,, (was namelijk geen lichte rotstraal Knipoog )

oohwja,, ik spuit na het biotex badje altijd het been van mn paard af, aangezien ik niet weet hoe erg de biotex is voor de huid..Lachen

eleonorav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:04

Mijn paard had een ietsiepietsie rotstraal,dit heeft de hoefsmid er zo diep uitgehaald totdat het ging bloeden Huilen (wat dus de bedoeling was) en nu moet ik het een week interen.

Sanitjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:49

Tandpasta !! helpt heel goed ! gewoon de goedkoopste halen en dat erop smeren, echt een dikke laag. S'morgens en savonds en gewoon doorgaan tot het droog is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:06

Oke, die tandpasta zie ik wel zitten. Maar nu nog tips hoe je tandpasta IN de middelste straalgroeven kan krijgen ( die zijn bij mijn paard 2,5 cm diep er erg nauw )......

Groetjes,

Maris

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:09

Bij mijn paard heeft de Egyptische zalf (ook tip van de veearts) in combinatie met Biotine bijvoeren het beste geholpen. Mijn paard heeft geen rotstraal meer en de stralen zijn ook niet meer zo week.

Wel belangrijk om er nog even bij te zeggen: Voor ik de Egyptische zalf erop deed, spoot ik de hoeven uit met een harde waterstraal en vervolgens maakte ik het goed droog met keukenrol. Dat doe ik nu (preventief) nog steeds. Als ik mijn paard heb afgespoten, neem ik de onderkant van zijn hoeven ook even mee en daarna maak ik het goed droog.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:22

Hoef en zool bij de paardendrogist helpt heel goed.

Wat je ook kan doen is azijn met een schep zout en een beetje dettol in een plantenspuit.
Gedurende 2 weken elke dag en daarna 2 a 3 keer per week.

Bacterien die rotstraal, wittelijn ziekte en de zool aanvreten kunnen niet tegen een zure omgeving en de dettol ontsmet goed.
Het zout dient als hoefharder, zodat de zool weer harder wordt.

Deze bacterien zijn anairobe bacterien en leven in een zuurstofloze omgeving.
Als je met teer de hoef gaat afsluiten, dan gaan ze juist groeien.
Daarom is teer niet aanteraden, maar gewoon goed ontsmetten.

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:08

Hoi! Gelukkig dat het toch wel overgaat! Zijn er ook gevallen bekend dat het minder goed afloopt?

Hier staan goeie tips! Alleen, zou ik graag nog een vraag toevoegen ..
(beetje onzin om er een nieuw topic over te maken?)

Mijn 5 maanden oude shet heeft rotstraal in beide voorhoeven. De hoefsmit had ze een paar maanden geleden gekapt en op advies van haar heb ik het elke dag schoongemaakt en met betadine ingesmeerd. En dat leek te helpen! Alleen het probleem is, ze staat in een ietwat drassige weide. Nu moet ze nog overgeplaats worden naar een andere wei .. maar dat duurt nog even. Dus zodra ik haar hoefjes schoonmaak op het erf, en een poos met haar rondloop (in de hoop dat de betadine goed intrekt) moet ze toch weer die wei in, met als gevolg dat haar hoefjes weer vol zand gaan zitten. Omdat ik haar niet zomaar op stal kan zetten weet ik nu niet goed meer wat ik moet doen. Want telkens als ik het behandel, kom er zand in gaat het weer broeien. .. En nu ik vandaag weer met haar bezig was, leek wel of 'het leven' een beetje loslaat (kleine flapjes die loshangen, en een klein vergroeid puntje op het einde, zeg maar) En de achterkant van haar hoef, bij de hoefballen, lijkt een beetje ''uitgevreten'' en ook daar zitten flapjes en zachte uitsteksels.

Juist omdat ze nog zo jong is wil ik dit graag oplossen.
Is er een oplossing zonder haar op stal te zetten?
Ik heb gehoord van hoefschoenen, maar is dit wel goed? Gaat het dan niet broeien?

Help! Frusty

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:14

Sinds ik het suplement voer bij mijn shet heeft hij eht neit meer gehad en zijn zijn hoeven in super staat, misschien dat je dat kan proberen.

HorzlvrAn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 16:20

Onze hoefsmisd heeft ons een soort doorzichtig spul gegeven en dat werkt super.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:06

mijn fjord heeft straalkanker, ik wil er even op wijzen dat je met jodium moet uitkijken omdat de hoeven dan gauw veel te droog worden. ik moest jodiumkristalen gebruiken en daarna jodiumtintuur (als ik het goed schrijf) omdat heel de stralen weggesneden moesten worden. maar heb nu wel problemen met dat de hoeven heel snel veel te droog zijn, waardoor weer barstjes kunnen onstaan en de elastische werking van de hoeven minder word, egyptische zalf werd in dat geval van rotstaal dus beter.

Amrah

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:46

deschels schreef:
Cynthiaaapje schreef:
Hoef schoonmaken met biotex (groene zeep) tot ie net zo schoon is als ie net bij de hoefsmid in komt en dan goed drogen en
dan wel teren
. dat laten drogen en in een schone stal zetten. helemaal schoone stal

nooit teren? dit sluit de hoef af zodat het kan gaan broeien en bacterieen vinden dit geweldig.
Dit was ook het advies van mijn VA

Mijn smid zegt het zelfde maar ipv teren egyptische zalf gebruiken.