Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
opala schreef:Slechte hoeven bestaan niet. Hoeven vragen regelmatig onderhoud. Ik kan elke eigenaar met onbeslagen paarden een cursus aanraden. Resultaat verzekerd, al vraagt het tijd.
Summertje schreef:Bedankt weer voor de fijne reacties, ik ga eens goed overdenken wat ik precies doe. En er misschien ook aan denken om toch elke dag aanvulling van een krachtvoer te doen.
Ze krijgen met de hand water, dus kunnen niet onbeperkt drinken. Is een likblok dan wel zo verstandig![]()
En Smurf Hoef & Zool waar heb je dat gehaald en hoe duur ?
simodi schreef:Ben ik niet met je eens! Slechte hoefkwaliteit bestaat wel degelijk, bijv. als je paard minder weerstand heeft of een tijd slecht gegeten heeft en te weinig voedingsstoffen heeft binnengekregen. Dat heeft direct zijn weerslag op de kwaliteit van de hoef. Mijn merrie heeft ook heel slechte voorhoeven, ondanks zeer grondige verzorging en tijdig bekappen. Het is dan niet altijd een oplossing om natuurlijk te gaan bekappen. Dus kijk eerst naar de oorzaken van de slechte hoeven en of je van binnenuit (bijv. met supplementen) de kwaliteit kunt verbeteren.
opala schreef:simodi schreef:Ben ik niet met je eens! Slechte hoefkwaliteit bestaat wel degelijk, bijv. als je paard minder weerstand heeft of een tijd slecht gegeten heeft en te weinig voedingsstoffen heeft binnengekregen. Dat heeft direct zijn weerslag op de kwaliteit van de hoef. Mijn merrie heeft ook heel slechte voorhoeven, ondanks zeer grondige verzorging en tijdig bekappen. Het is dan niet altijd een oplossing om natuurlijk te gaan bekappen. Dus kijk eerst naar de oorzaken van de slechte hoeven en of je van binnenuit (bijv. met supplementen) de kwaliteit kunt verbeteren.
Je wilt beweren dat je het geprobeerd hebt, anders vind ik de uitspraak misplaatst.
Hetja schreef:Misschien moet je het anders lezen..
Er kan nog een oplossing zijn, behalve natuurlijk bekappen. (supplementen e.d.)
Dit is wat ik uit de tekst haal, wil absoluut geen discussie aangaan over NB!
Wendy schreef:Natuurlijk bekappen is ook zorgen dat het paard van binnen gezond wordt. Hoe kun je anders de kwaliteit van de hoef echt verbeteren?
smurf schreef:zonder het 1 bereik je het ander niet: als je een paard dat "ongzond"eet en leeft (23/7 op stal staat om maar iets extreems te noemen) "natuurlijk" gaat bekappen, dan zal je nooit het gewenste effect bereiken.
Veel NB-ers beginnen niet eens aan een stalpaard dat junkfood eet (om het maar eens zo te zeggen), ze verwachten dat je het totaalplaatje aanpakt en niet aan symptoombestrijding doet
smurf schreef:zonder het 1 bereik je het ander niet: als je een paard dat "ongzond"eet en leeft (23/7 op stal staat om maar iets extreems te noemen) "natuurlijk" gaat bekappen, dan zal je nooit het gewenste effect bereiken.
Veel NB-ers beginnen niet eens aan een stalpaard dat junkfood eet (om het maar eens zo te zeggen), ze verwachten dat je het totaalplaatje aanpakt en niet aan symptoombestrijding doet
Citaat:Dus het heeft geen zin om in zo'n geval (je paard staat het grootste deel van de dag op stal, zoals veel paarden) over te gaan op NB?
Citaat:En wat bedoel je met junkfood? De mijne krijgt gewoon biks/muesli en kuil, is dat junkfood?
simodi schreef:... dacht dat het alleen maar een wijze van bekappen was die je zelf kunt doen.
Arabesk schreef:Rob van Nassau heeft een heel goed boek geschreven dat het aanschaffen waard is!