Paard loopt raar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:39

Ik durf zo niet te zeggen aan welk achterbeen hij kreupel is maar hij brengt ze beiden niet onder en is heel ongemakkelijk in zijn beweging. Ik zou ook niet aan de slag gaan met chiro’s en peuten maar naar een kliniek rijden en dit laten nakijken. Een goede kliniek weet waar ze moeten beginnen qua onderzoek. Het lijkt mij inderdaad een soort van uit het bekken te komen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:53

Suzanne F. schreef:
Ik durf zo niet te zeggen aan welk achterbeen hij kreupel is maar hij brengt ze beiden niet onder en is heel ongemakkelijk in zijn beweging. Ik zou ook niet aan de slag gaan met chiro’s en peuten maar naar een kliniek rijden en dit laten nakijken. Een goede kliniek weet waar ze moeten beginnen qua onderzoek. Het lijkt mij inderdaad een soort van uit het bekken te komen.

Mee eens. Wij hebben Matt toen ook laten nakijken door de fysio, kwam niks uit. Pas met röntgen en scan kwam er een probleem naar voren.

Ze hebben toen ook op basis van bewegingsonderzoek bekeken waar ze moesten zoeken. Terwijl er aan zijn bewegingen voor de meeste mensen vrijwel niks te zien was.

Was ook iets wat vrij makkelijk te behandelen was door ze. Dus ben blij dat we toen advies kregen om met hem naar de kliniek te gaan. Anders hadden we misschien nog meer therapeuten erbij gehaald en niet verder gekomen

Cemlys

Re: Paard loopt raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:57

Zelf zie ik kreupelheden liefst eerst langs dierenarts gaan, voor ik ze behandel. Acute problemen behandel ik liever niet direct, als hij gevallen is zit je misschien op beurse plekken te werken, vraag me af of je hem hiermee plezier doet.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 10:10

vladimir1979 schreef:
Thatgrumpyh schreef:
Het is wel belangrijk om te melden dat Taru niet meer praktiserende dierenarts is. Terwijl veel mensen denken dat het zo is...

Als ik jouw was zou ik een dierenarts bellen en niet iemand die niet een diagnose mag stellen. Anders gaat ze toch zeggen dat je naar clinic of dierenarts moet en heb je al geld gebruikt..

Op de website van de kliniek waar zij werkt staat gewoon dat zij dierenarts is. Jezelf zo noemen als je dat niet bent is strafbaar: als ze haar accreditatie ervoor heeft, en zich niet uit het register heeft laten schrijven, is ze toch gewoon bevoegd dierenarts? Belangstellende vraag, ik ken Taru niet persoonlijk, maar werd nieuwsgierig na je opmerking

Als ik in het register kijk staat ze er volgensmij nog gewoon in inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:36

Vraag me af hoe kundig de dierenarts is, wanneer ze volgende week pas komt en zegt rustig te moeten gaan longeren. Ik zou ook opladen en naar een kliniek voor deugdelijk onderzoek.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:37

(Ik heb het topic vluchtig doorgelezen)

Hoe oud is je paard TS? Hoe lang is het dier onder het zadel?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 10:47

Sasqiua schreef:
(Ik heb het topic vluchtig doorgelezen)

Hoe oud is je paard TS? Hoe lang is het dier onder het zadel?

Paard is 5 ergens halverwege 2020 zadelmak gemaakt, daarna niet heel intensief verder beleerd

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:20

heb je een standfoto van toen je hem kocht? is hij veranderd in zijn achterhand qua stand benen/bekken?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 12:33

Niet van toen ik hem net kocht, wel van een maand later, het viel vooral een stalgenoot, en daarna mij ook die dag van het filmpje op dat hij zijn kruis erg samentrok/omhoog drukte.
Ik heb Pino nu een half jaar. Bij aankoop uiteraard klinisch laten keuren en röntgenfoto’s van de benen laten nemen. Toen gewoon overal goed op gebeurd. Uiteraard kan er in een half jaar veel gebeuren
Afbeelding

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:36

Probleem kan ook in de rug of knie zitten. Dit worden normaal bij een standaardkeuring niet op de foto gezet. Paard ziet er wel erg schraal uit op bovenstaande foto. ;(
Ik vind hem op de foto ook een heel aflopend kruis hebben, denk niet dat daar het probleem zit, maar ik ben dan ook geen DA.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:43

Het is al gezegd, maar dit lijkt serieuzer dan een beetje spierpijn of ergens vastzitten.

Op de foto hierboven vind ik hem ook afwijkend staan. Niet zozeer een schuin aflopend kruis maar wel de spanning in z'n houding en pijnlijke gezichtsuitdrukking.

Mijn advies is ook naar een kliniek en eerst dmv röntgen en echo het bekken, SI en/of de knieën laten beoordelen.
Uitsluiten of er niks chronisch verschoven of gebroken is en daarna pas verder kijken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:50

Mindim schreef:
Vraag me af hoe kundig de dierenarts is, wanneer ze volgende week pas komt en zegt rustig te moeten gaan longeren. Ik zou ook opladen en naar een kliniek voor deugdelijk onderzoek.

Nou idd, lijkt me idd ook een zeer slecht advies.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 12:52

En welke kliniek zou een goede kliniek hiervoor zijn? Ik woon zelf in noord Holland bij Amsterdam

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:02

Longeren met een kreupel paard met onbekende oorzaak? |o

Ik kan je geen kliniek in de buurt van Amsterdam aanraden (heb zelf goede ervaringen met Wolvega, maar dat is nogal een eind uit de buurt). Maar ga in godsnaam niet longeren als je niet weet wat de oorzaak is en of het probleem beweging toelaat.

