Slechte hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 09:40

Ik zal trouwens eens even vanmiddag foto's proberen te maken van Rach's hoefjes

simodi

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:14

opala schreef:
Slechte hoeven bestaan niet. Hoeven vragen regelmatig onderhoud. Ik kan elke eigenaar met onbeslagen paarden een cursus aanraden. Resultaat verzekerd, al vraagt het tijd.

Ben ik niet met je eens! Slechte hoefkwaliteit bestaat wel degelijk, bijv. als je paard minder weerstand heeft of een tijd slecht gegeten heeft en te weinig voedingsstoffen heeft binnengekregen. Dat heeft direct zijn weerslag op de kwaliteit van de hoef. Mijn merrie heeft ook heel slechte voorhoeven, ondanks zeer grondige verzorging en tijdig bekappen. Het is dan niet altijd een oplossing om natuurlijk te gaan bekappen. Dus kijk eerst naar de oorzaken van de slechte hoeven en of je van binnenuit (bijv. met supplementen) de kwaliteit kunt verbeteren.

Overigens zijn de achterhoeven van mijn paard heel sterk verbeterd toen ze zonder ijzers ging. De eerste maanden natuurlijk wel brokkelig, maar nu zijn het 2 mooie hoeven. Dit van de ijzers halen kun je het beste in de zomer doen en niet nu al.

Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:20

Summertje schreef:
Bedankt weer voor de fijne reacties, ik ga eens goed overdenken wat ik precies doe. En er misschien ook aan denken om toch elke dag aanvulling van een krachtvoer te doen.

Ze krijgen met de hand water, dus kunnen niet onbeperkt drinken. Is een likblok dan wel zo verstandig

En Smurf Hoef & Zool waar heb je dat gehaald en hoe duur ?

Hoi, misschien is een liksteen idd niet zo verstandig als je paard niet continu over water beschikt. Zeker in het begin zijn ze vaak gretig met zo'n steen en dan hebben ze ook erge dorst.
Gewoon even voor mijn idee: wat bedoel je eigenlijk met dat ze met de hand water krijgen? Af en toe een emmer, zodat ze moeten drinken op dat momen?

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:34

Ja ze krijgen op vaste tijden met de hand water.
Ze krijgen overigens wel genoeg.
Maar met een liksteen vind ik dat ze op elk moment een slokje moeten kunnen drinken, want daar zijn ze toch regelmatig aan het likken als ze het nodig hebben.

In mijn zeewier zit ook zeezout, en natuurlijk andere mineralen. Dus dat vind ik voorlopig wel goed zo

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:57

simodi schreef:
Ben ik niet met je eens! Slechte hoefkwaliteit bestaat wel degelijk, bijv. als je paard minder weerstand heeft of een tijd slecht gegeten heeft en te weinig voedingsstoffen heeft binnengekregen. Dat heeft direct zijn weerslag op de kwaliteit van de hoef. Mijn merrie heeft ook heel slechte voorhoeven, ondanks zeer grondige verzorging en tijdig bekappen. Het is dan niet altijd een oplossing om natuurlijk te gaan bekappen. Dus kijk eerst naar de oorzaken van de slechte hoeven en of je van binnenuit (bijv. met supplementen) de kwaliteit kunt verbeteren.

Je wilt beweren dat je het geprobeerd hebt, anders vind ik de uitspraak misplaatst.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:02

Misschien moet je het anders lezen..
Er kan nog een oplossing zijn, behalve natuurlijk bekappen. (supplementen e.d.)
Dit is wat ik uit de tekst haal, wil absoluut geen discussie aangaan over NB!

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 11:35

Nee, en dat is ook niet mijn bedoeling met dit topic.
Ben gewoon benieuwd naar de verschillende mogelijkheden die mensen hebben geprobeerd bij hun paarden die slechte hoeven hebben.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:48

natuurlijk (zelf) bekappen

inmiddels heeft ie ijzersterke hoeven

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:57

opala schreef:
simodi schreef:

Je wilt beweren dat je het geprobeerd hebt, anders vind ik de uitspraak misplaatst.

