Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ritano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:10

hi madelon
ik ben ook een keer gaan kijken bij AdB en heb zijn richtlijnen ook gevolgd en idd, de eerste week stond paardje ook met achterbenen. Dit is wel een teken dat hij ineens op een andere plaats belast werd. Daarna ben ik dit blijven volhouden en nu staan zijn gewrichten minder dik als ooit (daarvoor altijd links dik); het licht manken is niet meer teruggekomen en zijn zwaar verzet op de rechterhand is volledig verdwenen. In Januari dit jaar durfde ik niet galopperen omdat hij totaal flipte...nu rijd ik voltes van 10 m in een rustig verzameld galopje.
Mijn rechterarm is ook ontzwollen Hij was rechts zo hard en vast...nu rijd ik hem met een normaal contact...geen getrek meer...
AdB pleit gewoon voor een correcte rijmanier zoals we het allemaal hadden moeten leren... Op tijd bij de juiste persoon les volgen is dus de boodschap...

dondeyne

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:24

Mij paard heeft ook erge last gehad van hoefkatrol. Ze had best een zware gradatie en liep dan ook al lang niet lekker. Een paar keer per jaar liep ze echter volledig kreupel. In de de dierenkliniek in Echt hebben ze me toen een bepaalde hoefsmid aangeraden die er erg veel vanaf wist. Hij heeft toen een soort gel tussen de hoefijzers aangebracht en sindsdien heeft ze nergens last meer van. Ze is intussen al 20, maar ze loopt nu weer prima!

diola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:40

Ik wil ook graag een reactie hierop geven.

Ik heb zelf de fout gemaakt om een geweldig paard te kopen em hem niet op een foto te laten zetten ( aldoende leert men) Na een jaar tobben en mezelf afvragen waarom hij niet enthousiast mee wilde lopen als ik hem aan het halster had , kwam er een moment dat hij zich verstapte en daar verschrikkelijk kreupel uitkwam.

foto's laten maken en helaas werd mijn angst bevestigd op allebei zijn voorbenen werd en hoefkatrolontsteking geconstateerd en als gradatie een dikke 3 gegeven. Wat doe je dan!! heb hem op het land gezet en van de ijzers af laten halen en hem natuurlijk laten bekappen. 7 mnd heeft hij lekker buiten gelopen en gewoon niets hoeven doen. Nu wilde ik hem niet zomaar opgeven en heb er veel over gelezen en gehoord en had de beslissing genomen om hem nog een keer op de foto te laten zetten. en wat bleek. Hij was nog slechter geworden en dat terwijl hij niks deed en alleen maar zijn eigen geweging bepaalde. Het grootste euvel bij paarden is toch negen van de tien keer de doorbloeding in de hoeven. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat erfelijkheid ( ookal kunnen ze dit niet bevestigen) en de opfok en voeding een grote rol speelt bij paarden die zulke slechte straalbenen hebben. Iedereen kan roepen wat ze willen en een volledige genezing dara geloof ik niet in. Anders zou niemand meer voor de keuze komen te staan om zijn f haar paard in te laten slapen omdat zij zoveel pijn hebben.

Ik geef niet zomaar op en ben in contact gekomen met een smid die paarden op kunstog beslag zet, nu zal dit ook per paard verschillen maar mijn eerste indruk en ervaring was dat mijn paard die normaal op de harde bodem geen pas wil verzetten nu ineens zijn oortjes op stokjes zetten en er zelfs een drafje uitgooide. De tijd zal het leren en ik blijf zeggen ER ZIJN 100 WEGEN NAAR ROME EN NIET 1 weg is DE weg.

