voor het eerst ijzers en kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: voor het eerst ijzers en kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:04

Nimmedor schreef:
kenneth schreef:
het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig vlees om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.
en als jouw paard te kort loopt is het vaak beter om er een ijzer onder te laten slaan als hem door te laten lopen op bloten voeten.
dus je heb er verstandig aan gedaan om er een ijzer er onder te laten slaan.
als het even later beter gaat kan het ijzer er natuurlijk ook weer onderuit.
gr kenneth

eronderuit? Nee hoor, eenmaal een ijzer is de kwaliteit van de hoef zelf zo achteruit gegaan dat hij eigelijk het best altijd op ijzers moet.

En er zijn zoveel paarden die even op ijzers gaan voor een keuring of alleen voor de zomer, maar daar gaan echt de hoeven niet van op achteruit hoor.
Eens een ijzer betekent echt niet altijd een ijzer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:33

daantjuhhh schreef:
kenneth schreef:
het komt waarschijnlijk van het ijzer want als zijn hoeven te kort waren en je nagelt erin heb je zeg maar weinig
vlees
om in te nagelen dus kan hij daar een paard dagen last van hebben maar dat is logisch.

Ik weet niet of jij op de hoogte bent van hoe een hoef in elkaar steekt, maar er word echt niet genageld in vlees hoor!
ER word genageld in de witte lijn.

Sorry ik word net op mijn vingers getikt.
Sommige hoefsmeden noemen het blijkbaar vlees?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:31

Met vlees wordt bedoeld het leven,maar hij loopt ietsie pietsie beter en dat is dankzij de pijnstillers die hij krijgt.Het mooiste is nog dat die smit zij ik doe nu niet meteen ook zijn achtervoeten anders krijgt hij een smit fobie, nou sorry hoor maar die fobie had hij hem op dat moment al gegeven.Hij zij overal waar ik kom gaan de oren van de paarden naar voren,nou wil ik wel eens zien. Ik zij ook tijdens het beslaan dat de oren van mijn paard naar voren waren maar dat was normaal zij de smit maar ik gaf nog aan dat dat bij mijn paard niet normaal was, die heeft zijn oren juist naar voren als er iets aan de hand is.Hopen maar dat het niet bij meer paarden mis gaat.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:36

Nimmedor schreef:

eronderuit? Nee hoor, eenmaal een ijzer is de kwaliteit van de hoef zelf zo achteruit gegaan dat hij eigelijk het best altijd op ijzers moet.

Dit is dus echt onzin.Zodra de ijzers er af gaan zou het paard wel wat gevoeliger kunnen lopen op een verharde ondergrond,maar dit is een kwestie van wennen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:35

Er komt een smit kijken en die beoordeeld of er hoefschoenen onder moeten.Hij is een week geleden beslagen en loopt nog erg kreupel,triets vind ik het.1 ding weet ik zeker bij mijn paard komt die smit nooit meer.Ik hoop snel een afspraak te kunnen maken met die nieuwe smit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:38

Ik had nog even de hoop dat ik het boomloze testzadel kon gebruiken maar dat kan dus niet helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:17

Weet er iemand hoe lang ik de pijnstillers mag geven, het is ibuprufen.Wanneer moet hij weer normaal kunnen lopen?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:45

ik weet allen dat ibuprofen bij mensen niet te lang gebruikt mag worden want het tast de maagwand aan

wil je het zeker weten bel dan je DA

wanneer je paard weer goed loopt ligt aan de mate van schade die er is toe gebracht daar kan je nu nog niets van zeggen want je kan niet in de hoef kijken

als er geen ondsteking bij komt moet hij vrij snel op de zachte bodem uit de voeten kunnen

zonder ijzers of schoenen kan je de harde weg voorlopig wel vergeten vrees ik een hoef groeit nou eenmaal niet zo snel

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:20

De smit van de hoefschoenen gaf aan dat hij 3 dagen kreupel kan lopen, maar het is al een week nu dus ik ga toch de veearts maar bellen om raad te vragen.Je denkt toch niet dat ik die andere smit bel, want die had gezegd als hij over 5 dagen nog kreupel loopt bel me dan op.NOOIT VAN MIJN LEVEN.

