Hét middel tegen rotstraal?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5805
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:51

Alle genoemde middeltjes hierboven genoemd werken alleen als je onderstaande goed op orde hebt:

Stal elke dag uitmesten en zorgen dat paard/pony gezond is van binnen uit (geen overgewicht e.d.)

Coentjuh

Berichten: 9874
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:12

Hypozin werkte hier niet zo goed. Iets verlichtend misschien maar ging niet over. 3 verschillende paarden. Jodium tinctuur, Hoof en Sole hardere ook niet. (Teer had ik vroeger, dat werkte wel, maar is teer he ). Tot nu toe Kevins Bacon op nr 1!
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 16-02-21 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:13

Lizz schreef:
Ik ben wel benieuwd, ik hoor hier dat het vanuit binnen komt. Maar wat als een paard het alleen heeft aan voorvoeten (alleen voor ijzers) en alleen in het natte seizoen. En dan nog niets eens continue, alleen als het extreem nat is. Komt het dan nog van binnen uit? Ik geloof daar eigenlijk niet in, maar misschien kan iemand bij overtuigen?

De bacterie die rotstraal veroorzaakt is altijd aanwezig, deze komt voor in paardenmest. Is de weerstand ok en omstandigheden zijn gunstig dan kan het paard daar prima tegen. In de winter is er meer nattigheid, minder beweging, meer op een vieze plek staan (stal, kleine paddock) en vaak daalt ook de weerstand. Dan krijgt rotstraal een kans.

Alleen voor of achter of zelfs maar aan een voet heeft vaak te maken met de belasting en vorm van de hoef. Hoefstand en manier van bekappen/beslaan spelen ook een belangrijke rol bij t wel of niet krijgen van rotstraal.

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 10:59

bedankt voor de reacties!

Ik las hier dat ze te weinig eten krijgt :+ Dat zal niet het geval zijn, ze verkiest gewoon stro boven hooi, mais, brok, ...

Het zou wel eens kunnen dat het van binnenuit komt hoor. Twee maanden geleden heeft ze ernstige koliek gehad en het heeft niet veel gescheeld of ze was er niet meer. Ik vind het alleszins interessant om te lezen dat dit ook allemaal invloed heeft. :)

Karlijn_dvJarig

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:18

Bij mij werken de red horse producten langzaam maar zeker. Heb eerst de diepe groeve met hoof stuff behandeld, nu bredere groeven met artimud. Van te voren schoonmaken met sole cleanse. Ondanks modderige winter weer en 24/7 buiten knapt het echt op volgens de smid, zijn al wel sinds oktober bezig.. ik geef als oorzaak verhuizen, 1 maand nadat ik hem kocht kreeg hij het maar ging vrij snel weg. Voor de winter weer verhuisd en kwam weer terug. Maar volgens kunnen zoveel dingen meespelen je weet het ook niet..

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:27

Zoals je al leest in alle reacties. Voor elk paard werkt een ander middel goed. Dus het is niet echt te voorspellen welk middel gaat werken.
Ook ik heb tig middelen geprobeerd voor mijn paard. Enige wat ik absoluut niet wilde proberen waren middelen die bijtend waren aangezien rotstraal gewoon een wind is waarop je dan die middelen spuit.

Uiteindelijk ( lees : echt na 10 jaar allerlei middelen proberen naast schone droge stal / 24 uur weidegang in de zomer ) werkte honingzalf met afentoe CTC spray + Goed vitamine en mineralenmengsel.

Anoniem

Re: Hét middel tegen rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:28

Ik heb pas ctc spray en Hypozine gebruikt, dat hielp goed.