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:31

Ik ben met mijn paard destijds een aantal klinieken afgeweest en er zijn er verschillende geweest die hebben gezegd dat ik mijn paard moest laten inslapen omdat het toch niks meer werd! Omdat we het nog even wilden aankijken hebben we dat niet meteen gedaan en toen is de kliniek in Echt ons aanbevolen. En sindsdien loopt mijn paard weer prima. Ze heeft echt nooit meer ergens last van gehad en loopt prachtig dressuur terwijl ze ook een drie had! Ik zeg niet dat alle paarden hiermee geholpen kunnen worden anders zou iedereen wel meteen naar die kliniek vertrekken. Waarschijnlijk heb ik gewoon geluk gehad, maar ik ben er iig heel erg blij mee.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:27

Wat voor behandeling heb je dan bij die kliniek gehad?

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:35

Ik zei hierboven ergens al dat zij me die hoefsmid aangeraden hebben. Hij heeft hele goede contacten met die kliniek en hij heeft mijn paard een bepaald beslag gegeven waardoor het steeds beter ging. Waarschijnlijk heeft ze het nu wel nog steeds, maar ze loopt weer prima. Er zat een soort gel tussen de hoefijzers die helemaal rond waren ipv hoefijzervormig en daaroverheen zat dan een laagje wat alles bij elkaar hield. Sinds kort heeft ze zelfs ronde hoefijzers zonder gel en het gaat nog steeds prima!

Navy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:15

Natural_Lady schreef:
ik denk het wel, onze paarden worden Natuurlijk bekapt, en NOOOOOOIT heeft er een hoefkatrol gehad, !

Uitgaande van het feit dat jij hoefkatrolONTSTEKING bedoeld, moet ik hier even op inspringen. Hoefkatrolontsteking is een chronische aandoening en gaat dus NOOIT over. Een paard kan dus hko hebben, of niet, maar niet hebben gehad.

Verder heb ik geen zin om in te gaan op alle geroepen opmerkingen en zogenaamd juiste oplossingen (of zelfs énige oplossingen.

Wel wil ik een hart onder de riem steken voor hen die dat kunnen gebruiken:
Op gevoel en vertrouwen heb ik mijn paard zo laten beslaan (op dit moment eventingbeslag zonder lippen en met extra afrolmogelijkheid), gevoerd en gestald dat zij al 6 jaar niet meer kreupel loopt. Ondanks een 4tje voor beide voorbenen. Niks geen vreemde mannen aan haar lijf, geen bepaalde bekapmethoden, supplementen of rijmethoden. Gewoon op gevoel te werk gaan; veel beweging voor de doorbloeding, goed voer, dagelijkse weidegang (hoe meer, hoe beter), veel peeswerk (verhard, asfalt, etc. Ook draf/galop op harde wegen), veel duurwerk.

HKO is geen definitief einde. Met Navy (HKO fase 4 dus), beoefen ik de Endurancesport en maken wij ons klaar voor onze eerste 160er over 2 weken. Eind april hebben we een wedtsrijd van 100km uitgelopen over zeker 70% asfalt. Vorig jaar hebben we 3 120ers uitgereden.

Kom bij mij maar terug met al die zogenaamde oplossingen en wonderverhalen als het desbetreffende paard ook na 60km galop nog rad loopt.

dondeyne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:36

Dat zei ik idd ook al.. Ik denk dat mijn paard het zeker nog heeft als je op foto's ed zou gaan kijken. Maar dankzij dat beslag loopt ze weer perfect en valt er dus echt niks meer van te merken. Ze heeft zelfs weer erg veel plezier in het rijden en werken en ook uit zichzelf blijft ze rennen. Ze kan zelfs weer goed strekken in middendraf terwijl dat dus echt helemaal weg was.. Ik weet niet wat mijn paard zou doen na 100 km over asfalt maar in de bak kan ze iig weer een behoorlijk stukje rijden