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:25

marleen_usar schreef:
Hij zij overal waar ik kom gaan de oren van de paarden naar voren,nou wil ik wel eens zien. Ik zij ook tijdens het beslaan dat de oren van mijn paard naar voren waren maar dat was normaal zij de smit maar ik gaf nog aan dat dat bij mijn paard niet normaal was, die heeft zijn oren juist naar voren als er iets aan de hand is.Hopen maar dat het niet bij meer paarden mis gaat.

Over het algemeen kan je zeggen dat als een paard z'n oren naar voren heeft dit geen uiting van ongenoegen of pijn is . Juist als de oren naar achteren gaan betekent dit een uiting van ongenoegen en moet je attent zijn. Dus het zal niet zo vaak fout gaan bij andere paarden als jij denkt of ik moet het helemaal verkeerd zien..

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:49

nou ik denk dat jij het niet weet het is een spreek woord dat je dus NIKS heb om in te nagelen maar misschien begrijp jij dat niet maar ik doe de opleiding hoefsmid dus denk wel dat ik weet wat ik zeg!!
dus als je iets niet begrijpt vraag het dan eerst voor dat je een grote bek geeft maar miscchien weet je nu wel wat betekend heb geen vlees om in te nagelen dat betekend dus dat je niks heb om in te NAGELEN zo dat je het nu ff weet
gr kenneth

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:53

nou ik weet best wat ik zeg doe namelijk de opleiding hoefsmid in deurne!!!
maar even voor jouw het is een spreekwoord dat je geen matriaal (hoef)hebt om in te nagelen dus ook wel gezegt geen vlees om in te nagelen !!
dus als je nog eens comentaar heb denk eerst even na voor dat je wat zegt !!!
want ik weet wat ik zeg jij waarschijnlijk niet want vind het niet normaal hoe jij antwoord sorry hoor
gr kenneth

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:56

nou daantjuh als jij met meerdere hoefsmeden praat hebben ze het vaker over vlees !!
tenminste in deurne en in zoetermeer wel dus uhhhhh!
dus nogmaals als je niet zeker weet wat het betekend seg het dan niet

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:51

Hoi Marleen,

Heb ik jou vanmorgen aan de telefoon gehad?

Simon

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:06

Hoi Simon inderdaad ik heb jou gebeld,het laatste nieuws is dat ik vanmorgen de veearts heb gebeld omdat hij nog erg kreupel loopt. Ik heb gevraagd hoelang hij die ibuprofen mag hebben, ten eerste mag een paard dat niet nemen, en ten tweede als een paard in het leven genageld wordt moet er door de veearts meteen een behandeliong gestart worden.Hij loopt er nu een week mee rond en de veearts gaat waarschijnlijk de ontsteking wegsnijden en er antibiotica in doen.Ik ben ten eerste al die 45 euro kwijt van die ijzers en nu ook nog eens veearts kosten.Ik vind dit echt niet normaal, een smit die niet weet wat hij doet en als het misgaat ook niet weet wat hij moet doen. Hij had gezegd hij loopt nog 5 dagen kreupel, dus ik ondernam ook verder niks. Maar dit kan echt niet stel dat er meer paarden zijn die datzelfde gaan meemaken.En over die oren naar achteren,mijn paard doet zijn oren naar achteren als hij het naar zijn zin heeft en als hij het niet naar zijn zin heeft gaan zijn oren naar achteren dat is een familietrek.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:45

Hoi Marleen,

Ben benieuwd wat de DA gaat zeggen en doen. Leet even weten, zodat we er daarna direct mee aan de slag kunnen.
Hoefschoenen kunen indien nodig met spoed gemaakt worden, maar een tijdelijke oplossing met een rups van Vettec is ook een mogelijkheid.
gelukkig zitten we vlakbij elkaar, dus kan het altijd wel ergens tussendoor.
groetjes,
Simon

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:11

Nou de veearts is geweest en heeft de nagelgaten uitgesneden, hij staat nu in een waterzak en heeft antibiotica en een pijnstiller.Maandag komt ze weer om te kijken en als hij meer pijn krijgt moet ik bellen want dan is het een hoefzweer geworden.Ik moet een paar keer per dag water in die zak doen. Dus tot maandag moet hij nog op stal blijven en daarna word er weer verder gekeken.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:57

alleen water???

ik zou er biotex blauw bij doen

gebruik ik ook altijd voor een hoefzweer

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:36

Het hele topic even doorgelezen en ik vind het een bijzonder vreemd verhaal! Blijkbaar heeft je paard van zichzelf slechte hoeven want van een beetje buitenrijden gaan die hoeven echt niet slijten hoor! Wij rijden veel buiten en ik stap ook rustig hele einden over de straat (zonder ijzers) en heb toch nooit problemen. Ik zou dus in ieder geval de boel ook van binnenuit behandelen door biotine of zoiets te geven.

