Hoeven droog houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toulouze

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:53

De hoornkwaliteit is niet slecht door te natte wei. De hoeven zijn ondergeschoven, de kwartieren staan ernstig onder druk en gaan daardoor brokkelen. Vandaar kreupel zonder ijzers Het zou wel kunnen dat er een schimmel in de witte lijn zit maar dat kan ik zo niet zien.
Er is wat verbeterd in de vorm van de hoeven maar dit moet nog beter worden en dat kan ook, door zeer regelmatig bekappen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:36

tiwi1969 schreef:
Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag TS!
Modder is overal waar paarden zand en water bij elkaar komen en helaas niet echt te voorkomen.

Ik geloof niet in modelhoeven, ieder paard volgens een standaard sjabloon bekapt gaat er bij mij niet in. Een hoef waar het paard goed op functioneert daar gaat het om.
Als ik naar je eerste serie foto’s kijk zie ik duidelijk een verbetering en op de derde foto een heel stuk hoefwand die, ondanks de ribbels, vanaf de kroonrand een stuk rechter uitgroeit dan daarvoor.

Nu in de winter is het even afzien en volhouden, het is zo weer zomer.

Dat zegt toch niemand? Ik heb nu nog 5 paarden en die bekappen we allemaal anders.

En wat is het verschil met de zomer? Een paard hoort gewoon te bewegen, ook 's winters. Gezondheid van binnenuit. Darmflora vraagt al om beweging en de hoeven helemaal.

Verdiep je eerst eens in het hoefmechanisme en hoe belangrijk veel vrije beweging is om gezonde hoeven te krijgen.
Met goede voeding, veel bewegen, goede ondegronden en goed bekappen met regelmaat hersteld de hoef vanzelf.

Wij hebben net nog een stukje eraf gehaald bij eentje die niet zulke beste hoeven had. Wij hebben het netjes bekapt, maar het lopen op zand, steen en wei, goed hooi en gezonde aanvulling hersteld de hoeven al. We konden niet alles in 1 keer doen, maar de hoeven gaan zo mooi......

Je haalt ook bij hoeven van TS niet altijd alles eraf. Je kan rustig aan corrigeren door met regelmaat te bekappen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 09:11

Ik heb hoofwear een berichtje gestuurd. We gaan het zien.

Feit is de hoef is wel echt flink verbeterd qua stand. Je kan niet verwachten dat dit binnen een paar maanden goed is. Op welke manier ook. Als het een wat drogere winter was, had ik dit probleem waarschijnlijk niet. Maar goed t is niet anders nu.

Afbeelding
Afbeelding

Als het goed is ben ik woensdag vrij en dan ga ik kijken of ik wat kan maken met een luier en dat ze dan in elk geval even een uurtje op de wei kan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:23

TS, voor het weinige groeien van de hoef: kijk even naar Hoof Aid Plus van Cavalor. Ik heb/had een paard staan die wat met hetzelfde verhaal kwam: gevoelig, hoeven groeien niet = brokkelen.
Wij hadden reeds een andere goede ervaring met HAP gehad en zijn dit beginnen geven. Hoefsmid merkte echt meteen zelf erg veel verschil.

Ook enkele vrienden van ons geven het met enorm goede resultaten (hoeven die beter doorgroeien, betere kwaliteit). Misschien ook het proberen waard?

Maar probeer zeker bij je eigen ideeën te blijven hoor, zoals hierboven al vaak gezegd: ziet er echt al veel beter uit. Ik denk dat iedereen het beste wil voorhebben voor zijn viervoeter. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 09:32

Laurievc schreef:
TS, voor het weinige groeien van de hoef: kijk even naar Hoof Aid Plus van Cavalor. Ik heb/had een paard staan die wat met hetzelfde verhaal kwam: gevoelig, hoeven groeien niet = brokkelen.
Wij hadden reeds een andere goede ervaring met HAP gehad en zijn dit beginnen geven. Hoefsmid merkte echt meteen zelf erg veel verschil.

Ook enkele vrienden van ons geven het met enorm goede resultaten (hoeven die beter doorgroeien, betere kwaliteit). Misschien ook het proberen waard?