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 01:56

Ik vind sommige reacties in dit topic echt niet kunnen..
Niet elk paard met hoefkatrolontsteking wordt beter. En dan wordt er hier net gedaan alsof de oplossing zo makkelijk is. Onzin! Elk paard is anders en iedereen wil dat zijn paard beter wordt.
Ik heb bij mijn paard ook alles geprobeerd. Speciaal beslag, rechtrichten, osteopaat, homeopatische middelen.. en ja hij is nog steeds kreupel. Hij staat nu al een jaar op de wei en hij verbeterd niet. Wat moet ik er nu nog aan doen?
Ik denk dat hko soms ook gewoon niet te genezen is en daar moet je je op een gegeven moment maar bij neerleggen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:40

marlon7 schreef:
Ik vind sommige reacties in dit topic echt niet kunnen..
Niet elk paard met hoefkatrolontsteking wordt beter. En dan wordt er hier net gedaan alsof de oplossing zo makkelijk is. Onzin! Elk paard is anders en iedereen wil dat zijn paard beter wordt.
Ik heb bij mijn paard ook alles geprobeerd. Speciaal beslag, rechtrichten, osteopaat, homeopatische middelen.. en ja hij is nog steeds kreupel. Hij staat nu al een jaar op de wei en hij verbeterd niet. Wat moet ik er nu nog aan doen?
Ik denk dat hko soms ook gewoon niet te genezen is en daar moet je je op een gegeven moment maar bij neerleggen

Je hebt helemaal gelijk. Ik kreeg dus eerder in dit topic bijna het verwijt dat ik mijn paard heb laten inslapen, "want er was nog zoveel aan te doen..."
Op gegeven moment houdt het op. NIet alle paarden reageren positief op een behandeling en aan ons is dan de dappere beslissing om voor het paard te kiezen en het niet met pijn te laten staan.

Heel veel succes ermee!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:02

Daar ben ik t zeker mee eens! Een paard hoeft ook niet met pijn op stal te staan.. hij moet wel een fijn leven hebben toch? En ik heb het geluk gehad dat het bij mijn paard goed geholpen heeft, maar dat hoeft toch zeker niet voor alle paarden te gelden (en dat heb ik ook nooit bedoelt..)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:49

Hallo allemaal!
Ook mijn paard heeft HKO (li voor 3-4 en re voor 2-3). Hij loopt op eggbarrs met veel opzet in het teenstuk. Hij krijgt voedingssupplement equiflexion (msm, glucosamine en chondroitine) om het kraakbeen te bevorderen. Verder is hij een tijd onder behandeling geweest bij de chiropractor.
Mijn paard mag bij mij zijn leven slijten, ik rijd hem regelmatig buiten, en op b-niveau in de bak. Helaas heeft hij nog wat meer medische mankementjes en weet ik dat het altijd een zwak paard zal blijven. Desalniettemin zal ik er alles aan doen om hem zo lang mogelijk een goed leven te geven, maar zodra hij te veel pijn krijgt en er geen behandeling meer mogelijk is, zal hij een spuitje krijgen.
Foto's en uitleg staan verder in mijn profiel.

Ik ben erg benieuwd of er meer paarden op eggbarrs staan en wat voor voedingssupplementen er worden bijgevoerd!

sarahdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:30

Ik heb een paar weken geleden te horen gekregen dat mijn paard l+r voor hoefkatrolontsteking heeft (2/3).
Hij liep al ontzettend lang kreupel maar mijn DA kwam er niet uit..
Er waren periodes waarin we even konden rijden maar het kwam altijd terug
We zijn eerst naar Emmeloord geweest, daar zagen ze niks,
later naar utrecht gegaan en ze hebben ons verteld dat hij hoefkatrolontsteking heeft en er niks meer aan te doen was..
vrijdag laat ik hem inslapen Verdrietig

terra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 00:16

heel veel sterkte ermee!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:29

@Sarah, kijk even in mijn profiel voor het verhaal over mijn HKO paard. Ik wil je geen valse hoop geven maar misschien heb je er wat aan.
MIjn paard heeft 3/4 op beide benen en doet het al 2 jaar heel goed. En dat terwijl ik 2 jaar geleden ook dacht dat ik haar zou moeten laten inslapen.

