Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:36

Buut is niet zo duur, een pony van dit formaat heeft ook niet een hoge dosering nodig. Dat werkt wel het beste. Probeer dat van je DA te krijgen, zeg maar dat de pony veel pijn heeft dan zal het vast geen probleem geven dat hij dat voorschrijft. Succes, hopelijk komt het goed!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:38

Ik heb je een pb-tje gestuurd.

Wat mij echt verbaasd is dat mensen hier aanraden om zomaar pijnstilling te gaan geven. TS is er niet bekend mee, dus ook niet met de doseringen en risico’s.
Bute is geen suikerklontje, en kan echt serieuze bijwerkingen hebben. Er is een reden waarom die producten alleen door dierenartsen voorgeschreven mogen worden.

Ik snap dat de pony pijn heeft, maar medicatie toedienen zou je echt in overleg met een dierenarts moeten doen... sowieso als je wil dat die nog naar de pony gaat kijken en er iets zinnigs over moet zeggen.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 16-05-20 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 21:38

Bedankt paardenfann. Heb net heel wat verhalen over bute gelezen en moet ook niet echt een goed goedje zijn dat paarden maagzweren van krijgen enzo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:40

Je kunt er een maagbeschermer bij vragen. Ik heb mijn shet op buut staan en nog nooit maagklachten gemerkt bij haar. Ze heeft wel altijd hooi tot haar beschikking

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 21:45

Het gaat niet alleen om maagzweren maar ook lever en niet problemen als je het een langere tijd geeft

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:46

Eileen ik denk dat mensen er vanuit gingen dat TS eerder pijnstillers heeft gehad voor deze pony ivm eerdere bevangenheid.
Vaak kun je dan (althans, ik wel) even overleggen met de DA (telefonisch) om de klachten door te geven en te overleggen of je met medicatie mag starten. Zeker als de pony al bekend is bij die DA met hoefbevangenheid.

Voor lever- en nierproblemen moet je het volgens mij lang en in hoge doseringen geven. Bij goed management en bekende oorzaak kun je ze vaak vrij snel van (zware) medicatie af hebben en dus overzetten op iets lichters, of lagere doseringen geven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:53

Hilary schreef:
Eileen ik denk dat mensen er vanuit gingen dat TS eerder pijnstillers heeft gehad voor deze pony ivm eerdere bevangenheid.
Vaak kun je dan (althans, ik wel) even overleggen met de DA (telefonisch) om de klachten door te geven en te overleggen of je met medicatie mag starten. Zeker als de pony al bekend is bij die DA met hoefbevangenheid.

Voor lever- en nierproblemen moet je het volgens mij lang en in hoge doseringen geven. Bij goed management en bekende oorzaak kun je ze vaak vrij snel van (zware) medicatie af hebben en dus overzetten op iets lichters, of lagere doseringen geven.

TS had aangegeven dat de DA er niets voor gegeven had. Maar ookal was dat wel zo, dan is het niet aan Bokt om medicatie te adviseren.

Lever- en niet problemen kunnen, als je een beetje pech hebt, ook voorkomen in lage doseringen en bij kort gebruik.
Ik heb ze gezien hoor, overal zweren door de metacam. Uiteindelijk overleden door te zwaar beschadigde darmen. Arme beest zat van top tot teen onder de zweren. Alle slijmvliezen waren kapot.
Had niemand aan zien komen. Van de metacam. En dit was niet de enige die ik onderuit heb zien gaan van pijnstilling. Meestal betrof het dan wel bute, dat wel. Maar niet altijd.