Nee, ik beweer helemaal niks! En ik zeg ook niet of ik natuurlijk bekappen wel of niet de oplossing vind (wat is dat toch trouwens op veel topics een hot item!), want ik heb daar geen ervaring mee. Ik zeg alleen dat het niet altijd een oplossing is om over te gaan op natuurlijk bekappen als de oorzaak van slechte hoeven (dus slechte hoefkwaliteit) ligt aan bijv. tekort aan voednigsstoffen. Dan moet je daaraan wat doen, en hoef je niet direct op een andere wijze van bekappen over te gaan. Dus, als je goed leest: zoek eerst de oorzaak van slechte hoeven en kijk dan of je het van binnenuit of buitenaf (anders bekappen) moet oplossen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:01

Natuurlijk bekappen is ook zorgen dat het paard van binnen gezond wordt. Hoe kun je anders de kwaliteit van de hoef echt verbeteren?

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:01

Hetja schreef:
Misschien moet je het anders lezen..
Er kan nog een oplossing zijn, behalve natuurlijk bekappen. (supplementen e.d.)
Dit is wat ik uit de tekst haal, wil absoluut geen discussie aangaan over NB!

Ja, dat bedoel ik!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:05

Wendy schreef:
Natuurlijk bekappen is ook zorgen dat het paard van binnen gezond wordt. Hoe kun je anders de kwaliteit van de hoef echt verbeteren?

Hoewel dit topic er niet over gaat ben ik nu toch wel benieuwd: dat natuurlijk bekappen is toch een bepaalde manier om zelf de hoeven van je paard te bekappen? En dat is dan toch een actie van buitenaf, zeg maar?
Met van binnenuit de hoeven verbeteren bedoel ik idd door middel van andere/betere voeding en/of supplementen, dus dat lijkt me iets anders.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:08

zonder het 1 bereik je het ander niet: als je een paard dat "ongzond"eet en leeft (23/7 op stal staat om maar iets extreems te noemen) "natuurlijk" gaat bekappen, dan zal je nooit het gewenste effect bereiken.
Veel NB-ers beginnen niet eens aan een stalpaard dat junkfood eet (om het maar eens zo te zeggen), ze verwachten dat je het totaalplaatje aanpakt en niet aan symptoombestrijding doet

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:12

smurf schreef:
zonder het 1 bereik je het ander niet: als je een paard dat "ongzond"eet en leeft (23/7 op stal staat om maar iets extreems te noemen) "natuurlijk" gaat bekappen, dan zal je nooit het gewenste effect bereiken.
Veel NB-ers beginnen niet eens aan een stalpaard dat junkfood eet (om het maar eens zo te zeggen), ze verwachten dat je het totaalplaatje aanpakt en niet aan symptoombestrijding doet

Dus het heeft geen zin om in zo'n geval (je paard staat het grootste deel van de dag op stal, zoals veel paarden) over te gaan op NB? En wat bedoel je met junkfood? De mijne krijgt gewoon biks/muesli en kuil, is dat junkfood? Boeiende materie wel, dat NB. Ik word er wel nieuwsgierig naar, dacht dat het alleen maar een wijze van bekappen was die je zelf kunt doen.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:45

smurf schreef:

Ongevraagd heb ik daar zo mijn eigen mening over. Elk "iets" wat je kunt/wilt doen om de fysieke of lichamelijke omstandigheden voor je paard te verbeteren, zou ik aangrijpen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:04

Correctie: Aangrijpen ... in zoverre, dat ik de grenzen bepaal. Van mijn paard uit gezien kan het veel beter, maar ik sluit mijn eigen wensen niet uit. Ik zoek een middenweg tussen paardenwelzijn en mijn egoïsme.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:31

Citaat:
Dus het heeft geen zin om in zo'n geval (je paard staat het grootste deel van de dag op stal, zoals veel paarden) over te gaan op NB?

