paard waarschijnlijk artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:14

baudyh schreef:
Ik weet dat mijn pony sinds oktober artrose heeft.Hij staat op speciaal beslag en krijgt een supplement.Joint saver.Zit glucosamine en chondroitine en msm en zwavel in.Heb ik via de DA.hij doet het er prima op.Loopt niet kreupel en doet gewoon zijn werk.Ik rij niet meer.Ik longeer en men met hem.
Zolang hij het pijnloos allemaal kan.Blijft hij gewoon bij me.Maar als blijkt dat ie pijn gaat krijgen en dus niet zijn werk meer kan doen.Dan laat ik hem inslapen.Ik zet hem dan niet op de wei of zo.

Dus als hij pijnloos op de wei kan staan laat je hem inslapen omdat je niet meer kan rijden?

Bianca6

Re: paard waarschijnlijk artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:15

ma_rie_tje, ik ben een pot per 2 maanden gelatinaat kwijt. kost 135 euries per pot

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:47

Nou heb ik begrepen van mijn dierenarts dat als mijn paard niet meer kan lopen onder de man omdat ze pijn voelt, weidegang ook geen zin zou hebben omdat ze dan nog steeds pijn zou hebben, dus misschien dat baudyh het ook zo bekijkt?

Moet ik wel bij zeggen dat de DA in eerste instantie zei dat ik kon kiezen tussen wei en afmaken, maar iig niet meer kon rijden, dus ze sprak zichzelf wel tegen...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:48

mylittlejoy schreef:
Nou heb ik begrepen van mijn dierenarts dat als mijn paard niet meer kan lopen onder de man omdat ze pijn voelt, weidegang ook geen zin zou hebben omdat ze dan nog steeds pijn zou hebben, dus misschien dat baudyh het ook zo bekijkt?

Moet ik wel bij zeggen dat de DA in eerste instantie zei dat ik kon kiezen tussen wei en afmaken, maar iig niet meer kon rijden, dus ze sprak zichzelf wel tegen...

Goh, jouw dierenarts heeft het goed mis zeg inderdaad. Een ruiter is een hele belasting en dat kan voor een paard gewoon teveel zijn, omdat je als ruiter natuurlijk ook gaat rijden dan. Bij mijn paardje is nu 3-4 jaar geleden artrose geconstateerd en zij staat pijnvrij in de wei. Als ze een stuk galoppeerd loopt ze daarna een paar passen kreupel dus dat doet ze met mate. Ze stapt gewoon heel veel en kan haar energie zo goed kwijt. Ze is erg blij en geniet nog van elke dag. Als er een moment komt dat ze ook in stap kreupel gaat lopen is het natuurlijk duidelijk dat ze pijn heeft en zal ik haar niet laten lijden. Eergisteren slofte ze ineens en dacht ik dat "haar einde nabij was" maar gisteren was ze weer helemaal goed.
Atreyu kan niet meer gaan liggen en ik dacht dat dat heel belastend zou zijn maar paarden kunnen kun benen en spieren om en om ontlasten. Ze slapen alleen staand minder diep dus kunnen ze sneller moe zijn maar als een paard op pensioen is wordt er toch niet teveel meer van gevraagd.
Dus mijn mening is dat als je paard blij is en in stap niet kreupel blijft lopen (een slecht dagje kan altijd wel eens voorkomen zoals bij alle paarden) dat je verplicht bent hem/haar een goede oude dag/pensioen te geven. Ze hebben bijvoorbeeld in Leende hier paarden in kuddes staan met een hele grote inloopstal en ze zien daar dat oude en zelf kreupele paarden terug in de natuur heel erg opknappen. Mijn paardje staat lekker thuis, dat geluk heb ik.
Mijn dierenarts zegt dat ik haar MOET laten leven omdat ze zo blij is! Dus dankzij zijn vertrouwen (want ik wil natuurlijk dat ze blijft leven) heeft Atreyu er nu alweer 3 jaar bij, en als je dat blije koppie ziet vind ze het helemaal geweldig!

