Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:38

janderegelaa schreef:
stippel schreef:

Ze wordt pas 2 maanden door deze bekapper gedaan, die totaal anders bekapt dan de vorige NB.
Die liet wel hoefwand staan, maar toen had ze ook steeds flare.

Nu toch ook. Is gewoon verkeerde druk op de hoefwand. Of bevangen maar dat had je moeten merken.



Als jij tips hebt om flare binnen 2 maanden uit te laten groeien hoor ik het graag.. :z

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15956
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:44

Gypsy schreef:
janderegelaa schreef:
Nu toch ook. Is gewoon verkeerde druk op de hoefwand. Of bevangen maar dat had je moeten merken.



Als jij tips hebt om flare binnen 2 maanden uit te laten groeien hoor ik het graag.. :z

Als ze pijn aan haar hoeven heeft is ze verkeerd bekapt. Gaan die flares ook niet weg. Heel eerlijk? Gewoon smid laten komen en ijzertje er onder. Paard met pijn laten lopen is belachelijk.

Slmt9

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 13:48

Ik heb drie NB’ers gehad, twee goede (Jaime Jackson wijze) en een slechte (paard natuurlijk).

Ik heb drie traditionele gehad, twee slechte en goede. De laatste traditionele ben ik nu nog bij en die staat ook open voor afwijken van de standaard vwb zool en straal.

Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:16

Poekkie schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
[ [url=m/XRgyef.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GE2GvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achter
[ [url=m/kMDwoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.


Ik begrijp je post niet zo goed denk ik. De voeten van noura zijn toch niet zo goed op deze foto’s? En dit is de NB waar je al een jaar mee bezig bent en heel tevreden over bent?

Nee, hier ben ik dus niet tevreden over. Voor mijn haf in 1e instantie wel. Die heeft niet van die lastige voeten. Voor Noura werd het na een aantal bekapbeurten steeds minder en nu dus een andere bekapper.

Het zijn overigens geen bokhoeven. Het gaat hier om een 2-jarige, die nu pas wat vorm in de hoeven krijgt. Ik heb er bewust gelijk een bekapper bij gehad (de NB), zodat ze vanaf het begin goed op de voeten zou staan. Nu dus een nieuwe bekapper en heeft net 2 bekapbeurten gehad. Ze zit dus inderdaad nu in het herstelproces. De foto’s waren van de 1e nieuwe bekapbeurt zeg maar.

Ik zie dat ik het een beetje krom heb beschreven, excuus.
Komt ook wel weer goed, maar dit gaat wel even tijd nodig hebben.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:41

Wat is het dan wel?

[qute="janderegelaa"][qute="Pumpkinbroes"]
[qute="Daihyo"]
Ik heb de luxe gehad van een haflinger met hele makkelijke voeten. 10 jaar dezelfde smid (traditioneel) gehad, die hem altijd fantastisch heeft bekapt. Wij zijn nu 5 jaar geleden verhuisd en helaas ging hij niet mee :D
Sindsdien was het een uitdaging om een goede te vinden. Dat was gelukt tot ik noodgedwongen van stal moest verhuizen en ik buiten het werkgebied terecht kwam. Toen een NB gevonden, heel tevreden over. En hij heeft mijn jonge paint ook gelijk meegenomen.
Die heeft helaas iets minder makkelijke hoeven en na een jaar zagen ze er zo uit. Ze heeft dunne zolen is daarom sowieso gevoelig. Maar de vorm en de hoefkneuzingen daardoor zijn wel van het bekappen. Ik heb er foto’s van.

