2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:23

Ik zou hem niet meteen door de hele malle molen halen.

Zou hem eerst eens bij die andere weghalen. Dat viel mij het vorige filmpje ook al op.

Zou hem daarnaast knap gaan voeren en lekker laten groeien. Hij kan nog lang genoeg aan het werk.

Kijk over 2 maanden nog eens hoe hij loopt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:30

TS, heb niet het topic doorgelezen (beetje lui vandaag in alles :D ). Maar 2,5 jaar is wel erg jong om al te longeren. Laat je paardje vooral rechte stukken lopen aan de hand en dan ook niet te lang. Verder nog gewoon kleuter laten zijn en laten spelen met soortgenoten van verschillende leeftijden. Ga over een jaartje of anderhalf eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Zijn gewrichten moeten nog 'settelen' en dan al op van die kleine rondjes lopen is niet bevorderlijk. ;)

trysteffy

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 18:43

Eventueel kan ik hem halve dagen op de wei doen en daarna in de paddock met onbeperkt ruwvoer. Want ik merk dat dat andere paard na uurtje of 2 vaak gaat klieren. En zeker eind van de dag.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:55

Op dat laatste filmpje loopt hij goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:07

Dat vind ik dus niet. Het is gewoon geen fijn beeld, het paard loopt steeds met de rem er op. Hij houdt zich vast en heeft ergens last van.
Ik denk niet dat het direct heel veel beter wordt als je hem een half jaar het land op gooit. Maar het wordt er waarschijnlijk ook niet veel slechter van. Dus als hij niet te veel pijn heeft zou ik die gok wagen. Eerst voor een paar maanden. Met goed gezelschap en genoeg te eten.
Goed in de gaten houden en ophalen als het toch slechter wordt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:19

Dit is vorig jaar juli toen had ik hem een half jaar had hem toen klinisch laten keuren( aantal dingen deden we natuurlijk niet maar wel zoals los op het laten lopen en in het zachte samen met zijn moeder) toen was ie goed gekeurd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:25

Hij zou wel eens vrij groot kunnen gaan worden als ik hem zo zie. Op dat filmpje in de bak is hij gewoon zuiver. Een overbouwde 2 jarige tuiger is uiteraard geen zwevende gummiebal.
Volg je gevoel, een eerste kleine afspraak op stal met je DA is zo gemaakt als je twijfelt. Het feit dat je dit topic gemaakt hebt geeft eigenlijk al aan dat je bevestiging zoekt en dan ben je bij je dierenarts op het juiste adres.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:29

Sommige hebben gewoon langer nodig om te groeien, wat je er ook instopt aan voer als ze zo rot speurt mee maken worden ze gewoon flink schraal. Daarnaast kan dat best verklaren dat t dier niet lekker in z’n vel zit en zelfs kreupel loopt, waarbij hij wellicht in de wei met spelen nog eens een trap heeft gehad wat t net ff lekker aan dikt.

Door de hele molen halen is leuk hoor, kost overigens ook genoeg. Dier is jong geef hem tijd, laat hem groeien en zet weg. Kijk er volgende week nog maar eens naar met z’n loopje. Wellicht dat ie al stuk beter loopt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:29

Muronia schreef:
Ik vind hem achter stijf, maar voor kreupel. Ook ik zou hier een dierenarts naar laten kijken en tot die tijd ook niet meer longeren.

Dat is ook mijn mening. Voor licht kreupel en achter stijf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:30

Voor mijn eigen gevoel zou ik er toch een dierenarts bij willen hebben, nu al. Hij loopt in verschillende gewrichten stijf en met het verhaal dat die vorig jaar in een hek heeft vastgelegen, zou ik willen uitsluiten dat enige overcompensatie in het lijf door dat "ongeval" uiteindelijk zijn tol begint te eisen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:36

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om te bepalen aan welk been hij onregelmatig is. Ik vind hem eerder achter niet goed dan voor. Ik zou eerder linksachter denken, maar nu ben ik weer 1 van de boktdierenartsen die weer een ander been noemt. :Y)

Hij is sowieso enorm scheef. Hij trekt zich erg scheef, vooral rechtsom.