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:44

Vandaag is mijn paard naar de kliniek geweest en is lichte artrose geconstateert..
Hij is ingespoten moet 10 dagen stappen en dan rustig opbouwen..
De veearts heeft goede hoop..
Dus we w88 af

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 07:06

@ Jiviejik succes er mee!

Ga jij ook voeldings suplementen geven of niet?

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:14

Nu al twee dagen even gedraafd aan de longe en Joy loopt goed! Is even kijken of het goed blijft gaan natuurlijk, maar we gaan de goede richting op!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:32

Mooi!
heb net Cortaflex besteld omdat er wel heel veel mensen positieve ervaringen mee hebben
ik ga het dus binnenkort proberen naast de Gelatinaat, ben benieuwd!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:32

paard van me vriendin wordt afgemaakt.
hij heeft het ook,het is gewoon beter voor het paard.
hij staat soms met gekruisde benen in de bak enzo.
ik weet niet wat ik zou doen met beauty

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:40

mijn vz paard heeft al 6 jaar atrose... hij kreeg eerst druppeltjes door zijn voer maar de eigenaar is ermee gestopt omdat ze eigenlijk een beeeetje tegen chemische troep is.. dat is nu ongeveer 2 jaar geleden..

hij heeft ondertussen nog een zware peesblessure (gescheurde achillespees) overleefd en hij loopt nog steeds zonder pijn of kreupelheid..

hij is nu 15 jaar oud maar als zijn klachten weer terug komen laten ze er niet heel veel meer aan doen... het paard vind het niet leuk in de kliniek (in utrecht) en dus is het steeds weer gestress als ie t weer erger zou krijgen...

hij loopt trouwens geen zware sport ofzo.. hij springt nog wel (ongeveer 1.20) en dressuurt ongeveer op L niveau..

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:40

mijn vz paard heeft al 6 jaar atrose... hij kreeg eerst druppeltjes door zijn voer maar de eigenaar is ermee gestopt omdat ze eigenlijk een beeeetje tegen chemische troep is.. dat is nu ongeveer 2 jaar geleden..

hij heeft ondertussen nog een zware peesblessure (gescheurde achillespees) overleefd en hij loopt nog steeds zonder pijn of kreupelheid..

hij is nu 15 jaar oud maar als zijn klachten weer terug komen laten ze er niet heel veel meer aan doen... het paard vind het niet leuk in de kliniek (in utrecht) en dus is het steeds weer gestress als ie t weer erger zou krijgen...

hij loopt trouwens geen zware sport ofzo.. hij springt nog wel (ongeveer 1.20) en dressuurt ongeveer op L niveau..

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:24

Ik heb begrepen dat springen niet bepaald goed is voor paarden met artrose. Mijn instructrice heeft het mij igg afgeraden omdat het de levensduur van je paard in dat geval nogal verkort. Het paard krijgt dan natuurlijk extra veel schokken te absorberen, wat niet bevorderlijk is.

Maar als hij het wil springen, heeft hij igg geen pijn!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:10

Hoi
Wat een vervelend bericht zeg!
Een pony bij onze club die inmiddels lekker van haar pensioen mag genieten heeft een tijdje een natuurlijk geneesmiddel gekregen (Betaalbaar) waar ze het super op deed. "Forever Freedom heet het geloof ik.
Mocht je graag meer informatie willen kan ik dat wel even voor je vragen, maar dan hoor ik het wel.
Mocht dit al gezegd zijn, ik heb heb niet alles gelezen!

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:14

Na veel nuttige reacties hebben we toch besloten geen suplementen te gaan voeren.
Wij zijn er achter gekomen dat hij eigenlijk alleen iets vreemd loopt (dat rare hupsje bij het aandraven) als hij in de bak loopt, of wanneer je aan het longeren bent. Als we in de bak gereden hebben heeft hij het de dag er na ook.
Nu hebben we al een tijdje alleen buiten gereden (weinig wendigen, veel rechtuit), en loopt hij stukken beter.