Mijn ervaring met kreupelheidsonderzoek door normale dierenartsen is al bagger, laat staan door iemand die niet uitoefenend dierenarts meer is en nu een alternatieve geneeswijze (chiropractie) beoefent. Ik zou er zelf altijd voor naar de kliniek gaan. Daar pakken ze tenminste altijd door.

Als ik ook zo kijk naar de standfoto zie ik geen paard dat echt heel happy is en goed in zijn vel en zijn lijf zit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:11

met longeren bedoelt ze vast niet, lekker bijzetten en gaan trainen, je kunt ook rustig los in stap beweging geven, zodat hij gecontroleerd beweegt zonder gek te gaan doen bij bv losgooien.
Ik vind het van de zotte dat iemand met kennis en kunde gewoon afgeschreven wordt als een of andere amateur die niet weet waar ze mee bezig is. Bokt op zn best weer.
Ts wacht gewoon volgende week af, hou hem in beweging maar dan op een rustige manier, zeker als het gevallen is moet hij nu niet te gek doen of stilgezet worden. Hij is niet schokkend zwaar kreupel of fractuurmank dus hij overleeft het echt tot volgende week. Ondertussen kun je kijken of de klachten minder worden met rust, horen wat zij erover te zeggen heeft en als ze het niet vertrouwt dan zal hij doorverwezen worden. Tijd zat nog om dan uit te zoeken waar het weg komt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 13:14

Cemlys schreef:
met longeren bedoelt ze vast niet, lekker bijzetten en gaan trainen, je kunt ook rustig los in stap beweging geven, zodat hij gecontroleerd beweegt zonder gek te gaan doen bij bv losgooien.
Ik vind het van de zotte dat iemand met kennis en kunde gewoon afgeschreven wordt als een of andere amateur die niet weet waar ze mee bezig is. Bokt op zn best weer.
Ts wacht gewoon volgende week af, hou hem in beweging maar dan op een rustige manier, zeker als het gevallen is moet hij nu niet te gek doen of stilgezet worden. Hij is niet schokkend zwaar kreupel of fractuurmank dus hij overleeft het echt tot volgende week. Ondertussen kun je kijken of de klachten minder worden met rust, horen wat zij erover te zeggen heeft en als ze het niet vertrouwt dan zal hij doorverwezen worden. Tijd zat nog om dan uit te zoeken waar het weg komt.

Met longeren bedoeld ze inderdaad rustig aan de lijn zonder iets er aan te hangen behalve dus de longeerlijn veel laten stappen en een rustig rondje draf en dan gewoon weer stappen. Dus geen training. Als hij uiteraard zo zwaar kreupel was dat hij niet wou lopen had ik gelijk een dierenarts laten komen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:37

Longeren is altijd een belasting doordat ze op een volte lopen.
Op de foto lijkt het paard ook een hele aparte stand te hebben van de achterhand.
Ik zou dat zo snel mogelijk laten onderzoeken.
Zelf toen ik nog in Zaandam woonde ging ik met mijn paard naar Utrecht, daar ben ik altijd goed geholpen.
Dat is wel al heel lang geleden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:51

De laatste keer dat je paardje kreupel was, kwam dit toen ook vanachter uit? Is dat toen verder onderzocht geweest? Hoelang heb je hem al? Heb je hem laten keuren toen je hem kocht?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:56

Is de laatste foto van toen je hem net kreeg, of nu? Hij is anders ook sowieso te mager. In verband met het kreupel lopen inderdaad liefst zo snel mogelijk iemand naar laten kijken. Mijn dierenarts zou de dag zelf al zijn gekomen.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:57

Ik snap niet dat je uberhaubt nog gaat draven wanneer hij in draf al zo slecht loopt, vind het echt zielig :(:)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:03

Je kan naar de kliniek Hollands Kroon in de kop van noord- holland. Dierenarts Willem staat erg goed bekend. Verder kan je natuurlijk naar universiteits kliniek Utrecht

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 16:13

The_Cat schreef:
De laatste keer dat je paardje kreupel was, kwam dit toen ook vanachter uit? Is dat toen verder onderzocht geweest? Hoelang heb je hem al? Heb je hem laten keuren toen je hem kocht?

Mijnen hem een half jaar, bij aankoop klinisch en röntgenfoto’s van de benen laten nemen

nanoukkie schreef:
Is de laatste foto van toen je hem net kreeg, of nu? Hij is anders ook sowieso te mager. In verband met het kreupel lopen inderdaad liefst zo snel mogelijk iemand naar laten kijken. Mijn dierenarts zou de dag zelf al zijn gekomen.

Dit was toen ik hem net had, inmiddels is hij goed op gewicht, dit was een maand geleden

Afbeelding

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:17

Inderdaad, laatste foto ziet hij er goed uit. Ik ben benieuwd naar wat de DA zegt.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:41

Ik ben benieuwd wat een eventuele kliniek gaat zeggen. Tot die tijd zou ik niet met hem longeren, ook niet zonder bijzet. Gewoon rustig aan de hand stappen lijkt mij een veiligere keuze als je niet weet wat er mis is.
Ik kan je geen kliniek adviseren want ik kom uit een heel ander deel van het land. Stuur desnoods even deze filmpjes naar de kliniek zodat zij kunnen inschatten of je zsm moet komen of dat het inderdaad nog een weekje kan wachten. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:53

Die foto van toen hij zo mager was,had je hem toen net?
Hij ziet er slecht uit daar,met ook een opgetrokken buik.