Tja, je kan het even aankijken. Wie weet is het met een paar weekjes weg. Tis nog een jong dier.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:35

Hij is in het afgelopen half jaar maar 3 cm gegroeid hij is gister opgemeten op 159,2 ze zeiden dat ik hem kocht ongeveer 1,65 zou worden.
Hij staat in het gelders stamboek ik geschreven daardoor dat ie waarschijnlijk niet echt een zweefmomenten heeft maar zijn moeders kant is voornamelijk tuig en vader Gelders.

Ik zit gewoon enorm van wat moet ik doen moet het is een jong paard wat best snel geneest net als kinderen denk ik dan. Of moet ik dat niet vergelijken.
Maar van moet ik hem rontgenolische laten doen of gewoon alleen zeggen he da wilt u langs komen want ik heb het idee dat mijn jonge paard niet goed loopt. Want ik weet zeker als ze langs komen dan zie ik ze weer allemaal soorten medicijnen geven en niet echt de oplossing zoeken wat er precies aan de hand is. Ieder geval ik wacht deze week nog af eind van de week ga ik kijken hoe die loopt(niet aan de longe maar gewoon los door de bak)

Want wat ik zelf in het begin dacht hij leunt te veel op 1 schouder en dan nog balans zoeken dat ie daar door niet lekker liep maar dat zal het niet zijn denk ik...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:42

Eerlijk gezegd kan ik een paard wat in zo'n sukkeldrafje loopt en maar wat om zich heen loopt te kijken, niet goed beoordelen. Van jou ''aanmoedigingen" trekt hij zich ook helemaal niks aan. Kortom hij loopt gewoon niet. Ik zou hem eerst eens wakker schudden en dan kijken hoe hij loopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:44

Toen mijn paard zo stijf was afgelopen winter heeft de dierenarts me een mineralenbrokje meegegeven dat alleen via dierenartsen te verkrijgen is (vanwege de dosering waarschijnlijk), daar zag ik redelijk snel effect van, ook in haar en hoefkwaliteit. Soms is de oplossing simpel. Als je de DA vraagt naar een kreupelheidsonderzoekje krijgt hij echt niet gelijk medicijnen, hooguit een ontstekingsremmer als er een duidelijke blessure zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:00

trysteffy schreef:
geerke schreef:
Dat opdringerige lijkt mij geen goede zaak,ik zag dat ook al op je filmpje over dat hij schraal was.

Kan het daar door komen?

Als dat paard ruw met hem doet kan hij natuurlijk geblesseerd raken.
Staan ze snachts ook buiten?
Hoeveel paarden heb je? Kun je hem niet apart zetten met een ander paard? Die wat rustiger is tegen hem?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 23:40

Het is wel de vraag wat je met dit paard wilt en hoeveel geld je er aan uit wil geven. Het hangt er ook vanaf wat je uitgangspositie is. Is hij al eens helemaal gekeurd en is dat goed? Meestal is dit type paard vrij gezond en hard, maar hij kan zomaar een tik gehad hebben in de opfok.

maak voor jezelf een beslissing hoeveel geld je hier kwijt aan wilt zijn. met een onbeperkt budget gaan dokteren lijkt me niet zo'n goed idee als ze nog zo jong zijn en in dit stadium al niet helemaal goed zijn.

hij heeft wel een hele mooie kleur btw....

bigone schreef:
JeanneV schreef:
Schitterend al die dierenartsen die een kreupelheid op een andere plek zien. :D :D

En jij ziet het ook? Makkelijk zo’n kreet .

Niet te beoordelen aan de hand van zo'n filmpje. Wie weet wat hij op de harde volte doet, of wat er op het zachte gebeurd als je hem iets meer naar voren laat draven. Kreupelheid aan de hand van film beoordelen is niet zo simpel als sommige mensen hier roepen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:36

Ik vind het paard overall voor een jong paard onvoldoende los lopen. Heel de bovenlijn doet niet mee, achterhand kort, voor niet rad. Misschien gevallen of vastgelegen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 06:43

Ik vind hem rechts achter niet rad. Hij loopt daar sommige passen ook korter mee. Ikzef gok ook dat het wat hoger zit.

Maar helaas ben ik geen dierenarts en heb ik ook geen röntgen ogen.