Inmiddels staat ze er alweer een stuk beter bij. Maar een jaar zo bekappen gaat wel even duren voor ze weer okee staat. Oordeel zelf zou ik zeggen…
Voor
[ [url=m/XRgyef.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GE2GvK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achter
[ [url=m/kMDwoY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het maakt mij totaal niet uit of een bekapper NB of traditioneel is. Ik vind het belangrijk dat er wordt gekeken naar het paard en de hoeven en er op maat bekapt wordt. Elk paard is anders en moet opnieuw bekeken worden. Mijn haflinger vraagt echt een andere aanpak dan mijn paint.
[/quote]

Lijkt haast wel of ze meerdere lichte bokhoeven heeft waar nu een flare uitwaaiert?

*Ik ben geen professional en probeer mijn oog te trainen.[/quote]
Dit zijn echt GEEN bokvoeten.[/quote]

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:37

Na jaren traditionele bekappen voor paard en pony ben ik een paar jaar geleden over gestapt op NH bekapper.
Hij zou er wel voor zorgen dat m'n paard zonder ijzers kon en zou m'n hb pony goed op z'n voetjes zetten.

Pony had na elke bekapbeurt pijn aan z'n voeten en liep gevoelig. Moest soms dagen pijnstilling. Wilde niet lopen en lag veel. Hoorde er volgens hem bij. Zou door de beroerde voetstand komen die hij in stappen weer goed moest krijgen, lag aan de traditionele smid enz. Hij heeft nog nooit zo beroerd op z'n voeten gestaan... had steeds van die hb eendebek voetjes.
Op een gegeven moment had pony pijn, lag in de bak en meneer gaf na meerdere apps niet thuis. Las de berichten wel maar reageerde gewoon niet. Erg onprofessioneel. En ineens na weken bericht dat hij geen tijd meer voor mijn pony had. Die Zak hooi en zogenaamde paardenliefhebber heeft mn pony flink in de steek gelaten.
Hierna noodgedwongen weer terug gegaan naar traditionele bekapper. Wat een verademing. Pony liep na 1e bekapbeurt super en niet mank. Deze bekapper heeft die rare eendebekstand er helemaal uitgekregen. Pony heeft sindsdien niet meer gevoelig gelopen, ook niet na de bekapbeurten.

Paard liep ook steeds flink gevoelig na de bekapbeurt. Soms wel 2 weken. Struikelde gewoon over steentjes. Traditionele bekapper: niks meer aan de hand. Verticale scheur is eruit en hij loopt als een trein.

boemel

Berichten: 8569
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:40

Ik zeg niet dat ik NB's niets vindt, maar wel dat vrij onervaren mensen zich uit kunnen geven voor hoefsmid.

Ik heb nu een traditioneel smid. Nooit problemen mee.
Daarvoor een NB, maar die was ervoor traditioneel bekapper geweest. En ik vond hem ook goed.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 18:19

janderegelaa schreef:
Citaat:
Nu toch ook. Is gewoon verkeerde druk op de hoefwand. Of bevangen maar dat had je moeten merken.


Als ze pijn aan haar hoeven heeft is ze verkeerd bekapt. Gaan die flares ook niet weg. Heel eerlijk? Gewoon smid laten komen en ijzertje er onder. Paard met pijn laten lopen is belachelijk.

En die ijzers zijn dan zaligmakend? Er is genoeg voor te zeggen om geen ijzers te nemen.

Overigens is ze absoluut niet bevangen. Vandaag in het zand liep ze weer goed.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15956
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 01:03

stippel schreef:
janderegelaa schreef:


Als ze pijn aan haar hoeven heeft is ze verkeerd bekapt. Gaan die flares ook niet weg. Heel eerlijk? Gewoon smid laten komen en ijzertje er onder. Paard met pijn laten lopen is belachelijk.

En die ijzers zijn dan zaligmakend? Er is genoeg voor te zeggen om geen ijzers te nemen.

Overigens is ze absoluut niet bevangen. Vandaag in het zand liep ze weer goed.

Ja, in dit geval zijn ze zaligmakend. Want de zool raakt de grond niet en wat de grond niet raakt kan ook niet gevoelig zijn.

