Pony getrapt door hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:31

Felicia_xx schreef:
marleen hij is 2 he, het is niet te verwachten dat ie nu al alles kent

Niemand verwacht dat hij "alles" al kan. Dat zegt ook niemand hier.

Maar een karretje wat lawaai maakt.... Het is een karretje,geen Godzilla.

Simpele handelingen,dagelijkse geluiden moeten gewoon al normaal zijn.

Nogmaals de vraag. Is dit de vaste smid of is deze voor het eerst?
En zo ja waar is dan de vorige smid gebleven?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:32

Felicia_xx schreef:

Nee, maar dit soort geluiden (en gedrag!) zouden eigenlijk al wel normaal moeten zijn... Vandaar dat veel van ons ook zeggen: oefen met dit soort dingen. Ga niet voorzichtig in de weer rondom paarden (als in, niet zachtjes gaan doen, corrigeren waar nodig), en laat ze wennen hoe het er in het gewone leven aan toe gaat. Want de problemen die jij noemt, is iets wat je eigenlijk al vanaf het begin aan kunt en moet leren, voor de veiligheid. En als veulen zijn ze toch iets makkelijker dan als een jonge, tweejarige puber. En nee, ze zullen altijd even willen proberen, maar zolang je paard de omgangsregels goed kent, valt dat nog best te corrigeren.

Ir111

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:36

Geen smid hoort zo te reageren. Belachelijk om een paard zo te trappen. Als het gevaarlijk wordt stop je met bekappen, dan ga je niet een paard in elkaar trappen.

TS, ga oefenen met je pony, laat anderen de hoeven op tillen, tik met verschillende dingen tegen de voeten, laat dingen uit je handen vallen terwijl je een hoef opgetild hebt etc. Misschien ook oefenen met rammelende karretjes. :D En zoek een smid die je van te voren uitlegt wat er gebeurd is zodat de smid voorbereid is en vooraf kan kiezen of hij hier zin in heeft of niet. Succes!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:36

Felicia_xx schreef:

Toen onze hengst trouwens uit de opfok kwam met nog geen 2 jaar, kon de hoefsmid hem overigens prima bekappen. Hij probeerde wel een paar terug te trekken, maar (dreigen) met trappen of steigeren behoorde er totaal niet bij. Ze hoeven met 2 jaar nog niet alles gewend te zijn, maar ze moeten wel handelbaar zijn. Als ze dat niet zijn, dan moet je dat trainen.
Er was nog wel een verschil tussen wanneer wij zijn voetjes vroegen en de smid. De smid was toch elke keer langer bezig waardoor hij bij ons niet terug trok en bij de smid wel, maar hij liet zich wel corrigeren en bij elke weer werd het terug trekken minder.

Wat is de reactie van jouw paard wanneer hij wordt gecorrigeerd? Want ook daarin moet je hem leren dat hij niet tegen correcties in moet gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:39

Angst bij een rammelend karretje kan maar dan moet de angst niet voort blijven duren. Dit heeft echt zo als meer bokkers zeggen met opvoeden te maken.

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:41

janderegelaa schreef:
kitsunemimi schreef:
Jeetje wat heftig,
En wat een ontzettende nare ervaring zeker met zo'n jong ding.

Je kan zeker contact opnemen met de hoefsmid over de gang van zaken en evt dierenartskosten.

En jezelf beter oriënteren op een betere hoefsmid in de toekomst.

Voor nu zou je van de plek
(poets plaats) iets positiefs kunnen maken.

En daar gaan oefenen met voetjes geven, poetsen en even een rondje lopen gewoon eromheen. aaien en knuffelen.

Schiet toch op met je dierenartkosten. Van een trap van de hoefsmid!? Paarden onderling trappen elkaar 20 keer zo hard. Paard had gewoon opgevoed moeten zijn dan was dit niet gebeurd. En als iemand een hengst niet aan kan kun je hem beter castreren.

Oke pittige reactie, dus als de smid je paard trapt met schade vind je dat oké?

