Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Septische artritis met operatie (verslag met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 01:08

Ahh zijn koppie. De mijne heeft 14 dagen in de kliniek gestaan met een beenbreuk.Ook geopereerd daar aan. Die heeft toen de periode in de kliniek slecht gegeten, Ik denk dat ze toch een 50 kg minder woog toen ze naar huis kwam.
Het was een groot paard,thuis at ze een baaltje per dag aan hooi,in de kliniek at ze een plakje. Ik ging iedere dag op bezoek op vraag vd artsen. Ik had haar al 16 jaar zelf verzorgd en eten bij vreemde mensen was eng ,ze vond heel de kliniek eng.Thuis knapte ze snel weer op.
Ik ga duimen dat het schatje adje ook weer snel thuis is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 01:22

Herkenbaar, Beatje. Hij vindt heel die toestand maar raar en eng. Ze merken daar ook op dat hij nerveus is, al laat hij zich gelukkig wel goed behandelen. Maar daarom ook dat ik twee pakken voordroog (25 kilo per pak) heb meegenomen. Ik ga hem niet dwingen om hooi te eten dat hij niet wilt. Als hij verwend moet worden en hij eet daardoor goed, dan is dat maar zo. Hij was gelukkig wel goed aan het eten gegaan, terwijl hij er gisteren toch wat opgekropt bij stond.

Ik kreeg daarnet nog een berichtje van mijn dierenarts, dat ze het voorlopig positief nieuws ook doorkreeg, dus zij blijft ook duimen voor hem.

Intussen een masterproef gevonden online over een paard met ongeveer dezelfde leeftijd. Paard is uiteindelijk wel ingeslapen, maar had flinke koorts en duidelijk al veel schade op de foto's, werd dus niet meer behandeld. Het is toch wel echt een kwestie van het juiste of foute lotje uit de loterij...

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 08:00

Jeetje zeg. Dit verwacht je niet met het wondje op de eerste foto.
Veel sterkte!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:13

Zojuist alles bijgelezen.

Dikke knuffel voor jou en Adje. En ik zal mee duimen !
Hij heeft echt zo'n lief koppie <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:27

Een ziek paarde kind ....is ook slopend ik hoop echt dat hij stilaan de goede kand op schuift ! Sterkte.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 09:48

Bedankt voor alle steun, echt heel fijn <3
Vanmorgen nog geen nieuws, meestal hebben ze nu zijn temperatuur wel al genomen.

Het is wel slopend. Gelukkig heb ik een flexibele werkgever en heb ik maandagochtend, toen ik nog geen idee had dat we op de kliniek zouden belanden, vrij gekregen tot en met gisteren en later dan nog eens voor de rest van de week. Ik denk er aan om, als het goed blijft gaan, volgende week de namiddagen ook te vragen (ik werk 4/5 in zo'n rooster dat ik maar twee volle dagen in de week aanwezig ben, de rest zijn halve dagen). Dan werk ik voormiddag mijn uurtjes en kan ik van daaruit naar de kliniek.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:05

Jeetje... wat een bizar verloop van zo'n ogenschijnlijk 'klein wondje' Neem jezelf alsjeblieft niets kwalijk, je hebt echt ontzettend goed gehandeld. Dit is gewoon hele, hele brute pech :\

Adje heeft al twee goede dagen in de pocket, ik ga superhard duimen dat er nog drie goede dagen bij komen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:49

Ik lees geïnteresseerd mee, ik duim voor een goede afloop.

Toen mijn paard op de kliniek stond heb ik ook de middagen vrij genomen, zodat ik dagelijks persoonlijk de arts kon treffen. Het sloopt je ongelooflijk, de zorgen en onmacht, het heen en weer rijden (Den Haag-Utrecht).

