Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:58

De kootholte bij een Tinker is behoorlijk uitdagend :D

Hier bij de hoefbevangen Tinker idd veel problemen met 1 been optillen. En ondanks ijzers op zachte betere pas dan op het harde. Overeenkomstig is wel dat bochtjes het pijnlijkst zijn, maar zo hard lopen als Ciara deed kon hij sowieso niet. (En mijn licht hb Tinker paar jaar geleden ook niet)

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 20:59

Ik zal zo eens een poging doen, maar in de kootholte is lastig voelen bij een tinker..

Ik draaf zo goed als niet op de straat (alleen bij drukke kruising of steile brug) , en met de grote huifkar op onverhard alleen als dit nodig is (bijvoorbeeld als het wat mul is of oploopt). Dus met de vakantie heeft ze zo goed als alleen gestapt..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:29

Stappen op pas gelegde, niet passende ijzers kan dan nog behoorlijk overbelasting geven.

eilleen333

Berichten: 12860
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:01

Ik vind de ijzers er niet heel fraai onder zitten. De teen is erg lang zo, wat afrollen moeilijker maakt.

Ik weet niet hoe hoog de spier enzymen waren? Je kan ze evt nog een keer laten testen. Had een keer een “spier bevangen” pony met hoge spier enzymen die een dag later weer goed liep. Bleek achteraf nooit spier bevangen te zijn en de waardes waren met een week ook weer laag.

Het ziet er meer uit als bevangen, en zo zou ik het nu ook even behandelen. Dus je eerste ingeving is goed denk ik.

Heel veel sterkte! Lees jullie topics over de huifkar altijd met veel plezier, en dit is echt enorme pech. Sterkte!

Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:17

Afbeelding

Voor de beeldvorming van ts: de bloedwaarden van mijn haflinger die behoorlijk spierbevangen was.
Misschien heb je er iets aan als je ze vergelijkt met de waarden van jouw paard.

De waarden op 28 december waren genoeg gedaald om langzaam te mogen opbouwen. (1e 2 weken dagelijks 5 minuten stappen daarna vanuit daar heel langzaam uitbreiden)

Mijn paard heeft haar hele leven (wordt morgen 21) geen klachten gehad maar stond toch ineens spierbevangen tijdens een standaard rondje bos. Ze is trouwens niet verstijfd geweest en heeft ook direct na de aanval altijd willen lopen. Heel hard voor zichzelf.

Ik schat in dat jouw dame ook zo'n stoere is. Dat maakt het heel lastig om de grenzen van je paard in te schatten. Sterkte in ieder geval.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:09

Ik heb gelukkig nooit een spierbevangen paard gehad.
Maar hoe lang duurt het dan voordat het weer redelijk over is?
Omdat het paard van ts het nu een week heeft. Klinkt voor mij lang, maar is misschien niet zo.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:32

DuoPenotti schreef:
Ik heb gelukkig nooit een spierbevangen paard gehad.
Maar hoe lang duurt het dan voordat het weer redelijk over is?
Omdat het paard van ts het nu een week heeft. Klinkt voor mij lang, maar is misschien niet zo.


Dat vind ik ook lang. Ons paard was binnen paar dagen klaar en had het vele male erger. Die kon niets meer en dierenarts dacht dat hij moest laten inslapen.
Wij reden er zelfs weer voorzichtig op na groen licht dierenarts na paar dagen. Het grote verschil is Hercule was 4 en dus veel jonger en wij gaven fytodolor (nu fytomed van Heel) bijnaast vitamineE, seleen en nog wat (gespoten door dierenarts). Bij ons was het een hittegolf dus Hercule kreeg de hengstenwei 24 uur die er als een biljartlaken bij lag . Dus ook de weersomstandigheden waren anders en bij hitte hebben wij Hercule altijd rustig bewegen gegeven maar nooit meer laten werken.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 09:13

Ik heb de kliniek gebeld, en ik krijg vandaag de foto's en bloeduitslag via de mail. Ze had het er over dat de CPK 572 was, en dit kleiner dan 269 zou moeten zijn.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 15:26

Afbeelding
Afbeelding
Voor wie het interessant vind, de foto's van vorige week vrijdag, dus gemaakt een dag nadat ze niet meer wou lopen /kreupel was.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:31

Dat is wel verhoogd maar niet extreem toch qua waarde?

Ligt het aan mij of lijken de ijzers er vrij beroerd onder te zitten? Als deze er onder zijn gezet voor de tocht, is het dan geen wijsheid om haar er gelijk weer af te halen zodat je de spieren en voeten natuurlijker hebt staan en dus minder belasting wat niet gewoon is voor het dier?

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 15:33

MarliesV schreef:
Dat is wel verhoogd maar niet extreem toch qua waarde?

Ligt het aan mij of lijken de ijzers er vrij beroerd onder te zitten? Als deze er onder zijn gezet voor de tocht, is het dan geen wijsheid om haar er gelijk weer af te halen zodat je de spieren en voeten natuurlijker hebt staan en dus minder belasting wat niet gewoon is voor het dier?

Is mijn gevoel ook wel een beetje.. Ik zou ze morgen eraf kunnen laten halen.. Wat is wijsheid..