Er is natuurlijk van alles misgegaan, allereerst mag een paard dat is beslagen daar niet kreupel van gaan lopen, en zeker geen 5 dagen. Vernagelen kan een keer gebeuren, maar als de nagel er uitgaat en je doet nog 2 dagen soda is het onder normale omstandigheden over. En natuurlijk kan er van alles misgaan, maar je had een slechte smid of de conditie van de hoeven van je paard waren zo beroerd dat die er ook niks meer aan kon doen. Ik zou echt voorzichtig zijn nu en goed advies inwinnen want iedereen weet het: no feet no horse...

Goed met de DA overleggen over de volgende stappen en niet direct naar de volgende smid of bekapper gaan lijkt me wel verstandig; ik zou voorzichtig aan doen als de nagelgaten zijn uitgesneden (??weet niet precies wat ik me daar bij voor moet stellen - tot de nagelgaten, of in de nagelgaten, of...). Je paard staat onder de antibiotica en dus weet je ook niet precies hoe het met 'em is op dit moment.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:14

Slechte hoeven heeft hij niet ze waren alleen kort, maar hij is verhuisd naar een andere stal en daar is geen bak bij dus rijden we alleen op de straat.De bermen zijn veel te nat nu,zijn voeten waren wel altijd iets gevoelig aan de binnenkant. Ik wilde lid worden van een ruitervereniging zodat ik daar in de bak kon,dan konden zijn hoeven groeien.Maar iemand gaf advies om er ijzers onder te laten zetten en zij wist ook een goeie smit.Die hoeven waren in een prima staat alleen te kort om er iets af te halen en er ijzers onder te doen.Ik ben geen smit dus wist ook niet dat er geen nagels in mochten,ik heb totaal geen bruikbaar advies meegekregen van die smit. Maar iemand zonder verstand van zaken kan ook geen advies geven,bij vernagelen komt altijd een veearts kijken en behandelen.Zijn hoeven zijn zogezegd verkloot en wie weet hoeveel hoeven er nog verkloot GAAN worden.Het ergste beeld op mijn netvlies is dat die smit hem een harde klap met zijn hamer gaf omdat mijn paard omhoog kwam.Hij heeft hem steeds willen bijten, had hij dat maar gedaan.Deze werkwijze is absoluut niet goed te praten.Maar ik zit wel met een gepeperde rekening van de veearts.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:19

Ik zou toch nog contact opnemen met die smid en mijn geld terug vragen.... zoals hij jou behandeld heeft is totaal niet netjes.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:24

Het gaat om 45 euro en dan nog de veeartskosten ik vind dit niet normaal.Ik weet niet of ik iets kan beginnen tegen hem?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:28

Ik zou het gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis.

Als de DA verklaart dat dit komt door zijn handelen, heb je zeker wel wat in handen hoor.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:46

marleen_usar schreef:
Slechte hoeven heeft hij niet ze waren alleen kort, maar hij is verhuisd naar een andere stal en daar is geen bak bij dus rijden we alleen op de straat.De bermen zijn veel te nat nu,zijn voeten waren wel altijd iets gevoelig aan de binnenkant.

Gevoelige hoeven kunnen ook komen van een vieze stal, of teveel op stal staan, let daar ook op. (Ik heb absoluut geen kritiek hoor, maar alle beetjes kunnen helpen om je paard weer gezond te maken).

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:52

Hoi Marleen,

Ik zou er inderdaad ook sowiezo voor de zekerheid biotex in doen, al is het maar voor de zekerheid.
Zo'n hoefzak gaat meestal erg snel kapot. Ik heb hiervoor speciale laarzen. Deze zijn hetzelfde als de schoenen van Smit-Rijssen, maar dan als laars. Deze blijven veel beter zitten en blijven heel. Als je wil kan je zo'n laars van me lenen.
Ik hoor het wel van je.
Groet,
Simon