Maar probeer zeker bij je eigen ideeën te blijven hoor, zoals hierboven al vaak gezegd: ziet er echt al veel beter uit. Ik denk dat iedereen het beste wil voorhebben voor zijn viervoeter. :)

Dank je! Heb de cavalor even opgezocht en denk dat ik nu met alle poedertjes op hetzelfde uitkom (alleen dan veel goedkoper) hoop dat het bij kaatje ook zoveel effect heeft!

Voor de mensen die het interessant vinden:
Dit voer ik nu bij naast andere supplementen https://purehorse.nl/product/diatomeeenaarde/
Het bestanddeel is silicium, wat kennelijk voor veel dingen gebruikt kan worden. Ben erg benieuwd wat dit doet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:48

Voor hoefgroei en hoefherstel, Formula4Feet van Equilife.
Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat en hoef je maar 1 supplement te geven :P

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 09:52

Pandora2 schreef:
Voor hoefgroei en hoefherstel, Formula4Feet van Equilife.
Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat en hoef je maar 1 supplement te geven :P

Ff snel gekeken maar zit geen silicium in en dat wil ik juist voeren :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:52

Hier zit wel silicium in

https://www.ecostyle.nl/paard/producten/hoef-pees

SAMENSTELLING
Groenvoermeel, tarwegries, 7,5% kalkwier (Maerl), 4% gist, moutkiemen, sojaolie

INGREDIËNTEN
Technologische toevoegingsmiddelen: 250.000 mg diatomeeënaarde, 125.000 mg clinoptiloliet van sedimentaire oorsprong (1g568)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 11:02

Marie111 schreef:
Hier zit wel silicium in

https://www.ecostyle.nl/paard/producten/hoef-pees

SAMENSTELLING
Groenvoermeel, tarwegries, 7,5% kalkwier (Maerl), 4% gist, moutkiemen, sojaolie

INGREDIËNTEN
Technologische toevoegingsmiddelen: 250.000 mg diatomeeënaarde, 125.000 mg clinoptiloliet van sedimentaire oorsprong (1g568)

Kosten 50 euro 80gr per dag
Wat ik heb 17 euro voor 2 kilo! 30 gram per dag
Msm 17 euro voor een kilo en 10gr per dag..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:03

Deze hoef is gewoon zonder ijzer opgelost. Het kan gewoon rn ik vind weinig verschil tussen jouw foto's.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:45

Natuurlijk KAN er van alles. Maar TS zegt dat het paard zonder ijzers heel erg kreupel loopt. Dat is bij het voorbeeld van Artificious dus niet, dat paard liep gewoon rad. Je wil ook geen compensatie blessures in de hand werken omdat ze ontlastend gaan staan 24/7 of ze langdurig op pijnstilling zetten.
Gewoon even deze winter nog even door en niets willen overhaasten, over 8 weken is het al weer lente. In maart wil het soms ook nog wel gaan vriezen en dan zit je met een paard dat al kreupel was op blote voeten en dan helemaal de box niet meer uit kan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:55

Je ziet vooruitgang bij het huidige beleid en de huidige smid.

Ik zou dan ook zeker geen drastisch ander beleid gaan volgen ineens.

Kijk of er niet een optie is dat hij toch buiten komt, maar op minder slechte ondergrond.

Desnoods een uur of wat per dag in de buitenbak ofzo.

Volledig binnen houden wil je niet.
Maar nu ineens ander beleid op deze hoeven ook niet.

Is er niet ergens een stuk erf dat afgezet kan worden met schriklint?
Zodat hij op verharde ondergrond een beetje kan scharrelen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:26

Sizzle schreef:
Natuurlijk KAN er van alles. Maar TS zegt dat het paard zonder ijzers heel erg kreupel loopt. Dat is bij het voorbeeld van Artificious dus niet, dat paard liep gewoon rad. Je wil ook geen compensatie blessures in de hand werken omdat ze ontlastend gaan staan 24/7 of ze langdurig op pijnstilling zetten.
Gewoon even deze winter nog even door en niets willen overhaasten, over 8 weken is het al weer lente. In maart wil het soms ook nog wel gaan vriezen en dan zit je met een paard dat al kreupel was op blote voeten en dan helemaal de box niet meer uit kan.