Voorlopig gaan we dus niet meer de bak in, en kijken we hoe het gaat.
Mocht het over een maand toch niet goed gaan, tja dan moeten we maar weer bespreken wat we gaan doen. ZOlang het goed gaat gaat het goed.
En zodra het niet goed gaat, tja dan moeten we maar op dat moment besliossen wat we doen. Hij loopt niet kreupel of onregelmatid oid.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:49

ma_rie_tje schreef:
baudyh schreef:
Ik weet dat mijn pony sinds oktober artrose heeft.Hij staat op speciaal beslag en krijgt een supplement.Joint saver.Zit glucosamine en chondroitine en msm en zwavel in.Heb ik via de DA.hij doet het er prima op.Loopt niet kreupel en doet gewoon zijn werk.Ik rij niet meer.Ik longeer en men met hem.
Zolang hij het pijnloos allemaal kan.Blijft hij gewoon bij me.Maar als blijkt dat ie pijn gaat krijgen en dus niet zijn werk meer kan doen.Dan laat ik hem inslapen.Ik zet hem dan niet op de wei of zo.

Kan je mij vertellen hoeveel je ongeveer kwijt vbent aan die suplementen? Na hoeveel tijd heb je resultaat gemerkt, en liep hijk hiervoor wel kreupel (dat je zegt hij loopt niet kreupel)

Ben erg benieuwd naar ieders ervaring met suplementen

Ik ben 90 euro kwijt voor zo een pot en daar doe ik 3 maanden mee.Ik ben naar de DA gegaan omdat hij achter kreupel liep.Maar hij bleek voor artrose te hebben.Na hem een paar weken rust te hebben gegeven en met de supplementen te zijn gestart was hij niet meer kreupel en daarna ook niet meer geweest.Na een paar weken zag ik dat het ging werken.
Maar hij heeft ook speciaal beslag dat kost 135 euro per keer.(doe er ongeveer 10 weken mee.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:50

atreyuevita schreef:
baudyh schreef:

Dus als hij pijnloos op de wei kan staan laat je hem inslapen omdat je niet meer kan rijden?

Ja,omdat mijn paard geen weide paard is.Hij vindt het maar een paar uurtjes leuk en wil dan naar binnen.Hij gaat dan lopen ijsberen langs het draad.En dat is ook niks.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:57

Ik zou mijn pony niet zomaar op de wei zetten.Als hij niet meer kan werken omdat hij pijn heeft,heeft hij in de wei ook pijn.
Als ie dan dus alleen nog maar in de wei kan en niks meer voor de rest dan laat ik hem inslapen.Puur omdat ik weet dat hij geen weide paard is.
moet ik hem dan laten ijsberen langs het draad of hem de hele dag op stal laten staan,nou dat is toch geen paardwaardig bestaan.
Dan weet ik zeker dat het beter is om hem naar de paardenhemel te laten gaan.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:22

Staat je paard dan alleen? Wat is dan de reden dat je paard in de stal wil??? dat is echt niet omdat hij graag tussen vier muren staat hoor... daar is een andere reden voor. En daar zou je achter moeten komen en daar iets ana doen. Dat een paard in de wei ook pijn heeft als hij onder de man pijn heeft is KLINKLARE ONZIN!!!! Het bewijs staat eenvoudigweg bij mij in de wei (en in de wei bij heel veel anderen). Als je het niet over hebt voor je paard om ervoor te zorgen als je er niet meer op kunt rijden moet je dat gewoon zeggen en geen smoesjes verzinnen omdat het voor jou iets goed praat.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:42

Ik ben het wel in grote lijnen met Atreyuevita (lekker makkelijke naam om te onthouden zeg ) eens. Toen mijn DA in tweede instantie zei dat als mijn paard pijn zou hebben bij het werken, ook pijn zou hebben in het land, geloofde ik dat. Maar later besefte ik mij dat er een heel groot verschil is tussen wei en onder de man.