Dus je moet er gewoon voorzichtig mee zijn en goed weten wat je doet. Daarom is het ook een receptplichtig product.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:00

Daarom ook via de DA regelen, dat staat er ook duidelijk toch dat ze het via de DA moet regelen. Ja er kan schade optreden maar een pony steeds met zoveel pijn aan 4 hoeven laten staan is ook niet bepaald diervriendelijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:04

De eerste 24 tot 48 uur zijn van cruciaal belang voor het verdere herstel. Daarom is (vermoedelijke) hoefbevangenheid altijd een spoedgeval, niet voor handelen binnen 10 minuten (zoals grote wonden enzo), maar wel voor handelen de zelfde dag.

Zo laten staan (of je nu wel of niet al andere kosten gehad heb) is het o houden van noodzakelijke zorg. En dus net zo kwalijk als niet voeren, geen water geven of geen veilige plek hebben om hem te huisvesten (uit kunnen breken naar het gras is geen veilige plek!!!).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:08

Citaat:
.

Daarnaast, van het gras af, op droog hooi, en geen krachtvoer met suikers.

Dus arm hooi en gedoseerd. Niet op volle weides. Eventueel uren op de wei inkorten en aanpassen aan het fructaangehalte (dit is echt heel erg afhankelijk van de zon, temperatuur en vocht). En zelfs eventueel een graasmasker overwegen of alleen nog maar paddock.

Inderdaad; beste is geen gras meer (ex-bevangen shetties kunnen bijna nooit weer op gras, en helemaal niet meerdere uren per dag in het voorjaar!)
Direct een graasmasker op om grasinname te beperken, en vaker de hoefsmid erbij. In voorjaar en zomer groeien hoeven gewoon veel en veel sneller dan in najaar en winter. Beestje is gewoon weer bevangen als ie wéér moeilijk loopt.
Mocht er geen optie zijn het dier dusdanig te huisvesten zodat ie gezond kan blijven dan verkopen en een andere pony zoeken die wél op gras kan staan.
De overgrote meerderheid van de shetlanders kan er gewoon niet tegen veel gras binnen te krijgen, ze raken moddervet, of bevangen, of beide.
Op hooi en zandpaddock of PP met heel kale tracks of zandtracks gaat het prima met die sobere pony's en blijven ze gezond. Zo doorgaan is erg sneu voor de pony, die kan er zelf niets aan veranderen...
Andere optie is een track om de weide maken, het paard op het gras in het midden zetten en de shet op de track rondom. (die kan wel omzetten zodat ie niet als nog te veel gras krijgt)
Novacam werkt ook pijnstillend en is iets minder slecht voor de maag dan buut. En het dier moet wel genoeg schraal hooi krijgen om de maag bezig te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:33

ik snap het niet, nog nooit pijnstilling gehad bij hoefbevangenheid? Dat is gewoon bizar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 22:35

Te zien aan de talloze ribbels is het paard het afgelopen jaar herhaaldelijk op en af bevangen geweest. HB is cumulatief, de schade stapelt zich op totdat de schade onherstelbaar is. Dit paardje niet meer op gras, ook niet even, ook niet op kort gras, etc. En als de hoeven hersteld zijn veel beweging geven. Flinke arbeid verrichten helpt om insuline resistentie te verminderen. Beter nog dan afvallen of magnesium voeren.

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:45

appiesjappie schreef:
Ik weet het. We hebben er zelfs 2 klokken op gezet.

Twee klokken?
Twee klokken op hetzelfde schrikdraadcircuit kan niet, dan krijg je kortsluiting en dan kan je beide klokken weggooien.

Laat eens een keer iemand met goed verstand van schrikdraadcircuits naar je omheining kijken, een goed aangelegde schrikdraadomheining houdt echt elke pony binnen hoor. Wat wel zo kan zijn is dat het op dit moment al zo ontzettend lang droog is, de geleiding door de grond niet goed is, zeker in het geval als je te weinig en/of te korte grondpinnen hebt.