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:36

Mocht ze gevoelig zijn kun je ook hoefschoenen met zooltjes, of zooltjes tapen gebruiken voor de demping.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:39

Mariska_28 schreef:
MarliesV schreef:
Dat is wel verhoogd maar niet extreem toch qua waarde?

Ligt het aan mij of lijken de ijzers er vrij beroerd onder te zitten? Als deze er onder zijn gezet voor de tocht, is het dan geen wijsheid om haar er gelijk weer af te halen zodat je de spieren en voeten natuurlijker hebt staan en dus minder belasting wat niet gewoon is voor het dier?

Is mijn gevoel ook wel een beetje.. Ik zou ze morgen eraf kunnen laten halen.. Wat is wijsheid..


Als ze altijd zonder heeft gestaan en het probleem is onstaan met: dan haalde ik ze er onder uit.
Neem aan dat ze niet op/over het harde hoeft tot ze weer goed is.
Maar goed, wij zien een plaatje en een filmpje, jij kent je dier het beste. Lastig he.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:17

Ik vind het op de tweede foto wel een beetje een kanteling lijken. Weet niet wat anderen zien?
Foto lijkt ook niet helemaal recht genomen, dus wat lastig te zien

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:18

dat dacht ik ook imaudy

roosa

Berichten: 2322
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:38

Die is hoef bevangen.
Durf er op te wedden

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 16:42

Wat zei de DA van deze foto's. Want als ik naar een foto kijk en ik heb er niet voor gestudeerd kan ik wel zeggen bevangen of niet maar daar heb je geen reet aan want ik ben geen DA ook niet voor gestudeerd, wie weet ziet het er altijd wel zo uit.

Wat zei de hoefsmid over deze foto's en over ijzer eraf halen of niet.

Als je het echt niet vertouw rij je naar Wolvega voor een 2nd opinion daar zien ze dit soort dingen dagelijks of je belt ze met deze foto's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:08

Mariska_28 schreef:
MarliesV schreef:
Dat is wel verhoogd maar niet extreem toch qua waarde?

Ligt het aan mij of lijken de ijzers er vrij beroerd onder te zitten? Als deze er onder zijn gezet voor de tocht, is het dan geen wijsheid om haar er gelijk weer af te halen zodat je de spieren en voeten natuurlijker hebt staan en dus minder belasting wat niet gewoon is voor het dier?

Is mijn gevoel ook wel een beetje.. Ik zou ze morgen eraf kunnen laten halen.. Wat is wijsheid..

Wijsheid is de ijzers eraf halen. IJzers voor de achtervoeten, horen niet onder de voorvoeten.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:13

Vind het er wel uitzien als hoefbevangenheid (in het filmpje), maar nog niet eens zo heel erg. Ze heeft duidelijk wel pijn in haar voeten. Een goede hoefsmid is zo ontzettend belangrijk.

de mijne wist daar alles van en corrigeerde ook heel effectief. (prov. Groningen)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:48

Afbeelding

Afbeelding


Lichte kanteling, klopt.
De rode lijnen horen evenwijdig te zijn.

Afbeelding

Normaal en ernstig naast elkaar.

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:13

Hoi is ciara al weer wat beter ?

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 16:42

Nee helaas.. Morgen weer naar de kliniek voor onderzoek, nieuwe foto's en hopelijk een duidelijke diagnose. Ook meteen de hoefsmid van de kliniek geboekt, als ze wel hoefbevangen is, en daar gaat het steeds meer op lijken, hoop ik dat hij iets kan doen om haar beter te laten lopen. Vooral linksvoor lijkt pijnlijk te zijn. Ik zal morgen wel weer nieuwe filmpjes maken.

Op dit moment staat ze nog op pijnstillers, overdag met graaskorf op de omloop waar wat stengelig gras staat en snachts op de paddock met arm hooi, zet haar minimaal 1x per dag een uur in een modderplas en geef haar vit. E + selenium.

Ik hoop zo dat ze mij morgen kunnen helpen, is niets aan je pukkie zo ongemakkelijk te zien..

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:43

Sterktr er mee en veel beterschap

roosa

Berichten: 2322
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kreupel, alleen spierbevangen of toch meer? Met film.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:52

Ach jee wat is dat rot.
Ik herkende het al.
Krijgt ze ook ascal?
Hier had mijn merrie erg veel baat op deze cocktail.
Eerst hoog op de buut met ascal.
En hoog in dossis glucobalance en drainage druppels.
En ijzers er onder wat voor haar ook heel fijn was want ze liep meteen beter.
Voor dat de smid zijn werk ging doen had ik haar wel 2 zakjes buut gegeven zo uitgekiend dat wanneer de smid kwam zij haar zakjes mocht.
Want anders is het te pijnlijk.

Ze is weer helemaal oke nu.
Alweer aan het werk elke dag bewegen,graasmasker op,en grof hooi wat ze eigenlijk niet te vreten vind.
Maar als je trek hebt gaat dat er ook wel in.

office
Berichten: 831
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 17:52

Hé bah wat naar al die zorgen ipv een fijne vakantie.Sterkte al vast .