Wat is er in dit geval op tegen? Niet aankomen met werking van het hoefmechanisme want paarden lopen al meer dan 1000 jaar op hoefijzers, dat vind ik echt een non-discussie.

Ik vind het dierenmishandeling als je een paard met pijn door laat lopen als je weet dat een ijzertje eronder de oplossing zou kunnen zijn.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 06:55

Een hoefschoen kan net zo goed een prima oplossing zijn.

Iemand die geen ijzers wilt gebruiken wilt niet zeggen dat diegene geen hoefbescherming wilt gebruiken en in deze moderne tijd kunnen we net zo goed iets van nu gebruiken ipv iets van 1000 jaar geleden.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:39

Ook ik heb al veel ellende gezien bij stalgenoten door het zogenaamde natuurlijk bekappen. Ik zou zeggen, doe wat goed voelt. Een nieuwe smid wel weer een paar keer de kans geven, na 1x is vaak niet veel te zeggen.
Ik heb al veel mensen weer terug zien gaan van NB naar traditioneel.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:40

jesito schreef:
Ook ik heb al veel ellende gezien bij stalgenoten door het zogenaamde natuurlijk bekappen. Ik zou zeggen, doe wat goed voelt. Een nieuwe smid wel weer een paar keer de kans geven, na 1x is vaak niet veel te zeggen.
Ik heb al veel mensen weer terug zien gaan van NB naar traditioneel.


Ik nog geen 1, altijd zo'n bijzondere uitspraak.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15956
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 07:46

Maartje1990 schreef:
jesito schreef:
Ook ik heb al veel ellende gezien bij stalgenoten door het zogenaamde natuurlijk bekappen. Ik zou zeggen, doe wat goed voelt. Een nieuwe smid wel weer een paar keer de kans geven, na 1x is vaak niet veel te zeggen.
Ik heb al veel mensen weer terug zien gaan van NB naar traditioneel.


Ik nog geen 1, altijd zo'n bijzondere uitspraak.

Ik wel, en zeker meer dan 1. Het is eerder bijzonder dat jij zegt geen 1.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:04

Maartje1990 schreef:
Een hoefschoen kan net zo goed een prima oplossing zijn.

Iemand die geen ijzers wilt gebruiken wilt niet zeggen dat diegene geen hoefbescherming wilt gebruiken en in deze moderne tijd kunnen we net zo goed iets van nu gebruiken ipv iets van 1000 jaar geleden.


Ik gebruik zelf hoefschoenen. Maar als het voor 24/7 is zou ik toch liever een ijzer hebben, eventueel plakijzers of gelijzers als je er zo op tegen bent.

Maar janderegelaa heeft wel een punt hier dat een paard niet dagen bewust met pijn zou moeten staan. Als dat zo is moet er gehandeld worden in het belang van het paard en niet in het belang van principes.

Pareltjes
Berichten: 2232
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:27

boemel schreef:
Ik zeg niet dat ik NB's niets vindt, maar wel dat vrij onervaren mensen zich uit kunnen geven voor hoefsmid.

Ik heb nu een traditioneel smid. Nooit problemen mee.
Daarvoor een NB, maar die was ervoor traditioneel bekapper geweest. En ik vond hem ook goed.



Van mij mag er direct terug naar een staatsexamen hoefsmid. Dat kunnen we al vreselijke uitwassen naar de mesthoop verwijzen. Als er binnen in staatexamen een stroming NB komt prima. Maar weg met die jojo’s die zeggen dat ze na een 4 uurs cursusje dooie benen bekappen “ het vak “ beheersen. De ellende die sommige paarden wordt aangedaan.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:32

Poekkie schreef:
Maartje1990 schreef:
Een hoefschoen kan net zo goed een prima oplossing zijn.

Iemand die geen ijzers wilt gebruiken wilt niet zeggen dat diegene geen hoefbescherming wilt gebruiken en in deze moderne tijd kunnen we net zo goed iets van nu gebruiken ipv iets van 1000 jaar geleden.


