Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:37

Ik heb het er vrijdag nog met mijn smid over gehad, gewoon uit nieuwsgierigheid van mijn kant. zij vertelde dus dat het heel goed kan werken voor paarden met HKO, dus wie weet is het ook wat voor jou

vlieland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:58

Ik heb bij mijn pony het er ook onder zitten hij kreeg altijd erg snel scheuren in zijn hoeven en met deze ijzers geen scheuren of afbrokkelingen meer totdat ze weer vervangen worden. Wij hebben ze alleen wel van een ander merk uit Duitsland en ze zijn daar niet felgekleurd maar gewoon doorzichtig dus niet zo opvallend. Ik weet zo de site niet uit mijn hoofd maar als iemand er interesse naar heeft dan kan ik het nog wel opzoeken en eventueel hierop zetten of pb sturen Het bevalt heel erg goed!

noba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:50

Esther28 schreef:
Ja, helaas is hij kort geleden bekapt en beslagen. Moet dus nog even wachten voor ie opnieuw bekapt en beslagen kan worden.

Ok, laat je het ff aan ons weten wat je ervaringen zijn, als ze er eenmaal onder zitten?

noba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:52

fjordenfan schreef:
ik heb ze sinds een maand bij mijn paard eronder
hij moest er echt een week aan wennen, maar nu bevallen ze goed
Ze slijten ook lang niet zo hard als ik verwacht had, want ik ben een paar keer wezen buitenrijden en dat is hier een en al stenen !

Je moet er minimaal 2 weken voor uit trekken. De paarden moeten er absoluut aan wennen. Ze gaan alles anders belasten. Gun je paard de tijd!

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:28

Ik heb gehoord dat een paard bij het plaatsen van de voet op de grond de voet altijd een beetje draait en dat dat met easy walkers niet mogelijk is. Dit zou dan weer problemen kunnen opleveren. Iemand die dit kan onderbouwen of verwerpen? Hoorde het van een smid die ook aan helicon in Deurne les geeft.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 04:12

Mijn hoefsmid heeft ze juist aangeraden gekregen van haar docent... ik denk dat ze niet stroever zijn als een gewone hoef maar niet zo glad als een ijzer.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:55

Mijn hoefsmid vertelde gisteren dat de oude easywalkers inderdaad te stroef waren, de huidige niet meer.

bart6699

Re: Easywalkers wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 01:48

De hoef van een paard moet vrij kunnen draaien of een beetje kunnen glijden.
Als dit niet zou kunnen, dan zou er teveel frictie op de pezen, gewrichten en spieren komen.
Kunststof hoefbeslag kan bij paarden die erg draaien (biljarderen) met de hoeven niet het juiste beslag zijn.
Met name zacht kunststof hoefbeslag kan te stroef zijn voor dit soort paarden en hierdoor kunnen de pezen oplopen.
De easywalker is ontwikkelt in een sportlaboratorium en daarna nog eens TUV getest.
De TUV is het duitse TNO en staat bekent als een zeer streng test instituut.
Tijdens de ontwikkeling van het easywalker hoefbeslag is geprobeert om zo dicht mogelijk bij de "natuurlijke hoef" te komen.
De hardheid van het hoefbeslag komt overeen met de hardheid van de hoefwand / zool.
De natuurlijke demper van de hoef is de straal en deze wordt door de support balk goed ondersteund.
Bij gewone ijzers heeft de straal geen grondcontact en kan dus niet zijn werk doen als schokdemper.
De easywalker is een heel stuk breder dan gewone hoefijzers en verdeeld zodoende beter de druk onder de hoefwand/zool.
Doordat de easywalkers flexibel zijn, wordt het hoefmechanisme en doorbloeding van de hoef gestimuleerd en een goed doorbloede hoef geeft een betere hoorngroei en herstel aan blessures.

Dit geldt niet alleen voor easywalkers, maar voor meerdere merken kunststof hoefbeslag.

Omdat kunststof bij paarden vrij nieuw is en dat er nog weinig ervaring mee is, zijn traditionele hoefsmeden en veeartsen erg voorzichtig met het gebruik van kunststof hoefbeslag.

Het is wel belangrijk dat de hoefsmid ervaring heeft met kunststof hoefbeslag, want het is een andere manier van beslaan als met gewone ijzers.

In alle sporten worden prestaties verbeterd door toepassingen van kunststof.
Alleen in de paardensport daar zijn we heel voorzichtig met het toepassen van nieuwe materialen.
Een marathon wordt toch ook niet gelopen op klompen.
Veel vooroordelen worden gevoedt door gebrek aan ervaring, angst voor vernieuwing of gewoon afgunst.
Maar er is al teveel gebleken dat bepaalde been/hoef problemen beter zijn te behandelen met kunststofhoefbeslag, dan met ijzers.
Veel paarden gaan in de sport beter presteren doordat ze op lichter flexibeler beslag lopen.

Ik denk dat kunststof hoefbeslag over een paar jaar gewoon net zoveel wordt toegepast als nu gewoon hoefijzers.

Hier praten we over easywalkers, maar andere merken zijn net zo goed.
Als kunststof hoefbeslag bij je paard niet het gewenste resultaat geeft, dan hoeft het beslag niet slecht te zijn.... het werkt alleen niet bij je paard, maar bij een ander paard wel.