Iig wens ik je veel sterkte Ach gut

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:38

@ sarah: wat erg zeg, heel veel sterkte.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:51

Sarah, heel veel sterkte. Verder ik sluit me aan bij Bar. Er zijn mensen die je d.m.v. een andere methode van rijden kunnen helpen je paard beter te laten lopen.

Mijn Tinkermerrie (HKO 3/4 RV, 4 LV) heeft 3 weken in training gestaan bij Corine Vogelaar in Ruinen en liep toen ik haar ophaalde een stuk beter. Ook is ze onder behandeling van een osteopaat. Verder krijgt ze glucosamine en (momenteel nog) ontstekingsremmers. Ik ga nu zelf de rechtricht methode onder de knie proberen te krijgen en dan zien we verder.

sarahdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:17

Bar schreef:
@Sarah, kijk even in mijn profiel voor het verhaal over mijn HKO paard. Ik wil je geen valse hoop geven maar misschien heb je er wat aan.
MIjn paard heeft 3/4 op beide benen en doet het al 2 jaar heel goed. En dat terwijl ik 2 jaar geleden ook dacht dat ik haar zou moeten laten inslapen.

Iig wens ik je veel sterkte Ach gut

Fijn dat jou paard er beter op geworden is Lachen

ik denk dat zoiets niet meer bij mijn paard werkt.. hij kan amper 10 passen zetten en dan stort ie gewoon in, het is te sneu voor woorden.
Het zou vooral eigenbelang en misschien zelfs egoistisch zou zijn als ik hem zou laten leven

hoe erg ik het ook vind, ik moet nu niet meer aan mezelf denken maar alleen maar aan mn paard
tis alleen wel veel moeilijker om afscheid te nemen dan ik dacht, het is toch een deel van mn leven dat ineens weg zal zijn!

diola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:00

Hoi Sarahdw Ik ben het helemaal met je eens dat je een dier niet mag laten lijden Boos! dat zijn ook mijn woorden al die tijd geweest en nog steeds.......... Alleen ik he ook een paard die gewoon niet meer wilde lopen en bij iedere pas auw zei. toch is er al die tijd een stem in mij geweest die zei dat ik verder moest denken en kijken. En dat heb ik ook gedaan. begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat jij dat niet gedaan hebt. Er zijn 2 dingen gedaan de afgelopen periode bij mijn paard : 1 ik heb hem op advies op easy walkers laten zetten 2 ik heb er een holist bij gehaald en wat er nou gewerkt heeft of nog steeds werkt HET ZAL ME WORDT WEZEN. Ik heb er gisteren voor het eerst sinds een jaar weer op gereden en voel mij het gelukkigste mens van de hele wereld. Mijn mannetje liep als een zonnetje Lachen Was vrolijk en het ging heel goed. Ik weet best wel dat dit niet voor alle paarden zal gelden ook ik blijf realistisch , hoe veel ik ook van dit ventje hou ik zou hem nooit voor mijn plezier met pijn laten lopen. Lachen

Ik wens je heel veel succes met de keuzes die je gaat maken.

sarahdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:20

diola schreef:
Hoi Sarahdw Ik ben het helemaal met je eens dat je een dier niet mag laten lijden Boos! dat zijn ook mijn woorden al die tijd geweest en nog steeds.......... Alleen ik he ook een paard die gewoon niet meer wilde lopen en bij iedere pas auw zei. toch is er al die tijd een stem in mij geweest die zei dat ik verder moest denken en kijken. En dat heb ik ook gedaan. begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat jij dat niet gedaan hebt. Er zijn 2 dingen gedaan de afgelopen periode bij mijn paard : 1 ik heb hem op advies op easy walkers laten zetten 2 ik heb er een holist bij gehaald en wat er nou gewerkt heeft of nog steeds werkt HET ZAL ME WORDT WEZEN. Ik heb er gisteren voor het eerst sinds een jaar weer op gereden en voel mij het gelukkigste mens van de hele wereld. Mijn mannetje liep als een zonnetje Lachen Was vrolijk en het ging heel goed. Ik weet best wel dat dit niet voor alle paarden zal gelden ook ik blijf realistisch , hoe veel ik ook van dit ventje hou ik zou hem nooit voor mijn plezier met pijn laten lopen. Lachen