Ik wens je veel sterkte en neem jezelf niks kwalijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 15:03

Adje heeft vast het goede lootje getrokken toch? :) en jij hebt niks verkeerd gedaan hoor Tieneke, gelijk de DA erbij gehaald....... super goed gedaan. Dit kon echt niet niemand weten :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:25

Donderdag 13/2
Vanmiddag kwam ik bij de stal aan. Maar het paard, dat was niet Adje :+ Hij was van box veranderd. Ik vond hem snel, hij stond erbij als één hoopje ellende. Helemaal in het zweet, hoofd op de grond, reageerde amper. Maar had al snel door, ook door zijn superschoon verband, dat het allicht door de verdoving van een punctie was.
Ik ging het deel van de kliniek binnen waar de arts zit en die kwam dadelijk lachend naar me toe. Ze had inderdaad net een punctie gedaan bij hem, kwartiertje eerder. De uitslag was wederom goed. Ze benadrukte dat we er nog niet zijn, ze heeft al veel zien gebeuren en draaien bij zulke zaken. Maar: morgen is in principe de laatste punctie. Als alle parameters nog altijd goed zijn, kunnen we allicht na het weekend starten met orale antibiotica ipv via zijn infuus.
Zijn temperatuur was ietsiepietsie gestegen, maar die blijft ook nog altijd ruim binnen de marges. Hij was ook wat rustiger op stal. Er was nog steeds geen resultaat van de bacterie, welke het nu precies is, het zou ook kunnen blijkbaar dat ze deze niet hebben kunnen isoleren. Maar aangezien de spoeling en de behandeling lijken aan te slaan, zal de antibiotica wel goed zitten.
Vond het fijn om haar even te kunnen spreken. Gaf me toch weer even een fijn gevoel. Ze geeft ook een superbetrokken indruk, precies waarom ik voor die kliniek gekozen heb, omdat mijn dierenarts dat als een sterk punt aangaf.
Terug naar Adje toen. Hij plukte wat aan de losse sproeten hooi en aan de graantjes die hij nog vond, want met de verdoving mocht hij nog niet echt eten. Maar hij had duidelijk honger. Goed teken!
Beetje bij beetje werd hij wakker dier. Na een uurtje kreeg hij weer veel hooi en mocht hij wortels. Hij dronk ook goed en met elk rondje dat hij naar zijn drinkbak stapte, zag ik dat hij prima steunt op zijn been. Taaie, flinke jongen.
Toen hij redelijk opgedroogd was, heb ik het zweet wat weggeborsteld, alles weer netjes in de plooi. Nog wat extra wortels toegestopt en uiteindelijk vertrokken. Op naar morgen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:31

Knappe Adje met zijn lieve snuitje. Hartstikke goed dat de uitslag van de punctie goed was! Hij is er nog niet.. maar deze kun je ook weer afstrepen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:33

Idd! Het is moeilijk om nog niet te blij te zijn nu, kan me moeilijk voorstellen dat hij nu nog een hele terugval zou krijgen, maar het kan. Dus ik moet mezelf er nog wat tegen beschermen.
Hij was echt heel zielig toen ik aankwam :+ Met zijn neus op de grond, keek nergens van op. Kletsnat. Arm ventje, maar zo'n schatje <3

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:03

Ahhh ik vind hem echt zo schattig.

Fijn dat het vooralsnog goed lijkt te gaan, ik blijf nog even duimen voor jullie!!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:04

Zo moeilijk om je beestje dan zo te zien staan |(
Maar positief blijven meid ! Iedere goede dag is er 1 een maakt hij
meer kans op een goed herstel :j
Sterkte en beterschap voor Adje Y;(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:04

Oh ja, deze wil ik ook nog delen <3

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:19

Het moeilijkste vond ik het moment dat hij stokkreupel stond en het hele aankomen/onderzoeken/beslissen/opereren op de kliniek. Ik kon niet meer helder denken, was zo bang om hem plots kwijt te geraken, schuldgevoel (met mijn verstand weet ik dat ik alle nodige stappen gevolgd heb, maar toch blijft dat gevoel een beetje hangen), verdriet... Pff, dat was echt een vre-se-lijk gebeuren. Gelukkig had ik de steun van Sinnej en haar vriendin, mijn moeder en mijn man. Ik voel ook aan mijn lijf dat ik nog wat tijd nodig ga hebben om die stress verwerkt te krijgen. Het zijn heel bange dagen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:04