Wel vind ik hem in het algemeen beeld niet echt happy er uit zien. Geen looplust (kan komen doordat er iets niet lekker zit, iets wat schaal. Maar het is maar een moment opname, ik ken het paard verder niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:11

trysteffy schreef:
Hij is in het afgelopen half jaar maar 3 cm gegroeid hij is gister opgemeten op 159,2 ze zeiden dat ik hem kocht ongeveer 1,65 zou worden.
Hij staat in het gelders stamboek ik geschreven daardoor dat ie waarschijnlijk niet echt een zweefmomenten heeft maar zijn moeders kant is voornamelijk tuig en vader Gelders.

Ik zit gewoon enorm van wat moet ik doen moet het is een jong paard wat best snel geneest net als kinderen denk ik dan. Of moet ik dat niet vergelijken.
Maar van moet ik hem rontgenolische laten doen of gewoon alleen zeggen he da wilt u langs komen want ik heb het idee dat mijn jonge paard niet goed loopt. Want ik weet zeker als ze langs komen dan zie ik ze weer allemaal soorten medicijnen geven en niet echt de oplossing zoeken wat er precies aan de hand is. Ieder geval ik wacht deze week nog af eind van de week ga ik kijken hoe die loopt(niet aan de longe maar gewoon los door de bak)

Want wat ik zelf in het begin dacht hij leunt te veel op 1 schouder en dan nog balans zoeken dat ie daar door niet lekker liep maar dat zal het niet zijn denk ik...

Maar wat krijgt hij dan te eten?

Ik heb hier eens een 3 jarige gestald gekregen die je ook geen 3 jaar gaf.
Die kreeg onbeperkt gras in de zomer en in de winter hooi een schep basisbrok waar hij vandaan kwam.
Ik heb die hier vitamine korrels gegeven, gewoon die je zelf kunt kopen en daar zag je hem al van opknappen.
Dat hoef natuurlijk bij die van jou zo niet te zijn, maar is te proberen als je dat al niet doet.

Betreft kreupel/stijf. Ik ben iemand die als het er niet meteen acuut uitziet best even af durft te kijken.
Maar ik wil dan geen verslechtering zien en toch ook wel elke week een beetje verbetering.

Ik zou als ik jou was niet meteen beginnen met een afspraak maken voor op de foto's.
Is er bij jou op stal de gelegenheid op de harde en de zachte te longeren en stukjes rechtuit te lopen?
Dan zou ik de dierenarts op stal eens een kreupelheids onderzoek laten doen.
En aan de hand wat die zegt verder doorgaan.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 10:48

Hij krijgt iets meer dan de helft cavalor juniorix 2x daags en sinds zondag volle voerbak lurcene 2x daags daarvoor kreeg ie 2 grote handjes. En nog lijnzaadolie. Hij krijgt af en toe nog is slobber dr bij en iedere maand een zandweg kuur

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:54

Het laatste filmpje vind ik hem wel enigszins fijn lopen. Op de andere 2 achter erg stijf en terughoudend.
Misschien dat er toch ergens een blokkade zit in zijn heupen of rug. Of ergens anders natuurlijk. Je zou het aan kunnen kijken tot je wil gaan beleren of nu laten doen zodat hij misschien beter kan groeien? Een paard wat goed in z'n vel zit groeit ook beter.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 16:48

Dit is een filmpje van vandaag weet niet of het duidelijk is. Maar lijkt ie wel iets beter te lopen dan vorige week of het komt omdat dit niet op een volte is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:54

Volgens mij is het een jong paard wat eventueel te ruig gespeeld heeft.

Eventjes afwachten.
Sowieso is longeren voor een lichaam wat nog in de groei is niet fijn.

Of hij bereid zich voor op een groeispurt

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:12

Niet te beoordelen zo'n filmpje en je kunt er ook geen conclusie aan verbinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:15

Ik vind het paard op het laatste filmpje in de wei ook al erg strak in de lendenenpartij. Ook al is het een tuiger of halve tuiger ik vind hem niet ogen als een jong paard maar een paard dat al behoorlijk vast zit.
Het eerste filmpje (in de bak) is hij RV duidelijk kreupel.
Je kunt het natuurlijk even aankijken met nog een weekje op rust maar als het dan nog zo is, zou ik toch even een DA bezoekje doen.