Verder zou ik als ik jou was die pony eens laten beoordelen met röntgenfoto's van de hoeven. Het ziet er niet hoopvol uit vanaf de buitenkant gezien, maar je weet pas echt wat als je de stand van het hoefbeen kan beoordelen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:10

Arabesk schreef:
Te zien aan de talloze ribbels is het paard het afgelopen jaar herhaaldelijk op en af bevangen geweest. HB is cumulatief, de schade stapelt zich op totdat de schade onherstelbaar is. Dit paardje niet meer op gras, ook niet even, ook niet op kort gras, etc. En als de hoeven hersteld zijn veel beweging geven. Flinke arbeid verrichten helpt om insuline resistentie te verminderen. Beter nog dan afvallen of magnesium voeren.

Precies dit. Als dit paard steeds opnieuw op het gras komt, blijft dit probleem. Als ik het zo hoor, dan is jouw huisvestings-situatie niet geschikt meer voor de pony TS. Vergis je niet hoeveel pijn de pony moet hebben en dat dus al 5x dit jaar! Ik zou zelf overwegen of het niet mogelijk is om hem ergens anders te brengen, waar hij definitief van het gras af is. Misschien kun je een ruil maken? Dat je een plekje voor een weidemaatje aanbiedt die bij je merrie kan en jouw pony op een plek waar hij in een paddock komt.
Een oproepje op Facebook bijvoorbeeld of marktplaats kan altijd, niet geschoten altijd mis. Of mensen in je omgeving die je willen helpen met het maken van een echte goede omheining in de paddock?
Je moet echt wat voor hem doen, met halve maatregelen kom je er niet. Ik denk dat dat je eerste en belangrijkste doel nu moet zijn: een veilige omgeving voor de pony, zonder gras.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 09:56

Sloffer schreef:
appiesjappie schreef:
Ik weet het. We hebben er zelfs 2 klokken op gezet.

Twee klokken?
Twee klokken op hetzelfde schrikdraadcircuit kan niet, dan krijg je kortsluiting en dan kan je beide klokken weggooien.

Laat eens een keer iemand met goed verstand van schrikdraadcircuits naar je omheining kijken, een goed aangelegde schrikdraadomheining houdt echt elke pony binnen hoor. Wat wel zo kan zijn is dat het op dit moment al zo ontzettend lang droog is, de geleiding door de grond niet goed is, zeker in het geval als je te weinig en/of te korte grondpinnen hebt.

Verder zou ik als ik jou was die pony eens laten beoordelen met röntgenfoto's van de hoeven. Het ziet er niet hoopvol uit vanaf de buitenkant gezien, maar je weet pas echt wat als je de stand van het hoefbeen kan beoordelen.

We hebben 2 verschillende weilanden. We hadden eerst alles op 1 klok en nu 2 weilanden apart gemaakt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 10:51

Mona81 schreef:
Arabesk schreef:

Precies dit. Als dit paard steeds opnieuw op het gras komt, blijft dit probleem. Als ik het zo hoor, dan is jouw huisvestings-situatie niet geschikt meer voor de pony TS. Vergis je niet hoeveel pijn de pony moet hebben en dat dus al 5x dit jaar! Ik zou zelf overwegen of het niet mogelijk is om hem ergens anders te brengen, waar hij definitief van het gras af is. Misschien kun je een ruil maken? Dat je een plekje voor een weidemaatje aanbiedt die bij je merrie kan en jouw pony op een plek waar hij in een paddock komt.
Een oproepje op Facebook bijvoorbeeld of marktplaats kan altijd, niet geschoten altijd mis. Of mensen in je omgeving die je willen helpen met het maken van een echte goede omheining in de paddock?
Je moet echt wat voor hem doen, met halve maatregelen kom je er niet. Ik denk dat dat je eerste en belangrijkste doel nu moet zijn: een veilige omgeving voor de pony, zonder gras.