Ik gebruik zelf hoefschoenen. Maar als het voor 24/7 is zou ik toch liever een ijzer hebben, eventueel plakijzers of gelijzers als je er zo op tegen bent.

Maar janderegelaa heeft wel een punt hier dat een paard niet dagen bewust met pijn zou moeten staan. Als dat zo is moet er gehandeld worden in het belang van het paard en niet in het belang van principes.



Dat laatste bent ik ook zeker met je/jullie eens! Maar er zijn ook geschikte hoefschoenen die al dan niet tijdelijk 24/7 gebruikt kunnen worden.

Elisa2

Berichten: 37890
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:56

Ik vind dat op de zool zetten zo'n vreselijke ontwikkeling waar enorm veel ellende vandaan komt. Bij mij gaat geen enkel paard op de zool lopen, welke bekapper er dan ook bij komt.

Onze tradititionele smid komt gerust om de 6 weken of tussendoor als dat nodig is en zal er ook geen ijzer onder slaan als dat niet nodig is.

Ik vind ook dat een paard niet moet "lijden" vanwege principes, een tijdelijk ijzer krijgen ze niks van en inderdaad zijn er anders ook nog andere principes zoals hoefschoenen oid. Maar ik raadt iedereen aan wiens paard slechter wordt na de smid om naar een andere smid te kijken.

Pareltjes
Berichten: 2232
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:02

Elisa2 schreef:
Maar ik raadt iedereen aan wiens paard slechter wordt na de smid om naar een andere smid te kijken.



TIP VAN DAG!

En het meest zinnige antwoord op de vraag..... :D

pluisje88

Berichten: 8137
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:35

Elisa2 schreef:
Ik vind dat op de zool zetten zo'n vreselijke ontwikkeling waar enorm veel ellende vandaan komt. Bij mij gaat geen enkel paard op de zool lopen, welke bekapper er dan ook bij komt.


Dan ben ik blij dat ik jouw paard niet ben. Het volle gewicht op de hoefwand en steunsels (zoals jij eerder zei steunsels heten niet voor niks steunsels daar horen ze op te steunen) is zeer pijnlijk voor het paard.

De gehele hoef hoort te dragen. Dus de wand inkorten tot aan de zool, de straal moet meedoen evenals de rand van de zool. De zool loopt hol dus ze lopen niet letterlijk met de hele zool op de grond.

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:24

Steunsels komen voort uit een slechte vertaling uit het engels. Die zijn dus niét bedoel om op te steunen.
een bericht dat de hoefwand niet mag dragen vind ik ook onzin, het is een combi van alles. een goede hoef draagt op de wand, deeltje van de zool en de straal. Als de zool mooi concaaf loopt dan lopen ze al zeker niet op de volledige zool.

Paard mag idd niet slechter lopen na de bekapping dan voor de bekapping. Bij paarden met lange tenen kan je wel eens iets drastischer inkorten waardoor ze een paar dagen gevoelig zijn; maar dit mag zeker niet "normaal" zijn en niet te lang duren.
HB paarden zijn een ander verhaal, daar is het soms noodzaak om érg drastisch te werk te gaan, maar dit dient dan ook opgevangen te worden met voldoende pijnstilling etc (en vaak is het dan een leven of dood situatie zeg maar).

Ik ben niet voor of tegen nb, mijn trekpaard staat (noodgedwongen) zelfs weer op ijzers; de andere blootsvoets en ik bekap zelf. Oorspronkelijk natuurlijk, maar ik loop mee met een traditionele smid die kijkt naar wat er werkt voor het paard.

nps
Berichten: 2004
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:11

Caaatje schreef:
Een goede bekapper is een goede bekapper, NB of traditioneel hoort daar geen verschil in te maken. Als het slecht is, is het slecht en daar heeft het voorzetseltje niks mee te doen.