Bart

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:50

Ik heb vandaag mijn hoefsmid gebeld en over twee weken krijgt Jumper ook de easy walkers onder. Ik ben benieuwd...
Momenteel loopt ie op egg barr's (vanwege de HKO) maar dat vind ik niks. Het is net een boer op klompen...
Wacht dus rustig af hoe hem dit bevalt.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:37

Jauke krijgt de 8 juni easywalkers, ben heel benieuwd!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:32

Mooie extra feature bij je show!!! Jauke... Show je nieuwe schoenen!

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:48

Da's idd wel een goed idee ja Moet ik denk ik alleen wel zijn voeten goed wassen voor aanvang

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:07

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:21

mooi hoor

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:21

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:27

Die heeft zo te zien wel weer een aantal nadeeltjes... bijvoorbeeld het ontbreken van die balk onder de straal en hoe het zit met het afrolpunt kan ik zo slecht zien...

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:34

Wendy schreef:
Die heeft zo te zien wel weer een aantal nadeeltjes... bijvoorbeeld het ontbreken van die balk onder de straal en hoe het zit met het afrolpunt kan ik zo slecht zien...

Je hebt ze ook incl zooltje en ze kunnen zo gevijlt worden als nodig is met opzet

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:51

Bij hun heb je dus die doorzichtige die je ook onder de hoefschoenen kan plaatsen maar ook net als de easywalkers eronder kan nagelen.
Zelf heb ik liever gewoon geen nagels in de hoeven van mijn pony.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:58

Het paard van een vriendin heeft een paar weken met easywalkers gelopen.

Voordelen: minder glijden, voor m'n gevoel prettiger omdat het dempt op de verharding.

nadelen: binnen enkele weken al verloren, terwijl dit met gewone ijzers nooit het geval was. Sleet erg snel vond ik. Ik vond ze ook niet zo mooi zitten, maar dat is vooral omdat ze niet bij voorbaat de juiste maat hebben zoals bij ijzers, Gezien de prijs mocht de afwerking wel mooier zijn. En de eigenares vond dat haar paard mooi kon bewegen...

Kortom, voor buitenritten vonden we het perfect (als hij ze niet zo snel was verloren) maar voor dressuur minder.

Ik zou het bij m'n eigen paard wel eens willen proberen, maar mijn hoefsmid schijnt er niet zo'n voorstander van omdat ze minder goed te bewerken zijn. (niet dezelfde smid als ik hier boven noemde). Ik zal hem er zelf eens naar vragen...

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:22

Javayo schreef:
Het paard van een vriendin heeft een paar weken met easywalkers gelopen.

Voordelen: minder glijden, voor m'n gevoel prettiger omdat het dempt op de verharding.

nadelen: binnen enkele weken al verloren, terwijl dit met gewone ijzers nooit het geval was. Sleet erg snel vond ik. Ik vond ze ook niet zo mooi zitten, maar dat is vooral omdat ze niet bij voorbaat de juiste maat hebben zoals bij ijzers, Gezien de prijs mocht de afwerking wel mooier zijn. En de eigenares vond dat haar paard mooi kon bewegen...

Kortom, voor buitenritten vonden we het perfect (als hij ze niet zo snel was verloren) maar voor dressuur minder.

Ik zou het bij m'n eigen paard wel eens willen proberen, maar mijn hoefsmid schijnt er niet zo'n voorstander van omdat ze minder goed te bewerken zijn. (niet dezelfde smid als ik hier boven noemde). Ik zal hem er zelf eens naar vragen...

Alles wat onbekend is mag ontdekt worden ..ook voor hoefsmeden

Diegene die mij mij de EW eronder gezet heeft rijdt zelf dressuurwedstrijden ermee

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:59

Ellemieke komt morgen bij mijn pony Easy Walkers er onder zetten. Mijn pony heeft artrose en het schijnt een uitkomst te zijn voor deze patiënten , eens kijken of dit beslag verbetering brengt. Op dit moment loopt ze nog op blote voeten.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:01

jaja mijn atreyu met zware artrose heeft er veel baat bij

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:51

Ik vind het heerlijk. Kendi staat er nu twee weken op en ik ben er erg positief over! We hebben bij ons op stal een heel glad erf, waardoor Ken haar rug ging vastzetten doordat ze bang was om uit te glijden. Met EWtjes glijd ze niet en ze is nu veel losser gelaten in de rug. Met rijden begint ze nog iets stijf over de benen, maar dat is na een paar rondjes losdraven over. Ze is veel losser in de bovenlijn! Ik ben er in elk geval heel erg positief over

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:16

ik heb mijn pony nu voor de 2de keer laten beslaan met easywalkers en het bevalt prima!
Haar hoeven zien er beter uit en ze zal veel minder schokken in haar benen ervaren.
Ze worden er met nagels ondergeslagen en dan wordt de easywalker langs de hoef afgeknipt met een nijptang

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:30

Ik ben ondertussen wel heel erg benieuwd geworden door alle positieve ervaringen . Jumper krijgt dinsdag voor het eerst EW onder dus ik hoop dat ik over een paar weken ook die dingen bij iedereen aanprijs .
Hoe zit het eigenlijk met stiften indraaien, zijn daar speciale stiften voor, of moet je de 'gewone' ijzeren stiften gebruiken?
Tja, misschien komen we na alle onderzoeken en maatregelen toch nog verder dan M1 + 3...