Niet 5 keer dit jaar vorig jaar 5 keer. Niet dat dat niet erg is. Ik heb daar inderdaad ook al aangedacht maar wie wil er nou een pony die steeds hoefbevangen is? Niemand wil iemand anders zijn ellende.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:31

appiesjappie schreef:
Ik heb nog wel gezegd dat hij wat moeilijker liep waarop hij zei dat hoefbevangen vaak bij de kleine grasmaaiers voorkomt.

Dat hoeft mijn DA niet tegen mij te zeggen _-:(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:39

appiesjappie schreef:
Hevonen schreef:
Zou hem absoluut van het gras afhalen, zoals hier ook al gezegd is. Op een karig dieet zetten, met alleen (eventueel geweekt) hooi. Pijnstilling geven. Die hoeven hadden er na 4 weken niet zo uit mogen zien, veel te lang. Niet alle (soms zelfs goede) hoefsmeden weten wat ze moeten met hoefbevangen dieren.

Is al gezegd dat je hem op Cushing kunt laten testen?

Maak eens een filmpje, dat geeft misschien meer duidelijkheid. Gaat draaien op het harde goed/makkelijk? Zo niet, denk dan beslist aan hoefbevangenheid.

Draaien gaat inderdaad moeilijk

Weet je, niet alle dierenartsen zijn goed. Ik heb al heel vaak een andere dierenarts laten komen als ik twijfelde aan een diagnose en dat heeft vaak veel geholpen. Als draaien erg moeilijk gaat is de kans groot dat het hoefbevangenheid is. Probeer een andere dierenarts te laten komen als dat mogelijk is. Je bent daar gewoon vrij in.

Je kunt eventueel vandaag nog de hoeven koelen met een zachte waterstraal. Geregeld wisselen tussen de hoeven en echt een poosje doen. Dat brengt vaak tijdelijk verlichting.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:42

Een plekje voor een ex-hoefbevangen pony is idd moeilijk te vinden. Ik heb er 2 en het is echt een apart beleid met een aparte paddock + hooi het hele jaar door en maar beperkt op de wei. Idd niet waar de meesten naar op zoek zijn.

Als je hem wil houden kan ik alleen maar adviseren er een ander maatje bij te zoeken (desnoods adoptie/lease/pension) en ze met hen 2 op de paddock te houden met hooi. Daarnaast heel wat extra lijnen draad zetten. Op onze draad stond ook een ferme klap, rechtstreeks op het elektriciteitsnet aangesloten. Maar toch ging eentje er steeds onderdoor. Met een extra lijn op 15 cm boven de grond was het opgelost (4 lijnen met de bovenste op 1m10)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:45

Linksom of rechtsom, het beste is gewoon als je er vandaag een dierenarts bij haalt. Want dit paard heeft veel pijn, en het is paard onwaardig om hem zo door te laten lopen.
En aangezien je geen geld te besteden hebt, zou ik zeggen, kies voor inslapen. Want zoals eerder gezegd ga je alleen met een investering deze pony weer goed krijgen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:53

Hoe is het nu?

Heb je nog een dierenarts gebeld en pijnstilling kunnen geven?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 19:38

De dierenarts is inmiddels geweest, heeft een bloedtest gedaan en ik krijg eind van deze week de uitslag. Verder hebben we pijnstillers gekregen en over 2 weken de hoefsmid laten komen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:46

Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?

Ik vraag me alleen wel af waarom nog zo lang wachten met de smid? Ik denk dat de pony veel verlichting kan krijgen als de druk van de teen af gaat. Die is toch wel lang op de foto's

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:31

Lastige situstie ts! Je zal dit probleem blijven houden zolang de pony soms op het gras komt. Het lijkt erop dat je er niet voor kan zorgen dat dat niet gebeurd? Dan zou ik een ander huisje zoeken. Ons is het laatst ook gelukt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:23

Waarvoor heeft de dierenarts bloed afgenomen? Spierbevangen ipv hoefbevangenheid?

Fijn dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan die al aan?

Hoop voor je dat er een oplossing komt. Dit wil je niet voor zo'n dier.