nee ik denk dat dat een kansloze zaak is, bovendien zal het moeilijk zijn een opgeleide bekapper te vinden die een stalpaard op deze wijze wil bekappen

Citaat:
En wat bedoel je met junkfood? De mijne krijgt gewoon biks/muesli en kuil, is dat junkfood?

biks en musli is junkfood in mijn ogen (en in die van andere naturals)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:33

simodi schreef:
... dacht dat het alleen maar een wijze van bekappen was die je zelf kunt doen.

nee dat is eigenlijk nog maar bijzaak als je het ziet in verhouding met wat er voor de rest allemaal nog bij komt kijken!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:33

Mijn pony (2jaar oud) krijgt steeds plattere achtervoeten. Volgens mij heeft ze zelfs een gebroken voetas en ik maak me er zorgen over. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik begin inmiddels te twijfelen aan het kunnen van mijn smid en wil dus ook proberen bij andere hoefsmeden advies te vragen, maar ja, vind maar een goeie. Ze wordt nu elke 8- 10 wkn bekapt en vaak valt er dan maar erg weinig af te halen.
Ik hoor het graag als jullie hier ervaring mee hebben en hoe jullie dat dan hebben aangepakt. Gewoon als extra informatie en tips.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:06

Wanneer je twijfelt aan de kunde van je hoefsmid, is het een idee om een cursus te volgen over hoefbekappen, zo weet je precies wat wel of niet goed is. Je hoeft het niet zelf te doen, maar je weet wel van de hoed en de rand.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:14

Ja, dat is op zich een idee. Lijkt me sowieso wel leuk om te snappen.

Inmiddels heb ik contact gehad met Rob van Nassau en hij heeft me geadviseerd een andere, gediplomeerde smid op te zoeken...het komt wrs door verkeerd bekappen.
Ik hoop dat ik er nog op tijd bij ben...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:26

Rob van Nassau heeft een heel goed boek geschreven dat het aanschaffen waard is!

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:37

Arabesk schreef:
Rob van Nassau heeft een heel goed boek geschreven dat het aanschaffen waard is!

Jah, die heb ik is heel goed boek idd

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:30

Bij mijn fjordje met eerst brokkelhoefjes is het nu stukken beter (*klop nog steeds af).
Eerst was ik begonnen met manenvet smeren, maar wat bij paard van een stalgenoot en van een vriendin wel doorslaggevend was, was dat bij Rian niet.
Ik vond zelf de hoeven erg droog. Ik ben toen begonnen met dagelijks (bij droog weer, zomers en 's winters) 'water geven' gelang de droogheid van de dag van 5-10 minuten de hoeven met een zachte waterstraal afspuiten. (in emmer kan ook, maar soms lastig).
Dit werpt bij mijn merrie vruchten af. Toen het nat was in de wei, maar het weer droog had ik op een gegeven moment niet in de gaten dat de wei opgedroogd was, en was ik vergeten af te spuiten, en de hoeven werden weer droger (hol geluid als je er op tikt). Nu probeer ik het iedere dag (bij koud/droog weer) en anders om de dag af te spuiten en iedere dag na het rijden even met water en een borstel even het zand van de bak eraf 'poetsen'.

Tevens ben ik van smid veranderd waardoor ook de hoeven kwa brokkelen veel minder werden tot eigenlijk alleen wat oppervlakkige scheurtjes die weinig voorstellen. Ik vet met niks, en eventueel alleen met manenvet als ze 'op netjes moet'.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:59

Goed wat je doet Fjordenmaniak.
Elke dag even afspuiten worden de hoefjes lekker nat van. Wat alleen nog wel een goede tip kan zijn is dat je de hoeven na het afspuiten in kan smeren met hoefvet. Hierdoor blijft het water langer in de hoef. Dus nog minder kans op brokkelhoefjes.

Hopelijk heb je dr nog wat aan