Ik wens je heel veel succes met de keuzes die je gaat maken.

ik heb easy walkers geprobeerd maar het hielp niet.
Iemand anders heeft opgebeld voor me, donderdag gaat hij weg..
Het liefst laat ik hem cremeren, maar dat kost 1400 euro!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:42

Citaat:
ik denk dat zoiets niet meer bij mijn paard werkt.. hij kan amper 10 passen zetten en dan stort ie gewoon in, het is te sneu voor woorden.
Het zou vooral eigenbelang en misschien zelfs egoistisch zou zijn als ik hem zou laten leven

Ik heb voor precies hetzelfde gestaan als jij. Ook mijn paard kon nauwelijks nog 10 passen lopen en ook ik heb ervoor gekozen om hem niet langer te laten lijden.
Ik vind dat je een hele knappe keuze hebt gemaakt en het is enorm vervelend om van mensen alsnog te horen te krijgen dat er nog van alles aan te doen is.
In sommige gevallen misschien wel, maar in sommigen ook niet.

Sterkte!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:56

Goof, uit het eerste stukje van Sarah maakte ik op dat zij de "reguliere" weg gevolgd heeft. Mensen hier wijzen haar op andere methoden en dat is zeker niet om vervelend te zijn maar om te helpen!!!!

Het lijden van een dier waar je van houdt snijdt door je ziel, maar je wilt er toch alles aan doen om hem of haar er weer bovenop te krijgen? Op een gegeven moment is het op (qua methoden en budget) en zul je je paard moeten laten gaan. Dat is geen keuze meer, maar het einde van een lang proces.

Met mijn paard zit ik er nu midden in, maar mocht niets helpen en mocht ze slechter gaan lopen dan zal ik dezelfde beslissing nemen als Sarah (en dat is helaas niet de eerste keer....).

Sarah, nogmaals veel sterkte!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:22

Helemaal met je eens Vasthi. Ik ben mij er ook van bewust dat er een dag kan komen dat mijn paard er weer last van gaat krijgen. Dan zal ik ook die vreselijke keus moeten maken.

Sarah, nogmaals veel sterkte. Ik vind het dapper dat je de keus gemaakt hebt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:38

Citaat:
Goof, uit het eerste stukje van Sarah maakte ik op dat zij de "reguliere" weg gevolgd heeft. Mensen hier wijzen haar op andere methoden en dat is zeker niet om vervelend te zijn maar om te helpen!!!!

Tuurlijk zijn het allemaal goedbedoelde adviezen, dat begrijp ik. Maar als iemand al een keuze heeft gemaakt, die gruwelijk moeilijk is, is het ontzettend rot om te horen dat ze toch nog maar wat andere dingen zou moeten proberen.
Respecteer de beslissing, hij is al moeilijk genoeg en waarschijnlijk heeft ze gedaan wat in haar macht ligt en heeft het helaas niet geholpen.

sarahdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:23

dankjewel iedereen Lachen

ik heb inderdaad de 'reguliere' weg gevolgd maar wel alle soorten ijzers, homeopaten etc geprobeerd.
Ik heb hem nu 8 jaar en ik gok dat ik intotaal bijelkaar opgerekend 3 jaar met hem heb moeten stappen. dr zit gewoon iets fout. en dat is er nu 'eindelijk' uitgekomen.
hoe &*(^& het ook is, het is niet anders.

het hoort hier niet, maar vandaag was ik bij een stal en ik zag zoooo'n mooi paard, voel me nu een beetje schuldig Bloos