Felicia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 21:45

even wat meer info
het gaat om een bijna 2 jarige pony van 1,20 hij is eigenwijs en de hoefsmid wist dat het een niet makkelijke pony was hij is 1x eerder gekomen in augustus toen is het prima gegaan ik ben overgestapt omdat mijn hoefsmid (waar de pony heel braaf bij was) is gestopt door prive omstandigheden. ik kreeg op advies van mn instructrise deze aangeraden dus het geprobeerd maar ik heb er voor gekozen om dit te stoppen..
op het moment van het incident moet je snel handelen eigenlijk en het was toen al rond half 6 en je krijgt dan niet zo 1,2,3 de zelfde dag een andere hoefsmid geregeld
ik snap best dat de hoefsmid met dit gedrag moet corrigeren en ik ben niet vies van een corrigerende tik maar op zo n manier vind ik zelf niet normaal en al helemaal dat ik hierdoor mijn pony aan de pijnstillers heb zitten.
het is in principe een braaf hengstje hij kan gewoon goed even een tijdje zn hoeven omhoog houden zn hoeven langzaam aan uitkrabben en daarna ook nog even vasthouden, hij is zelfs braaf voor kleine kinderen die hebben laatst nog heerlijk met m staan poetsen en staan doen dus dat hij niet braaf is daar ligt het niet aan.. ik vind zelf dat hij van dat karretje schrikt niet heel gek het kwam van achter aanrijden en kwam steeds dichterbij waarvan hij niet goed kon plaatsen wat het was schriktraining is zeker iets om verder mee te gaan en probeer zo veel mogelijk met jullie opmerkingen te doen maar hou het aub even netjes commentaar hoeft niet hier vraag ik ook niet om maar om tips wat is geweest is geweest dus hou hier ook rekening mee alv bedankt!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:48

Felicia_xx schreef:

Dus jii vindt het normaal dat hij steigert en bokt náár de smid?

Felicia_xx

Re: Pony getrapt door hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 21:49

nee dat is idd niet goed en hoort hiervoor gecorrigeerd te worden maar zo n trap geven als hoefsmid is niet normaal

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:51

Gebeurd echt vaker hoor, beter 1 keer goed laten zien wie de baas is dan over je heen laten lopen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:53

Felicia_xx schreef:
het gaat om een bijna 2 jarige pony van 1,20 hij is eigenwijs en de hoefsmid wist dat het een niet makkelijke pony was

Schat, ik heb een paard van 1.73 die gericht heeft aangevallen en echt onhandelbaar was en mijn smid heeft nog nooit hoeven schoppen.

Felicia_xx schreef:
het is in principe een braaf hengstje hij kan gewoon goed even een tijdje zn hoeven omhoog houden zn hoeven langzaam aan uitkrabben en daarna ook nog even vasthouden, hij is zelfs braaf voor kleine kinderen die hebben laatst nog heerlijk met m staan poetsen en staan doen dus dat hij niet braaf is daar ligt het niet aan..

Waar ligt het dan wel aan? Waarom komt het zover dat de smid ingrijpt en niet de eigenaar?

marleen_usar schreef:
Gebeurd echt vaker hoor, beter 1 keer goed laten zien wie de baas is dan over je heen laten lopen.

Mens, doe normaal. Een paard loopt niet bewust over mensen heen, die mensen zijn niet duidelijk genoeg in de eerste plaats. Maar corrigeren is niet aan de smid, de eigenaar moet al een heel eind voor die tijd ingrijpen om te voorkomen dat het zover komt.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 17-03-22 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:53

Oefenen met een jonge pony is altijd een goed idee.
Maar trappende smeden? Nee dank je, die zou bij mij ook niet terug hoeven komen!
Ik heb 3 superbrave pony`s die geen problemen hebben met smeden, maar mijn KWPN`er heeft er wel problemen mee. Zij is vroeger met een praam op bekapt en stilstaan is niet haar grootste hobby. Veel geoefend met voetjes geven en dat ging steeds beter totdat de smid kwam die even snel snel wilde bekappen en al het werk was voor niks.
Totdat ik een smid kreeg die naar het hele paard keek, haar begreep, haar in haar waarde liet en toen konden we ontspannen staan kletsen terwijl hij haar rustig bekapte.

Als hij niet was geemigreerd had ik hem zonder twijfel nu nog als smid gehad.
Daarna heb ik er nog verschillende gehad die, met het verhaal erbij, gewoon teveel bezig waren met snelsnel alles willen doen. Sommige paarden kunnen daar niet goed tegen en hebben echt even een momentje van rust tussendoor nodig.