Als het paard zonder ijzsrs kreupel loopt, is het dier gewoon kreupel, punt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:35

En je punt is precies?
Hem laten strompelen met de hoop op een peesblessure in het achterbeen?
Je kan alles wel op 1 hoop willen gooien maar met die instelling had een kennis haar oudere paard (die 24/7 op mooie variabele bodem stond) kunnen laten inslapen terwijl hij nu nog jaren door kan. Die kwam niet meer van z‘n plek van ellende. Zij was eigenlijk tegen fel tegen ijzers maar is toch overstag gegaan.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:39

Sizzle schreef:
En je punt is precies?
Hem laten strompelen met de hoop op een peesblessure in het achterbeen?

Nee, maar een hoefijzer lost het probleem niet op, dat verbloemd het alleen maar.

Ts loopt je paard ook kreupel/gevoelig met alle ijzers er af en op zachte ondergrond?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:43

Als ie met ijzer niet kreupel loopt, lost het het probleem van pijn voor het paard blijkbaar wél op.

Dat daar dan een onderliggende oorzaak is, kan kloppen.

Maar het pijnprobleem wordt dus wel opgelost met dat ijzer, blijkbaar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:47

Femke_Tweety schreef:
Als ie met ijzer niet kreupel loopt, lost het het probleem van pijn voor het paard blijkbaar wél op.

Pijn kun je op meer manieren oplossen. En door het ijzer kun je het probleem niet oplossen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:49

Hangt ervan af wat je als probleem ziet.

Ik zie pijn wel degelijk als een probleem.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:50

Femke_Tweety schreef:
Hangt ervan af wat je als probleem ziet.

Ik zie pijn wel degelijk als een probleem.

Ik zeg niet dat pijn geen probleem is. Je hebt 2 problemen, je hebt pijn, je hebt de oorzaak van de pijn. Zowel de pijn als de oorzaak van de pijn zou ik niet dmv ijzers aanpakken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:02

De vraag is toch helemaal niet of hij al dan niet van de ijzers af zou moeten?
De vraag is hoe ze de hoef het beste droog kan houden, misschien handig om daarop te focussen ipv allerhande discussie te voeren over manier van bekappen of de ijzerdiscussie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 14:05

Polly schreef:
De vraag is hoe ze de hoef het beste droog kan houden, misschien handig om daarop te focussen ipv allerhande discussie te voeren over manier van bekappen of de ijzerdiscussie.

_/-\o_ Dank je!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:11

MarjanB schreef:
Polly schreef:

_/-\o_ Dank je!

Je geeft zelf gisteren nog aan dat je er over na wilt denken, daarom gaf ik eem voorbeeld van een vergelijkbaar geval die zonder ijzers geholpen is.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:12

De hoef is wel ingekort maar niet functioneel verbeterd. De teen kan nog steeds niet goed afrollen, er is geen druk weggenomen bij de kwartieren. Dit zijn dingen die vaak instant verlichting geven :)
Overal staat giga veel druk op de hoefwand nu, dit zie je ook aan de gebogen ringen op de hoef, dit is de oorzaak van de barsten, niet de natheid.
Heb je misschien een foto van de zijkant genomen? Mag ook per Pb, dan kan ik je beter laten zien wat ik bedoel :)

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:18

Femke_Tweety schreef:

De zool is dun doordat de hoef “uitgerekt” is. De vorm is nu ovaal, omdat de teen veel te lang is. Doordat de zool dun is, zal het paard gevoelig lopen. Met ijzer raakt de zool de grond niet dus zal het paard minder gevoelig lopen. Corrigeren van zo’n vervormde hoef doe je in veel keren, kleine beetjes. Niet 1 keer per 6-8 weken. Dan is een ijzer iets wat het symptoom wel wegneemt, maar wat ook belemmert want als je elke 2 weken wat wil trimmen is dat niet te combineren met een ijzer. :)
Ik zou kiezen voor een hoefschoen, paard moet zeker geen pijn lijden. Maar je wil wel de oorzaak aanpakken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:19

Ik zie dat anders.

Maar de vraag was ook hoe de boel droog gehouden kan worden.
Niet of de ijzers er onderuit moeten.

Mijn tips rondom droog houden gaf ik in mijn berichten eerder op deze pagina.