Wat goed dat het tot nu toe goed gaat met Adje....we duimen allemaal nog even door...
Ik kan me zo voorstellen dat jij straks ook een klap krijgt, zoveel spanning en zorgen.... dat is niet niks!! Denk om je zelf en heel veel sterkte nog de komende dagen

bbeens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 07:11

Vreselijk! En dat van zo’n klein wondje.. heel veel sterkte en ook voor jou uiteraard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 08:19

Jeetje Tieneke, wat moet dat schrikken zijn! Zo'n stom wondje en dan ineens dit.. Gelukkig heb je ook een begripvolle werkgever! Lijkt me ook dat je gewoon niet kan focussen als je dit aan de hand hebt. :(:)
Gelukkig lijkt het voorlopig goed te gaan! Ik volg en duim ook mee :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 08:43

Heeft hij zijn deken nodig in de kliniek? Hij staat best goed in het haar toch? Bij mij in de kliniek zeiden ze toen dat ik het beter af kon doen omdat het in de kliniek warmer was als in de meeste stallen.
Wel fijn dat je vaak bij hem kan zijn. Het is ook enorm schrikken van zo'n klein wondje naar dit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 08:49

Normaal staat hij onder een dikkere outdoordeken. Die was uiteraard te warm. Heb dan in overleg met de arts dit deken opgelegd, zodat hij toch niet 'bloot' stond. Want zijn vacht op de hals en op zijn hoofd is dik, maar op zijn lijf is dat toch ietsje minder. Hij werd er ook rustiger van, van zodra hij het op had. Hij is sowieso redelijk hyper en "fris", het lijkt hem toch iets van comfort te geven.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:40

Wat een "verhaal". Ik voeg me bij de "duimers", hopelijk gaat het nu alleen nog maar beter met hem. Heel veel sterkte, voor Adje, maar ook voor jou en je familie. Echt heel heftig wat er zo allemaal in een korte tijd gebeurt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 19:30

Vrijdag 14/2
Ik wou iets doen vandaag, voor de mensen van de kliniek. En mijn moeder blijkbaar ook :+ Ik had een kaartje gemaakt, zij had bloemen gehaald.
Aangekomen bij Adje stond hij er heel rustig bij. Dus hem niet te veel geplaagd. Ik zag dat hij gewoon steunde op zijn been en dat zijn temperatuur nog altijd perfect was, 37.5.
Toen we de arts te pakken kregen, was ze superblij met onze attentie. We vonden dat ze, ongeacht de uitkomst voor Adje, dit gewoon echt verdienen met z'n allen.
Ze vertelde vandaag toch geen punctie te hebben gedaan. Ze nam de waarden erbij van de afgelopen onderzoeken: ontsteking was gedaald van +800 (vlak voor operatie) naar +500 (dag na operatie) naar 133 (gisteren). Dus de operatie en de antibiotica lijken wel echt goed te werken, maar helemaal gerust is ze pas na de volle tien dagen. De schade op lange termijn zal, als alles verder gaat zoals nu, heel beperkt en minimaal tot onbestaande zijn. Glucosamine en MSM geven is sowieso een goed idee, maar alle verdere uitleg qua revalidatie zal ze me bij ontslag wel geven.

Dus weer een goeie dag. Het lijkt erop dat we na de extreme pech nu ook even uiterst lucky zijn met zijn herstel. 't Is een taai ventje <3

Selfie :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:34

Hij kijkt nu ook een stuk beter uit zijn ogen! Hopen dat het zo allemaal goed gaat komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 19:36

Dat heb je goed gezien, Bigone. Zijn oogwit was ook wat verkleurd, maar dat had volgens de arts allicht te maken met minder voeding vorig weekend (hij kreeg van mij pas hooi als zijn muesli met ab op was, niet ideaal, maar het ging niet anders). Maar dat is nu echt weggetrokken. En hij is ook heel kalm nu, dus allicht een stukje minder vermoeid van zij druk te maken.
Er was nog een andere dame met haar dochter daar, die zeiden ook dat hij enorm opgejaagd en overstuur was dag 1. Een heel verschil met nu.