Dus ts, zoek een smid die rustig is en de tijd neemt, dan komt het echt wel goed.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:57

Felicia_xx schreef:
nee dat is idd niet goed en hoort hiervoor gecorrigeerd te worden maar zo n trap geven als hoefsmid is niet normaal

Maar hij had toch ook daarvoor al op een minder hardere manier gecorrigeerd? Kon je dan zelf niet wat doen om hem op te voeden? Al was je even kort een rondje gaan lopen als dat helpt. Ik ben het er niet mee eens dat de de smid zo hard heeft getrapt, maar ik vraag me ook af hoeveel keuzes hij nog had. Heb je zelf ook ervoor gezorgd dat de smid zo goed mogelijk zijn werk kon?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:06

Buiten het feit dat de smid ook misschien iets minder heftig had mogen reageren is het als jou als eigenaar de verantwoordelijkheid dat je paard netjes is opgevoed en braaf zijn voeten kan geven. Oefen ook met vreemde mensen dat die de voeten op kunnen tillen, beweeg het been eens alle kanten op, tik eens met de hoevenkrabber op de zool etc etc etc. Oefen oefenen oefenen
Toen ik mijn 3 jarige kocht kwam hij recht uit de opfok, was nog nooit naar de smid geweest, kon letterlijk niks. De hoeven zagen er niet uit nee maarja ik heb toch echt eerst ervoor moeten zorgen dat hij normaal zijn voeten op kon tillen, ook bij vreemden. Hoefsmid is ook nooit een probleem geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:13

Avalanche schreef:
Schat, ik heb een paard van 1.73 die gericht heeft aangevallen en echt onhandelbaar was en mijn smid heeft nog nooit hoeven schoppen.

Gaan we nu het spelletje "ik heb de grotere l*l" in ruitervariant spelen?

Dus TS heeft moeite met het op voeden van haar pony, waarschijnlijk te weinig begeleiding. Als ik TS was zou ik betere begeleiding gaan zoeken ten eerste maar hoe dan ook had deze smid nooit dusdanig zijn zelfbeheersing mogen verliezen. Dan had ie er aan moeten stoppen en zeggen dat het dier zo niet te bekappen is. Niet het dier mishandelen. Want dat is het als je zo hard schopt dat het dier op pijnstillers moet.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:14

Hoe oud een paard ook is en wat het gedrag ook is, wie mijn paard zo een schop geeft en verwacht dat het dier er lering uit trekt hoeft nooit meer terug te komen.. Pak maar in en vertrek. Ajuus..

Het dier is twee en moet veel leren, misschien is TS zoekende in opleiden, misschien niet. Maar met een beetje pech heeft TS nu wel nog meer moeite om het dier voetjes te leren geven.. Zo sonde en onnodig.. :n

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:18

Ayasha schreef:
Dus TS heeft moeite met het op voeden van haar pony, waarschijnlijk te weinig begeleiding. Als ik TS was zou ik betere begeleiding gaan zoeken ten eerste maar hoe dan ook had deze smid nooit dusdanig zijn zelfbeheersing mogen verliezen. Dan had ie er aan moeten stoppen en zeggen dat het dier zo niet te bekappen is. Niet het dier mishandelen. Want dat is het als je zo hard schopt dat het dier op pijnstillers moet.

Precies dit. :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:19

Ayasha schreef:
Als ik TS was zou ik betere begeleiding gaan zoeken ten eerste maar hoe dan ook had deze smid nooit dusdanig zijn zelfbeheersing mogen verliezen. Dan had ie er aan moeten stoppen en zeggen dat het dier zo niet te bekappen is. Niet het dier mishandelen. Want dat is het als je zo hard schopt dat het dier op pijnstillers moet.

Dit dus ja

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:22

kitsunemimi schreef:
Jeetje wat heftig,

Je kan zeker contact opnemen met de hoefsmid over de gang van zaken en evt dierenartskosten.

En daar gaan oefenen met voetjes geven, poetsen en even een rondje lopen gewoon eromheen. aaien en knuffelen.

Ehh ,Ja vooral belonen.
Gaat het de volgende keer nog erger worden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:24

