Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hilary schreef:Eileen ik denk dat mensen er vanuit gingen dat TS eerder pijnstillers heeft gehad voor deze pony ivm eerdere bevangenheid.
Vaak kun je dan (althans, ik wel) even overleggen met de DA (telefonisch) om de klachten door te geven en te overleggen of je met medicatie mag starten. Zeker als de pony al bekend is bij die DA met hoefbevangenheid.
Voor lever- en nierproblemen moet je het volgens mij lang en in hoge doseringen geven. Bij goed management en bekende oorzaak kun je ze vaak vrij snel van (zware) medicatie af hebben en dus overzetten op iets lichters, of lagere doseringen geven.
Citaat:.
Daarnaast, van het gras af, op droog hooi, en geen krachtvoer met suikers.
Dus arm hooi en gedoseerd. Niet op volle weides. Eventueel uren op de wei inkorten en aanpassen aan het fructaangehalte (dit is echt heel erg afhankelijk van de zon, temperatuur en vocht). En zelfs eventueel een graasmasker overwegen of alleen nog maar paddock.
appiesjappie schreef:Ik weet het. We hebben er zelfs 2 klokken op gezet.
Arabesk schreef:Te zien aan de talloze ribbels is het paard het afgelopen jaar herhaaldelijk op en af bevangen geweest. HB is cumulatief, de schade stapelt zich op totdat de schade onherstelbaar is. Dit paardje niet meer op gras, ook niet even, ook niet op kort gras, etc. En als de hoeven hersteld zijn veel beweging geven. Flinke arbeid verrichten helpt om insuline resistentie te verminderen. Beter nog dan afvallen of magnesium voeren.
Sloffer schreef:appiesjappie schreef:Ik weet het. We hebben er zelfs 2 klokken op gezet.
Twee klokken?
Twee klokken op hetzelfde schrikdraadcircuit kan niet, dan krijg je kortsluiting en dan kan je beide klokken weggooien.
Laat eens een keer iemand met goed verstand van schrikdraadcircuits naar je omheining kijken, een goed aangelegde schrikdraadomheining houdt echt elke pony binnen hoor. Wat wel zo kan zijn is dat het op dit moment al zo ontzettend lang droog is, de geleiding door de grond niet goed is, zeker in het geval als je te weinig en/of te korte grondpinnen hebt.
Verder zou ik als ik jou was die pony eens laten beoordelen met röntgenfoto's van de hoeven. Het ziet er niet hoopvol uit vanaf de buitenkant gezien, maar je weet pas echt wat als je de stand van het hoefbeen kan beoordelen.
Mona81 schreef:Arabesk schreef:Te zien aan de talloze ribbels is het paard het afgelopen jaar herhaaldelijk op en af bevangen geweest. HB is cumulatief, de schade stapelt zich op totdat de schade onherstelbaar is. Dit paardje niet meer op gras, ook niet even, ook niet op kort gras, etc. En als de hoeven hersteld zijn veel beweging geven. Flinke arbeid verrichten helpt om insuline resistentie te verminderen. Beter nog dan afvallen of magnesium voeren.
Precies dit. Als dit paard steeds opnieuw op het gras komt, blijft dit probleem. Als ik het zo hoor, dan is jouw huisvestings-situatie niet geschikt meer voor de pony TS. Vergis je niet hoeveel pijn de pony moet hebben en dat dus al 5x dit jaar! Ik zou zelf overwegen of het niet mogelijk is om hem ergens anders te brengen, waar hij definitief van het gras af is. Misschien kun je een ruil maken? Dat je een plekje voor een weidemaatje aanbiedt die bij je merrie kan en jouw pony op een plek waar hij in een paddock komt.
Een oproepje op Facebook bijvoorbeeld of marktplaats kan altijd, niet geschoten altijd mis. Of mensen in je omgeving die je willen helpen met het maken van een echte goede omheining in de paddock?
Je moet echt wat voor hem doen, met halve maatregelen kom je er niet. Ik denk dat dat je eerste en belangrijkste doel nu moet zijn: een veilige omgeving voor de pony, zonder gras.
appiesjappie schreef:Hevonen schreef:Zou hem absoluut van het gras afhalen, zoals hier ook al gezegd is. Op een karig dieet zetten, met alleen (eventueel geweekt) hooi. Pijnstilling geven. Die hoeven hadden er na 4 weken niet zo uit mogen zien, veel te lang. Niet alle (soms zelfs goede) hoefsmeden weten wat ze moeten met hoefbevangen dieren.
Is al gezegd dat je hem op Cushing kunt laten testen?
Maak eens een filmpje, dat geeft misschien meer duidelijkheid. Gaat draaien op het harde goed/makkelijk? Zo niet, denk dan beslist aan hoefbevangenheid.
Draaien gaat inderdaad moeilijk