Nu praat ik even alleen voor mijn paard, maar Joy loopt helemaal goed aan de longe (nog steeds! we hebben inmiddels een klein galopje er bij gepakt en ze loopt elke dag beter). Hierdoor weet ik dat ze onbelast igg goed loopt. Gaan we straks weer rijden en ze wordt minder, dan weet ik dus dat onder de man te zwaar voor haar is, maar is weiland nog zeker een optie.

Dus het is niet zo dat als een paard onder de man pijn zou hebben, dit in de wei hetzelfde zou zijn. Maar dit verschilt geheel per paard.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:44

mijn paard had ook artrose,eerst een lichte vorm,niks aan de hand dus.ik heb glucosamine comples gevoerd van de groene os,hier deed mijn paard niks op.ik ben toen via mijn hoefsmid terecht gekomen bij arthri aid van nutri-science,hier deed mijn paard het super op.op www.nutri-science.nl kan je meer info vinden.ook hoor ik goede ervaringen over cortaflex.maar helaas was mijn paard ongeveer vanaf oktober 2005 weer kreupel,ze is ook hoefbevangen geweest.ze knapte weer op en iedere keer als ik weer kon rijden werd ze weer kreupel.dit ging wel bijna een half jaar zo door.uiteindelijk hebben we 22 maart röntgenfoto's gemaakt,daaruit is gekomen dat mijn paard een zeer ernstige/agressieve vorm van artrose heefd.ook heefd ze 2 zware overhoeven.mijn paard had duidelijke pijn,pijn die alleen maar erger zal worden.ze liep kreupel,heel kreupel,op het laatst kon ze amper nog lopen.ik heb toen besloten mijn paard in te laten slapen.ik hoop dat het met jullie paarden allemaal heeeel goed af gaat lopen.door middel van een voedingssuplement kan je je paard echt heel erg helpen.als er vragen zijn mogen jullie ze altijd stellen hoor!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:26

goh lorelei wat erg! veel sterkte!

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:02

Idd, heel veel sterkte. En voor wat het waard is: als je paard pijn heeft waar niets meer aan te doen is, is inslapen de beste beslissing die je voor hem kan nemen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:08

Ben ik het mee eens.
Pasgeleden liep mn Atreyu een dag onregelmatig en te sloffen... dacht ook dat "de tijd daar was" maar gelukkig draafde ze de dag erna weer regelmatig de stal uit na een nacht stilstaan. Dat geeft weer hoop dat ze het nog even kan. Maar ooit komen we allemaal voor de moeilijke beslissing te staan....je moet je paard geen pijn laten lijden.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:35

het was ook echt een hele moeilijke beslissing die ik met pijn in mijn hart heb genomen,vele tranen zijn weggevloeid,maar weet dat het beter is voor haar.we zijn lang met dierenarts,hoefsmid,osteopaat,fysiotherapie bezig geweest en heefd heefd helaas niet mogen helpen.en dan moet je even naar het belang van het paard gaan kijken en de beslissing nemen,en dat kijk ik weer terug op alle geweldige jaren en momenten die ik met haar had ,en denk dan nee ik mocht niet egoïstisch zijn en haar toch houden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:24

Een update na twee maanden: mijn paardje loopt helemaal super! We zijn nog steeds aan het opbouwen en rijden inmiddels wel weer een uur (met twintig minuten instappen) en doen ook weer voorzichtig hier en daar een pasje wijken.

De eerste keer rijden had ze verschrikkelijke spierpijn in d'r kont van gekregen, maar gelukkig had ze daar na een paar dagen geen last meer van.

We gaan nog steeds de goede kant op!