Natuurlijk hoort te haar pony op te voeden. Maar het is ten eerste niet de schuld van het diertje als dat niet 100% in orde is en ten tweede is het dier pas twee, ts is ook niet mega ervaren dus ze zijn onderweg. Ik weet niet hoe het bij jullie paarden werkt, maar bij die van mij groeien de hoeven gewoon door en moeten dus ook wel eens paarden naar de smid die nog niet 'af' zijn. Dan informeer ik de smid ook wel eens, joh, let op bij de achterbenen, deze reageert nogal hysterisch, werken we aan. Dan weet smid dat ie effe extra scherp moet blijven, soms help ik zelf dan met een voetje vasthouden. Of doen we voet optillen met behulp van een touwtje. Maar geen seconde gaat de smid of ik, for that mather, geweld gebruiken. Dan heb ik het niet over een keer een tikkie, omdat je op dat moment weinig anders kan. Maar echt geweld, waar notabene ook letsel uit ontstaat. uit frustratie op een dier in trappen... Dan ben je je verdorie t vak niet waard en dat hier dan mensen reageren met "ik snap die smid wel" "ach dat kan nooit echt kwaad, in de natuur gaat het veel harder" etc, vind ik nog veel schokkender. Want die typen dit niet in the heat of the moment waarbij ze even hun verstand verliezen uit pure frustratie (wat ik al zeer zorgwekkend vind) maar zitten lekker aan de koffie op de bank en denken 'zo dat heeft die smid prima gedaan, fijne vent'
En voor iedereen die struikelt over het feit dat ie schrikt van dat karretje, ik begrijp dat jullie paarden geen enkele reflex meer hebben en nooit ergens van schrikken? Ik train paarden professioneel, o.a. voor grote shows. Dat is mijn werk (parttime) ik heb een merrie staan waar je letterlijk een bom naast zou kunnen afsteken, vlaggen, plastic zeil om haar heen, ballonnen, vuurwerk, groot verkeer. Allemaal peanuts. van de week hing ze op de poetsplaats omdat er een bezem van de muur viel naast haar. Hou eens op met die wijzende vingertjes dat een paard nergens van mag schrikken. Natuurlijk probeer je van alles te oefenen maar Rome is niet in 1 dag gebouwd en daarnaast, zie mijn merrie, dingen gebeuren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:26

Ayasha schreef:
Avalanche schreef:

Nope. Maar dat de pony eigenwijs is is geen excuus.

Verder ben ik het met je eens.
windsor14 schreef:
kitsunemimi schreef:
Jeetje wat heftig,

Ehh ,Ja vooral belonen.
Gaat het de volgende keer nog erger worden.

Nee hoor, goed gedrag belonen werkt echt zoveel beter dan ze ergens voor op de kop geven wat ze niet snappen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:29

Ayasha schreef:
Avalanche schreef:

_O- _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:30

Ik wil efkes melden dat ik de openingspost niet helder vind.

Aan de ene kant wordt gezegd:
dier is ondeugend/kan dat zijn,
is jong en hengst.
... associatie: brutaal ding, svp 'kort houden / opvoeden'.

Dan gaat het vrij snel over angst.
Bijvoorbeeld stress van het rammelende karretje.
... dan kan.
Maar dan hebben we het over een nerveus dier, graag tijd nemen, pauzes inlassen, veel belonen bij dat wat goed gaat.

Dat zijn dus twee verschillende zaken.

De OP klinkt ook een beetje alsof jij zo verbouwereerd was, dat je er niet aan toe kwam om in te grijpen in het hele gebeuren. (Bijvoorbeeld als je ziet dat het dier in de stress schiet van de herrie: even 1 minuut wandelen kan zin hebben, maar je moet wel op het idee komen.)
Dat kan, te overdonderd om te reageren - maar probeer het zo veel mogelijk te beperken.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-03-22 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:31

een hoefsmid hoort nooit een paard te schoppen . Om welke redene dan ook niet '
als ik de ts was zou ik naar een andere hoefsmid gaan . Ik heb zelf een jong ding die is ook eens achter over gegaan omdat ze niet wilde
Maar de hoefsmid gaf haar een aai en een klein lief klopje en ging rustig verder . wand een jong paard kan wel eens gek doen

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:12

De onze tolereert ook geen hoefsmid, als die zo langs komt zijn ze dikke vrienden, niks aan de hand, maar zodra je aan zn voeten komt is het pats, wij zelf mogen dat alleen van hem...
Geen idee waarom, maar zodra hoefsmid in zn tenue komt is het mis, daarom gaan wij naar de kliniek, krijgt ie een verdoving, zodat smid zn werk normaal kan doen.
Hij krijgt wel steeds beetje minder verdoving in de hoop dat we straks daar alleen nog maar naar toe hoeven voor zijn (het paard) gevoel...
Paard is 6 inmiddels en ja ik weet het het is gekkenwerk, maar liever zo dan dat er ongelukken gebeuren.
En ja we hebben al diverse andere hoefsmeden erbij gehad, die allen zeggen dat het zo ook wel moet lukken, maar ze komen, en dan staan ze er naast en dan is het van oh doe toch maar wel even verdoving, want dit is wel heel erg zo.
Tis dan ook wel een grote jongen van 1.80 die weet dat ie groot is en zich nog groter maakt op zo'n moment.
Verder is het de grootste schat die je kan bedenken, elke gek z'n eigen gebrek zullen we maar zeggen :P