Amen. Bekappen is bekappen, ik vind daar "natuurlijk" echt geen enkele meerwaarde in hebben. Doe mij maar een gewone smid. Al helemaal als je paard aangeeft pijn te hebben.

Ladygiroc

Berichten: 5097
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Van natuurlijk bekappen terug naar traditioneel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:18

Hoefschoenen zijn een optie als je een paard hebt wat op steentjes gevoelig loopt. Een dier wat op het harde gevoelig loopt hoor imo standaard bescherming van een ijzer te hebben.

Vaak zie je zelfs verschil op het zachte als ze gevoelig zijn, dan gaan ze dan zelfs beter lopen.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:31

Ladygiroc schreef:
Hoefschoenen zijn een optie als je een paard hebt wat op steentjes gevoelig loopt. Een dier wat op het harde gevoelig loopt hoor imo standaard bescherming van een ijzer te hebben.

Vaak zie je zelfs verschil op het zachte als ze gevoelig zijn, dan gaan ze dan zelfs beter lopen.


Een dier wat standaard gevoelig loopt op het harde heeft een (onderliggend) probleem dat opgelost moet worden en een ijzer is geen oplossing maar symptoombestrijding. Daarnaast werken hoefschoenen daarvoor net zo goed.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:31

Maartje1990 schreef:
Ladygiroc schreef:
Hoefschoenen zijn een optie als je een paard hebt wat op steentjes gevoelig loopt. Een dier wat op het harde gevoelig loopt hoor imo standaard bescherming van een ijzer te hebben.

Vaak zie je zelfs verschil op het zachte als ze gevoelig zijn, dan gaan ze dan zelfs beter lopen.


Een dier wat standaard gevoelig loopt op het harde heeft een (onderliggend) probleem dat opgelost moet worden en een ijzer is geen oplossing maar symptoombestrijding. Daarnaast werken hoefschoenen daarvoor net zo goed.


Symptoombestrijding als in pijnvrij krijgen lijkt mij dan ook stap 1 in de zoektocht naar een oplossing. ik heb hier voor 500 euro aan hoefschoenen (renegade vipers, de allerbeste voor endurance) maar ik zie mijn paard daar geen 24/7 mee lopen als het niet moet. Dat gaat beginnen schuren vrees ik. Ik begrijp echt niet waar je grote aversie tegen ijzers vandaan komt. Er lopen in belgie en nederland alleen al duizenden paarden zonder problemen op ijzers.
Ik kies er nu zelf niet voor ivm niet nodig in de wei en piste en niet gewenst voor paarden in kudde maar als een ijzer tijdelijk het probleem oplost en ondertussen de hoeven kunnen beteren… waarom niet?

Elisa2

Berichten: 37890
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:11

pluisje88 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind dat op de zool zetten zo'n vreselijke ontwikkeling waar enorm veel ellende vandaan komt. Bij mij gaat geen enkel paard op de zool lopen, welke bekapper er dan ook bij komt.


Dan ben ik blij dat ik jouw paard niet ben. Het volle gewicht op de hoefwand en steunsels (zoals jij eerder zei steunsels heten niet voor niks steunsels daar horen ze op te steunen) is zeer pijnlijk voor het paard.

De gehele hoef hoort te dragen. Dus de wand inkorten tot aan de zool, de straal moet meedoen evenals de rand van de zool. De zool loopt hol dus ze lopen niet letterlijk met de hele zool op de grond.


Juist de zool loopt hol en dat hoort ook zo, en wat gaat er nu vaak mis bij het op de zool zetten van een paard? de zool loopt niet meer hol met alle problemen van dien. DAT gebeurd er vaak bij NB (de goede niet te na gesproken) en mensen denken dat ze goed bezig zijn. :(:)

Mijn paarden hoef je geen medelijden mee te hebben, die worden altijd goed bekapt en zijn dus ook nooit kreupel en/ of gevoelig na het bekappen. No Feet, No Horse.